Formula 1 – kausi 2008

  • 371 772
  • 2 732

trap

Jäsen
Kimin nopein kisakierros oli kuitenkin Massaa pari kymmenystä parempi ja lisäksi Massa otti - jälleen kerran - kaksinkamppailussa Saksan maalla turpiin, kuten viime kaudella Nürrellä Alonsolta. Massa ei ole kummoinen ohittamaan tai puolustamaan sijoitustaan ja pystyy voittoihin vain saadessaan tyhjän radan alusta alkaen eteensä.

Kovalainen sijoittui taas kerran kisassa huonommin kuin aika-ajoissa, nyt tietysti oli turva-auton kanssa huonoa tuuriakin.

Nimimerkki Crosby-92:a ärsytti Piquetin hyvä tuuri. Itseäni ärsytti oikeastaan enemmän Heidfeldin munkki jo toisessa kisassa peräkkäin, Piquetille kakkossijan suo kaikkien vastoinkäymisten jälkeen (vaikka ainakin isä-Pikee on täysi mulkku, junnusta en kauheasti tiedä). Käänsi vielä lehdistötilaisuudessa veistä Alonson haavassa kertomalla tämän kopioineen Piquetin säätöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Nimimerkki Crosby-92:a ärsytti Piquetin hyvä tuuri. Itseäni ärsytti oikeastaan enemmän Heidfeldin munkki jo toisessa kisassa peräkkäin, Piquetille kakkossijan suo kaikkien vastoinkäymisten jälkeen (vaikka ainakin isä-Pikee on täysi mulkku, junnusta en kauheasti tiedä). Käänsi vielä lehdistötilaisuudessa veistä Alonson haavassa kertomalla tämän kopioineen Piquetin säätöjä.
Pakko tarttua myös tähän, eli jos nyt sitten se "onnetar" maksaa puntteja takaisin, sillä Heidfelhan kärsi alkukaudesta parissa kisassa pahasti juuri tämän turva-autosäännön takia eli tavallaan puntit tasoittuvat. Tosin Heidfeld vetelee niin huonoja aika-ajoja, että aika hyvin se munkki kyllä käy. Piquetista en pidä yhtään, mutta kyllä kaverille suo yhden onnistumisenkin.
Vaikea ymmärtää vieläkin puheita siitä, että Alonso olisi sarjan nopein ja paras kuljettaja. Todella paljon tullut virheitä tällä kaudella verrattuna muihin nykyisiin kärkikuskeihin. Outoa, kun Alonsoa pidetään parhaana kuljettana.
Espanjalainen media on muuten vituttavaa porukkaa. Saa nähdä mitä selityksiä huomenna tulee.

Vaikea myös ymmärtää puheita Heikin jatkuvasta epäonnesta etenkin Oskari Saaren toimesta. Kyllähän sen kaikki ovat huomanneet, että se vauhti ei vain riitä Hamiltonille itse kisoissa ja sen kertoo myös se fakta, että Heikki on tainnut tällä kaudella kerran pystynyt parantamaan itse kisassa sitä aika-ajosijoitustaan. Kyllähän siinä onkin ollut sitä epäonnea matkassa, mutta ei se silti kerro totuutta.
Hamilton on pelottavan kova, mutta kyllä se Kiminaattori hoitaa.
Hyvin taklasi sen pikkulapsenkin siellä varikolla, kuten joku linkittämässään videossa osoitti. (Ei tainnut olla Kimin syy, kun tarkemmin tutkii :D).
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Vaikea ymmärtää vieläkin puheita siitä, että Alonso olisi sarjan nopein ja paras kuljettaja. Todella paljon tullut virheitä tällä kaudella verrattuna muihin nykyisiin kärkikuskeihin. Outoa, kun Alonsoa pidetään parhaana kuljettana.
Espanjalainen media on muuten vituttavaa porukkaa. Saa nähdä mitä selityksiä huomenna tulee.

Kyllähän tuo voi siltikin top-3 kuski ainakin olla. Kuka sitten on paras? Tähän en uskalla ottaa kantaa koska autoilla on niin suuri merkitys. Alonsolla tilanne vaan on se, että jos haluat ottaa edes siedettäviä sijoituksia, niin pitää vetää aivan limitillä koko ajan. Silloin niitä virheitäkin sattuu huomattavasti enemmän kuin normaalisti.

Ja Espanjalaislehdistöhän taisi laittaa Kimin taannoisen pakoputki-setin Alonson painostamisen ansioksi? Tai sitten se oli joku läppä, anyway, joltain AS:lta se voi olla ihan vakavissaankin höpistyä juttua.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Brasilian kisan kierrokset Massan toisesta varikkopysähdyksestä, Kimin toiseen varikkopysähdykseen.

Massa
Lap49 1:13.254
Lap50 1:18.146 (sisäänmeno kierros)
Lap51 1:34.277 (ulostulo kierros)
Lap52 1:12.966
Lap53 1:12.988
Lap54 1:15.038
Lap55 1:15.258

Kimi
Lap49 1:13.182
Lap50 1:13.498
Lap51 1:12.737
Lap52 1:12.791
Lap53 1:17.734 (sisäänmeno kierros)
Lap54 1:33.252 (ulostulo kierros)
Lap55 1:14.151



Aika kovaa näyttää Massa ajaneen 2 ensimmäistä kierrosta stoppinsa jälkeen. Sen jälkeen tosin näyttää rauhoittaneen tahtiaan. Tarkoituksellako? Jokainen saa sitten ihan itse laskeskella, tarvitsiko Massan hidastaa vai ei.
Itselläni on tuohon mielipide, joka yllättää ainakin yhden puusilmän.

Mikäli mä oikein tilanteen tajusin, niin ero tuli lihavoidussa kierrosajassa. Kimi ja Massa ovat ajaneet 1.13:n molemmin puolin, kunnes yhtäkkiä juuri sillä kierroksella, kun Kimi oli tulossa varikolta, Massa romahti 1.15:een, jotta ei olisi ajanut Kimistä ohi.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Räikkösen ikävät temput jatkuvat, tällä kertaa kohteena oli pieni japanilaistyttö jonka herra formulakuski töni kumoon kun kehtasi pyytää nimikirjoitusta. Kuvasarja löytyy aamun Iltalehdestä. Onneksi sentään Mika Häkkinen yritti korjata tilannetta ja antoi tytölle lippiksen kisamuistoksi. Räikkönen on kyllä melkoinen juntti, ei voi muuta sanoa.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Räikkösen ikävät temput jatkuvat, tällä kertaa kohteena oli pieni japanilaistyttö jonka herra formulakuski töni kumoon kun kehtasi pyytää nimikirjoitusta. Kuvasarja löytyy aamun Iltalehdestä. Onneksi sentään Mika Häkkinen yritti korjata tilannetta ja antoi tytölle lippiksen kisamuistoksi. Räikkönen on kyllä melkoinen juntti, ei voi muuta sanoa.

Hohhoh. Sen lapsen äitihän sen kersan kumoon veti, eikä tietenkään jäänyt katsomaan miten lapselleen kävi. Ehei. Nimmarin haku jatkui vaan.

(Toivottavasti ei ollut sarkasmia, koska silloin allekirjoittanutta vietiin kuin litran mittaa.)
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Hohhoh. Sen lapsen äitihän sen kersan kumoon veti, eikä tietenkään jäänyt katsomaan miten lapselleen kävi. Ehei. Nimmarin haku jatkui vaan.

(Toivottavasti ei ollut sarkasmia, koska silloin allekirjoittanutta vietiin kuin litran mittaa.)

Ei ollut, jutusta sai kyllä ihan eri kuvan. En ole nähnyt ko. kuvanauhaa, ainoastaan jutun ja ton kuvasarjan. Sen mukaan Kimi veteli päin äitiä jonka kansio osui pikkuneitiin joka siitä kaatui. No ehkä Iltalehdellä on jotain Kimiä vastaan...kun moiseen tyyliin uutisoi.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Ei ollut, jutusta sai kyllä ihan eri kuvan. En ole nähnyt ko. kuvanauhaa, ainoastaan jutun ja ton kuvasarjan. Sen mukaan Kimi veteli päin äitiä jonka kansio osui pikkuneitiin joka siitä kaatui. No ehkä Iltalehdellä on jotain Kimiä vastaan...kun moiseen tyyliin uutisoi.

http://www.youtube.com/watch?v=VGvoGqB-j_U

Tuossa. Eipä tuota Kimin syyksi oikein voi laittaa. Toki olisi voinut jäädä hoivaamaan kuoleman kielissä pyörivää lasta, mutta sika mikä sika.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Räikkösen ikävät temput jatkuvat, tällä kertaa kohteena oli pieni japanilaistyttö jonka herra formulakuski töni kumoon kun kehtasi pyytää nimikirjoitusta. Kuvasarja löytyy aamun Iltalehdestä. Onneksi sentään Mika Häkkinen yritti korjata tilannetta ja antoi tytölle lippiksen kisamuistoksi. Räikkönen on kyllä melkoinen juntti, ei voi muuta sanoa.

Kyllä, Kimin käytös on jo niin aggressiivista, että mies kaataa pikkulapsia edes koskematta heihin.

Tää on taas tätä. Japsi tööttää omaa lastaan, Kimi kävelee vierestä eikä pyydä edes anteeksi! On se sika. Kimi tyytyy vaan toteamaan naikkoselle saman kuin Hamiltonille varikkosuoran päässä: "Kato nyt mitä sä teit".
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Aika vaisulta näyttää Suomalaisten tilanne. Itse kisassahan suomalaiset ajoivat itseasiassa ihan hyvin heikon startin jälkeen. Molemmilta hienoja ohituksia nähtiin useita. Eiköhän se tästä vielä lähde. Kovalainen nyt tuntuu olevan itse kisoissa käsittämättömän paljon Hamiltonia hitaampi, enkä jaksa millään uskoa, että kyse on pelkistä ajotaidoista, vaikka Hamilton kieltämättä on ollut viime aikoina ylivoimainen. Räikkösen pitäisi saada se voittamisen nälkä takaisin. Ainakin kommentit, jossa mestaruuden häviäminen ei paljon masenna, viittaavat vähän ihmeelliseen asenteeseen, jollaiseen ei törmää näiden Schumien ja Alonsojen kohdalla. Eilinen tympääntyneisyys on toivottavasti merkki paremmasta.

Lopussa oli jotenkin käsittämätöntä katsoa Hamiltonin menoa. Ihan kuin olisi pelannut jotain autopeliä easy tasolla ja leikitellyt muiden kustannuksella. Käsittämätöntä ylivoimaa, vaikka helpolla päästi kolmikko Kovalainen, Massa ja Piquet ohi. Erityisesti Massan olisi pitänyt pitää linjat tukossa.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Toinen kerta tällä kaudella kun Massa päästää Hamiltonin helposti ohi.

edit. Huomaa sen kommentoinnissakin, että Massan elämän tärkein asia on olla Kimiä korkeammalla kisassa, Hamiltonista ei niin väliä.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Mikäli mä oikein tilanteen tajusin, niin ero tuli lihavoidussa kierrosajassa. Kimi ja Massa ovat ajaneet 1.13:n molemmin puolin, kunnes yhtäkkiä juuri sillä kierroksella, kun Kimi oli tulossa varikolta, Massa romahti 1.15:een, jotta ei olisi ajanut Kimistä ohi.

Eikös tuo kuitenkin mene niin että Massan hidas kierros alkoi vasta siitä kun Kimi tuli varikolta pois hänen eteensä eikä kierrosta aiemmin. Eli siis Kimin ollessa varikkosuoralla täyttyi vasta tuo 53:s kierros.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eikös tuo kuitenkin mene niin että Massan hidas kierros alkoi vasta siitä kun Kimi tuli varikolta pois hänen eteensä eikä kierrosta aiemmin. Eli siis Kimin ollessa varikkosuoralla täyttyi vasta tuo 53:s kierros.

Juurikin näin se menee, mutta ei kannata tarttua tälläisiin epäolennaisiin yksityisseikkoihin.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
http://www.youtube.com/watch?v=VGvoGqB-j_U

Tuossa. Eipä tuota Kimin syyksi oikein voi laittaa. Toki olisi voinut jäädä hoivaamaan kuoleman kielissä pyörivää lasta, mutta sika mikä sika.

Joo, katoin ton pätkän nukuttuani yövuoron jälkeen ja eipä tota Kimin syyksi saa muu kuin skandaalilehdistö. Kimillä se vaihe menossa kun kaikki paska sataa niskaan...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oliko muuten aiemmissa kisoissa ollut niitä "aitauksia" autojen ympärillä lähtöruudukossa? Nythän oli vedetty selkeät rajat siihen auton keulan ympärille ja ainoastaan kuski+tiimin jäsenet sisäpuolella. Olisiko Kimin ja valokuvaajan keissi poikinut tämän.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oliko muuten aiemmissa kisoissa ollut niitä "aitauksia" autojen ympärillä lähtöruudukossa? Nythän oli vedetty selkeät rajat siihen auton keulan ympärille ja ainoastaan kuski+tiimin jäsenet sisäpuolella. Olisiko Kimin ja valokuvaajan keissi poikinut tämän.

En ole ainakaan minä nähnyt ennen. Tosin viime aikoina on jäänyt erityisesti nuo kilpailuiden alut aika vähälle katsomiselle. Mutta ihan fiksu juttuhan tuo on, kyllä kilpailijoiden pitää pystyä keskittymään kilpailuun rauhassa ilman että joku saatanan kikkarapää tunkee kameraa sieraimesta sisään.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Saksa oli jälleen paska maa suomalaisille. Kimin kisa nyt oli käytännössä pilalla jo aika-ajon jälkeen ja viimeistään epäonnistunut lähtö takasi sen, ettei edes podiumille ole asiaa. Kovalaisen ajoa ei viitsi edes kommentoida. Nopeus ei vain riitä.

Ferrarilla on palikat tällä hetkellä aika pahasti sekaisin. Uskomatonta miten Kimin autoa ei saatu säätöihin, vaikka Kimi oli kiertänyt Hockenheimia parin viime viikon aikana lähemmäs tuhat kilometriä. Heikkoihin säätöihin päälle vielä vähän odottelua varikolla niin tulos on tässä. Pitäisi Kiminkin alkaa vähitellen heräillä, jos mestaruus kiinnostaa. Seitsemän pistettä nyt ei ole erona paljon mitään, mutta näillä esityksillä se kyllä tulee kasvamaan.

Massan auto oli ilmeisesti vähän paremassa balanssissa, mutta ei sekään paljon auta jos esitys on noin munaton. Hamilton oli kyllä huomattavasti nopeampi, mutta eihän Massa edes yrittänyt estää ohitusta. Ja turha lässyttää etteikö Massan olisi kannattanut ottaa riskiä ja koittaa estää Hamiltonin ohitus. Ainakin omien sanojensa mukaan Massa taistelee mestaruudesta. Niin tekee myös Hamilton. Massa siis käytännössä lahjoitti vapaaehtoisesti pisteitä kilpakumppanilleen. Massan ajosta huomaa, että tärkeintä on olla oman tallikaverin edellä. Kaikki muu on sitten toissijaista. Jossain keskikastin tiimissä voisi toimiakin, kun ei ole mahdollisuuksia mestaruuteen, mutta kyllä Ferrarilla pitää ensisijaisesti tavoitella mestaruutta, eikä vain tyytyä siihen että on tallikaverinsa edellä.
 

HemmoP

Jäsen
Mcladoissa manuaalinen luistonesto, kuinka ollakkaan...

http://f1.automoto365.com/news/cont...seasonid=18&nextMode=GpNewsForm&news_id=32239

Säännöistä :

http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/sporting_regulations/6844/fia.html

8.2 Control electronics
8.2.1 All components of the engine and gearbox, including clutch, differential and all associated actuators must be controlled by an Electronic Control Unit (ECU) which has been manufactured by an FIA designated supplier to a specification determined by the FIA.

The ECU may only be used with FIA approved software and may only be connected to the control system wiring loom, sensors and actuators in an manner specified by the FIA.


9.3 Traction control
No car may be equipped with a system or device which is capable of preventing the driven wheels from spinning under power or of compensating for excessive throttle demand by the driver.

Any device or system which notifies the driver of the onset of wheel spin is not permitted.


Ettei nyt vaan sakkoa taas pukkaisi....
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
MTV 3:n sivuilta luin juuri, ettei Dennis antanut määräystä Kovalaiselle väistää Hamiltonia. Päätös oli siis Heikin oma koska Hamilton oli nopeampi. Ihmetyttää Heikin tuohtuneet kommentit kisan jälkeen siitä, ettei saisi ajaa kilpaa.

Manuaalisesta luistonestosta saadaan sitten taas kiva pikku aihe aikaan. Ei kautta ilman tällaisia juttuja. Saas nähdä millainen sotku tämäkin taas on.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mcladoissa manuaalinen luistonesto, kuinka ollakkaan...

Relluissa on kuulemma sama systeemi, mutta Alonso ei osaa käyttää sitä kunnolla, joten ei käytä sitä ollenkaan. Ja jos en väärin muista, niin oli vielä joku kolmaskin talli, jossa tämä Mclarenin tapainen rattiviritys oli. Ferrarilla sitä ei kuitenkaan ole, tosin ihan varmasti tulee, jos FIA ei sitä kiellä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
MTV 3:n sivuilta luin juuri, ettei Dennis antanut määräystä Kovalaiselle väistää Hamiltonia. Päätös oli siis Heikin oma koska Hamilton oli nopeampi. Ihmetyttää Heikin tuohtuneet kommentit kisan jälkeen siitä, ettei saisi ajaa kilpaa.
Eihän tällaista asiaa voi kukaan myöntää, koska se on säännöissä kielletty. Käskyn kuljettajalle voi antaa jollain muilla sanoilla, mutta kun se on etukäteen sovittu, niin homma on silloin selvä, ja kuljettaja ymmärtää tarkoituksen. Kummasti vaan, kun kamera kuvasi Denniksen painavan nappia varikkomuurilla, niin eipä mennyt kuin hetki, ja Kovalainen ajoi vahinkossa mutkan leveäksi. 1+1=2, todellakin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eihän tällaista asiaa voi kukaan myöntää, koska se on säännöissä kielletty. Käskyn kuljettajalle voi antaa jollain muilla sanoilla, mutta kun se on etukäteen sovittu, niin homma on silloin selvä, ja kuljettaja ymmärtää tarkoituksen.

No näihän sen mieltää mutta jos kerran asia oli etukäteen sovittu niin miksi Heikki vihjaili, että oli saanut tallilta määräyksen? Tätä ihmettelen.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Manuaalisesta luistonestosta saadaan sitten taas kiva pikku aihe aikaan. Ei kautta ilman tällaisia juttuja. Saas nähdä millainen sotku tämäkin taas on.

No joo. Taitaa kovapalkkaiset insinöörit olla mahdottomia suitsia kuriin niin etteivätkö ne niitä porsaanreikiä senhetkisistä säänöistä löytäisi. Yhdet näemmä keksivät miten luistonestokieltoa kierretään jollain manuaalisella vimpaimella joka säätelee vääntömomenttia ja toiset taas keksivät miten moottoria voidaan ronkkia ja viilata paremmaksi sinettejä rikkomatta tähystysleikkaus tyyliin.

F-1 sirkukseen ei taida olla kovin helppoa laatia sääntöjä joita ei hieman voitaisi ainakin yrittää kiertää kun luovudeella ja sitä ruokkivalla rahalla ei juuri rajoja taida olla.
 

HemmoP

Jäsen
F1:n pelastus olisi, että tekniset säännöt vi__uun.

4 pyörää takaveto
2,4l moottori
700kg kuivapaino
tietyt mitat jotka täytyy täyttää
sileä pohja
kaikille samat renkaat
jne, eli ihan ohjeisluontoiset säännöt auton kehittämiseen. Eli mentäisiin hieman aikanaan rallin B-ryhmän suuntaan jossa oli todella erilaisia autoja melko tasavertaisina viivalla. Kun nopeudet nousevat liian suuriksi, niin pienennetään moottorin kokoa/lisätään painoa.

Talleilla olisi tuhansia eri tapoja saada nopein konsepti kasaan ja erot eri ratojen ja autojen välillä olisivat suuremmat. Kustannuksetkin olisivat pienemmät kun pystyisi tallikohtaisesti päättämään omat kehityslinjansa sen sijaan, että pelataan äärimmäisen pienillä nyansseilla joita kopioidaan paremmilta talleilta ja yritetään saada toimimaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös