Mainos

Formula 1 – kausi 2009

  • 327 923
  • 2 061

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän linkin takaa löytyy muuten vähän lisäinfoa näistä "GP3-sarjan" uusista tulokkaista, eli näistä talleista jotka ovat ilmoittautuneet ensi kauden MM-sarjaan mukaan. Monenlaista yrittäjää on kyllä ja jotenkin vähän tuntuu että Bernie/Max & kumppanit yrittää saada näitä uusia talleja käyttämään näitä legendaarisia nimiä (Brabham, March, Lotus jne.) että päästäisiin sanomaan että "Ei me mitään Ferrareita ja McLareneita tarvita kun meillä on näitä perinteikkäitä talleja jonoksi asti", vaan pelkkää ulkokuortahan se on. Ottamalla joku legendaarinen nimi käyttöön, ei tarkoita sitä että tallista tulisi legendaarinen. Kyllä se jonkinlaisia perinteitäkin vaatisi.

Tällä hetkellähän mukaan on siis (ehdoitta) ilmoittautuneet seuraavan nimiset tallit:
- Williams
- Force India
- Prodrive (Aston Martin?)
- Lola
- Epsilon Euskadi
- iSport
- Campos Meta 1
- US GPE
- Brabham (ex-Super Aguri, nimestä tullaan vielä käymään taistelua)
- Litespeed (Lotus?)
- Team Superfund
- N. Techology
- March

Mikäli nämä nykyiset FOTA:n jäsentallit (+ Force India & Williams) päättävät osallistua ensi kauden MM-sarjaan niin kolmelle noista ylläolevista tiimeistä on paikka avoinna sarjaan. Kyllähän tuossa porukassa näyttää olevan niin epävarman tuntuisia projekteja että vaikea on kuvitella heidän pystyvän osallistumaan edes tähän "ale-sarjaan". Suurella osalla noista ehdokkaista ei ole vielä edes tiloja, teknistä henkilökuntaa eikä yleensäkään minkäänlaista toimintaa. Ja ensi talvena heidän pitäisi olla jo täydessä toimintakunnossa...
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Edelleen, jos MM-taistelua ajatellaan, niin Barrichellon ongelmat ja lopulta keskeytys tietysti pelasivat äärimmäisen paljon Buttonin pussiin. Samoin se, että Webber vei pisteitä Vetteliltä. Muiden pisteet hajautuvat, Jenson pysyy.

Kisan alku osoitti, miksi Rubens Barrichello ei mestaruutta koskaan ole voittanut. Pelkkää sähellystä, vaikka on vaikea sanoa, mikä johtui hänestä ja mikä ei. Taisi laittaa jo lähdössä liian isoa vaihdetta silmään, kun ei oikein auto irronnut viivalta. Tekee myös vaihdelaatikolle hyvää. Jatkossa osumat Kovalaiseen ja Sutiliin ja näkemiin, kuulemiin.

Vetteliltä turhaa reuhaamista lopussa rauhoituskäskyn jälkeen. Joskus on vain nieltävä se, että ei pääse ohi. Jos taas ei tallin määräyksen tottele ja vielä päälle paukauttaa reilun virheen, niin siitä ei saa kuin kusipään maineen. Tietysti hyvä, että joku yrittää.

Koko Turkin kilpailusta jäi valju kuva. Puolityhjille katsomoille ajettiin nyt toista kertaa peräkkäin ja jotenkin sarjan suurin idea on vähän hukassa. Turkkikin on yksi näistä "uusista" radoista, jolle ei ole muodostunut oikein minkäänlaista persoonallisuutta. Kun mennään Turkkiin, niin mieleen ei tulvahda yhtään mitään.

Tämä on ilmeisesti näitä kausia, kun mestaruus ratkeaa Unkarissa. Eikä siitäkään ole kuin kolme vuotta, kun Button otti ensimmäisen voittonsa Unkarissa...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Rubinholla on jo pari kertaa lyönyt anti stall'n päälle. Nytkin auto liikkui mutta sitten elektroniikka heitti vapaalle. Lähtisikö Rubenssi liian pienellä kytkimen luistatuksella ja matalilla kiekoilla? Eli yrittää päästää kytkimen mahdollisimman äkkiä ja sitten pelkästään kaasulla kontrolloi luisua eikä vinguta kiekat tapissa ja säätäisi renkaille välittyvää voimaa kytkimen luistolla. Lisäksi Rubens valitteli, että ei löydy enää seiskaa vaihdeaskista, kuitenkin grafiikassa näkyi, että sai seiskan päälle moneen otteeseen. Tiedä näistä...

KERS autot poistuivat takasuoralla aika hyvin muilta, lisäksi McLaren ajoi vielä aika pienellä siivellä niin aika vaikeaa oli päästä heistä ohi. Pieni siipi myös parantaa ohitusmahdollisuuksia ja McLareneille taidettiin kisata parhaat tai näyttävimmät kaksintaistot tässä kisassa ensin Heikin toimesta ja sitten Hamilton taisi vääntää mm. Kimin ja Piquet'n kanssa.

Saisi olla jo sadekisaa tai Span kisa 8 kertaa kaudessa niin saataisiin jotain muuta kuin tätä perus ajelua. Ainoa mielenkiinto on voimasuhteiden heilahtelu eri radoilla. Pari kisaa rypenyt Toyota palasi tasolleen ja taas Ferrarilta kyllä odottelin parempaa. Silti Kimi oli aika optimistinen, että tulevissa kisoissa menee paremmin. On vaan niin tiukkaa tuossa podiumin takana, että kaikki pienet virheet näkyvät heti sijoituksissa. Hamiltonkin sai pidettyä renkaat ehjänä ja ohitti Heikin vaikka alussa Heikillä oli ihan hyvät asetelmat mutta sitten hyytyi loppua kohden, taas.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koko Turkin kilpailusta jäi valju kuva. Puolityhjille katsomoille ajettiin nyt toista kertaa peräkkäin ja jotenkin sarjan suurin idea on vähän hukassa. Turkkikin on yksi näistä "uusista" radoista, jolle ei ole muodostunut oikein minkäänlaista persoonallisuutta. Kun mennään Turkkiin, niin mieleen ei tulvahda yhtään mitään.

Nämä Tilken luomukset ovat kyllä ihan hyviä ratoja, niissä on otettu paljon huomioon asioita ja pyritty siihen että saataisiin jännittäviä kisoja aikaan. Mutta ehkä ne on vähän liian samasta muotista väännettyjä ja todellinen vaihtelu puuttuu. Ennen oli esim. joku vanha Hockenheim joka oli luonteeltaan ihan täysin erilainen kuin suurin osa muista radoista. Kun oli paljon erilaisia ja erityylisiä ratoja niin saattoi joskus tulla joku yllätyskin kun joku tiimi sai autonsa toimimaan jollain vähän erilaisella radalla.

Ja ennen kaikkea näistä radoista puuttuu juuri se "luonne ja persoonallisuus" joka näillä vanhoilla legendaarisilla radoilla on. Nämä jäävät vähän kasvottomiksi ja liian steriileiksi.

Tässäkin on yksi syy minkä takia minä olen alkanut toivoa että tämä FIA:n MM-sarja kaatuisi ja tiimit perustaisivat uuden sarjan jossa olisi taas mukana näitä "kunnon ratoja" joita on viime vuosina tiputeltu jatkuvasti pois. Ensi kaudellahan olisi vuorostaan Silverstonen vuoro pudota kalenterista.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Bernie Ecclestone:

- (Felipe) Massa on huippukaveri. Hänellä oli epäonnea. Hän olisi voinut olla helposti mestari, Ecclestone sanoi ja jatkaa:

- Raikkonen? En ole varma. Jos hänellä ei olisi sopimusta ensi kaudeksi, en ole varma pitäisikö Ferrari hänet, Ecclestone jatkaa.

Massa olisi (joo mutta ei ollut) voinut olla helposti (mitä helv..) mestari? Bernie oletko ottanut lääkkeesi? Aivan älyttömiä kommentteja tämä vanha pieru päästeleekin.

Linkki: http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1696216
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän minustakin olisi ihan helposti voinut tulla maailmanmestari jos vaan olisin tajunnut alkaa kilpa-autoilijaksi. Ja myös Andrea de Cesariksesta olisi voinut tulla maailmanmestari jos vaan olisi onnistunut ottamaan ensimmäisen voittonsa. Claudio Langesistakin olisi helposti voinut tulla maailmanmestari jos vaan olisi joskus päässyt karsinnasta itse kisaan mukaan. Ja olisipa Jean-Denis Délétraz'kin voinut helposti voittaa mestaruuden jos vaan olisi osannut ajaa. Ja jos, jos, jos ja jos...

Totuus on kuitenkin että mestaruudet on tällä hetkellä Kimi 1 - Massa 0, ja melko varmaksi voisin sanoa että tuo tilanne tulee tuollaisena pysymään jatkossakin. "Melkein-mestaruuksia" kun ei lasketa, ja jos Hra Ecclestone katsoisi välillä maailmaa muualtakin kuin oman perseensä kautta niin saattaisi huomata että kyllä se Kimikin on oman osansa epäonnesta saanut, ja ilman sitä tilanne saattaisi olla enemmänkin kuin tuo 1-0 Kimille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ihmetyttää myös tuo, että Hamilton on tällä hetkellä parhaita kommentti. Mitä Lewis on saanut tällä kaudella aikaan ?. Mies voitti viime vuonna mestaruuden, mutta tällä kaudella ollut vähintäänkin yhtä paska kuin Kimi.
Kimi ja Lewis on huippukuskeja, mutta kalusto on tällä hetkellä kummallakin aivan luokaton. Väitän että kumpikin ajaisivat joka kisan voitosta jos saisivat ajaa Brawn:lla. Jensson voittaa kisat, koska hänellä on ylivoimaisesti parhain auto. Tilanne olisi aivan eri jos mies ajaisi nyt Ferrarilla tai McLarenilla!
Tämä tuli todistettua kun Jensson ajoi Hondalla. Mies oli aivan ullalla !
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Massa oli kyllä ihan helvetisti lähempänä F1-mestaruutta kuin -OO- tai Andrea de Cesaris. Vähän niin kuin Mieto oli kerran lähellä henkilökohtaista olympiakultaa.

Ferrarin sisäiset ovat aika tasan: Kimi oli parempi 2007, Massa 2008 ja nyt miehet ovat aika lähellä tosiaan, Massalla tällä hetkellä 2 pistettä enemmän, mutta aika-ajot taisivat kääntyä Turkissa Kimin eduksi 4-3.

Käy Räikkösen Ferrarilla miten hyvänsä, niin osaa kyllä ajatella, että hän viimeistä kauttaan ajaisi ykkösissä. Se olisi kyllä yllättävä valinta. Töitä hän kyllä saa ensi vuodeksi muualtakin, jos asiat sitä vaativat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Massa oli kyllä ihan helvetisti lähempänä F1-mestaruutta kuin -OO- tai Andrea de Cesaris. Vähän niin kuin Mieto oli kerran lähellä henkilökohtaista olympiakultaa.

Toki toki, mutta silti se on pelkkää jossittelua. Fakta on kuitenkin että Massa ei mestaruutta voittanut, eikä syynä siihen ollut pelkästään epäonni vaan myös omia virheitä mahtui kauteen. Kimillä se mestaruus taasen on jo taskussa. Vaikka Massa tosiaan viime kaudella oli pisteissä edellä niin näiden faktojen valossa en kyllä lähtisi Bernien lailla hehkuttamaan Massaa huippukaveriksi verrattuna Kimiin. Kaudet Ferrarilla menee aika lailla tasan mutta tuo Kimin mestaruus kääntää kyllä edun vielä hänen puolelleen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tää kausi on niin tylsää ettei tätä oikein jaksa edes kommentoida, eikä kisoja jaksa katsoa edes loppuun. Aika-ajot taitaa olla kisaviikonlopun jännin hetki, sen jälkeen ei tapahdukaan enää mitään.

Pygmin esiinnostamat "huippu"-kuskit on taas ihan sitä itseään, joidenkin kohdalla tämän hetken näytöt ei merkitse mitään toisilla taas merkitsee. No jos Brawn GP:n ratissa olisi Alonso, Räikkönen tai Hamilton niin tuo ns huippu Button olisi pelkkää paperi, vieläpä erittäin haurasta sellaista. Myös Massa kyykyttäisi Buttonia mennen tullen.

Tylsäääää...
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Campos Meta 1, USF1 ja Manor Motorsport hyväksyttiin uusina talleina mukaan. Jälkimmäinen oli sikäli yllätys, että sen hakemuksesta ei ollut puhetta mediassa ollenkaan.

Kymmenen nykytallia olivat myös listalla, näistä puolet ehdollisina. FOTA-rintamasta livenneiden Force Indian ja Williamsin lisäksi Ferrari, Red Bull ja Toro Rosso saivat hyväksynnän. Tämä johtuu ilmeisesti siitä, että tallit ovat aikaisemmin tehneet sopimuksen, joka sitoo heidät ykkösiin vuoteen 2012 asti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielenkiintoista on kyllä taas tuo FIA:n touhu. Asiasta ilmoitetaan siihen tyyliin kuin sopu olisi saatu aikaan ja Ferrari ja Red Bull on vanhojen sopimusten mukaan laitettu ilman ehtoja ilmoittautuneiden joukkoon... Totuus on kuitenkin se että kukaan ei ole tuosta tallien rintamasta (Williamsin ja Force Indian lisäksi siis) livennyt vaan esim. Ferrari uhkaa FIA:ta oikeustoimilla tuon "listalle pakottamisen" vuoksi.

Mielenkiintoisia on myös nuo uusien tallien valinnat. Ehkä ennakkoon vahvin ehdokas, Prodrive, pudotettiin kokonaan pois ja sen sijaan valittiin Manor joka ei käsittääkseni edes ilmoittautunut määräaikaan mennessä. Tai ainakaan sitä ei julkistettu. USF1:n pääsy listalle ei ollut mikään yllätys mutta pieni yllätys oli tämä Campos Meta jota en ainakaan itse pitänyt kovin vahvana ehdokkaana. Mielenkiintoista olisi tietää syyt Prodriven pudottamiselle, se ei nimittäin päässyt edes varalistalle vaan sieltä löytyy Superfund, Lola ja Lotus.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista on kyllä taas tuo FIA:n touhu. Asiasta ilmoitetaan siihen tyyliin kuin sopu olisi saatu aikaan ja Ferrari ja Red Bull on vanhojen sopimusten mukaan laitettu ilman ehtoja ilmoittautuneiden joukkoon... Totuus on kuitenkin se että kukaan ei ole tuosta tallien rintamasta (Williamsin ja Force Indian lisäksi siis) livennyt vaan esim. Ferrari uhkaa FIA:ta oikeustoimilla tuon "listalle pakottamisen" vuoksi.

Mielenkiintoisia on myös nuo uusien tallien valinnat. Ehkä ennakkoon vahvin ehdokas, Prodrive, pudotettiin kokonaan pois ja sen sijaan valittiin Manor joka ei käsittääkseni edes ilmoittautunut määräaikaan mennessä. Tai ainakaan sitä ei julkistettu. USF1:n pääsy listalle ei ollut mikään yllätys mutta pieni yllätys oli tämä Campos Meta jota en ainakaan itse pitänyt kovin vahvana ehdokkaana. Mielenkiintoista olisi tietää syyt Prodriven pudottamiselle, se ei nimittäin päässyt edes varalistalle vaan sieltä löytyy Superfund, Lola ja Lotus.
Tosiaan hyvin outoa, kun Prodriven nimeä ei näy millään listalla. Siitä tallista on kuitenkin puhuttu jo muutama vuosi, että tulee formuloihin seuraavana tallina. Näkisin syyn maantieteellisenä.
Campos Meta on espanjalainen ja siellä on kova formulabuumi tällä hetkellä ja on ollut viimeiset vuoden. Iso markkina-alue ja varmasti tuo vielä enemmän mielenkiintoa sieltä suunnalta formuloita kohtaan. USF1 oli aika selvä valinta jo pitkään. Amerikkalainen talli formuloissa on ollut aika monen haave jo pitkään, sillä tällä saadaan kasvatettua formuloiden kiinnostusta Pohjois-Amerikassa huomattavasti. Manor oli minulle ainakin todella suuri yllätys ja hiukan ihmettelen, miksi Prodrive jäi pois ja Manor on tilalla.

Kimi Räikkönen muuten ajoi Manorilla Formula Renault-sarjaa ja voitti ensimmäiset neljä kilpailuansa. Seuraavalla kaudella Kimi voitti seitsemän kilpailua kymmenestä, sarjan mestaruuden ja sitten alkoikin F1-ura Sauberilla. Räikkönen ainakin tuntee Manorin hyvin ja tallia johtaa vielä sama heppukin, kuin Kimin aikana.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA asettunut FOTA:n tueksi tässä kiistassa, ja vaatii muutoksia FIA:n johtamistapoihin. Taitaa tuo Maxin diktaattorimainen tapa johtaa FIA:ta alkaa ärsyttämään yhtä jos toistakin tahoa. Kyllähän tuo jo jonkin aikaa on näyttänyt siltä että tuuletus olisi tarpeen sielläkin organisaatiossa, liian tempoilevaa on johtaminen ja kilpailijoita ei kuunnella enää oikeastaan ollenkaan missään asiassa.

Linkki Ilta-Sanomien uutiseen
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt on Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA asettunut FOTA:n tueksi tässä kiistassa, ja vaatii muutoksia FIA:n johtamistapoihin. Taitaa tuo Maxin diktaattorimainen tapa johtaa FIA:ta alkaa ärsyttämään yhtä jos toistakin tahoa. Kyllähän tuo jo jonkin aikaa on näyttänyt siltä että tuuletus olisi tarpeen sielläkin organisaatiossa, liian tempoilevaa on johtaminen ja kilpailijoita ei kuunnella enää oikeastaan ollenkaan missään asiassa.

Linkki Ilta-Sanomien uutiseen

Formuloissa ollaan kovasti menossa siihen samaan tilaan, mikä on ollut rallissa valloillaan viimeiset 3-4 vuotta. Tilaa nyt ei varmaan kenellekkään tarvitse kertoa, sillä se on "kaikkien" tiedossa.

Tässä taannoin oli uutinen, että FOTA on kääntynyt Moto GP:n kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Dornan nokkamiehen suuntaan. Olisi muuten aika mellevää jos joissain tietyissä kisoissa samana viikonloppuna ajettaisiin Moto Gp -kisa ja "Formula -kisa". Kaikilla Moto Gp radoilla tämä ei onnistu mutta varmasti monella radalla onnistuisi. Näin "Formula -kisa" voitaisiin viedä maihin jossa ei vielä ole ajettu...
Siinä jos missä olisi katsojille tuutin täydeltä moottoriurheilua parhaimmillaan =). Katsojamäärät olisivat takuulla huikeat. Nythän Moto Gp vetää esim. kaikissa 3 espanjan kisassa yli 200000 katsojaa lehtereille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1 Forumilla oli muuten ihan mielenkiintoista spekulointia näistä kiristyskeinoista joita FIA voi tarvittaessa käyttää jos FOTA päättää aloittaa tämän uuden sarjan. FIA voi esim. vetää kaikki sen alaiset kilpailut pois näiltä radoilta joilla FOTA:n sarja suunnittelee ajavansa kilpailuja. Se olisi näiden ratojen taloudelle niin iso lovi että sitä periaatteessa pystyisi käyttämään kiristyskeinona.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
F1 Forumilla oli muuten ihan mielenkiintoista spekulointia näistä kiristyskeinoista joita FIA voi tarvittaessa käyttää jos FOTA päättää aloittaa tämän uuden sarjan. FIA voi esim. vetää kaikki sen alaiset kilpailut pois näiltä radoilta joilla FOTA:n sarja suunnittelee ajavansa kilpailuja. Se olisi näiden ratojen taloudelle niin iso lovi että sitä periaatteessa pystyisi käyttämään kiristyskeinona.

Mahtaneeko olla lain pykälän mukaista toimintaa? Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö tjsp...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kovalainen näyttää tosiaan menetetyltä lupaukselta ja jos Räikkönenkin on lopettamassa piakkoin, niin "kaikkien aikojen suomalaiskausi" kahdella kuskilla huipputalleissa vaihtuu siihen, että Suomea edustaa vain Kovalainen jossain jämätallissa, jos nyt edes mahtuu sinnekään. Onko siis näköpiirissä ketään tulevaisuuden kuskia, josta suomalaisille olisi luvassa iloa?

Kyllähän siellä F3 Eurosarjassa ajelee ainakin Mika Mäki, Valtteri Bottas ja Atte Mustonen jotka ovat ihan lupaavia poikia. Mutta vaikea sanoa tässä vaiheessa onko noista yksikään esim. Räikkösen kaltainen lahjakkuus. Mutta joku noista pojista saattaa vielä lähitulevaisuudessa ajaa F1:ssä.

Nyt viikonloppuna ajettiin Zandvoortin radalla perinteinen Formula 3 Masters -kilpailu, johon osallistuu sekä Britannian F3- että Euro F3 -sarjojen kuljettajat. Kyseessä on erittäin arvostettu kilpailu koska mukana on yli 40 kuljettajaa ja molempien sarjojen parhaat miehet. Suomalaisittain kisa meni aika nappiin kun Valtteri Bottas ajoi paalulta voittoon ja Mika Mäki kakkosruudusta kakkoseksi. Lisäksi heidät palkittiin vielä National Trophy -palkinnolla joka jaetaan parhaalle maalle.

Eli kyllä tuo tulevaisuuskin näyttää aika hyvältä, ja välttämättä Suomi ei jää ilman F1-kuskia siinä vaiheessakaan kun Räikkönen ja Kovalainen lopettavat.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikä sovi yhtään unohtaa, että tuossa samassa sarjassa ajaa vielä Atte Mustonenkin, joka on vähintään yhtä lupaava kuljettaja kuin nämä kaksi edellä mainittua. Bottas taitaa kuitenkin olla näistä kolmesta se Suomen seuraava "Räikkönen", kylmähermoinen ja todella nopea. Kyllä Suomen tilanne Formula 1:ssä tulee olemaan tulevaisuudessakin hyvä. Ensi kaudella nähdään todennäköisesti jo kaikki kolme suomalaista GP2 luokassa, tai ainakin Bottas ja Mäki, näin uskoisin.

Edit. Bottashan on pistänyt tavoitteekseen, ensi kaudella GP2:ssa ja kaudella 2011 Formula 1:ssä ja jos sillon ei vielä onnistu, niin viimeistään 2012.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikä sovi yhtään unohtaa, että tuossa samassa sarjassa ajaa vielä Atte Mustonenkin, joka on vähintään yhtä lupaava kuljettaja kuin nämä kaksi edellä mainittua.

Mustosella ei tämä Masters-viikonloppu mennyt ihan putkeen. Lähtöruuduksi jäi 16 ja kisa jäi kesken jo yhdeksän kiekon jälkeen. Mutta ehdottomasti lupaava kaveri on myös tämä Mustonen ja varmasti on hänelläkin hyvät mahdollisuudet päästä vielä ylöspäin urallaan.

Sen verran muuten vielä lisätietoa tuosta kisasta että aika-ajon nopeimman kierroksen ajoi varsinaisesti Jules Bianchi, ja Bottas oli vasta toinen, mutta Bianchin aika-ajo hylättiin kokonaan koska hän oli estellyt aika-ajoissa useita kuljettajia. Näinpä Bottas pääsi siis lähtemään ykkösruudusta ja Mäki kakkosruudusta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näistä junnukuskeista vielä että onhan siellä muuten Formula Palmer Audi -sarjassakin ajamassa vasta parikymppinen Emma Kimiläinen, joka on sarjassa tällä hetkellä sijalla viisi tasapisteissä nelosen kanssa. En tiedä riittääkö Kimiläisen lahjat koskaan ykkösiin asti mutta nopealle naiskuskille on kyllä aina tilaus ja jos vaan Kimiläinen pystyy antamaan hyviä näyttöjä pikkuformuloilla niin kukapa tietää minne saakka hän päätyy.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä on tullut lueskeltua F1 Forumilta mielipiteitä tästä kulukatosta ja FIA vs. FOTA -härdellistä, ja koko ajan alkaa vaan enemmän ja enemmän tuntua siltä että FIA järjestää itsensä kyllä aika kuseen vaikka nyt onnistuisikin suostuttelemaan nykyiset tallit mukaan tuohon "GP3-sarjaan". Koska oikeasti, millä helvetillä FIA pystyy tuota kulukaton toteutumista valvomaan kun nykyisten sääntöjenkin valvonta tuntuu olevan jo niin vaikeata että koko ajan on joku härdelli meneillään.

Tämän kulukaton toteutuessa FIA:lla olisi ilmeisesti oikeus tutkiskella tallien tilejä ja rahan käyttöä mutta kun kyse on isoista konserneista (Toyota, BMW, Ferrari, McLaren, Renault...) joilla on muutakin toimintaa kuin pelkkä F1-kilpatalli niin kai niitä kuluja pystyy piilottelemaan konsernin sisällä sillä tavalla että FIA ei niihin pääse käsiksi. Koska ei FIA:lla mitenkään voi olla oikeutta tutkia esim. jotain Toyotan emoyhtiön tilejä, sehän on vaan pelkkä F1-sarjaa hallinnoiva elin.

F1 Forumille oli juuri joku kirjoittanut hyvän esimerkin kuinka esim. Ferrarilla joku "Maranello Aviations S.p.A." -niminen firma tekisi kuukausikaupalla "lentokonetestiä" ja samaan aikaan Ferrarille tulisi uusia osia. FIA:lla olisi kyllä oikeus tarkistella Ferrarin kilpatallin toimintaa mutta tuon "Maranello Aviationsin" tiloihin heillä ei olisi mitään asiaa.

FIA:lla tulee kyllä olemaan täysi työ pysyä perässä kun yrittävät valvoa tätä kulukaton toteutumista, ihan varmaa on että iso osa talleista yrittää kiertää tuota kattoa kaikin mahdollisin keinoin. Ihan samalla tavallahan nytkin jokainen talli yrittää kiertää sääntöjä ja etsiä kaikki mahdolliset porsaanreiät että saataisiin se yksi sadasosa vauhtia lisää. Tämä kulukatto tulee vaan pahentamaan tilannetta entisestään ja pian FIA ja Max Mosley tulevat olemaan syvällä nesteessä.


EDIT: FIA hylkäsi FOTA:n ehdotuksen

Kyllä näyttää siltä että aika pahasti umpikujassa ollaan tuon ensi kauden suhteen, ja alkaa vaikuttaa siltä että ensi kaudella ajetaan kahta sarjaa tai sitten vaihtoehtoisesti kaikki tämän kauden tiimit eivät ole ollenkaan mukana F1:ssä ensi kaudella. Vaikea kuvitella että esim. Ferrari ja Toyota enää perääntyisivät kun ovat niin kovaan ääneen julistaneet että eivät anna FIA:lle periksi vaan vetäytyvät ennemmin sarjasta.
 
Viimeksi muokattu:

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...Kyllä näyttää siltä että aika pahasti umpikujassa ollaan tuon ensi kauden suhteen, ja alkaa vaikuttaa siltä että ensi kaudella ajetaan kahta sarjaa tai sitten vaihtoehtoisesti kaikki tämän kauden tiimit eivät ole ollenkaan mukana F1:ssä ensi kaudella. Vaikea kuvitella että esim. Ferrari ja Toyota enää perääntyisivät kun ovat niin kovaan ääneen julistaneet että eivät anna FIA:lle periksi vaan vetäytyvät ennemmin sarjasta.

Hyvä kirjoitus! Oivia esimerkkejä kulukaton kiertämisestä ja valvonnan mahdottomuudesta.

Kaiken tämän kulukatto/sääntösekoilupaskan jälkeen olen vakaasti sitä mieltä, että kaikkien sarjasta poistumisella uhkailevien tallien tulee toteuttaa uhkauksensa. Jos nyt antavat periksi niin se on F1-sarjan ja samalla mahdollisesti myös joidenkin kovien tallien lopullinen kuolinisku. Samoin tapahtui WRC:lle, kun FIA "kehitti" sääntöjään.
Nyt kun siellä näyttää olevan motivaatiota perustaa uusi sarja ja ilmeisesti aika pitkälle viedyt suunnitelmat niin ei muuta kuin aidan vihreämmälle puolelle vaan. Uusi sarja, jossa autojen kehitystä ei rajoitettaisi näin älyttömästi kuin nyt on tehty, olisi takuuvarma menestys. Ja uskon, että suuret sponsoritkin seuraisivat melko nopeasti perässä, samoin kuin kaikki huippukuskit. Jolloin F1 sarjaa ajaisivat tallit, joissa kuljettajana on eniten maksavat "piquetit ja kumppanit"!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tärkeintähän olisi jos tähän uuteen sarjaan saataisiin pysyvät säännöt, sikäli ettei tarvitsisi joka vuosi rakentaa uusia autoja kun kattojärjestön pamput saavat jonkun kuningasidean ja päättävät hetken mielijohteesta muuttaa säännöt täydellisesti. Tuolla tavoinhan, jos autojen kehitys saataisiin "jäädytettyä" muutamaksi vuodeksi, tuohon sarjaan voitaisiin ihan oikeasti saada säästöjä ja järkevä kulurakenne kun kaikkien ei tarvitsisi joka vuosi rakentaa autoja ihan uusiksi. Ja tähän ei tarvittaisi mitään teennäistä kulukattoja, jota on tosiaan ihan mahdotonta edes valvoa. Nythän on esim. hukattu hirveitä määriä rahaa jonkun haistapaskan KERSin suunnittelemiseen, josta ei näytä olevan kenellekään mitään hyötyä, ja samaan aikaan Mosley syyttelee talleja liiallisesta rahan käytöstä vaikka FIA oli juuri se joka tuon KERSin halusi runnoa heti tälle kaudelle läpi.

Ja kun/jos tuosta sarjasta puuttuisi yksi välistävetäjä (Bernie) niin ehkä myös siltä puolelta kuluja saataisiin järkevämmälle tasolle, ja ne jotka tekevät työn (tiimit) saisivat myös jotain vastineeksi sen sijaan että kaikki menee jollekin välikädelle. Tästä voisi olla seurauksena että F1:n TV-oikeudet eivät olisi niin tolkuttoman hintaisia ja kilpailuita voitaisiin nähdä muuallakin kuin maksu-TV:n puolella. Ja ehkä jopa lipun hintoja saataisiin alemmaksi jolloin ei nähtäisi tällaisia Turkin GP:n kaltaisia kisoja jossa katsomoita on peitelty pressuilla ettei näyttäisi niin tyhjältä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös