Formula 1 – kausi 2008

  • 371 159
  • 2 737

Valtteri

Jäsen
Ja taas tuli kuulemma virhe Kimille, joka maksoi pari sijaa.. tuon pitäisi olla huippukuski, mutta se tekee ainakin yhden virheen jokaisessa aika-ajossa, kun pitäisi aja virheetön ja nopea kierros. Tai sitten tuo on vain tekosyy ja oikea syy on, että nopeus ei vain riitä Massalle ja Mersuille enään.. Missäköhän on se jäämies, joka ei tee virheitä koskaan ja on sarjan nopein kuski? Näköjään yksi mestaruus kaiken muuttaa voi..
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Onneksi Spa on kuitenkin nykyformuloiden ainoa rata, jolla voi ohittaa, myös kärkiautot toisiaan. Elikkä jos Heikki on merkittävästi Kimiä hitaampi, ja Kimi on siinä takana, niin ohitus mahdollisuus on todellinen, ei teoreettinen kuten muilla radoilla.
Eikä kannata unohtaa Spa:n epävakaita sääoloja. Vettä voi tulla hyvinki kisan aikana, ja se merkitsisi hyvinkin todennäköisesti turva-autoa radalle.
Itse odotan että huomenna ajetaan yksi kauden tapahtumarikkaimmista kisoista.

Harmi vain, että Kimi ei saa autostaan parasta irti aika- ajossa ja lähdötkin menevät yleensä huonosti. Näin lähtökohta voittotaistoon on hankala, kun olet vaikka neljäs aika- ajossa ja lähdössäkin joku livahtaa ohi. Kovalainenkin on kuin Trulli, nopea yhdellä kierroksella ja melkoinen tulppa kisoissa.

Uskon, että Kimi kyykyttää tällä kaudella vielä Massan ja saa ykköskuskin statuksen ensi kauteen. Samalla turha spekulointi näistä ykkös/kakkoskuskeista vähentyisi, koska tätä nykyään yliarvioidaan. Tottakai "kakkoskuski" päästää tallikaverin ohi jos se voitolla saa mestaruuden, ei siinä mitään kuskien hierarkiaa tarvita.

Jos minä olen hallitseva maailmanmestari ja ollaan repe_joen kanssa samassa tallissa, mutta repe taistelee mestaruudesta, niin toki päästän kaverin ohi tarpeen vaatiessa ilman mitään hierarkioita.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Massalla on nyt jatkuva pakko toitottaa ihmisille, että on hyvä kuski.
Näin aika-ajon jälkeen:http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/09/706750

Pistää kyllä meikäläistäkin ihmetyttämään, kun tuntuu Kimillä sattuvan aina joku virhe siinä ratkaisevassa kierroksessa. Tai näin ainakin herra itse sanoo.
Muutenkin on alkanut se maine mennä sarjan "taitavimpana ja parhaana" kuskina.
MUTTA tuskin syy nyt olisi siinä, että Kimillä ei olisi motivaatio tai siitä, että hän nyt yhtäkkiä olisi muuttunut paskaksi, kuten aika moni väittää. Alkukaudellakin oli kisoja, joissa Räikkönen oli aika suveriini kunhan pääsi ajamaan vapaalla radalla ilman Kovalaisia ja Trulleja edessä. Eri asia onkin, että miten saadaan hoidettua asiat, niin että nuo Kovalaiset ja Trullit jäävät aika-ajossa jo taakse tai eivät kisassa ole edessä.

Aika kova pelko nyt on, että Räikkönen saa paskan lähdön likaiselta puolelta ja Heidfeld/Alonso sieltä painaa ohi. Tosin tällä radalla pystyy kyllä ohittamaan muutamassa kohdassa, joten tuo nyt ei väkisin tarkoita sitä, että se kisa olisi piloilla.
Veikkaus on sellainen, että Hamilton ja Massa ajavat kärjessä karkuun ja perässä tulee Kovalainen ja Räikkönen noin 15 sekunnin päässä ensimmäisille varikkokäynneille. Pitää vain toivoa, että Kimi saa hyvän lähdön ja ohittaisi Kovalaisen lähdössä tai mahdollisimman nopeasti, niin kisa saattaakin olla yllättävän hyvä Kimille.

Peläten pahinta, mutta toivoen parasta. Usko ei lopu.
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja taas tuli kuulemma virhe Kimille, joka maksoi pari sijaa.. tuon pitäisi olla huippukuski, mutta se tekee ainakin yhden virheen jokaisessa aika-ajossa, kun pitäisi aja virheetön ja nopea kierros. Tai sitten tuo on vain tekosyy ja oikea syy on, että nopeus ei vain riitä Massalle ja Mersuille enään.. Missäköhän on se jäämies, joka ei tee virheitä koskaan ja on sarjan nopein kuski? Näköjään yksi mestaruus kaiken muuttaa voi..
Nojaa, enemmänkin kuulostaa varsin uskottavalta, kun todistetusti auto ei tänä vuonna syystä tai toisesta ole ollut mieluinen. Kun ilman täyttä luottamusta autoon yrittää ajaa maksimaalisen aika-ajokierroksen, on enemmän kuin luonnillista, että virheitä tulee. Vai pitäisikö körötellä varman päälle ettei tule virhettä sijoille 4-8?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Lähes jokaisessa kisassa Kimi tekee nopeimman kierroksen tai toiseksi nopeimman. Ei se auto ihan huono ole. Aika-ajossa vaan mättää. Tosin Kimi on Massaa painavampi kuski eli siinä voi olla yksi syy. Tiedä häntä.
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lähes jokaisessa kisassa Kimi tekee nopeimman kierroksen tai toiseksi nopeimman. Ei se auto ihan huono ole. Aika-ajossa vaan mättää. Tosin Kimi on Massaa painavampi kuski eli siinä voi olla yksi syy. Tiedä häntä.

Auto ei todellakaan ole huono, johan Massan vauhtikin sen todistaa. Kimin ongelmana on ollut saada renkaat toimimaan ensimmäisillä kierroksilla, kuten siis juuri aika-ajoissa. Kisavauhtihan on Kimillä ollut kohdillaan muutamaa kisaa lukuun ottamatta.
 

Steele

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Florida Panthers
Lähes jokaisessa kisassa Kimi tekee nopeimman kierroksen tai toiseksi nopeimman. Ei se auto ihan huono ole. Aika-ajossa vaan mättää. Tosin Kimi on Massaa painavampi kuski eli siinä voi olla yksi syy. Tiedä häntä.

Tää on kyl ihmeellistä, McLarenin aikoihin Räikkönen teki aika-ajoissa ihan uskomattomiakin suorituksia ja painavammalla autolla kuin muut oli kärjessä, ja tallitoveri kevyemmällä autolla about sekunnin perässä. Autosta se varmaan johtuu syystä tai toisesta. Tai sitten Massa vaan on niin nopea. Kyllä Massa Schuminkin kanssa lähes tasapäisesti kilpaili aika-ajoissa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kimi painaa 12 kiloa enemmän kuin Massa...tiedä sitten, mitä tää tekee aikoihin tai taktiikkaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tää on kyl ihmeellistä
Sanoisin, ettei kyse ole mistään ihmeellisyydestä. Vaan yksikertaisesti siitä, että kylmät ja kovat renkaat, sekä raskas auto on tällä hetkellä yhdistelmä, jota Kimi ei pysty ajamaan maksimaallista nopeutta.

Molempia ongelmia esiintyy samalla kierroksella, eli auto yli- ja aliohjaa ei nyt tietenkään samaan aikaan, mutta samalla kierroksella eri mutkissa. Siinä on insinööreillä miettimistä, mitä ruuvia kuuluisi vääntää ongelman poistamiseksi.

Olen sanonut tämän aiemminkin, ja sanon uudestaan. Kimille pitää rakentaa niin kevyt auto, että pystyy ajamaan sen paalupaikan. Kyllä se siitä horisonttiin häipyy, kun se siitä vielä vähän kevenee, ja samalla muuttuu nopeammaksi ajaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olen sanonut tämän aiemminkin, ja sanon uudestaan. Kimille pitää rakentaa niin kevyt auto, että pystyy ajamaan sen paalupaikan. Kyllä se siitä horisonttiin häipyy, kun se siitä vielä vähän kevenee, ja samalla muuttuu nopeammaksi ajaa.

Mutta mitä mieltä olet siitä, että Kimi painaa toistakymmentä kiloa enemmän kuin Massa? Bensan määrällä ei tätä painoeroa voida kompensoida kun autojen suoritus on kuitenkin sama.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mutta mitä mieltä olet siitä, että Kimi painaa toistakymmentä kiloa enemmän kuin Massa? Bensan määrällä ei tätä painoeroa voida kompensoida kun autojen suoritus on kuitenkin sama.

Massa saa tuosta sen verran etua, että Ferrari voi sijoittaa ylimääräisiä painoja vähän enemmän autoon sopivaan kohtaan. Itse en pidä tuota merkittävänä etuna, jos auto olisi semmoinen joka sopii kuskin käteen. Tosin tuolla painojen sijoittelulla voitaisiin ehkä saada se auto juurikin semmoiseksi.

Tai ainakin käsittääkseni formuloissa on vielä sääntö, jonka mukaan auton ja kuskin pitää painaa vähintään x-kiloa. Tietenkin jos kyse on pelkästä auton painosta, niin sitten on kokonaan toinen juttu.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mutta mitä mieltä olet siitä, että Kimi painaa toistakymmentä kiloa enemmän kuin Massa? Bensan määrällä ei tätä painoeroa voida kompensoida kun autojen suoritus on kuitenkin sama.
Ensinnäkin ole sitä mieltä, että Kimi painaa 3-4 kiloa enemmän kuin Massa. Jos sinulla on jotain parempaa tietoa asiasta, niin myönnän olevani väärässä. Muuten pidättäydyn omissa tiedoissani.

Yleisesti tuo kuskien painoeron kompensointi on vaikeaa polttoaineella, koska litra ei paina kuin suuruusluokkaa 0,7 kg. Vaaditaan niin monta litraa pois tankista, että saadaan painot tasoihin, jolloin ensimmäisestä stintistä tulee auttamatta liian lyhyt. Mutta tämä ei mielestäni ole nyt mikään ongelma Ferrarilla.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kimi painaa 12 kiloa enemmän kuin Massa...tiedä sitten, mitä tää tekee aikoihin tai taktiikkaan.

Tuskin mitään, koska autojen minimipainon on oltava 600 kiloa. Toki Massan autoon lisäpainoja voi lajitella "vapaammin", kun mies painaa vähemmän.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tuskin mitään, koska autojen minimipainon on oltava 600 kiloa. Toki Massan autoon lisäpainoja voi lajitella "vapaammin", kun mies painaa vähemmän.
Tuohon 600 kiloon kuuluu myöskin kuskin paino mukaan. Autot kuitenkin rakennetaan tai ainakin pyritään rakentamaan niin, ettei mitään lisäpainoja tarvitse asentaa, vaan pyritään siihen, että kaikkia osia tarvitaan autossa johonkin tarkoitukseen. Toki painopistettä yritetään saada siihen optimaaliseen paikkaan pidon maksimoimiseksi molempien kuskien autoon, koska se on ylivoimaisesti suurin asia, joka vaikuttaa tuohon kulkupuoleen.

Mutta tosiaan ei noilla kuskien painoilla ole käsittääkseni mitään merkitystä Ferrarilla, vaan ongelmat Kimin kohdalla ovat muita.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kimi Räikkönen
Pituus: 175cm
Paino: 71kg

Felipe Massa
Pituus: 166
Paino: 59kg

Vertailun vuoksi

Robert Kubica
Pituus: 184cm
Paino: 74kg

Nick Heidfeld
Pituus: 165 cm
Paino: 59 kg

Fyysisessä koossa ei siis ole syy siihen, miksi Massa on Kimiä tällä kaudella alistanut.
 

trap

Jäsen
Kunhan Kimi jatkaa ensi kaudella, niin slickseillä ja karsitulla aerodynamiikalla tulee vielä murhaavaa jälkeä.

Toivottavasti huomenna sataa, niin saadaan mielenkiintoinen kilpailu ja Massa vaikeuksiin.
 

Steele

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Florida Panthers
Massa taitaa olla tällä hetkellä Räikköstä nopeampi aika-ajo ja kisakuljettaja, vaikee hyväksyä ja ymmärtää mutta taitaa olla totta.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tuohon 600 kiloon kuuluu myöskin kuskin paino mukaan. Autot kuitenkin rakennetaan tai ainakin pyritään rakentamaan niin, ettei mitään lisäpainoja tarvitse asentaa, vaan pyritään siihen, että kaikkia osia tarvitaan autossa johonkin tarkoitukseen. Toki painopistettä yritetään saada siihen optimaaliseen paikkaan pidon maksimoimiseksi molempien kuskien autoon, koska se on ylivoimaisesti suurin asia, joka vaikuttaa tuohon kulkupuoleen.

Kyllähän McLaren muistaakseni jo Häkkisen aikaan käytti näitä lisäpainoja, joita siirtelemällä auton painopistettä pystyi muuttamaan eri radoilla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kyllähän McLaren muistaakseni jo Häkkisen aikaan käytti näitä lisäpainoja, joita siirtelemällä auton painopistettä pystyi muuttamaan eri radoilla.
Kyllä toki, mutta nykypäivänä ovat turvallisuussäännöt tiukentuneet entisestään. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että auton paino on tulossa lähemmäksi minimipainoa sen vuoksi, ja noiden lisäpainojen tarve on vähentymään päin. Nykyisin auton suunnittelulla onkin siis entistä enemmän arvoa, koska osien pitää olla vahvoja, mutta myöskin pidon kannalta oikeassa paikassa.

Haasteellinen tehtävä kaiken kaikkiaan tuo suunnittelu, mutta ilmankos huipputalleilla tuulitunnelit pyörivät taukoamatta 3-vuoro työssä, jotta autosta saataisiin pidon kannalta hyvä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Massa taitaa olla tällä hetkellä Räikköstä nopeampi aika-ajo ja kisakuljettaja, vaikee hyväksyä ja ymmärtää mutta taitaa olla totta.

Massa on nopeampi aika-ajoissa mutta tuosta kisvauhdista en menis sanomaan. Paskamaista tässä onkin se, että heikko aika-ajomenestys tuo kisassa esille sen, että joutuu ajamaan hitaamman perässä radoilla, joissa ohittaminen on vaikeaa. Kun Kimin edestä on kaveri lähetynyt esim varikolle niin vauhti on ihan toisenlaista.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika-ajossa Massa kepittää kyllä Kimin, mutta kisassa tilanne on täysin toistapäin. Itse seuraan aina tarkasti neljän kärkimiehen kierrosaikoja kisassa ja niissä Kimi pommittaa lähes koko ajan Massaa nopeammin, kun saa ajaa yksinään ilman että edessä on ketään. Räikkönenhän on tällä kaudella eniten ajanut kilpailun nopeimpia kierroksiakin.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Pientä sadetta on ollut sekä GP2:n että Porsche Supercupin aikana Spassa. Mielenkiintoista nähdä mihin sää muuttuu seuraavan tunnin ja kolmen vartin aikana.
 

HemmoP

Jäsen
Sadetihkua näytti olevan juuri sen verran, että pystyy ajamaan kuivankelin renkailla mutta ajouran ulkopuolella on liian märkää ohitukseen.

Pääsuoralla näyttäisi olevan vastatuuli eli suosii tehokkaampia autoja hieman.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös