Formula 1 – kausi 2008

  • 368 458
  • 2 737

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Tällainen Monacon kisa tällä kertaa. MM-tilanne tiivistyi entisestään ja kärkikuskeista ainoastaan Heidfeld ja Kovalainen alkavat tippua kärjen kyydistä merkittävästi.

Kimin kohdalla tilanne on kuitenkin edelleen hyvä ja pidän häntä ykkössuosikkina edelleen maailmanmestariksi. Felipe Massa ja Lewis Hamilton taistelevat Kimin kanssa yksittäisten kisojen voitosta, mutta myös Robert Kubica saattaa yltää tasaisilla otteillaan loppujen lopuksi todella korkealle.

Ei sen kummempaa analyysiä tällä kertaa.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Monacon katuratasirkus on siis takana. Aika moista show'tahan se oli, sekä kuskeilta että tiimeiltä. PR-Elwis voitti, mutta tallien (Ferrari, Lada, BMW) väliset todelliset voimasuhteet saadaan selville sittten Kanadassa.

MM-pistetilanne kuljettajien välillä näyttää tässä vaiheessa kautta varsin herkulliselta. Punaisten töpeksittyä Monacossa, Hamilton otti Valtikan käteen - ainakin toistaiseksi. Kubica roikkuu tiukasti Hamiltonin, Räikkösen ja Massan perässä ja on potentiaalinen yllättäjä. Aika näyttää, kenen suuntaan vaaka kallistuu. Uskon kuitenkin, että mitä pidemmälle kausi etenee, taistelu käydään Kimin ja Massan välillä.


1. Lewis Hamilton 38
2. Kimi Räikkönen 35
3. Felipe Massa 34
4. Robert Kubica 32

5. Nick Heidfeld 20
6. Heikki Kovalainen 15
7. Mark Webber 15
8. Fernando Alonso 9
9. Jarno Trulli 9
10. Nico Rosberg 8
11. Kazuki Nakajima 7
12. Sebastian Vettel 4
13. Jenson Button 3
14. Rubens Barrichello 3
15. Sebastien Bourdais 2


1. Ferrari 69
2. McLaren 53
3. BMW 52

4. Williams 15
5. Red Bull 15
6. Toyota 9
7. Renault 9
8. Toro Rosso 6
8. Honda 6
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Onko nuo maikkarin selostajat nukahtamassa? Aivan sairaan huonoa selostusta harjoituksista.

Aikaero vai tylsä työ?
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Vaikkei nyt ihan tätä kautta kosketakaan, niin laitetaan nyt kuitenkin tänne. Eli Räikkönen olisi lopettamassa uraa kauden 2009 jälkeen.

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1537936
Ei se Kimi ole lopettamassa, eli yo. uutinen oli ankka kuten yli 95% Kimiä koskevista huhu-uutisista yleensä on.

Itse veikkaan, että Kimi lopettaa kolmannen maailmanmestaruuden jälkeen.

Jollain tavalla pidän Kimin tyylistä erittäin paljon ja sitä kuvaa hyvin hänen antamansa lausunto:

- Ei minua ole koskaan kiinnostanut, mitä ne kirjoittavat. On ihan oletettavaa, että jos on huono kilpailu, niin ne kirjoittavat huonoja ja seuraavana päivänä voi olla niiden mielestä taas maailman paras, Räikkönen kuittasi lehtijutut.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/06/655994
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Onko nuo maikkarin selostajat nukahtamassa? Aivan sairaan huonoa selostusta harjoituksista.

Mielestäni päinvastoin. Just tuollaista leppoisaa jutustelua on mukava kuunnella. Muutama vuosi sitten tälläisissäkin harkoissa Pulkkinen välillä äityi hehkuttamaan Kimin vetoa. Aivan turhaa sillä näiden harjoitusaikojen painoarvo on suhtkoht vähäinen.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hamilton paalulle Montrealissa, Kubica toinen ja Räikkönen kolmas. Kovalaisen sijoitus oli seitsemäs. Räkällä toivottavasti sujuu nyt paremmin kuin Monacossa. Kunhan lähdössä pystyy haastamaan Hamiltonin, niin sitten on saumat taistella voitosta.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Hamilton paalulle Montrealissa, Kubica toinen ja Räikkönen kolmas. Kovalaisen sijoitus oli seitsemäs. Räkällä toivottavasti sujuu nyt paremmin kuin Monacossa. Kunhan lähdössä pystyy haastamaan Hamiltonin, niin sitten on saumat taistella voitosta.

Hamilton oli muuten sen verran ylivoimainen, että lieneeköhän tankissa löpöä laisinkaan. Onko taas Hamiltonin ajotyylille renkaita kuluttava rata?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Montrealin aika-ajot on ajettu, ja Hamilton otti paalupaikan vakuuttavan esityksen jälkeen. Kaveri on hallinnut tapahtumia koko viikonlopun ajan, joten mikään yllätys tämä ei sinällään ollut. Eroa toiseksi ajaneeseen Kubicaan tuli peräti reilut 0,6 sek, joten ajallisestikin Hamilton oli täysin ylivoimainen.

Sen sijaan pienenä yllätyksenä voidaan pitää Ferrarin huonoa kulkupuolta suoralla ajossa. Varsinkin Kmi oli hyvässä vauhdissa viela toisessa splitissä, jolloin takana oli radan tekninen osuus, mutta pitkä takasuora ei vaan Ferrarilta sujunut oikeastaan mitenkään. Kun noita aikoja seurasi, niin sekä Kimi että Felipe jäivät Hamiltonin ajoista n. 0,4 sek tuolla radan viimeisessä osiossa. Se on aivan liian paljon, vaikka siihen osaan kolme mutkaa kuuluukin. Ensimmäinen on se oikealle kääntyvä takapiikki takasuoralle, eikä se ainakaan kuvaruudussa näyttänyt menevän kummaltakaan Ferrarilta huonosti.

Kovalainen teki pienen ajovirheen, ja pilasi sillä oikeastaan koko viimeisen 10 minuutin osionsa. Sijoitukseksi tuli vähemmän mairitteleva seitsemäs.

Nico sen sijaan ajoi tasapäin muiden kovien kanssa, mutta joutui tyytymään viidenteen sijaan vain 0,3 sek toisen sijan hävinneenä.
 

-Mazzi-

Jäsen
Ei helvetti, Kovalainen ajaa väärässä tallissa. Kaksi sekuntia jäi Hamiltonista, joka ajaa samalla autolla ja se on aivan liikaa. Paljon on ollut epäonnea Kovalaisella, mutta se on vain tekosyy. Kovalainen ei ole kertaakaan pystynyt ajamaan täysillä voitosta. Joku Rosberg tai Kubica olisi saanut tuosta autosta yhtä paljon irti kuin Hamilton. Ei Kovalainen Mersulla ensi kaudella jatka!

Kimi selitti, että ei päässyt 10 mutkasta ulos koska rata oli paskana. Hamilton näköjään pääsi aika helpostikkin. Hyvä kun Massa jäi kauas taakse, ei rupee liikaa brassi hyppimään silmille.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei helvetti, Kovalainen ajaa väärässä tallissa. Kaksi sekuntia jäi Hamiltonista, joka ajaa samalla autolla ja se on aivan liikaa.
Ei nyt ihan kahta sekunttia, mutta 1,2 sekunttia kuitenkin, joka sekin on paljon, kun ajatellaan että tasavertaisella kalustolla pitäisi kuskien olla liikkeellä.

Tosin muutamat asiantuntevat irvileuat ympäri maailman ovat sitä mieltä, että McLarenilla on jo siirrytty ykkös- ja kakkoskuljettajan lohkojakoon Hamiltonin mestaruushaaveiden maksimoimiseksi. Brittein saarilta kuuluisi tulla kuulemma seuraava F1:n maailmanmestari eräiden tahojen mukaan, jotta bisnes tämän lajin ympärillä saisi maksimaallisen tuoton. Mene ja tiedä.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Tosiaan ihmetellä täytyy kuinka Hamilton oli niin ylivoimainen viimmeisellä sektorilla jokaiseen verrattaessa. Kovalainen oli pettymys ja Räkällä perus aika-ajo. Lähdössä ohi kurwan miehen ja taktiikka parempi kuin Hämäläisellä niin pöytä on katettu.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tai ehkä Hamilton vaan on parempi/nopeampi kuski, ei sen kummempaa. Osaa säätää autoa paremmin (on tietysti pohjaa tallissa jo pidemmältä ajaltakin).
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lisäksi tuohon tulokseen vaikuttaa radan kunto. Ok, kaikille sama mutta esim. Kimi valitti, että aika vaikea oli ajaa muutamia mutkia (ainakin 7 ja 10) koska radan pinta on rikki ja hajoaa koko ajan. Pikkaisen kun menee linjalta niin kuulalaakerimaista asfalttipalaa on renkaissa. Ja sama mutka on joka kierroksella hieman erilainen kun edelläajava siirtää sorat uuteen paikkaan. Mitähän kisassa käy kun ajetaan se n. 70 kierrosta täysillä?

Hamilton on ihan kurko siinä viimeisessä shikaanissa. Nytkin veti selkeästi koviten ja suorimmalla linjalla siitä läpi. Varmasti suurin osa tuosta erosta tehtiin tuossa viimeisessä mutkassa.

Pitää muistaa myös taktiset kuviot. Moni odottaa turva-autoa ja sopivassa välissä sehän saattaa nollata aika-ajotuloksen kokonaan. Tekisi mieli sanoa, että joillain on bensaa enemmän juuri tämän takia, että on enemmän pelivaraa taktiikkaan. Lisäksi kai sateenkin mahdollisuus on olemassa.

Eiköhän tästäkin saada hyvä kisa. Tiukat ensimmäiset mutkat, ohituspaikkoja, turva-auto, sää, pakka vähän sekaisen kärjessä... Toivottavasti vaan Hamilton ei karkaa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Hamilton oli vikalla sektorilla noin 3 kymppää nopeampi kuin kukaan muu. Suoralla sitä eroa ei tehdä, vaikka Hamiltonilla olikin huiput 4,5km/h paremmat kuin kellään muulla. Casinosta uloslähdettäessä ja viimeisen shikaanin ajamisessa tehdään ne suurimmat erot. Ja nähdäkseni tuon vimosen shikaanin Hamilton aika railakkaasti kanttareiden yli viimeisellä vedollaan.

Sen mitä noista aika-ajojen tuloksista voisi ehkä päätellä, on se että Hamilton on kevyemmällä autolla liikenteessä kuin Ferrarit ja tallikaverinsa. Toinen - se ikävämpi mahdollisuus - on että Mclaren on tänä viikonloppuna Hamiltonin käsissä ylivoimainen auto.
No kuitenkin omien oletuksien mukaan varikolle tullaan about näin: 1 ryhmässä: Hamilton, Kubica, Rosberg. 2 ryhmässä: Ferrarit, Alonso, Heidfeld. 3 ryhmässä: Heikki ja Barrichello. Eka ryhmä ekana sisään jne. Ihan hauska seurata huomenna kuinka päin persettä tuli ennustettua.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sen mitä noista aika-ajojen tuloksista voisi ehkä päätellä, on se että Hamilton on kevyemmällä autolla liikenteessä kuin Ferrarit ja tallikaverinsa.
Kyllähän sen näin täytyy olla. 0,612 sekunttia nopeampi aika, kuin kenellekään muulla ei voi olla selitettävissä muulla asialla, kuin kevyemmällä autolla. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta pääpaino on siis tuolla kevyemmässä autossa.
Toinen - se ikävämpi mahdollisuus - on että Mclaren on tänä viikonloppuna Hamiltonin käsissä ylivoimainen auto.
Kun vasta pari viikkoa on aikaa edellisestä osakilpailusta, niin ei siinä ajassa pysty oikein järeitä muutoksia millään tekemään, joten tuo skenaario lienee mahdottomuus. Kun vielä muistetaan Heikin suoritukset läpi tämän viikonlopun, niin sekin puoltaa sitä, ettei tuo auto ole kuitenkaan mikään ylivertainen muihin verraten.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kun vasta pari viikkoa on aikaa edellisestä osakilpailusta, niin ei siinä ajassa pysty oikein järeitä muutoksia millään tekemään, joten tuo skenaario lienee mahdottomuus.

Jotkut jumala-säädöt Hamiltonilla voisi oikeastaan vain selittää tuon eron, jos se siis on todellinen. Auto tosiaan tuskin on yks kaks yllättäen muuttunut sarjan parhaaksi.
Mutta täytyy toki muistaa sekin, että Mclaren on ollut suhteessa Ferrariin kilpailukykyisempi aika-ajoissa kuin kisassa. Elikkä oli ero mikä tahansa tänään, niin huomenna kisassa se on todennäköisesti pienempi tai jopa Ferrarin eduksi.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Jotkut jumala-säädöt Hamiltonilla voisi oikeastaan vain selittää tuon eron, jos se siis on todellinen. Auto tosiaan tuskin on yks kaks yllättäen muuttunut sarjan parhaaksi.
Mutta täytyy toki muistaa sekin, että Mclaren on ollut suhteessa Ferrariin kilpailukykyisempi aika-ajoissa kuin kisassa. Elikkä oli ero mikä tahansa tänään, niin huomenna kisassa se on todennäköisesti pienempi tai jopa Ferrarin eduksi.

Oisko PR tosi kevyellä liikenteessä. En nyt muista missä, mutta jossain kisassahan Hamilton joutui lähtemään kolmen varikkokäynnin taktiikalla, kun ajotyyli kulutti renkaita liikaa. Kevyt se joka tapauksessa on.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Oisko PR tosi kevyellä liikenteessä. En nyt muista missä, mutta jossain kisassahan Hamilton joutui lähtemään kolmen varikkokäynnin taktiikalla, kun ajotyyli kulutti renkaita liikaa. Kevyt se joka tapauksessa on.

Tais olla Turkissa tämmöinen pakkoliike Hamiltonilla. Olikohan vasenetunen joka siellä oli vaara vyöhykkeellä.
Montrealia en itse oikein osaa pitää renkaankulumisen kannalta pahana ratana, mutta voihan se toki semmoinen ollakkin. Oma tuntumani kun perustuu lähinnä simuihin, jotka ei tietenkään ole se luotettavin lähde tämmöisissä asioissa.
Hamilton ei muuten välttämättä ole mikään ultrakevyt, kevyempi kuitenkin kuin esim Ferrarit. Tai näin ainakin itse ennakoin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Räikkönen manasi asfalttia, joka petti renkaiden alla ja vei pidon siinä viimeisessä neulansilmässä. Ei ole Hamiltonin auto välttämättä niin kevyt kuin luullaan. Jos vika tosiaankin on pinnoitteessa niin tuossahan häviää helpolla paljon aikaa. Luis vaan osaa ajaa paremmin...
 

trap

Jäsen
Luis vaan osaa ajaa paremmin...
Tai sitten PR-pojulla on vaan vähemmän bensaa. :D

Huomenna joka tapauksessa mielenkiintoinen kilpailu, toivottavasti turva-auto ei tule estämään Räikkösen voittokulkua. Kovalaiselta aika heikko aika-ajo, mutta puhui jo aiemmin viikonlopun aikana lähtevänsä raskaammalla kaaralla, jotta on pelivaraa jos SC tulee.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tai sitten PR-pojulla on vaan vähemmän bensaa. :D

Huomenna joka tapauksessa mielenkiintoinen kilpailu, toivottavasti turva-auto ei tule estämään Räikkösen voittokulkua. Kovalaiselta aika heikko aika-ajo, mutta puhui jo aiemmin viikonlopun aikana lähtevänsä raskaammalla kaaralla, jotta on pelivaraa jos SC tulee.

Kimi sanoi itse, että radan irtoava pinta oli syy tuohon lähtöruutuun. Oliko Hamiltonin sektoriajat tuolla viimeisellä rykäisyllä myöskin kovempia kuin muiden vai ainoastaan viimeinen, jossa tuo neulansilmäkin on? Se on niin hidas mutka, että muutaman satkun ero syntyy helpollakin jos vielä rata murenee alla.

Itse myöskin TOIVON, että ero johtuisi Luisin kevyemmästä kaarasta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oliko Hamiltonin sektoriajat tuolla viimeisellä rykäisyllä myöskin kovempia kuin muiden vai ainoastaan viimeinen, jossa tuo neulansilmäkin on? Se on niin hidas mutka, että muutaman satkun ero syntyy helpollakin jos vielä rata murenee alla.

Viimeisellä kierroksellaan Hamilton oli n. 0,3 Kubican aikaa nopeampi kakkossektorilla, joka on ennen neulansilmää (about samoilla paikoilla missä Kubican auto viime vuonna lähti käsistä). Sitten viimeisellä sektorilla Hamilton sai vielä toiset kolme kymmenystä lisää eroa. Kimi ajoi Lewisin toiseksi parhaaseen kiekkaan nähden, eli käytännössä samaan kuin Kubican aika, yli kaksi kymmenystä kovemmin toisella sektorilla, mutta hävisi sitten lähes puoli sekuntia viimeisellä. Eli Hamilton parhaimmalla kierroksellaan oli vain n. kympin Kimiä nopeampi 2. sektorilla mutta sitten viimeisellä sektorilla repi tuon hurjan eron.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eli Hamilton parhaimmalla kierroksellaan oli vain n. kympin Kimiä nopeampi 2. sektorilla mutta sitten viimeisellä sektorilla repi tuon hurjan eron.

Eli tästä voi päätellä, että juuri tuo asfaltin mureneminen oli suurin syy tuohon lopulliseen eroon ajoissa. Toki Hamiltonilla voi olla bensamäärä hieman pienempi mutta ei niin paljon, että vaikuttaisi aikoihin ihan noin paljon.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sadetta on näemmä lupailtu, mikä tekisi kisasta taas mielenkiintoisen. Jos tulee turva-auto kikkailuja niin toivottavasti yön musta timo ei ole yhtä onnekas kun monacossa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös