Formula 1 – kausi 2008

  • 371 175
  • 2 737

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eihän tällaista asiaa voi kukaan myöntää, koska se on säännöissä kielletty. Käskyn kuljettajalle voi antaa jollain muilla sanoilla, mutta kun se on etukäteen sovittu, niin homma on silloin selvä, ja kuljettaja ymmärtää tarkoituksen.

No näihän sen mieltää mutta jos kerran asia oli etukäteen sovittu niin miksi Heikki vihjaili, että oli saanut tallilta määräyksen? Tätä ihmettelen.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Manuaalisesta luistonestosta saadaan sitten taas kiva pikku aihe aikaan. Ei kautta ilman tällaisia juttuja. Saas nähdä millainen sotku tämäkin taas on.

No joo. Taitaa kovapalkkaiset insinöörit olla mahdottomia suitsia kuriin niin etteivätkö ne niitä porsaanreikiä senhetkisistä säänöistä löytäisi. Yhdet näemmä keksivät miten luistonestokieltoa kierretään jollain manuaalisella vimpaimella joka säätelee vääntömomenttia ja toiset taas keksivät miten moottoria voidaan ronkkia ja viilata paremmaksi sinettejä rikkomatta tähystysleikkaus tyyliin.

F-1 sirkukseen ei taida olla kovin helppoa laatia sääntöjä joita ei hieman voitaisi ainakin yrittää kiertää kun luovudeella ja sitä ruokkivalla rahalla ei juuri rajoja taida olla.
 

HemmoP

Jäsen
F1:n pelastus olisi, että tekniset säännöt vi__uun.

4 pyörää takaveto
2,4l moottori
700kg kuivapaino
tietyt mitat jotka täytyy täyttää
sileä pohja
kaikille samat renkaat
jne, eli ihan ohjeisluontoiset säännöt auton kehittämiseen. Eli mentäisiin hieman aikanaan rallin B-ryhmän suuntaan jossa oli todella erilaisia autoja melko tasavertaisina viivalla. Kun nopeudet nousevat liian suuriksi, niin pienennetään moottorin kokoa/lisätään painoa.

Talleilla olisi tuhansia eri tapoja saada nopein konsepti kasaan ja erot eri ratojen ja autojen välillä olisivat suuremmat. Kustannuksetkin olisivat pienemmät kun pystyisi tallikohtaisesti päättämään omat kehityslinjansa sen sijaan, että pelataan äärimmäisen pienillä nyansseilla joita kopioidaan paremmilta talleilta ja yritetään saada toimimaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
McLarenillahan oli ja on vieläkin hieman ongelmaa takarenkaiden keston kanssa. Ei sinällään ihme, että olisi kehitetty jotain sitä vastaan. Mielenkiintoista nähdä bannaako FIA tuon vai ottaako muutkin sen käyttöön. Ainakin tuon artikkelin mukaan se olisi laillinen tai ei vastoin sääntöjä ja hyödyntää jotain porsaanreikää.

Heikkihän vielä sudittelee menemään, joten olisiko niin, että Heikki ei tuota osaa hyödyntää? Hyvälaatuiset incarvideot olisi nyt poikaa viime kisoista ja verrata niitä kauden alkuun.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
McLarenillahan oli ja on vieläkin hieman ongelmaa takarenkaiden keston kanssa. Ei sinällään ihme, että olisi kehitetty jotain sitä vastaan. Mielenkiintoista nähdä bannaako FIA tuon vai ottaako muutkin sen käyttöön. Ainakin tuon artikkelin mukaan se olisi laillinen tai ei vastoin sääntöjä ja hyödyntää jotain porsaanreikää.

McLarenillahan oli silloin kun Häkkinen vielä ajoi käytössään se jarrusysteemi joka toimi tavallaan luistonestona. Oli ihan laillinen systeemi (hyödynsi juurikin jotain porsaanreikää) mutta silti FIA kielsi sen. Joten en ihmettelisi mikäli näin käy tälläkin kertaa. Luulisin että viime kauden jälkeen FIA antaa McLarenille hyvin vähän mitään myönnytyksiä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
McLarenillahan oli silloin kun Häkkinen vielä ajoi käytössään se jarrusysteemi joka toimi tavallaan luistonestona. Oli ihan laillinen systeemi (hyödynsi juurikin jotain porsaanreikää) mutta silti FIA kielsi sen.

Sehän ei sinällään ollut luistonesto vaan sen avulla enemmänkin helpotettiin auton kääntymistä kun sisämutkan takarengasta jarrutettiin. Muistaakseni syy miksi tuo kiellettiin oli se, että se rinnastettiin nelipyöräohjaukseksi, joka on kielletty.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sehän ei sinällään ollut luistonesto vaan sen avulla enemmänkin helpotettiin auton kääntymistä kun sisämutkan takarengasta jarrutettiin. Muistaakseni syy miksi tuo kiellettiin oli se, että se rinnastettiin nelipyöräohjaukseksi, joka on kielletty.

Niinpä taisi ollakin. Mutta eikös tuossakin mennyt niin se juttu että periaatteessa kyse oli silloisten sääntöjen mukaan ihan laillisesta systeemistä joka siitä huolimatta kiellettiin?
 

TJ MACKEY

Jäsen
Räikkönen on kyllä melkoinen juntti, ei voi muuta sanoa.
Eipäs ole, vaan väärinymmärretty maailman viilein ja nopein formulakuljettaja! Kimi on Iceman, eikä IceBrain!

Jos totta puhutaan, niin onhan se ollut helvetin hidas melkein koko kauden. Miten Massa voi olla noilla otteilla Kimin edellä pisteissä? Itse en pidä Kimistä tyyppinä yhtään, mutta eniten kummastuttaa se vaisuus mikä Kimiä on leimannut jo monta kuukautta. Ei pidä kuulemma parantaa kuin aika-ajoa ja lähtöjä! Mikä Räikkösen vahvuus on ollut tänä vuonna? Ja nyt kuulemma Hamiltonilla on nopeampi autokin, ja Macki vaan taktikoi. Onneksi Ferrarin pomo on tajunnut tilanteen, ja ripittää Räikköstä huonosta suorittamisesta. Herätys Kimi!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mutta eikös tuossakin mennyt niin se juttu että periaatteessa kyse oli silloisten sääntöjen mukaan ihan laillisesta systeemistä joka siitä huolimatta kiellettiin?

Vähän samanlainen fiilis mullekin siitä jäi. Nehän otti sen käyttöön jo 1997 kun Newey tuli talliin. Silloin se oli ok. Sitten 1998 alkukisoissa se oli vielä ok ja auto läpäisi kaikki tarkastukset mutta kun vauhtia alkoi olemaan melko hyvin ja kausi eteni niin lopulta sitten kiellettiin kun joku onnistui ajamaan läpi FIA:lle, että kyseessä on nelipyöräohjaus. Sama juttu oli (muistaakseni) sen berylliumin kieltäminen moottorissa. Saattoi olla toki myös kustannusjuttu mutta mersu oli ainoa, joka sai siitä kunnolliset hyödyt.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse en pidä Kimistä tyyppinä yhtään, mutta eniten kummastuttaa se vaisuus mikä Kimiä on leimannut jo monta kuukautta.

Räikkönenhän sanoi jo vuosia sitten, että hänen tavoitteenaan on maailmanmestaruus ja that's it. Myöhemminkin on sanonut, että hän ei aio yrittää mitään ennätyksiä tai ajaa kilpaa kovin vanhaksi. Räikkönen on myöskin sanonut, että kilpaileminen on hauskaa, kaikki muu oheistoiminta sen ympärillä ei todellakaan ole.

Kun tuo koko paketti yhdistetään, en usko että Räikkönen ajaa kuin korkeintaan tämän sopimuksensa loppuun eli ensi kausi olisi viimeinen. Tosin yhtään en ihmettelisi, vaikka mies lopettaisi jo tähän kauteen, ja ajatukset olisivat jo "eläkkeellä" olemisessa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
On se kumma kun näillä Suomalaisilla tähdillä nälkä loppuu mestaruuteen. Olisihan se kiva katsella menoa, jos olisi voittamisen halu tallella vielä mestaruuden jälkeenkin. Häkkinen sentään vielä sen toisen halusi tapella, mutta Kimin vatsa on täynnä yhden kannun jälkeen. Sinänsä en usko, että Räikkönen lopettaa kilpa-ajoa kokonaan. Eiköhän hän johonkin DTM sarjaan mene pyörimään. Toivottavasti jatkaa kuitenkin ykkösissä. No sinänsä ihan arvostettava arvomaailma, mutta typerryttävää näin penkkiurheilijana. Kovalaisesta ei taida olla tappelemaan mestaruudesta ja sen jälkeen on taas arpapeliä nouseeko kukaan suomalainen huippuauton ohjaimiin.
 

trap

Jäsen
Sitten 1998 alkukisoissa se oli vielä ok ja auto läpäisi kaikki tarkastukset mutta kun vauhtia alkoi olemaan melko hyvin ja kausi eteni niin lopulta sitten kiellettiin kun joku onnistui ajamaan läpi FIA:lle, että kyseessä on nelipyöräohjaus..
No ei se kausi kovin kauaa ehtinyt edetä, tuo kolmas poljin nimittäin kiellettiin ennen kauden 2. kisaa Interlagosissa. McLarenit ottivat silti aivan ylivoimaisen kaksoisvoiton - kolmanneksi sijoittunut Schumacher hävisi Häkkiselle yli minuutilla.

Kimin lopettamiseen en usko ainakaan vielä, varmasti ajaa ainakin ensi vuoden loppuun (vaikka jotkut ovat spekuloineet lopettamisella jo tähän kauteen). Ainakin viime syksynä / talvella sanoi nauttivansa enemmän kuin koskaan ajamisesta F1:ssä.

Aiheesen liittyvää huhua:
http://plaza.fi/stadion/f1/uutiset/bild-raikkonen-jatkaa-vuoteen-2011
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Häkkinen sentään vielä sen toisen halusi tapella, mutta Kimin vatsa on täynnä yhden kannun jälkeen.


Mistä tämä juttu on nyt lähtöisin, että Kimillä on vatsa täynnä eikä taistelisi mestaruudesta?
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Mistä tämä juttu on nyt lähtöisin, että Kimillä on vatsa täynnä eikä taistelisi mestaruudesta?

Voihan se olla, että iltalehti/iltasanomat kirjoittaa paskaa, mutta jommasta kummasta luin Kimin kommentoineen, että mestaruuden menettäminen tänä vuonna ei harmittaisi, koska hän on sellaisen voittanut. Toisekseen on liikkunut huhuja mahdollisesta lopettamisesta jne.. Kimikin ilmeisesti on näin sanonut ellei sitten media taas kerran jauha paskaa.

Kimin tavoite oli voittaa maailmanmestaruus ja rivien välistä on ymmärtäminen, että se riittää hänelle mainiosti, vaikka mitään ei enää voittaisikaan. Toivon toki, että tämä on paskapuhetta, mutta ei käy kieltäminen etteikö Kimi olisi ollut tänä vuonna melko vaisu. Johtuuko se sitten enemmän Räikkösestä vai Ferrarista niin eihän sitä varmasti tällainen maallikko voi sanoa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Johtuuko se sitten enemmän Räikkösestä vai Ferrarista niin eihän sitä varmasti tällainen maallikko voi sanoa.

Vai johtuisiko siitä, että kaveri on nyt hallitsevanan mestarina enemmän tarkkailun alla ja kaikilla on odotuksia. Viime kaudella lähes varma mestaruuden lipuminen käsistä hiljensi kummasti arvostelijoita. Nyt on kuitenkin toisin. Ihan yhtä viileän välinpitämätön oli viime kaudella...vai havaitsiko joku enemmän intoa halua voittaa mestaruus?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mistä tämä juttu on nyt lähtöisin, että Kimillä on vatsa täynnä eikä taistelisi mestaruudesta?

Varmaan siitä, että Räkä on radalla kuin varjo entisestään.

Toisaalta eihän Hamiltonin nopeus ja tasaisuus Räkän vika ole. Lewis on tällä hetkellä niin ylivoimainen, että tulee ihan oikeasti ne Sennan ajat mieleen. Muistan kuinka paljon se Sennan ylivoimaisuus silloin vitutti, vaikka jälkeenpäin toki niitä ihan toisella tapaa katsoikin. Ihan sama oli Schumin kohdalla ja ihan sama näyttää toistuvan myös Hamiltonin kohdalla. En ihmettelisi tippaakaan jos Hamiltonista tulisi yksi lajin kaikkien aikojen parhaista ja menestyksekkäimmistä kuskeista.
 
Ranskassa kaksi kisaa sitten Kimi oli aivan ylivoimainen, ennen kuin pakosarja hajosi ja nyt täällä porukka on lyttäämässä Kimiä. Mister PR näytti siellä tavalliselta taavilta, niinkuin onkin. Kimi on sarjan parhaita kuskeja, ellei paras, mutta jotain siellä ferrari tallissa nyt mättää ja pahemman kerran. Tallipäällikkö Domino tuntuu olevan varsin munaton mies siihen hommaan. Taitaa totella vain Massan isäukkoa, joka huseeraa tallissa, kuin olisi suurikin mies. Itse Massasta en viitsi sanoa yhtään mitään, sillä inhoan häntä melkein yhtä paljon, kuin mister Pr:rää.

Kimi tulee vielä, kunhan saadaan paljastettua MäKLadan huijaukset. Muuta selitystä tuolle viime kisan nopeudelle ei ole.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kahdeksan kisaa jäljellä, jos laskuni pitää kutinsa. Lewistonesto Hamiltonilla huikea seitsemän pisteen johto verrattuna Räikköseen! Siis kausihan on selvästi ohi? Joo.

Muistellaan vaikka vähän viimekautta ja katsotaan sitten sen kahdeksan kisan päästä uudelleen, missä ollaan. Siihen asti lähes kaikki liene mahdollista.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En ihmettelisi tippaakaan jos Hamiltonista tulisi yksi lajin kaikkien aikojen parhaista ja menestyksekkäimmistä kuskeista.

Mä en tätä ole vielä allekirjoittamassa ja itseasiassa ihmettelisin jos näin kävisi. Oma fiilikseni on, että tämä mies ei voita koskaan mestaruutta. Viime kausi oli Hamiltonille The Kausi mutta sekin kusi. Tulevaisuus näyttää.
 

trap

Jäsen
Hamiltonista tulisi yksi lajin kaikkien aikojen parhaista ja menestyksekkäimmistä kuskeista.

Paremmuutta on mielestäni vaikea verrata ja kaikkien aikojen parhaan miettiminen on muutenkin aika turhaa ja junttia touhua, mutta yksi menestyksekkäimmistä varmasti.
Osasyynä tietysti se, että aloitti hyvin nuorena uransa ja suoraan nopeimmalla autolla. Pisteillä mitattuna tulee luultavasti olemaan kaikkein menestyksekkäin jo ihan nykyajan typerän pisteytyksenkin vuoksi, mutta mestaruuksissa, voitoissa ja paalupaikoissa tuskin yltää ohi Schumacherin.

Kaikkien aikojen tilastotkin ovat tosiaan jo hyvin vertailukelvottomat, kiitos typerien aika-ajojen ja pisteytyksen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Täällä tahtovat nuo kuskien arvostelut mennä juuri niin, kuten ei saisi koskaan mennä. Katsotaan tiukasti viimeisen kilpailun lopputulokset, ja lyödään miehet suoraan sen mukaiseen paremmuusjärjestykseen. Nytkin viimeisessä kisassa esim. Kimi joutui odottamaan vuoroaan renkaan vaihtoon häviten kuitenkin voittajalle vain n. 12 sekunttia.

Moottoriurheilussa, ja varsinkin herkässä F1:ssä, on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää katsoa kokonaisuutta kauden alusta saakka, ja antaa niitä pisteitä sen mukaan.

Lopuksi ehdotankin uutta sääntöä F1:een. Nimittäin kun kahdella autolla tallit ovat liikkeellä, niin niitä varikkostoppipaikkoja pitäisi myöskin olla kaksi, että molemmat autot voisivat tulla samaan aikaan pit stopille. Very simple.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Lopuksi ehdotankin uutta sääntöä F1:een. Nimittäin kun kahdella autolla tallit ovat liikkeellä, niin niitä varikkostoppipaikkoja pitäisi myöskin olla kaksi, että molemmat autot voisivat tulla samaan aikaan pit stopille. Very simple.

Se olisi loistava parannus, mutta melkein mahdoton toteutettava, koska jokaisen varikon varikkosuoraa jouduttaisiin pidentämään 2x nykyisestä. Ja se ei sopisi lukemattomista syistä.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
En ihmettelisi tippaakaan jos Hamiltonista tulisi yksi lajin kaikkien aikojen parhaista ja menestyksekkäimmistä kuskeista.
Kukaan ei tule enää dominoimaan formuloissa samalla tavalla kuin Schumi. Ne ajat on jo menneet. En muutenkaan ymmärrä minkä takia Hamiltonia verrataan Sennaan. Johtuuko se siitä kypärän väristä vai mistä? Sitten voidaan katsoa uudestaan kun Lewis saavuttaa kolme mestaruutta ja reilut viisikymmentä osakilpailuvoittoa. Itse uskon, että mies nappaa 1-2 mestaruutta. Huijaritallissa ei yksinkertaisesti ole mahdollisuuksia enempään.

Huvittavaa tosiaan, miten Lewistä haukuttiin (aiheestakin) törttöilyjensä jälkeen ja nyt on suurinpiirtein jumalasta seuraava. Kimi taas on ihan paska kun on pari kisaa mennyt vähän heikommin. Ja itseasiassa Silverstonessakin meni hyvin siihen asti kunnes makaroonit kämmäsivät taktiikassa. Ei siellä vauhti olisi voittoon asti riittänyt, mutta ainakin kakkossijaan.

Enkä nyt mitenkään puolustele Räikkösen viime kisan suorituksia. Tämän vuoden Monacon jälkeen huonointa Räikköstä mitä on nähty pitkään aikaan. Ilmeisesti autoa ei vain saatu säätöihin mikä on täysin uskomatonta, kun otetaan kaikki Hockenheimin testikilometrit huomioon.

Onko kellään tietoa kauanko Mcladalla on ollut käytössä tuo rattiviritys? Ettei olisi juuri tullut Silverstoneen, jonne tallin nopeus parantui huomattavasti Ranskaan verrattuna. Uskoisin, että FIA bännää tuon laitteen vielä ennen Hungaroringia. Eihän se periaatteessa ole laiton, mutta sotii kuitenkin sääntöjen henkeä vastaan. Vähän niinkuin Ferrarin pohjalevysysteemi viime vuonna. Jos Mäcin vauhdin parantuminen taas ei johdu juurikaan tuosta rattivirityksestä, niin Ferrarilla on syytä alkaa huolestumaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Se olisi loistava parannus, mutta melkein mahdoton toteutettava, koska jokaisen varikon varikkosuoraa jouduttaisiin pidentämään 2x nykyisestä. Ja se ei sopisi lukemattomista syistä.
Joo, mutta niitä paikkoja voisi rakentaa myös rinnakkain, niin eipähän pituus kasva juurikaan.

Oikeastaan ainoa rata, jossa olisi ongelmia toteuttaa tuo muutos edes jotenkin, olisi Monaco. Kaikilla muilla radoilla vaadittaisiin vain pieniä muutostöitä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
MTV 3:n sivulla 284 Kimi tilittää menneestä kaudesta ja kadoksissa olevasta voitontahdosta, jonka täällä muutama nimimerkkikin on esille tuonut. Peli on aivan menetetty. Kimistä ei ole mihinkään...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös