Formula 1 – kausi 2009

  • 327 368
  • 2 061

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Autosport vahvistaa Henryn kuoleman.

Isä-Surteesin ajouran aikana hänen ympäriltään tipahti kuskeja mitä milloinkin ja nyt hänen poikansa...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Helvetin ikäviä juttuja tuollaiset, ja kyseessä vielä noinkin nuori kaveri. On kyllä todella huonoa tuuria että juuri sattuu päähän tuollainen irti päässyt rengas, mutta kyllä näköjään noissa pikkuformuloissakin pitäisi tehdä töitä sen eteen että nuo renkaat ei pääsisi irti törmäyksessä. F1:ssähän on aika hyvin onnistuttu tässä kun aika rajujenkin törmäysten jälkeen ne renkaat roikkuu vielä siinä auton sivulla. Tuossakaan F2-onnettomuudessa tuo törmäys ei edes ollut mitenkään poikkeuksellisen raju mutta heti lähti rengas irti.

EDIT: Ja kun tuon videon vielä katselin uudelleen niin samahan sattui vielä Surteesin omallekin autolle, eli heti kun törmäsi tuohon radan reunukseen niin takapyörä lähti omille teilleen. Hyvä että se kuitenkin pysyi siinä turva-alueella eikä mennyt radalle.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Erittäin valitettava tapaturma, jossa on ollut mukana uskomattoman paljon huonoa tuuria. Vain 0,5 sekuntia myöhemmin tai aikaisemmin jos rengas olisi tuohon kohtaan pompannut niin tältä onnettomuudelta oltaisiin vältytty.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Erittäin, erittäin valitettava tapaus. Muistuttaa aina siitä, kuinka vaarallista autourheilu on ja tässäkin tapauksessa kyseessä ei ollut oma virhe tai muu vika omassa autossa, vaan käsittämättömän huonoa epäonnea.

Tuli heti mieleen Tom Prycen kuolema, kuten varmasti monelle enemmän autourheilua seuraavalle toverille. Tuolta voi lukea siitä tapauksesta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tom_Pryce

Tässähän oli samaa isku päähän ja tajunnan menettäminen (kuolema) samantien ja jalka pysyi molemmilla kuljettajilla kaasupolkimelle edelleen auton seinään osumisen jälkeenkin.

Faktaa en tiedä, mutta käsittääkseni noissa autoissa ei ole niitä turvakiinnikkeitä, jotka pitävät renkaan kiinni autossa ulosajon sattuessa.
Räikkösellä tuollainen saattoi pelastaa oman hengen tai muun kuljettajan hengen. Vaarallisen lähellä rengas kävi Kimin päätä tuossakin. http://www.youtube.com/watch?v=3fpHzqfTnMo&feature=related

Synkkä moottoriurheilu viikonloppu ollut, kun tänään kuoli rallin puolella kartanlukija ja eilen katsoja. Sitten vielä tämä. Tuntuu kasaantuvan nämä kuolemantapaukset aina samalle viikonlopulle (Ratzenbergen ja Senna).

Hiljaiseksi vetää.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Tuosta onnettomuus-videolta pistää silmään tuo aita mikä ohjaa kaiken romun takaisin radalle. Siinähän on puu todella pahassa paikassa joka olisi ehdottomasti pitänyt kaataa ja tehdä tuosta vallista radan suuntainen. Aivan käsittämätöntä suunnittelua että onnettomuuden jälkeen kaikki roju ohjautuu takaisin radalle. Muutenkin tuo rata taitaa olla liian vaarallinen näin nopeille autoille. Todella ikävä tapaus, eikö näissä F2-autoissa muuten ole mitään vaijereita jotka pitävät renkaat jotenkin aisoissa?

R.I.P
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Olipahan ikävä tapaus tuo Surteesin kuolema.
Ei näyttänyt kuitenkaan mitenkään kovin pahalta, mutta kun kohtuu painava rengas jysähtää vastapalloon naamaan, kun itsellä on paljon vauhtia. Eipä kypäräkään paljon suojaa siinä tilanteessa, tosin ilman kypärää kaveri olisi menehtynyt heti ja tullut paljon pahempaa jälkeä.

Aika sekava viesti, mutta niin oli tilannekin.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ei näyttänyt kuitenkaan mitenkään kovin pahalta, mutta kun kohtuu painava rengas jysähtää vastapalloon naamaan, kun itsellä on paljon vauhtia. Eipä kypäräkään paljon suojaa siinä tilanteessa, tosin ilman kypärää kaveri olisi menehtynyt heti ja tullut paljon pahempaa jälkeä.

Joo, ei aluksi näyttänyt pahalta, mutta kun tarkemmin katsoo niin ennen osumaa renkas pomppii todella hiljaisella nopeudella ja osuman jälkeen lähtee sitten kuin tykin suusta ulos radalta! Iskun on täytynyt olla todella massiivinen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Todella ikävä tapaus, eikö näissä F2-autoissa muuten ole mitään vaijereita jotka pitävät renkaat jotenkin aisoissa?

Tuon videon perusteella ei näyttäisi olevan. Nuo vaijerit on kyllä sellainen juttu joka minun mielestäni pitäisi laittaa pakolliseksi kaikkiin "open wheel" -autoihin, koska nuo ympäriinsä pomppivat renkaat muodostavat valtavan riskin paitsi kolaroivalle kuljettajalle itselleen niin myös kanssakilpailijoille, toimitsijoille ja katsojillekin. Onhan noita tapauksia nähty kun tuollainen irti päässyt rengas on pomppinut katsomoonkin. Noitahan epäiltiin kovasti silloin kun ne tulivat F1-autoihin tuon surullisen 1994 kauden jälkeen, mutta minusta nuo on toimineet erittäin hyvin. Renkaat on pysyneet varsin hyvin kyydissä mukana todella rajuissakin törmäyksissä. Ja vaikka ne renkaat irtoaisivatkin, kuten esim. Kubican rajussa Montrealin ulosajossa, niin ne vaijerit pitelee niitä kuitenkin sen verran että ne eivät lähde ihan holtittomasti pomppimaan vaan lähtevät yllättävänkin hallitusti irti. Ja kun ne kiinnitykset on huolellisesti ja hyvin suunniteltuja ja toteutettuja niin kuljettajalle itselleenkään ei koidu siitä mitään riskiä vaikka ne renkaat siinä auton kyljessä raahautuvatkin mukana.

Toinen mihin pitää panostaa, on tuo ratojen turvallisuus. En minä tarkoita sitä että kaikkien ratojen pitäisi olla kuten nämä Tilken radat joissa on kilometrin mittaiset asfaltista tehdyt suoja-alueet, mutta onhan esim. tuo Brands Hatchin kohta ihan järjetön kun puu on jätetty noin lähelle rataa ja sen takia on vedetty tuollainen suojamuuri joka suorastaan heittää siihen osuvan auton takaisin radalle. Kyseessä on kuitenkin vielä aika kovavauhtinen paikka joten tuossa on aina riski että koko autokin voi lentää takaisin radalle. Tuollaisista kohdista radoilla pitäisi kyllä hankkiutua eroon.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vain 0,5 sekuntia myöhemmin tai aikaisemmin jos rengas olisi tuohon kohtaan pompannut niin tältä onnettomuudelta oltaisiin vältytty.
Puolessa sekunnissa F2-auto kulkee 25-35 metriä, joten puhutaan paljon pienemmistä marginaaleista. Anyway, moottoriurheilussa kaikki on pienestä kiinni. Monessa tilanteessa voidaan puhua onnesta ja monessa muussa epäonnesta, sen takia sääntöjen ja teknisten ratkaisujen avulla onnettomuusriski pitää saada mahdollisimman alas. Valitettava tapaus.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Danica Patrick kieltäytyi F1-siirrosta

Tätä tyttöähän huhuttiin uuteen US F1 -talliin mutta taisi tyttö tehdä ihan fiksun liikkeen eikä lähtenyt pilaamaan mainettaan F1-radoille. Minun mielestäni Patrick on tuolla P-Amerikan radoillakin vain keskinkertaista jonkin verran parempi kuljettaja, ja moni häntä parempi P-Amerikan radoilta tuttu kuljettaja on käynyt epäonnistumassa F1:ssä joten Patrickilla olisi vaan hävittävää siinä pelissä. Hän on suuri tähti kotimaassaan (ja myös muualla maailmassa) jo nyt ja F1-siirto ei varmaankaan kovin paljoa lisäarvoa toisi. Eri asia olisi jos hän pystyisi menestymään F1:ssä mutta varmaan tietää itsekin että siihen ei ole mahdollista - varsinkaan uuden tallin autolla.

Saas nähdä ketkä lopulta ajavat tuon jenkkitallin autoja, todennäköisesti molemmat tulee P-Amerikasta. Vaikeuksia voisi povata jo tällä hetkellä tuolle tallille, Amerikkalaiset toimintatavat ja erityisesti Amerikkalaiset kuskit eivät ole yleensä F1-radoille sopeutuneet.


EDIT: Nyt on muuten sitten ihan virallisesti varmistettu se että toista Toro Rossoa Bourdais'n tilalla ajaa tuo nuori Epsanjalainen Jaime Alguersuari. Alguersuari ottaa Mike Thackwellin paikan kaikkien aikojen nuorimpana F1-kuljettajana. Parasta tässä siirrossa on kuitenkin se, että voin jo kuvitella kuinka Kyllösen Matilla nyrjähtää aivot kun se yrittää lausua tuota nimeä...
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olipahan ikävä tapaus tuo Surteesin kuolema.

Näitä sattuu silloin tällöin ja kuskit tiedostavat riskit. Nykyiset autot ovat todella hyvin rakennettu mutta toisinaan käy paska tuuri.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Näitä sattuu silloin tällöin ja kuskit tiedostavat riskit. Nykyiset autot ovat todella hyvin rakennettu mutta toisinaan käy paska tuuri.
Nimenomaan. Palauttaa tälläiset tapahtumat aina kaikkien mieliin sen, kuinka vaarallisesta lajista on kysymys. Nykyään autot ovat huipputurvallisia ja radat samaa luokkaa, mutta silti välillä näitäkin vain käy. Tässäkin kyse oli vain sattumasta.

Silloin ennen vanhaan (60-80 luvulla) autot olivat varmaan yhtä turvallisia kuin nyt 10 vuotta vanhat henkilöautot ja rengasvalleista kovin paljon ollut tietoa. Silloin käytettiin puutolppia ja jonkilaista kalastusverkkoa...
 

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Uskomatonta että nyt vajaa viikko kuolemantapauksen jälkeen näyttää että toinen paha onnettomuus tapahtuu kun jotain osuu kuljettajaa päähän. Hidastuksesta näkee että jokun isohko esine napsahtaa Massaa päähän jolloin taju lähtee ja sukkana seinään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olipahan draamaa aika-ajoissa.

Massa sai headshotin ilmeisesti Barrichellon autosta irronneesta takajousesta ja ajoi seinään tajuttomana. Sitten loppuun vielä ajanotto kaatui aika totaalisesti ja tuloksista oli pientä epäselvyyttä.

Alonso siis paalulle ja sitten Red Bullit: Vettel ja Webber. KERS-autot mukavasti siinä keskellä top-kympissä niin lähtö ja ensimmäinen mutka voi olla mielenkiintoinen ja sijoitukset vaihtua, kuten kävi viime kisassakin. Erot on pieniä ja tälläinen rata niin tuskinpa ensimmäisten mutkin jälkeen paljoa ohitellaan, paitsi varikolla. Itse toivoisin, että Kimillä ja Heikillä olisi paljon bensaa verrattuna muihin niin voisivat hödyntää sitä ensimmäisissä pitstopeissa. Kevyet autot edestä sisään ja sitten takaisin radalle painavalla kuormalla, jolloin radalle jäävät pääsevät takomaan parempia aikoja muutamien kierrosten verran. Lisäksi KERS:llä voidaan paikata lähtökiihdytyksessä aika-ajossa lisäbensasta johtunutta tappiota. Saas nähdä miten käy.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aijaijai. No, onneksi Massa selvisi hengissä. Pelottavia juttuja. Onneksi F1-autot on nykyään aika turvallisia, koska kuolemantapauksiakaan ei ole tainnut olla viimeeks kuin 90-luvulla. Toki se on tuuristakin kiinni, mutta suuntaus on hyvä. Moni hurja tapahtuma olisi entisaikaan tuottanut ruumiita.

Mitenkäs jos Massa ei pysty ajamaan sunnuntaina, niin onko Ferrarilla vain yksi auto kisassa, vai voiko joku tuurata Massaa? Eli testikuskeista joku, keitä niitä nyt olikaan. Gene..?
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Mitenkäs jos Massa ei pysty ajamaan sunnuntaina, niin onko Ferrarilla vain yksi auto kisassa, vai voiko joku tuurata Massaa? Eli testikuskeista joku, keitä niitä nyt olikaan. Gene..?
Tässä vaiheessa ei enää vaihdeta kuskeja, joten se on Kimin harteilla Ferrarin pisteet jos näin tapahtuu, ettei Massa aja huomenna.

Kuva Massasta onnettomuuden jälkeen...
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tässä vaiheessa ei enää vaihdeta kuskeja, joten se on Kimin harteilla Ferrarin pisteet jos näin tapahtuu, ettei Massa aja huomenna.

Kuva Massasta onnettomuuden jälkeen...

Ei varmana aja Massa huomenna, mutta mihin tämä tieto perustuu, ettei ferrari voisi käyttää vara-kuskia?

Todella paha tälli ja toivottavasti Massa toipuu täysin.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Ei varmana aja Massa huomenna, mutta mihin tämä tieto perustuu, ettei ferrari voisi käyttää vara-kuskia?
Siis täähän on ihan FIA:n sääntöjä, ettei kuskeja vaihdeta enää aika-ajon jälkeen.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittääkseni varakuljettajan saa ottaa käyttöön viimeistään ennen aika-ajoja, näiden jälkeen ei enään pääse varakuski rattiin, eli Kimi ajanee huomenna yksin Ferraria.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos jousi olisi osunut muutamia senttejä alas ja sivulle, niin olisi tullut visiiristä läpi kypärän sisälle. Sen jälkeen naamari ehkä "hieman" hellänä. Huhhuh.

Eikö tuo nyt tavallaan ole tullut jo kypärän sisälle, ainakin minusta näyttäisi siltä että osa olisi tunkeutunut visiirin ja kypärän saumakohdasta sisään ja silmäkulmaan, vai onko visiirin reuna tai joku painunut sisään ja aiheuttanut tuon?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Domenicalli on vahvistanut, että Massa ei aja huomenna. Felipe on Rubensin mukaan nukutettu nyt, sillä hän on ollut hyvin rauhaton. Toivottavasti ei tosiaan tullut mitään pahempaa iskua :(

-- Hän oli hyvin rauhaton. Hänen päässään oli viilto, jonka saattoi aiheuttaa autostani lentänyt osa. Hän puhui ja oli tajuissaan. Hän liikutteli käsiään ja jalkojaan, mutta hänet nukutettiin, koska hän oli levoton, sanoi Barrichello.

Lähde: Kaleva.fi
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Aika pahalta tuo Massan silmäkulma näyttää, toivottavasti ei itse silmässä mitään vikaa ole.

E: Kun tarkemmin ajattelee, Massan silmät eivät olleet peitettynä helikopteriin nostettaessa. Silmävammassahan tietääkseni peitetään molemmat silmät lisävaurioiden välttämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös