Mainos

Formula 1 – kausi 2009

  • 328 002
  • 2 061

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
BMW pitää kuulemma tänään aamupäivällä tärkeän lehdistötilaisuuden joka liittyy yhtiön moottoriurheilutoimintoihin. Huhujen mukaan tämä tarkoittaisi sitä että Bemari ilmoittaa vetäytyvänsä ykkösistä tämän kauden jälkeen.

EDIT: Auto Motor Und Sport -lehden mukaan tuo Bemarin vetäytyminen on täysin varmaa ja vahvistus sille saadaan klo 11 tänään. On kyllä harmillinen juttu toteutuessaan.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BMW pitää kuulemma tänään aamupäivällä tärkeän lehdistötilaisuuden joka liittyy yhtiön moottoriurheilutoimintoihin. Huhujen mukaan tämä tarkoittaisi sitä että Bemari ilmoittaa vetäytyvänsä ykkösistä tämän kauden jälkeen.

Saksalainen Auto motor und sport-lehden mukaan BMW:n vetäytyminen on täysin varmaa. Tiedotustilaisuuteen saapuvat Bemarin johtokunnan puheenjohtaja Norbert Reithofer, kehitysosaston johtaja Klaus Draeger ja moottoriurheiluosaston johtaja, tallipäällikkö Mario Theissen. Tuskin mitään pientä uutista ilmoitetaan noin järeällä miehityksellä. Bemari on tällä kaudella ollut niin surkea, etten ihmettele vetäytymispäätöstä. Vain kolmesta kisasta on tullut pinnoja. Onneksi uusia talleja on ilmeisesti tulossa mukaan, ainakin jos Mosleytä on uskominen. IS kertoo lisää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onneksi uusia talleja on ilmeisesti tulossa mukaan, ainakin jos Mosleytä on uskominen. IS kertoo lisää.

Vaan kyllähän tuollaisen suuren tehdastallin lähtö on paha juttu sarjalle vaikka uusia talleja onkin tulossa mukaan. Kun näistä uusista talleista yksikään ei kuitenkaan mitenkään erityisen vahvalta vaikuta missään suhteessa. Tällä jenkkitallilla (US F1) todennäköisesti on rahoitus kunnossa mutta se ei kyllä kuulosta kovin hyvältä että tallista ollaan tekemässä viimeisen päälle Amerikkalaista kuskeja myöden, Amerikkalaisuus ja F1 kun eivät yleensä ole oikein kovin hyvin toimineet yhdessä. Campos Metan ja Manorin kohdalla tuntuu melkein mahdottomalta että kumpikaan pystyisi ihan tosissaan haastamaan edes Force Indiaa ja Toro Rossoa, Campos Metalla on käsittääkseni ollut vaikeuksia saada rahoitettua edes näitä pienempiä kuvioita. Manorin kohdalla minua vähän hirvittää projektissa mukana oleva Nick Wirth, jonka aikaisemmat yritykset ykkösissä (oma talli Simtek ja myöhemmin Benettonin pääsuunnittelijana) eivät ole kyllä mitenkään lupauksia herättäviä.

Toki Brawn on tällä kaudella osoittanut että pienemmälläkin budjetilla voi pärjätä ykkösissä mutta siinä täytyy olla sitten takana Ross Brawnin kaltainen velho, ja toki tuon Brawnin auton kehittämiseen käytettiin myös Hondan rahoja ja ilman tuota Hondan alaisuudessa vuoden ajan tehtyä kehitystyötä Brawn tuskin olisi tällä kaudella noin vahva ollut.

Aika mielenkiintoiseksi käy kyllä kuljettajapeli tämän Bemarin ratkaisun jälkeen. Sieltä jää kuitenkin tulevaisuuden mestariksikin povattu Kubica ilman työtä ja kyllä minä näkisin että myös Nick Heidfeldillä saattaisi vielä olla annettavaa lajille enemmäin kuin näillä "sebastienbuemeilla". Uusista talleista kuitenkin US F1 on ilmoittanut että he ajattavat Pohjois-Amerikkalaisia kuljettajia ja Campos Meta ja Manor tarvitsevat sellaiset kuljettajat jotka maksavat ajamisesta. Vapaita paikkoja "oikeissa talleissa" näyttäisi siis tällä hetkellä olevan vähemmän kuin tarjolla olevia kuljettajia. Toivottavasti kuitenkin esim. Peter Sauber tai joku jatkaisi tuota Bemarin toimintaa samalla tavalla kuin Brawn jatkoi Hondan tallin toimintaa, siellä on kuitenkin kaikki puitteet varsin hyvässä kunnossa ja aika toimiva tiimi olemassa.
 

Bo'er

Jäsen
Vaikka Kimiä kehuttiin, niin mikäs lehti antoi Kimille arvosanan seiska? Mitä ihmettä oikeasti!? Mitähän Kimin olisi pitänyt vielä tehdä paremmin? Itse kyllä vakuutuin jälleen, että Kimi tulee vielä. Kimi kuitenkin ajanut Ferrarille ne parhaat sijoitukset tällä kaudella.

Gene näyttää tällä hetkellä muuten todennäköiseltä vaihtoehdolta Massan tilalle, itse en tästä innostu, Gene on De La Rosa tasoa, eli ei tuo yhtään mitään tähän sarjaan.

Noita arvosanojahan ei taideta anneta vain kisan perusteella, vaan koko viikonlopun suoritusten mukaan, alkaen ensimmäisistä vapaista harjoituksista. Seiska omastakin mielestä on ihan liian vähän, ehkä joku 8,5 olisi ollut oikeudenmukaisempi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sieltähän se virallinen ilmoitus sitten tuli. Eli tämä kausi jää BMW:n viimeiseksi F1:ssä tällä erää. Saas nähdä saako Bemari vielä seuraa, Toyotankin on huhuttu miettivän jatkoaan ykkösissä ja nyt on viimeiset hetket vetäytyä koska uusi Concorde-sopimus hyväksytään ilmeisesti ihan lähiaikoina ja tuo vetäytymispäätös pitää tehdä ennen sitä.

Linkki MTV3:n uutiseen
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ja nyt sitten odotellaan miten pahasti Bernie setä suuttuu ja vetää sen kuuluisaakin kuuluisamman herneen nenäänsä. Jotain mesoamista ja "uhkailuja" ym. sanktiota on varmasti tiedossa Bernien suunnalta. Tämähän vahingoittaa suuresti lajia kun joku talli ilmoittautuu vetäytyvänsä tivolista. Lajia ei yhtään vahingoita joka vuosi muuttuvat säännöt ja diktaattorimainen toiminta parin henkilön toimesta...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ja nyt sitten odotellaan miten pahasti Bernie setä suuttuu ja vetää sen kuuluisaakin kuuluisamman herneen nenäänsä. Jotain mesoamista ja "uhkailuja" ym. sanktiota on varmasti tiedossa Bernien suunnalta.

Luetaan niitä edellisiä viestejä, koska Concorde-sopimus ei juuri nyt ole voimassa, voi BMW lähteä lätkimään ilman että Berniegg voi uhkailla yhtään millään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Luetaan niitä edellisiä viestejä, koska Concorde-sopimus ei juuri nyt ole voimassa, voi BMW lähteä lätkimään ilman että Berniegg voi uhkailla yhtään millään.

Kyllä joo, mutta voisin kyllä kuvitella että Bernie ja Max vetää herneet nenään joka tapauksessa. Koska FOTA oli kuitenkin yhtenä rintamana (BMW mukaan lukien) ajamassa kulukaton poistamista ja perustamassa jopa uutta sarjaa vedoten tuohon, ja nyt sitten kun onnistuivat tavoitteessaan ja kulukattoa ei sellaisenaan tule niin ilmoitetaankin että "eipä meitä huvitakaan enää leikkiä kun tää on niin kallista". Bemarihan teki tällaisen peliliikkeen jo toista kertaa vähän ajan sisään, hehän olivat ainoa talli joka välttämättä halusi KERSin käyttöön jo tälle kaudelle ja sen takia tallit joutuivat käyttämään kymmeniä miljoonia tuon laitteen kehittämiseen, mutta sitten kuitenkin ennen kauden puolta väliä BMW ilmoitti itse luopuvansa KERSin käytöstä... Vaan toisaalta Max ja Bernie ovat kyllä itsekin harrastaneet niin paljon samanlaista leikkiä että eipä olisi heilläkään paljon arvostelemisen varaa. Mitään sanktioitahan tietenkään he eivät pysty BMW:lle asettamaan koska Concorde ei ole voimassa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllä joo, mutta voisin kyllä kuvitella että Bernie ja Max vetää herneet nenään joka tapauksessa. Koska FOTA oli kuitenkin yhtenä rintamana (BMW mukaan lukien) ajamassa kulukaton poistamista ja perustamassa jopa uutta sarjaa vedoten tuohon, ja nyt sitten kun onnistuivat tavoitteessaan ja kulukattoa ei sellaisenaan tule niin ilmoitetaankin että "eipä meitä huvitakaan enää leikkiä kun tää on niin kallista". Bemarihan teki tällaisen peliliikkeen jo toista kertaa vähän ajan sisään, hehän olivat ainoa talli joka välttämättä halusi KERSin käyttöön jo tälle kaudelle ja sen takia tallit joutuivat käyttämään kymmeniä miljoonia tuon laitteen kehittämiseen, mutta sitten kuitenkin ennen kauden puolta väliä BMW ilmoitti itse luopuvansa KERSin käytöstä... Vaan toisaalta Max ja Bernie ovat kyllä itsekin harrastaneet niin paljon samanlaista leikkiä että eipä olisi heilläkään paljon arvostelemisen varaa. Mitään sanktioitahan tietenkään he eivät pysty BMW:lle asettamaan koska Concorde ei ole voimassa.

Yhdyn tähän. Jotain haloota Bernien suunnalta tulee se on ihan saletti vaikka BMW "saakin" lähteä sarjasta jos niin haluaa.
Toivottavasti BMW on sarjan ainoa vetäytyjä, sillä Formulat oikeasti tarvitsevat isoja autonvalmistajia jotta sarja olisi "mielenkiintoinen".
Formuloissa tuskin koskaan ajaudutaan samaan ahdinkoon johon FIA rallin MM-sarjan sai lopulta ajettua. Hyvin himmeä valon pilkahdus rallissa näkyy tunnelin päässä siitä että sarja voisi vielä pelastua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielenkiintoiseksi menee kyllä kuljettajapeli ensi kaudelle tämän Bemarin ilmoituksen myötä - varsinkin jos tallille ei löydetä uutta omistajaa tai sitten tuo uusi omistaja on sen verran PA että joutuu etsimään maksavia kuljettajia. Nico Rosbergin Bemari-sopimustahan pidettiin jo melkein varmana mutta nyt menee sekin uusiin puihin, kävisiköhän niin että Kovalainen joutuu lähtemään McLarenilta ja Nico menee sinne? Vaan minnekäs sitten Kovalainen? Pahimmassa tapauksessa saattaa olla niin että Suomalaisia ei nähdä ollenkaan ensi kauden sarjassa.

Vähän spekulointia ensi kauden paikoista:

Brawn
Buttonilla on sopimus ensi kaudelle mutta Barrichello joutunee lähtemään. Huhujen mukaan Kimiä on tarjottu Brawnille mutta ei ole kuulemma varaa niin kalliiseen kuljettajaan. Suostuisiko Kubica "alennusmyyntiin"?

Ferrari
Kimillä ja Massalla on molemmilla sopimukset ensi kaudelle, mutta Massan loukkaantumisen ja Alonso-huhujen takia tilanne on sekava. Huhujen mukaan Alonsolla olisi Ferrarin kanssa viisivuotinen sopimus, jossa vuodet 2010, 2013 ja 2014 olisivat optiovuosia. Massan tilanne asettaa Ferrarin vaikeaan rakoon; ottaako riski Massan kanssa ja antaa Kimille kenkää tai sitten olla käyttämättä tuota Alonson optiota, vai lähteäkö ensi kaudelle kaksikolla Alonso-Räikkönen.

Force India
Tänne menee ne jotka tuovat tallille rahaa, joten tuskin näitä huippukuskeja ainakaan FI:n ratissa nähdään.

McLaren
Hamiltonilla on sopimus, ja ilmeisesti Heikille oltiin sorvaamassa jatkoa ennen tätä Bemarin ilmoitusta. Mutta nyt kun Nico Rosberg ei menekään Bemarille niin yrittäisikö McLaren pestata hänet Hamiltonin pariksi? Vai lähtevätkö Kubican perään?

Red Bull
Vettel ja Webber jatkavat joten ei muutoksia.

Renault
Renaultin tilanne riippunee siitä mitä Ferrari tekee. Jos Ferrari jatkaa nykyisellä kaksikolla niin Alonso jatkanee Rellulla. Toiseen autoon on huhuttu Romain Grosjeania mutta kun parempiakin kuljettajia näyttäisi olevan tarjolla niin lähtevätkö taas "kouluttamaan" uutta junnua?

Toro Rosso
Tässä tallissa ajanee edelleen näitä Red Bullin suojatteja.

Toyota
Glock muistaakseni jatkaa mutta Trullin tilanne saattaa olla heikompi, siitäkin huolimatta että hän on ajanut ihan hyvän kauden. Kun kuljettajia nyt näyttäisi olevan tarjolla niin Toyota saattaa hyvinkin lähteä jonkun isomman nimen perään. Kubica?

Williams
Nico on sanonut neuvottelevansa edelleen myös Williamsin kanssa, mutta kun talli ensi kaudella ajaa Cosworthin vanhoilla moottoreilla niin en usko että jatko Williamsilla juuri Nicoa houkuttelee. Jos Nico menee McLarenille niin tuleeko Heikki sieltä vaihtarina Williamsille? Nakajima menettänee paikkansa Toyotan moottoreiden menetyksen myötä, joten tulisikohan toiseen autoon sitten esim. Heidfeld Bemarilta tai Barrichello Brawnilta?

Uudet tallit sitten mennevät "artisti maksaa" -linjalla?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Sieltähän se virallinen ilmoitus sitten tuli. Eli tämä kausi jää BMW:n viimeiseksi F1:ssä tällä erää.
Ihan oikea liike BMW:ltä. Tohon saatanan sirkukseen/saippuaoopperaan kuuluminen pelkästään pilaa automerkin imagoa tätänykyä.

Itse olisin tyytyväinen jos Bemari ilmestyisi jatkossa kisaamaan DTM-sarjaan. Voisi olla hyvä meininki kun Audi, BMW ja Mersu taistelisivat Saksan rataherruudesta. Joskus muinoin (kun mm. Opel oli mukana Calibralla) noissa ksioissa oli tosi kova meininki katsomossakin.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Fantastinen uutinen! Kaikkien aikojen paras on palannut. Kerpperin rehtori! Pakko kyllä hilata itsensä telkkarin ääreen, että näkee Schumin jällein kerran orin ratissa.

No niin. Nyt se nähdään Räikkösenkin taso. Lyökö Schumi parin vuoden loman jälkeen jauhot suuhun? Itse veikkaan että kyllä!
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
No niin. Nyt se nähdään Räikkösenkin taso. Lyökö Schumi parin vuoden loman jälkeen jauhot suuhun? Itse veikkaan että kyllä!
Minä puolestaan odotan Jäämiehen lyövän Kerppenin rehtorin harjoituksista lähtien kisan ruutulippuun asti (ja yli, kisan jälkibailuissa 100-0).
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No niin. Nyt se nähdään Räikkösenkin taso. Lyökö Schumi parin vuoden loman jälkeen jauhot suuhun? Itse veikkaan että kyllä!

Juu kyllä siellä varmaan menee jauhot suuhun mutta epäilen ettei se kylläkään ole Räikkönen jonka suu on täynnä jauhoa. Parin vuoden tauko ja oudohko auto erilaisilla säännöillä näkyy varmasti 7-kertaisen maailmanmestarin otteissa. No ehkä Kimikin sitten alkaa saamaan ansaitsemaansa arvostusta.

Uskon tosin tämän Schumacherin paluun vasta sitten kun näen Räikkösen ja Schumacherin molemmat Valencian radalla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No olipas aika yllätys tuo Schumin paluu. En olisi uskonut että Schumi enää lähtee riskeeraamaan tuossa iässä ja parin vuoden tauon jälkeen. Toivottavasti Schumin paluu saisi Kiminkin skarppaamaan vielä vähän siten että nähtäisiin se "vanha kunnon Kimi" Ferrarin ratissa. Paha paikka on Kimille mikäli nelikymppinen "eläkeläinen" tulee ja alkaa kylmiltään pistää päihin, mahdollisuudet jatkaa Ferrarilla tämän kauden jälkeen saattaa siinä tapauksessa kokea kolauksen. En minä kyllä jaksa uskoa että edes Schumi pystyy ihan kylmiltään kärkivauhtiin, tai edes Kimille kampoihin iskemään. Kiminkin ajossa kuitenkin oli jo merkkejä paremmasta edellisessä kisassa.

Veikkaisin että saattaa muuten nyt Valencian kisan heikosti sujunut lipunmyynti kiihtyä... Ja saattaa TV:stäkin seurailla normaalia suurempi yleisö, kyllähän tuollaisen vanhan mestarin paluu varmasti ihmisiä kiinnostaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
En minä kyllä jaksa uskoa että edes Schumi pystyy ihan kylmiltään kärkivauhtiin, tai edes Kimille kampoihin iskemään. Kiminkin ajossa kuitenkin oli jo merkkejä paremmasta edellisessä kisassa.

Kärkivauhti ja Kimille kampoihin laittaminen on kyllä synonyymeja toisilleen, ainakin jos Ferrari on lähelläkään Unkarissa nähtyä iskukykyä. Ei ne Kimin ajajan taidot mihinkään ole kadonneet, kyllä se kova kaveri saa olla joka Kimin kyydissä vastaavalla kalustolla pysyy - niin hyvä kuin Schumacher aikanaan olikin niin epäilempä että se Kimin ja muidenkin vauhti voi yllättää - varsinkin kun Ferrari ei kuitenkaan ole se tämän kauden paras auto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kärkivauhti ja Kimille kampoihin laittaminen on kyllä synonyymeja toisilleen, ainakin jos Ferrari on lähelläkään Unkarissa nähtyä iskukykyä.

En jaksa uskoa että on. Ferrarihan oli hyvä Monacossakin, ja tuo Unkarin rata on tyypiltään samankaltainen kuin Monacon rata. Kun taas siirrytään radoille jossa on vähän nopeampia mutkia niin Ferrarit palaavat todennäköisesti sinne "omalle paikalleen" sijoille 4-8.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
No niin. Nyt se nähdään Räikkösenkin taso. Lyökö Schumi parin vuoden loman jälkeen jauhot suuhun? Itse veikkaan että kyllä!
Kyllähän homman nimi on se, että jos Räikkönen ei ole Schumia vähintään muutamalla kymmenyksellä nopeampi koko viikonlopun ajan, niin eiköhän se ole Kimin aika keskittyä tulevaisuudessa ralleihin. Vaikka Schumi onkin yksi parhaimpia (ei itselleni se paras, mutta se on toinen juttu), niin saksalainen on kuitenkin ollut F1:stä tauolla melkein kolme vuotta, muutamaa testisessiota lukuunottamatta. Nykyisestä autostahan Schumilla ei taida olla yhtään kokemusta.

Uskon, että Kimi tulee olemaan muutaman kymmenyksen Schumia nopeampi koko viikonlopun ajan, mutta tuskin hän mitenkään varsinaisesti Schumilla lattiaa pyyhkii. Eikä se ole mikään häpeä Schumin kannalta, eikä siitä todellakaan voida vetää mitään johtopäätöstä herrojen absoluuttisesta paremmuudesta. No jokatapauksessa äärimmäisen mielenkiintoinen Euroopan gp edessä. Voin vain kuvitella Bernien mielialan tämän ilmoituksen jälkeen.
 

Markku

Jäsen
Ihan hieno juttu.

Formulat on nykyään itse asiassa aika viihdyttävää seurattavaa, täytyy nostaa peukkua uusille säännöille ja järjestelyille yms... itsellä oli n. 1,5 vuoden tauko etten jaksanut seurata kisan kisaa mutta nyt olen muutaman katsonut ja ihan viihdyttävää seurattaavaa on ollut.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jollain tavalla todella mahtavaa nähdä Schumi ajamassa taas kilpaa F1:ssä, vaikka en koskaan ko kuljettajasta ole pitänytkään. En kyllä usko, että Schumi pärjää Räikköselle, mutta tuskin kuitenkaan huonostikkaan ajaa. Blast from the past, tervetuloa takaisin Michael Schumacher.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös