Kerrankin nähtiin mielenkiintoinen kisa Monacossa, mikä tietysti johtui suurelta osin alun sateesta. Harmi vaan, että suomalaiset kuuluivat tuohon joukkoon, joilla tapahtumia riitti läpi kisan.
Heikin kisa meni käytännössä katsoen pilalle jo ennen kuin se ehti alkaakaan, kun auto sammui lähtöruudukkoon. Heikki joutui siis lähtemään kisaan varikolta ja jäi näin koko letkan hännille, eikä tällaisista asemista ole mahdollista enää nousta kärkikamppailuun katuradalla. Hiukan ihmetyttää, ettei Heikin auto tankattu heti alkuun, kun hän aloitti kisansa kuitenkin varikolta ja jäi näin joka tapauksessa letkan hännille? Yhden stopin taktiikalla Heikki olisi kuitenkin luultavasti taistellut paremmista sijotuksista.
Mäccille tuli vielä toinen kämmi Heikin suhteen, kun hän jäi haahuilemaan turva-auton perään, vaikka olisi saannut ottaa letkan kierroksella kiinni. Toisaalta ei Heikin ajo muutenkaan ollut kovin säkenöivää, itse asiassa hän ajoi Buttonin perään aivan samalla tavalla kuin Kimi. Jostain syystä Heikin kämmiä ei ole kuitenkaan noteerattu täällä samalla tavalla kuin Kimin vastaavaa. Mistäköhän mahtaa johtua?
Vauhtia Heikiltä löytyy siitä on todisteena esimerkiksi kilpailun toiseksi nopein kierrosaika tänään, mutta pikkuhiljaa on myös saatava ehjä kilpailu ja onnistumisia, muuten tilanne käy henkisestikin vaikeaksi.
Kimin kisa oli vaikeuksia täynnä alusta loppuun asti ja tuloksena nolla pistettä. Ennen lähtöä Kimille ei jälleen saatu riittävän aikaisin renkaita alle ja tästä seurasi myöhemmin varikon läpiajorangaistus. Itse lähtökin meni sillä tavalla kuin pelkäsinkin, kun Hamilton ampaisi sisäpuolelta helposti ohi. Kimi oli kuitenkin näidenkin tapahtumien jälkeen neljänellä sijalla ja kaikin puolin vielä kisassa mukana.
Kisa menikin oikeastaan piloille vasta siinä kohtaa, kun Kimi ajoi ensimmäisen mutkan pitkäksi ja vaurioitti etusiiven. Kubica oli tuossa kohtaa tulossa juuri varikolta ulos ja Kimi koitti ehtiä edelle ja painoi luultavasti aavistuksen liian kovaa mutkaan, eikä pitoa yksinkertaisesti ollut riittävästi.
Lopun Sutil-törmäyksessä perä lähti yksinkertaisesti irti lähes 300 km/h ajettaessa, minkä jälkeen Kimillä oli kädet täynnä töitä ja yhteentörmäys oli väistämätön. Sikäli harmi, että hienon kisan ajannut Sutil sattui väärään paikkaan. Kimi kuitenkin sai auton pidettyä juuri ja juuri radalla, ja jos Sutil ei olisi ollut tuossa kohtaa, Kimi olisi päässyt jatkamaan vaurioitta matkaa. Nimittäin muistetaan, että elisissä aika-ajoissa Coulthardilta lähti samassa paikassa auto täysin käsistä ja seurauksena oli raju ulosajo. Eli selvä Kimin virhe, mutta Sutilia ei yksinkertaisesti pystynyt millään väistämään noissa vauhdeissa.
Lopussa Kimi ajoi vielä kisan nopeimman kierrosajan, mutta tuo ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, että kisa oli suoranainen katastrofi. Lukuisia virheitä ja sateella vauhti oli huomattavasti tallikaveri Massaa hitaampaa. MM-tilanteessakin turvallisen tuntuinen johtoasema on muuttunut jälleen kerran takaa-ajoksi, eikä eroa kärkeen saisi päästää tulveissa kisoissa kasvamaan yli 5 pisteeseen.
Nyt onkin tärkeää kirjaimellisesti nollata tämä kilpailu ja alkaa keskittyä jo tulevaan, voitto Montrealista tekisi tässä vaiheessa erittäin hyvää.