No niinpä niin aika-ajo meni suomalaisittain jo tutuksi tulleen kaavan mukaisesti ja lähtöasetelmat ovat jälleen erittäin hankalat. Jos ei sada, niin ratkaisevaan asemaan nousee startti ja ensimmäinen kierros, mikäli Kimi ja Heikki aikovat taistella kisassa voitosta sijoitukseen täytyy parantua ensimmäisen kierroksen aikana. Spassa radalla ohittaminen on sentään mahdollista, mutta se todellinen paikka on heti ensimmäisellä kierroksella, sen jälkeen homma vaikeutuu huomattavasti ja aikaa palaa heti hitaampien perässä roikkuessa.
Suomalaisten sauma on siis iskeä riskilläkin heti lähdössä. Heikki tuskin moiseen lähtee, vaan tuo varmat pisteet talille. Sen sijaan Kimin on jo pakko ottaa riskejä, jos meinaa pysyä MM-taistossa mukana. Tähän mennessä Kimille on vielä riittänyt ns. "torjuntavoitot", mutta nykyisessä MM-tilanteessa se ei enää riitä.
Nimittäin oletetaan, että Kimi olisi tänään Hamiltonin ja Massan jälkeen kolmas ja ottaisi jälleen yhden "torjuntavoiton" lisää. Silloin ero Hamiltoniin kasvaisi jo 14-17 pisteeseen ja Massaan nähden 9-11 pisteeseen, eikä jäljellä olisi enää kuin 5 kilpailua. Käytännössä tuota eroa ei oteta kiinni enää ajamalla, vaan mestaruuteen tarvitaan jo muiden apua.
Viime kausi tietysti osoitti, että kaikki on mahdollista. Mutta ihmeitä saa tapahtua, jos tuosta asetelmasta noustaisiin vielä mestariksi, varsinkin kun tuossa tilanteessa Ferrarilla kaikki panokset ladattaisiin Massaan.
Kimi voi siis tyytyä ajaamaan Spassa varmasti maaliin ja ainoastaan toivoa, että loppukaudesta tapahtuu ihmeitä. Tai sitten Kimi ottaa Spassa tietoisen riskin ja laittaa kaikki peliin heti lähdöstä alkaen tulos tai ulos -periaattella. Ensimmäiseen mutkaan tultaessa Heikistä ohi, ja Eau Rougen läpi Hamiltonin ja Massan perässä, Kemmelin suoralla sitten tarjoutuu paikka ohitukseen.
Todelliset mestarit välttävät tyhmiä riskejä, mutta vastaavasti he myös osaavat ottaa riskejä, kun niitä tarvitaan. Osaako Kimi?