Formula 1 – kausi 2009

  • 327 010
  • 2 061

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JOS Maikkarin selostusduoa on uskominen, niin Webberin voitottomien kisojen putki oli pisin kautta aikain niiden kuskien joukossa, jotka ovat GP:n edes yhdesti urallaan voittaneet. Tietty on pidempiäkin putkia niillä, jotka eivät koskaan ainoatakaan kisaa voittaneet.

Kisasta jäi melko tasapaksu fiilis. Kimin epäonni vituttaa, kuten aina ennenkin eikä Heikin yksi MM-piste isoa hymyä naamalle nosta. Tavallaan on hienoa, että kärjessä on uusia kasvoja, mutta aika kaavamaisiksi ovat kisat viime aikoina menneet. Alkukautta dominoi Brawn ja nyt valtikka on RedBullilla. Molemmat mestaruudet taitavat mennä mainituille talleille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minkäs virheen Kimi tässä tilanteessa sitten teki?

Kilpailutilannehan tuo oli missä kumpikaan ei sen suuremmin syyllinen ollut, mutta Sutil oli sisäpuolella ja paremmassa asemassa joten ehkä vähän turhaan Kimi lähti siinä niin ahnaasti haastamaan. Toki on hyvä että ei anna liian helposti periksi mutta kyllä tuo tilanne Kimin kannalta oli vähän toivoton alusta asti koska Sutil oli sen verran paremmassa asemassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
JOS Maikkarin selostusduoa on uskominen, niin Webberin voitottomien kisojen putki oli pisin kautta aikain niiden kuskien joukossa, jotka ovat GP:n edes yhdesti urallaan voittaneet. Tietty on pidempiäkin putkia niillä, jotka eivät koskaan ainoatakaan kisaa voittaneet.

Saattaapa hyvinkin olla totta. Muistaakseni Jenson Button piti entistä ennätystä kun ajoi 112 kisaa ennen ensimmäistä voittoaan. Webberillähän kisoja on nopeasti katsottuna nyt takana 130, eli hänen saldonsa olisi siis 129 kilpailua ennen ensimmäistä voittoa. Eniten kisoja ilman voittoahan on ajanut Andrea De Cesaris joka tahkosi peräti 208 kisaa ilman yhtäkään voittoa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oliko Kimillä pidempään jotain moottorihuolia? Arvelin ensin, että Sutilin osuma hajotti autosta jotain ilmanohjaimia kun välittömästi sen jälkeen kierrosaika tippui reilulla sekunnilla. Sitä ennen ajelivat Massan kanssa samoja aikoja ja sitten kertalaakista ajat tippuivat osuman jälkeen.

Hyvä, että Webber voitti. Oli kyllä suvereeni vaikka kärsin sen penaltin. Yksi ehdoton onnistuja oli Nico. Neljässija hyvällä suorituksella. Alonsokin löysi lopussa vauhtia uusilla renkailla kun veteli pari kisannopeinta siihen ja härnäsi Brawneja.

Harmi kun ei satanut ja oli muutenkin tylsähkö kisa. Seuraavaksi kalenterissa onkin huippukiinnostava Unkari ja sitten Valencian katurata. Korkeintaan Spassa voi vasta odotella jotain kunnon äksöniä, sinnekin reilu puolitoista kuukautta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oliko Kimillä pidempään jotain moottorihuolia? Arvelin ensin, että Sutilin osuma hajotti autosta jotain ilmanohjaimia kun välittömästi sen jälkeen kierrosaika tippui reilulla sekunnilla. Sitä ennen ajelivat Massan kanssa samoja aikoja ja sitten kertalaakista ajat tippuivat osuman jälkeen.

Tässä Kimin oma selonteko asiasta: Räikkönen: Moottoriin tuli vika
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se oli kyllä ansaittu voitto Webberille. Ihan ylivoimainen suoritus, kukaan ei mahtanut Webberin vauhdille mitään tänään. Ja onhan tuo Webber tahkonnut jo niin kauan ilman voittoa että hänelle suo kyllä tämän. Mielestäni tuo Webberille annettu drive-thru -rangaistus oli täysin turha ja väärin tuomittu, mutta eipä estänyt sekään Webberin voittoa, oli sen verran ylivoimainen suoritus.

Toisaalta Webber veti kyllä ihan suoraan Barrichelloa kylkeen. Omien sanojensa mukaan hukkasi Rubensin ja vasta osumasta huomasi, että ai siellähän se oli. Taisi vähän vetää uusi tilanne pasmat solmuun. Mikään erityisen törkeä taklaus ei ollut kyseessä, mutta ei sitä oikein voi salliakaan, että kun saa huonomman lähdön, niin sitten kaveria kylkeen.

Noin muutenhan Barrichello ajoi aika huonon kisan ja varikkomuuriltakin häntä yritettiin kannustaa. Heikin tulppailu antoi reilun etumatkan verrattuna vaikka Vetteliin, Massaan ja Buttoniin, mutta niin se vain hupeni Rubensin käsistä. Toki myös talli edesauttoi tätä tankkausongelmilla. Button ja Vettel ottivat ne sijat, mitkä olivat tuloillaan.

Selkeisiin onnistujiin kuuluu Nico Rosberg, jolla vihdoin tulee pisteitäkin näistä hyvistä viikonlopuista. Ero esimerkiksi Nakajimaan on jopa häiritsevän selkeä, koska japanilainen hukkaa asemat kuin asemat.

McLaren oli aika-ajossa nopea, mutta kisassa aivan surkea. Kovalaisella olisi ollut vauhdin puolesta tarjolla noin sija 15, mutta onnistui peittelemään pitkiä letkoja juuri tarvittavasti. Piste oli periaatteessa enemmän kuin olisi ansainnut, mutta joskus hyvällä lähdöllä voi voittaa paljon.

Yksi onnistujista oli Alonso, joka kaukaa takaa tuli jopa Brawnien kantaan kiinni. Loppupuolella erittäin hyvää ajoa.

Bourdais kaikesta päätellen hyvästeli F1-radat eikä saanut urallaan aikaan kuin hienoisia reunamerkintöjä lajin historiankirjaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Selkeisiin onnistujiin kuuluu Nico Rosberg, jolla vihdoin tulee pisteitäkin näistä hyvistä viikonlopuista. Ero esimerkiksi Nakajimaan on jopa häiritsevän selkeä, koska japanilainen hukkaa asemat kuin asemat.

Nico ajoi kyllä erinomaisen, "näkymättömän" kisan. Lähti vähän erilaisella taktiikalla kisaan ja se onnistui kyllä todella hyvin, paljon auttoi myös se että Nico onnistui todella raskaalla autolla ottamaan hyvän startin. Nakajima on kyllä tällä kaudella ollut ihan vastaantulija Nicolle, jolla alkaa nyt olla jo varsin mukava pisteputki.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä Webber tuon voiton ansaitsi ja hänelle jos kelle sen myös suo. Webberiltä kyllä häikäisevän ylivoimainen esitys. Huolimatta täysin idioottimaisesta rangaistuksesta (ja sitten ihmetellään kun kuskit ei taistele sijoista) Webber ajoi vakuuttavan voiton!

Räikkösen epäonni alkaa kyllä vituttamaan. No ainoa lohtu tilanteessa on että sai selityksen miksei Kimi oikein kyennyt haastamaan ketään kisassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika osuva kuva muuten löytyi koskien tätä F1:n ympärillä olevaa politikointia: F1 2009 tietokonepelin uusi kansikuva

Nythän uusin uutinen oli että Ecclestone on, samana päivänä kun FOTA ilmoitti perustavansa tämän uuden sarjan, rekisteröinyt yritykselleen kaikkia mahdollisia tavaramerkkejä. Hän on rekisteröinyt mm. nimet GP1, GP1 Series, Formula Grand Prix ja Formula GP. Kiusa se on pienikin kiusa...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hienosti Brawn "pelasi" varikolla Buttonin Rubenssin edelle viimeissä varikkokäynnissä. Ensin tuli sisään Ruubenssi ja alle laitettiin kovat renkaat ja seuraavalla kierroksella Buttonille pehmeet renkaat, jotka ainakin maxin selostajien mukaan olivat nopeammat. No ilmeisesti Rubens todella halusi itselleen ne kovat renkaat sillä kysehän ei varmaankaan ollut "tallimääräyksestä" ? Näin tästä "ohituksesta" saatiin laillinen, sillä jokuhan olisi voinut ajatella oikeaa tallimääräystä jos Buttoni olisi mennyt Rubensista radalla ohi...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuten sanoin kisan aikana liveseurantaketjussa, niin ei Ross Brawn tyhmä ole. Kyllä hänkin on nähnyt että Red Bullit on olleet ihan omaa luokkaansa parissa viime kisassa ja Brawneilla on ollut ongelmia jopa päästä kolmen sakkiin. Kaksikymmentä pistettä saattaa tuntua paljolta mutta monta kisaa on vielä jäljellä ja Kimi pystyi nousemaan 2007 mestariksi vieläkin kauempaa, joten jos tätä menoa jatketaan niin Vettel tai Webber saattaa pystyä vielä haastamaan Buttonin mestaruudesta ihan tosissaan. Siksi on tärkeää pelata Buttonille kaikki mahdolliset pisteet mitä vaan irti saadaan jotta ero riittäisi mikäli Red Bullien ylivoimainen meno jatkuu.

Kun tallimääräykset on virallisesti kielletty niin sitten on pakko kikkailla tällä tavalla, ja väittää että mitään tallimääräystä ei ole annettu. Näin se vaan menee, vaikka se nyt ei urheilullisesti olekaan ihan parasta mahdollista toimintaa. Mutta F1 on tiimiurheilua ja näin on aina toimittu, taisihan jo joskus 50-luvulla Peter Collins luovuttaa jopa koko autonsa kesken kisan tallikaveri Fangiolle että tämä voittaisi mestaruuden. Pitää muistaa sekin että Brawnin talous ei ole mitenkään kovin varmalla pohjalla ja mestaruuden voittaminen olisi Brawnin tallille erittäin tärkeää, sen takia sen eteen kannattaa uhrata vähän urheilullisuuttakin.

Onhan tuo tietysti erittäin ikävää Barrichellon kannalta, joka joutuu jo toistamiseen tällaisen toiminnan uhriksi. Mutta minusta Barrichello sai mahdollisuuden tämän kauden alussa, ja hän hävisi toistuvasti Buttonille ja päästi tämän karkaamaan selkeään MM-johtoon. Sen jälkeen on mielestäni ihan selvää että tässä vaiheessa kautta aletaan pelaamaan selvästi Buttonin pussiin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/07/914373

Tuolta voi lukea maailman eri medioiden raportteja eilisen kilpailun jälkeen. Näin alkuun pitää sanoa, että erittäin onnessani olin Mark Webberin voiton puolesta. Aina hienoa nähdä joltakin kuljettajalta se uran ensimmäinen voitto ja etenkin näille kavereille, jotka ovat pyörineet kuvioissa jo pitkään sen etenkin suo. Webberin toivoisin voittavan mestaruudenkin, kun Vettelillä niitä vuosia on niin paljon jäljellä saada se. Buttonista en ole oikeen koskaan pitänyt ja tämä alkukauden dominointi kääntyy nopeasti häntä vastaan ja ihmiset toivovat hänelle huonoja sijoituksia.

Italialainen Tuttosport jakoi Ferrari-kuskeille tälläisiä arvosanoja:

"Massa 9 – Paras. Riemuitsi palkintopallille palaamisesta 8 kuukauden tauon jälkeen, mutta haluaa nyt lisää. Kesti Vettelin ja Barrichellon hyökkäykset, eikä pelkästään Kers-laitteen taikanapin ansiosta. Hallitsee autonsa ja taktiikkansa."

"Räikkönen 4,5 – Oli Massaa hitaampi huolimatta samasta polttoainekuormasta. Ferrari paljasti, että Kimi sai reiän jäähdyttäjäänsä kierroksella 14. Mutta Sutilin näkeminen herätti hänessä villipedon ratin takana. Hänen pitäisi ajaa vain tätä pianistia vastaan tai siirtyä todenteolla ralliin."

On se vaan niin käsittämätöntä, kuinka Räikkönen on muuttunut italialaismediassa paskaksi kuljettajaksi ja Massa tekee aina kaiken oikein. Massa ajoi hyvin eilen, mutta ei Kimikään mitenkään huonosti ajanut. Oli kuitenkin lähdöstä alkaen heti Massan perässä parin sekunnin sisällä ja kyllähän siinä huomasi, että Kimi säästeli renkaitaan, kun taas Massa joutui taistelemaan Buttonin ja Kovalaisen kanssa. Kierroksia kun tuli lisää mittariin, niin Kimi otti eron Massaan kiinni ja varikkokäyntien jälkeen kuljettajat olivat aivan peräkkäin. Seuraavilla pysähdyksillä sitten Sutil kerkesi juuri ja juuri näiden herrojen väliin takaisin radalle ja Räikkönen lähti (ehkä hieman tyhmästikin) hakemaan rohkeasti ohi. Kilpa-ajoa kuten pitää. Olivat joutuneet tuon jäähdyttimeen tulleen reiän takia laskemaan auton kierroksia ja Räikkösen mukaan kuitenkin edessä olisi ollut keskeytys.

Jää vain aina sellainen kuva mieleen, että mitä vain Kimi tekeekin niin italialais-espanjalaismedia ovat aina kivittämässä häntä. Massa taas voi paskoa vaikka housuunsa, niin hän on tehnyt päivän hyvän työn. Kyllähän tuolla haiskahtaa, niin suuri halu saada Fernando Alonso sinne Ferrarille.

Voin vain kuvitella otsikot, jos eilen olisi Kimi ollut Massan tilalla ja toisinpäin.

"Felipe Massa taisteli urheasti laiskaa tallikaveriaan vastaan, kunnes eteen tuli Sutil, joka törkeästi yritti tuhota Felipen kisan. Jäähdytinongelman takia Massa ei saanut parastaan irti ja huomattavasti paremmalla autolla ajanut tallikaverinsa ei silti päässyt karkuun. Arvosana 8+"

"Räikkönen oli totutun laiska ja osoitti jälleen sen, että miestä kiinnostaa tuleva Suomen ralli enemmän kuin Ferrarilla ajaminen. Piti hädin tuskin tallikaverinsa takanaan, vaikka tällä oli auto selvästi huonommassa kunnossa. Ei päässyt edes hitaasta Kovalaisesta ohi radalla. Kolmas sija. Arvosana 5+"

Räikkönen on maailmanmestari ja tottakai odotusarvo häneen on aina korkella ja pitääkin olla. Täytyy vain miettiä, että miksi Jenson Button onkin yhtäkkiä "maailman paras kuljettaja". Eikö ne kaikki ajakaan samanlaisilla ja yhtä hyvillä autoilla ?

Tätä kirjoitusta ei kannata ottaa ultimatekimifanituksena ja kirjoitusta kaverilta, joka ei kestä kritiikkiä omasta Kimistään, jolla on tuhat julistetta Räikkösestä ja joka luulee olevansa Kimin kaveri. Kritiikkiä annan Räikköselle ja välillä hän sen myös ansaitsee. Ei vain sillä tavalla millä etenkin nämä tiettyjen maiden mediat sen tekevät.

Alonso on niin paljon parempi autonkehittäjä ja jumala heidän mielestään. No onko se Renault siellä kärjessä ? Turha verrata tallikaveriin, joka on ehkä historian huonoimpia kuljettajia formuloissa ( parantanut toki viime aikoina).

Tuttosport Alonsosta:

"Alonso 8,5 – Pystyi haastamaan Brawnit lopussa. Ansaitsee elinikäisen sopimuksen Punaisten kanssa."

BTW. Heikiltä hyvä kisa ja ennen kaikkea tärkeä osoitus siitä, että on siellä vauhtia kun tarvitsee. Vielä autoon samat osat, kuin Hamiltonilla niin kierrosaikojen pitäisi parantua kuulemma 0,5-0,8 sekunnilla.

Tälläistä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaaja kertoo, että tämä on Kimin viimeinen kausi F1:ssä. Alonso viiden vuoden kontrahtilla Maranellon punaisiin. Sen enempää sumplimatta;

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/t/formula1/1710325

Veikkaaja nmensä mukaan veikkaa tässäkin asiassa. Kimin leiri ampuu huhun alas, ja toteaa että sopimus on voimassa ja sen mukaan ajetaan. Vaikka Räikkönen Ferrarilta suostuisikin lähtemään, en usko että lopettaa uransa tähän kauteen. Eikös Kimiä huhuiltu Brawnillekin? Muitakin ottajia varmasti löytyy, mikäli mies ilmestyisi vapaana kuljettajamarkkinoille.
 

scholl

Jäsen
Järjestän juhlat syksyllä, jos Räikkösen urat päättyy. On vain yksi Schumacher. Aika nopeasti tuollainen nuoruudessaan Neuvostoliittoa ihannoinut pioneeri ja sittemmin räkälöissä viihtyvä jamppa onnistui Ferrarin tuhoamaan. Mitä minä sanoin. Olin jo alunperin palkkaamista vastaan, mutta nyt on juhlat lähellä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Järjestän juhlat syksyllä, jos Räikkösen urat päättyy. On vain yksi Schumacher. Aika nopeasti tuollainen nuoruudessaan Neuvostoliittoa ihannoinut pioneeri ja sittemmin räkälöissä viihtyvä jamppa onnistui Ferrarin tuhoamaan. Mitä minä sanoin. Olin jo alunperin palkkaamista vastaan, mutta nyt on juhlat lähellä.

No tuo on totta, että on vain yksi Michael Schumacher, mutta tuo että Räikkönen ? olisi tuhonnut Ferrarin on jokseenkin "outo väite" ?
On totta että Räikkösen ja Massan tämä kausi on ollut suuri pettymys ja olihan se Kimin viime kausikin pettymys. Massa kuitenkin pystyi taistelemaan mestaruudesta viimekaudella ja itse sen kyllä sössi, eikös Massa lähtenyt iltakisassa varikolta bensaletku kiinni ( no okei "lollipoppimies" näytti että saa mennä... )
Ferrarin organisaatio on muuttunut totaalisesti (kuten tiedämme) Schumacherin huippuvuosista. Tämä on ehkä se suurin syy miksi Ferrari ei menesty. Jos Kimi ei "osaa" säätää autoa, niin miksi sitten Massa ei taistele kisojen voitosta, jos kerran autossa ei ole mitään vikaa ?
Kovasti on spekuloitu Kimin "potkuja" mutta onko kirkossa kuulutettu että Massa saa 100 % varmuudella ajaa ensi kaudella ?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Järjestän juhlat syksyllä, jos Räikkösen urat päättyy. On vain yksi Schumacher.

Jumangega sulla on tuossa puheessa oikein kunnon natsimeininkiä. Tietenkin ihan kiva jos jos olet ollut siinä ajatuksessa, että Kimi on Schumacherin stuntti.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Unkarin GP:ssa nähdään historian nuorin F1-kuljettaja, kun Jaime Alguersuari korvaa Toro Rosson Sebastien Bourdaisin. Asiaa ei tosin ole vielä virallisesti vahvistettu, mutta esim. AutoSport.com pitää asiaa varmana.

Vai tuhosi KimI Ferrarin? Voi vittu, mitä kaikkea paskaa täältäkin saa lukea. Ross Brawnin ja Jean Todtin lähdöillä ei ilmeisesti ollut mitään vaikutusta, vaan meän Kimi yksin tuhoaa italialaistallin? Huoh ja heh trollille.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Massa kuitenkin pystyi taistelemaan mestaruudesta viimekaudella ja itse sen kyllä sössi, eikös Massa lähtenyt iltakisassa varikolta bensaletku kiinni ( no okei "lollipoppimies" näytti että saa mennä... )

Eikös tuossa ollut kyse siitä, ettei lollipoppimiestä ollut, vaan Ferrari käytti ohjaamossa vihreää valoa, joka sytytettiin liian aikaisin. Samalla tavalla oltiin mokattu jo aikaisemmin, mutta tuohon tallin sössimiseen meni mestaruus.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kovasti on spekuloitu Kimin "potkuja" mutta onko kirkossa kuulutettu että Massa saa 100 % varmuudella ajaa ensi kaudella ?

Eiköhän. Massa on kuitenkin tallissa pidetympi kuski. Sen lisäksi Felipe on edustavampi, (nykyisin) suoritusvarmempi ja ennenkaikkea nopeampi.

Sinänsä sääli, ettei Rään motivaatio ja kunnianhimo ollut samaa tasoa lahjakkuuden kanssa.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Räikkösestä on jäänyt Ferrarilla sellainen "ajetaan tää kisa nyt läpi" fiilis, kun palkkakin on aivan mielettömän kova, niin tottakai tuolla palkalla pitäisi vähän parempaan pystyä. Mestaruuskaudella Räikkönen oli aivan loistava, mutta sitten viime kauden loppupuoliskolla tapahtui jotain ja tällä kaudellakin meno on ollut tahmeaa. Totta kai sitä toivoisi Kimi-Alonso kaksikkoa, mutta eiköhän se Kimi ole joka Fernandon edestä väistyy. Tosin toivottavasti Massa ensi kauden jälkeen häipyy Vettelin tieltä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vai tuhosi KimI Ferrarin? Voi vittu, mitä kaikkea paskaa täältäkin saa lukea. Ross Brawnin ja Jean Todtin lähdöillä ei ilmeisesti ollut mitään vaikutusta, vaan meän Kimi yksin tuhoaa italialaistallin? Huoh ja heh trollille.

No jos meidän hiljainen jäämies tuhoaa omalla hiljaisuudellaan mahtavan Ferrarin niin jokin on tallilla pielessä ja pahasti.

Ferrarin taktiikat ja auton parannus on mennyt valovuosia taaksepäin ja olisikin oikeastaan Kimin etu lähteä tuosta pelleilevästä italotiimistä huitsin vittuun. Joko kokonaan pois tai sitten Brawnille. Ferrarin toiminta on tällä hetkellä naurettavan häpeällistä verrattuna muutaman vuoden takaiseen toimintaan.

Kimi vetänyt tallin alamäkeeen...righ...hah!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kimi vaikuttaa vähän sen oloiselta kaverilta että hänestä ei oikein ole motivoimaan ympärillä olevaa porukkaa, ja lietsomaan heitä (ja samalla itseään) parempiin suorituksiin. Kimi on todella hyvä silloin kun homma toimii tallin puolesta, mutta jos talli ryssii hommat niin Kiminkin suoritukset menee vähän sinne "hälläväliä" -osastolle. Kimihän vaikutti varsin motivoituneelta ennen tämän kauden alkua, mutta kun auto osoittautui aivan paskaksi ja talli vielä omilla sekoiluilla on ryssinyt monta kisaa Kimin kohdalla niin näyttää taas siltä että motivaatio ja taistelutahto on vähän hakusessa.

Kun katsoo koko Kimin Ferrari-aikaa niin minulle on jäänyt vähän sellainen olo että Kimi on ollut väärässä paikassa väärään aikaan (no ehkä ei voi ihan näin sanoa kun tuloksena on kuitenkin se yksi maailmanmestaruuskin). Mutta tarkoitan sitä että Kimi tuli talliin sillä hetkellä kun se oli menettänyt juuri monta vahvaa johtohahmoa. Kimistä ihan selvästi odotettiin uutta Schumacheria mutta koko tilanne on epäreilu Kimin kannalta koska hän on ihan erilainen ihmisenä kuin Schumacher ja on ollut väärin edes odottaa Kimiltä samanlaista johtajuutta ja omistautumista (tuon kaltaisia kuljettajia kun ei muutenkaan ole niin kovin usein MM-sarjassa nähty). Minä olen saanut Kimistä sen kuvan että hän ajattelee enemmänkin siten että tallin tulee tehdä ja tarjota hänelle paras mahdollinen kalusto ja tietotaito, ja Kimin tehtävänä on vaan ajaa sitä autoa niin perkeleen kovaa, eikä puuttua ja osallistua jokaiseen mahdolliseen asiaan kuten Schumi ehkä teki. Mutta tosiaan, Kimiltä on minusta odotettu koko ajan aivan liikaa, ja kuten king of the jungle tuossa aiemmin ilmaisi niin tuntuu että mikään mitä Kimi tekee ei riitä koska hän ei ole Schumacher.

Massa on paljon ulospäinsuuntautuneempi ja rennompi tyyppi joten on selvää että hän on tallin sisällä pidetympi. Ja positiivisempana kuljettajana hän ehkä pystyy käsittelemään tällaiset vaikeat tilanteet paremmin ja menestyy huonolla kalustolla hitusen paremmin kuin Kimi. Mutta edelleen minun mielestäni Massasta puuttuu se "mestarikuljettajan tatsi" joka esim. Kimillä on silloin kun hän vaan saa alleen kunnon kaluston.

Sääli jos Kimin Ferrari-aika päättyy näin, koska vaikuttaisi siltä että mies itse viihtyisi Ferrarin McLarenia vapaammassa ilmapiirissa erittäin hyvin. Mutta ehkä Kimin ja Ferrarin työtavat eivät vaan nyt kohtaa ja Kimi on joutunut ehkä vähän "olosuhteiden uhriksi". Pitää kuitenkin muistaa että Schumacherin lisäksi tallista lähti pois sen 90-luvun puolessa välissä edellisestä suosta ylös nostanut Jean Todt ja muuan Ross Brawn jonka autoilla johdetaan tällä hetkellä sekä valmistajien että kuljettajien MM-sarjoja. Että olisikohan tässä Ferrarin sukelluksessa sitten kuitenkin jotain muutakin takana kuin Kimin negatiivinen vaikutus...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös