Mainos

Formula 1 – kausi 2009

  • 327 931
  • 2 061

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jostakin syystä itsellä ollut koko ajan sellainen tuntuma, että Räikkönen-Alonso -yhdistelmää ei tulla Ferrarilla näkemään. Mutta olisiko tämä sitten Räikkösen viimeinen kausi ykkösissä? Jotenkin sekin tuntuu omituiselta. Mahdolliselta kyllä. Ferrarillahan Räikkönen on suunnitellut uransa päättävän, mutta onhan sanoja toki syöty ennenkin.

Se nyt ainakin tiedetään, että Alonso ei helpoin lähimmäinen ole, jos tallin sisällä menee tiukaksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuo minua muuten vituttaa kun tuo Ecclestone yrittää puuttua tallien sisäisiin asioihin ja junailla kuskeja mieleisilleen paikoille. Jos joku kuljettaja on Bernien mieleen niin tämä yrittää aina junailla sitä jotenkin Ferrarille.

Tähän onneksi ehkä tulee loppu jahka FOTA ottaa kohta Bernieggin tähtäimiinsä jahka nyt natsi-Max on saatu raivattua tieltä. Toisaalta, Berniegg on kyllä opportunismin maailmanmestari, eli tarvittaessa kyllä menee polvilleen FOTA:n edessä jos oman aseman säilyminen sitä vaatii, mitä Max ei enää suostunut tekemään.

Mosleyta "painostetaan" jatkamaan

On tuo kyllä uskomaton kaveri tuo Max. Katsokaahan vain niin tässä käy vielä niin että lokakuussa, kun FOTA:n on enää liian myöhäistä polkaista uutta sarjaa käyntiin, Max ilmoittaakin että Ähäkutti, lähdenpäs sittenkin vielä uudelle kaudelle!". Vaan jos näin tapahtuu niin FIA:n koko uskottavuus menee tallien silmissä ja luottamuspula kasvaa niin suureksi että en tiedä enää mitä sitten tapahtuu. Kyllä Maxin kannattaisi nyt vaan niellä ylpeytensä ja toimia F1:n parhaaksi - eli jättää tehtävänsä mitä pikimmiten.

Siinä vaiheessa kun Mosely jo julisti että FIA ei tarvitse autonvalmistajia sarjojensa pyörittämiseen, mentiin jo tietyn absurdiusrajan yli. Ensin FIA yrittää vuosia houkutella suuria valmistajia F1:een ja WTCC:hen, ja nyt kummastakin ovat suuret valmistajat uhanneet lähteä kyllästyneenä FIA:n jatkuvaan sekoiluun sääntöjen suhteen. Muutenkin FIA:n organisaatio tarvitsisi suursiivouksen, senverran älyvapaalta tuo touhu ainakin F1:n, WTCC:n ja WRC:n kanssa vaikuttaa.

Valitettavasti vain liian monen kansallisen lajiliiton johdossa on Maxin kavereita, eli todennäköisesti saamme seuraavaksi FIA:n puheenjohtajaksi jonkun Maxin talutusnuorassa kulkevan.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuossa kyllä pitää vähän Bernietä puolustella että eihän hän tuossa mitenkään Hitleriä "hyväksi jätkäksi" kehu, tai seiso millään tavalla Hitlerin tekojen takana, vaan ainoastaan kehuu sitä kuinka Hitler taitavana puhujana ja hyvänä manipuloijana "sai hommat toimimaan" haluamallaan tavalla. Hitler on vaan niin taitavasti demonisoitu että jos hänestä sanoo yhdenkin vähän positiivisen kommentin niin se käsitetään heti että ko. henkilö sympatiseeraa natseja tai on jopa itse natsi, ja heti on joku juutalaisjärjestö vaatimassa anteeksipyyntöä.

Esim. minun mielestäni Hitler oli karismaattinen henkilö ja erittäin taitava puhuja, jonka kykyä saada massat taakseen täytyy ihailla, mutta eihän se nyt millään tarkoita että minä puolustelisin millään tavalla sitä mihin Hitler tuota "kykyään" käytti, tai että minä yhtään seisoisin natsien aatteen takana. Hitler on vaan sellainen henkilö johon ihmiset suhtautuvat erittäin mustavalkoisella tavalla.

Mutta tämä nyt menee taas vähän offtopiciksi, vaikkakin viime aikoina F1:ssä on muutenkin keskitytty enemmän politikointiin ja tällaisiin "hömppäuutisiin" kuin itse radan tapahtumiin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
F1-kalenterissa Suzukan kanssa vuorotellut Fuji luopuu F1-kisastaan ensi kaudesta lähtien. Radan omistava Toyota valmistautuu jättitapioihin ja luopuu kisasta kustannussyistä. Kisan järjestäminen maksaa n. 20M€. Taantuma siis syynä luopumiseen. Jatkossa Japanin GP ajetaan Suzukassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan tuo vähän vääristynyt ja järjetön tilanne kun kisajärjestäjät joutuvat luopumaan kilpailustaan sen takia kun kisan järjestäminen on niin kallista. Jossain Japanissakin riittää lajilla faneja sen verran että katsomot saa helposti täyteen, mutta silti kisat pyörii tappiolla. Olisikohan ihan oikeasti aika vähän tarkistella noita kisanjärjestämismaksuja, kun näyttää että yksikään kisajärjestäjä ei pysty enää järjestämään kannattavaa kilpailua. Eihän se tietenkään haittaa näitä sheikkien/valtion rahoittamia ratoja, joille on yksi vitun maku tuleeko sinne katsomoon ketään, mutta tällä pelillä tiputellaan kaikki perinteiset ja ns. "normaalilla rahoitusmallilla" toimivat moottoriradat pois kalenterista kun kenenkään ei ole enää järkevää järjestää kilpailuja. Sitten joudutaan nostamaan lipun hintoja ja siitä seuraa että kenelläkään tavan ihmisellä ei kohta ole enää varaa mennä katsomaan kilpailuja. Esim. jossain Espanjassa on ollut viime vuoden vahva F1-buumi mutta niin vaan on jo vaikeaa myydä Valencian kisaan lippuja, käsittääkseni lipun hintoja nostettiin edellisvuodesta kun kisa jäi tappiolliseksi hyvistä katsojamääristä huolimatta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uuden formulasarjan uhka nousi jälleen esille

Eli tätä sotaa ei välttämättä ollakaan vielä sodittu loppuun. Minä luulen että vaikka tuo "sopu" kesäkuussa syntyikin niin FOTA ei ole kuopannut vieläkään uuden sarjan suunnitelmia vaan taustalla on tehty koko ajan työtä, ja tullaan tekemään työtä niin kauan kunnes saadaan täysi varmuus ensi kauden F1-säännöistä ja siitä että Max Mosley ei jatka FIA:n johdossa.

Mosley on kyllä vienyt pelleilyn ja säälittävän vallan kahvassa roikkumisen ihan uudelle tasolle tällä aikomuksellaan asettua vielä kerra ehdolle puheenjohtajaksi. Mikäli Mosley pyörtää aiemmat lupauksensa ja päättää vielä asettua ehdolle, ja hänet vielä kaiken lisäksi valitaan, se kyllä nakertaa koko FIA:n uskottavuutta aika rankasti. Jos kattojärjestön puheenjohtajan sanaan ei voi luottaa pätkääkään niin minun mielestäni tuollaisen kattojärjestön alaisuudessa toimiminen on aika mahdotonta. Tuskin FIA:n muumiotkaan voivat olla niin typeriä että valitsevat Mosleyta vaikka tämä ehdolle asettuisikin? Minä näkisin että FIA:lla on liian paljon hävittävää siinä pelissä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tässä muutama päivä sitten tutustuin hiukan tarkemmin Mosleyn sukuun ja kun nyt tarkastellaan Maxin toimia ja verrataan isäukon toimiin Britannian äärioikeiston johtajana, niin voi vain ihmetellä että kuka idiootti on Maxin sitten loppupelissä antanut jyllätä näinkin kauan? Ja vielä aikanaan FIA:n puheenjohtajavaalissa Mosley iski vanhaa puheenjohtaja Balestrea vastaan tämän SS-menneisyydellä...

Lisätietoa Maxin isästä, Oswald Mosleystä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Oswald_Mosley
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pikku-Piquet'lle kenkää?

Aika huonolta alkaa näyttää junnu-Piquet'n F1-uran kannalta, huhujen mukaan kenkää on tulossa Saksan kisan jälkeen mikäli ei tule kunnolla pisteitä sunnuntaina. Eipä ole kyllä Piquet oikein missään vaiheessa vakuuttanut, tai antanut mitään sellaisia merkkejä että hänestä ihan oikea F1-kuljettaja tulisi. Ihmeen pitkäänhän tuo on jo saanutkin yrittää joten en pitäisi yhtään ihmeenä että nuo huhut pitäisivät paikkaansa.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Aika-ajot eivät mitään ihmeellistä sitten tarjonneetkaan vaikka sadetta tuli, tutut autot miehittivät neljä ensimmäistä sijaa. Mutta en ymmärrä tuota Ferrarin aika-ajo taktiikkaa. Vetävät jossain keskellä sessiota nopeimmat aikansa jolloin radalla on muitakin. Melkein pääsääntöisesti ollaan nähty. n. 2-3-min kun on jäljellä niin melkein kaikki ovat parantamassa aikojaan, mutta ei ferrarit ja sitten jäädään jonnekkin 7-9 ruutuihin. Ferrarilla ollaan selvästi luovutettu tää kausi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika mielenkiintoinen aika-ajo vaikka kärjessä tutut nimet. Mukava nähdä Webberi paalulla. Mäkillä varmaan osittain pr-bensat tankissa mesekatsomolle. Heikillä aika hyvä munkki jos ero tallikaveriin selittyy suurelta osin bensalla. Hävisi 1,3sek. Hamiltonille ja silti peräkkäisillä sijoilla. Tuota voi sitten kisassa hyödyntää jos ei sakkia pääse siihen väliin sotkemaan. Ferrarilta odottelin kyllä enemmän. Ajettiinko sitten enemmällä bensalla niin olisi pelivaraa kisan alkupuoliskolla jos sataa? Vai penailtiinko vielä jollain semisadekelin säädöillä kun eroa tuli yli 2 sekuntia kärkeen?

Toivottavasti sataisi kisassa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mutta en ymmärrä tuota Ferrarin aika-ajo taktiikkaa. Vetävät jossain keskellä sessiota nopeimmat aikansa jolloin radalla on muitakin.

Outoa kyllä, vaikka olivat radalla ihan lopussakin melkein viimeisinä autoina mutta ajoivat silti surkeita aikoja. Yksi mahdollisuus voi olla, että oli taas pehmeät renkaat loppuneet.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Outoa kyllä, vaikka olivat radalla ihan lopussakin melkein viimeisinä autoina mutta ajoivat silti surkeita aikoja. Yksi mahdollisuus voi olla, että oli taas pehmeät renkaat loppuneet.
Itse en ainakaan nähnyt Ferrareita lopussa, kun kuvaruudussa olivat Brawnit ja Red Bullit, mutta lähetys pätki niin varmasti ohi mennyt sitten. Penailua kyllä tuokin, että jos taas pehmeät renkaat loppuneet, eikö ne hemmetti ikinä opi?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ainakin livetimingin mukaan ajoivat vielä ihan lopussa ja aloittivat viimeiset "nopeat" viimeisten joukossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bensamäärät julkistettu: http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Documents/ger09_document_21.pdf

Ferrarit ja Rellun Piquet ovat kärkikympistä liikkellä raskaimmalla kalustolla kuten arvata jo saattoikin. Mäccien vauhti ei ollutkaan pelkkää bensakikkailua kuten monet arvelivat, mm. Brawnit olivat aika-ajossa kevyemmillä autoilla. Heikin auto on peräti kymmenen kiloa painavampi kuin Hamiltonin, joten Heikillä saattaisi olla ihan hyvät mahdollisuudet Hamiltonia vastaan mikäli pystyy vaan pitämään eron siedettävänä ennen varikkokäyntejä. Nico Rosberg on liikkeellä todella painavalla autolla, peräti 689,6 kiloa, mutta kun sijoitus on 15. niin eipä siinä mitään hävittävääkään ole jos kokeilee tuollaista taktiikkaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Heikiltä hyvä aika-ajo, jos vertaa tallikaveri Hamiltoniin. Hamilton siis 5. ja heikki heti seuraavassa lähtöruudussa. Tosiaan 10kg painavampi auto Heikillä ja Hamiltonin autossa on tehty paljon uudistuksia, joita Heikin autossa ei ollut (yllätys yllätys). Heikille tärkeä homma, mutta huomenna ei saa sössiä vaan pitää nyt saada hyvä kisa ja ilman omia virheitä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Orrichion blogin mukaan, on kaksi varmaa asiaa ensi kaudelle, Fernando Alonso siirtyy Ferrarille Massan pariksi ja Nico Rosberg nappaa Heidfeldin paikan Bemarilta. Sama blogi kertoo myös, että Räikkösen manageri Steve Robertson on käynyt keskusteluita Ross Brawnin kanssa mahdollisesta tallipaikasta. Robertson itse kiistää asian. Myös Toyota on jättänyt Räikköselle tarjouksen tämän mukaan.

Lähde

Kuulostaa kyllä hyvin mielenkiintoiselta. Itse näkisin Kimin silti mielummin Ferrarin puikoissa, kun Brawnin, mutta jos tilanne on nyt se, että he haluavat Kimin ulos, niin sitten Brawn kuulostaa erittäin hyvältä. Mutta kyllähän se on harmin paikka, jos Räikkösen Ferrari ura päättyy tähän kauteen. Noh, saa nähdä pitääkö paikkaansa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bulgarian GP vahvistumassa

Bulgariasta on siis tulossa uusin F1-kilpailun järjestäjämaa, eli todennäköisesti saamme taas MM-sarjaan uuden kasvottoman ja steriilin Tilke-radan. Silverstonekohan lienee tämän kisan "uhri"? Vai joko on Span tai Monacon vuoro? Bulgariahan on tunnettukin äärettömän kovana F1-maana joten suosio on varmasti samaa luokkaa kuin Turkissa...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1-farssi saa uusia piirteitä

Nyt on sitten tämä N. Techology -talli (Ferrarin kanssa kytköksissä oleva talli) päättänyt aloittaa oikeusprosessin FIA:ta vastaan ensi kauden tallipaikkojen valintaa koskevassa asiassa. Nyt on tullut ilmi että FIA on hyväksynyt ensi kauden uusiksi talleiksi ainoastaan sellaisia talleja jotka suostuvat tekemään moottorisopimuksen Cosworthin kanssa. Eli ei tuo ihan taida kaikkien lakien ja asetusten mukaan mennä? Kyllä tämä alkaa mennä jo sellaiseksi show'ksi että en tiedä mitä ensi kaudesta tulee, mikäli sarjaa vielä FIA:n alaisuudessa ajetaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se oli kyllä ansaittu voitto Webberille. Ihan ylivoimainen suoritus, kukaan ei mahtanut Webberin vauhdille mitään tänään. Ja onhan tuo Webber tahkonnut jo niin kauan ilman voittoa että hänelle suo kyllä tämän. Mielestäni tuo Webberille annettu drive-thru -rangaistus oli täysin turha ja väärin tuomittu, mutta eipä estänyt sekään Webberin voittoa, oli sen verran ylivoimainen suoritus.

McLarenit olivatkin sitten kisassa yllättävän vaisuja. Hamilton ryssi kisansa heti alussa osumalla Webberin etusiipeen ja Heikillä ei vaan vauhti riittänyt, ja ilmeisesti Mäcillä tehtiin virhe taktiikan suhteen ja otettiin Heikki sisään aikaisemmin kuin olisi tarvinnut.

Ferrarilla oli taas tyypillinen kisa tälle kaudelle; toisella kuskilla sujui todella hyvin ja toisella ihan päin persettä. Ja kuten viime kisoissa on tapana ollut niin Kimi oli se jonka kohtalona oli taas olla se jolla menee päin persettä. Teki Kimi itsekin mokan siinä tilanteessa Sutilin kanssa mutta ennen kaikkea tämän päivän epäonnistuminen menee tallin ja auton piikkiin. Vaikea siinä on ajaa jos joudutaan "puolikaasulla" ajamaan että moottori kestäisi.

MM-taistelu alkaa käydä sittenkin vähän mielenkiintoiseksi mikäli tätä menoa jatketaan, Red Bullit ovat olleet nyt parissa kisassa peräkkäin ihan omaa luokkaansa ja Brawneilla alkaa tehdä tiukkaa jopa kolmen sakkiin pääsyn kanssa. Nuo Brawnien ongelmathan johtuvat ilmeisesti viileästä kelistä, heillä on vaikeaa saada renkaita lämpöihinsä, joten seuraavassa kisassa lienee odotettavissa hieman parempaa kun ajetaan Unkarissa jossa yleensä on todella kuuma. Jos loppukautta katsellaan niin Belgian kisa (ja ehkä Japani) on sellaisia joissa saattaa olla viileämpää. Mutta saas nähdä onko Red Bullit pystyneet parantamaan autoaan niin paljon että pystyvät hallitsemaan kisoja lämpimilläkin keleillä. Jos näin on niin mestaruudesta saatetaan sittenkin nähdä vielä jonkinlainen taistelu vaikka jokin aika sitten näytti vielä siltä että Button marssii mestaruuteen ilman mitään taistelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös