Formula 1 – kausi 2008

  • 368 323
  • 2 737

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Tuskimpa Kimiä oikeasti kiinnostaa saako tallikaveri tasavertaisen kohtelun vai ei, kunhan itsellä vain kunnon vermeet alla. Eihän miestä muutenkaan kiinnosta kuka sitä toista autoa ajaa, ja mitä se touhuaa.
Omalla erikoisella tyylillään, Kimi on piristävä poikkeus, näiden tallikaveristaan itkevien kulmakarvojen ja pr-kuskien sekaan.

Niin.. Kimi on todellakin melkoinen poikkeus mutta itse en laskisi sitä eduksi. Viime aikoina F1-maailmassa on todellakin huomattu, että yhteen kuskiin panostaminen kannattaa. Ensin Schumi, sitten Alonso ja viime kaudella Hamiltonin ja Alonson yhteenotot.. Jos hiukan jossitellaan niin sanoisin, että jos Alonso olisi suostunut Hamiltonin "aseenkantajaksi" olisi Lewis maailmanmestari. Ja viimeinen tapauksista tosiaan aivan silkkana spekulaationa. Mutta yleisesti ottaen esimerkiksi McLaren on aina kärsinyt siitä, että talli on panostanut kahteen kuskiin. Ferrarilla tilanne taas on ollut aivan toinen, Schumin talliin tulon jälkeen alkoi menestystä tulla tällä "yhden kuskin" taktiikalla ja en ymmärrä miksi taktiikkaa pitäisi vaihtaa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Niin.. Kimi on todellakin melkoinen poikkeus mutta itse en laskisi sitä eduksi.

Etua tai haittaa, ihan sama minulle. Kimi kuitenkin keskittyy olennaiseen, eikä tallikaverista itkemiseen kuten jotkut F1-kuskit (schumi ei kuulunut näihin). Ja se ettei vaadi mitään erityiskohtelua tallilta, on minusta pelkästään fiksua. Kisaahan sinne radalla mennään ajamaan, eikä päästämään tallikaveria loppusuoralla, koska se vain lukee sopimuksessa.

Ja olet kyllä oikeassa siinä, että yhteen kuskiin panostaminen on tuonut tulosta formuloissa. En vain pidä sitä millään muotoa hyväksyttävänä, etenkin kun säännötkin moisen nykyään kieltävät.

Mutta nämä on näitä asioita joista on turha kiistellä. Jotkut arvostavat yhtä, ja toiset toista.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tuntuu ferrarissa olevan kuitenkin suhteellisen paljon luotettavuus vikoja. Niitä ei ole vaan hehkutettu kun kärsijänä ei ole ollut Räikkönen.

"Räikkösen paras kierros kesti 1.30,914, kun Ferrari-tallitoveri Felipe Massan nopeimmaksi kierrosajaksi kirjattiin 1.31,174. Massan testiajo tosin keskeytyi brasilialaisen ajokkiin tulleen hydrauliikkavian takia. Massa ajoi yhteensä 55 kierrosta." 9.2

"Räikkönen sai päivän aikana ajettua 74 kierrosta, Massa 72. Brasilialaiskuski joutui pitämään iltapäivällä puolentoista tunnin ajotauon pienten moottorihuolien takia." 6.2
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuntuu ferrarissa olevan kuitenkin suhteellisen paljon luotettavuus vikoja. Niitä ei ole vaan hehkutettu kun kärsijänä ei ole ollut Räikkönen.

"Räikkösen paras kierros kesti 1.30,914, kun Ferrari-tallitoveri Felipe Massan nopeimmaksi kierrosajaksi kirjattiin 1.31,174. Massan testiajo tosin keskeytyi brasilialaisen ajokkiin tulleen hydrauliikkavian takia. Massa ajoi yhteensä 55 kierrosta." 9.2

"Räikkönen sai päivän aikana ajettua 74 kierrosta, Massa 72. Brasilialaiskuski joutui pitämään iltapäivällä puolentoista tunnin ajotauon pienten moottorihuolien takia." 6.2
Massalle on nyt tuntunut tulevan nämä ongelmat. Massalla oli niitä viime kaudellakin enemmän, kuin Kimillä vaikka Kimilläkin muutama oli. Kunhan ei sitten kisoissa käänny asetelma toisinpäin.
Hyvä tietysti näinkin, koska McLarenilla varmaan 80 % auton viosta tuli Kimille.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Olipa muuten hauskaa kun kävin lukemassa mtv3.fi muutaman artekelin ensiksi luin tämän.


"Räikkösen paras kierrosaika oli 1.30,015. Hänen F2008-autonsa kärsi päivän aikana öljyvuodon.

Räikkösen tallikaverin Felipe Massan Ferrariin iski moottorivika. Massa jäi kierrosaikavertailussa 0,175 sekunnin päähän Kimistä.

Räikkönen on ollut nopein tämän viikon kaikkina viitenä testipäivänä. Bahrainin Sakhirin radan testit jatkuvat vielä maanantaina."

ja alempana.

"Eniten Baldisseria miellyttää F2008:n osoittautuminen testeissä myös erittäin luotettavaksi.

- Siitä on kulunut jo aikaa, kun olemme viimeksi testanneet ilman mitään ongelmia. Tämän ansiosta olemme pystyneet suorittamaan kaavaillut ohjelmat odotettua vähemmällä ajamisella. Testaaminen on nykyisin rajoitettua, joten tästä on apua, sanoi Baldisseri."

Hehe
 

trap

Jäsen
Turun Sanomien mukaan myös Kimin auto hyytyi radalle.

No, ehkä Baldisseri tarkoitti sääoloja tai jotain muuta, kuin auton teknisiä ongelmia.
 

trap

Jäsen
Ferrarin tilanne näyttää kyllä tällä hetkellä hyvältä, kun sekä omat että muut tuntuvat kilvan kehuvan tallin uutta ajokkia. Räikkösen kommentit ovat olleet positiivisempia kuin yleensä tähän aikaan vuodesta, ja nyt Bahrainissa Ferrarin kanssa samaan aikaan testanneen Toyotan Glock kehui Ferrarin nopeutta etenkin pitkissä vedoissa. Harmaita hiuksia tosin Kimille aiheuttaa Bridgestonen suunnitelmat heikommista eturenkaista Melbourneen vauhtien hidastamiseksi. Viime kaudellahan Kimin alkukauden ongelmat juontuivat juuri pidon puutteesta auton etupäässä.

Tänään testejä ajettiin Jerezissä, ja McLarenit löytyvät tulosluettelon kärjestä. Hondan uusi auto vaikuttaa kyllä testiaikojen perusteella aika surkealta.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olipa muuten hauskaa kun kävin lukemassa mtv3.fi muutaman artekelin ensiksi luin tämän...

Hehe

Baldisserin kommentti oli annettu ennen sunnuntain ongelmia, tämä siis Tommiille tiedoksi. Sitä ennen varsinkaan Kimillä ei ollut testeissä mitään mainittavia vaikeuksia.

Oikeastaan on jäänyt epäselväksi pelkästään se kummasta nimimerkki Steegil ei pidä, Ferrari-tallista vai Kimi Räikkösestä? Sen verran negatiivista tekstiä kun on viime päivinä nähty.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Baldisserin kommentti oli annettu ennen sunnuntain ongelmia, tämä siis Tommiille tiedoksi. Sitä ennen varsinkaan Kimillä ei ollut testeissä mitään mainittavia vaikeuksia.

Oikeastaan on jäänyt epäselväksi pelkästään se kummasta nimimerkki Steegil ei pidä, Ferrari-tallista vai Kimi Räikkösestä? Sen verran negatiivista tekstiä kun on viime päivinä nähty.

Olen kai kirjoittanut aivan väärällä tavalla, koska asia ei todellakaan ole näin. Pahoittelen kirjoitusasuani ja lupaan panostaa siihen tulevaisuudessa paremmin, jotta vastaavat mielikuvat jäisivät pois.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Nyt kun formulakausikin on alkamassa, niin voisi jonkinlaista ennakointia ja analyysiä tulevasta kaudesta heittää tänne. Viime kauden ennakkokaavailut meni kohtalaisen hyvin kohdilleen ainakin Räikkösen ja Massan osalta. Kultapoika Hamiltonin huikeat suoritukset tietysti olivat varmasti kaikille ainakin pienoinen yllätys.

Alkukauden testien perusteella näyttäisi tahti jatkuvan kärjen osalta samoissa merkeissä kuin viime kaudella. Ferrari ja McLaren ovat erittäin vahvoja, mutta ennakkokaavailuissa Ferraria pidetään kuitenkin suurimpana suosikkina. Kimi on jälleen vuoden kokeneempi Ferrarin ratissa ja varmasti todella vaikea voitettava, mikäli auto on edes kohtalaisen luotettava. Felipe Massan kannalta sääntömuutokset näyttävät olevan huono uudistus, joten uskon Kimin lähtevän selkeässä etulyöntiasemassa kauteen Massaan nähden.

McLarenilla on varsin kokematon kaksikko puikoissa, joten sillä saralla on vaikea sanoa vielä mitään. Hamilton näytti viime kaudella taistelevansa parhaimmillaan aina mestaruudesta asti, mutta myös hänen kohdallaan on puhuttu siitä, että uudet sääntöuudistukset eivät olisi hänelle hyväksi. Heikki Kovalaista pidetään hyvänä haastajana Lewisille, koska tällä kaudella kuljettajan ajotaidot tulevat paremmin esille.

Kärkitallien takana käydään myös kiivasta kamppailua, jossa vahvimpina varmasti ovat BMW, Renault ja kenties Williams. BMW oli viime kaudella selkeästi kolmanneksi paras talli, joten he lähtevät tästä porukasta varmasti suurimpana suosikkina haastamaan kahta suurta. Renault tekee varmasti nousua Fernando Alonson myötä ja ovathan he kehittäneet tämän vuoden autoa jo lähes vuoden verran. Williamsin testitulokset ovat olleet myös lupaavia, joten ehkä Nicokin pääsee tällä kaudella nauttimaan palkintopallisijoituksista muutaman kerran.

Yhteenvetona edellisistä sanoisin, että Kimi Räikkönen lähtee tietysti ykkössuosikkina kauteen puolustavana maailmanmestarina. Kovimpana haastajana pitäisin Hamiltonia, mutta toisaalta on vaikea sanoa, kuinka paljon sääntömuutokset vaikuttavat hänen ajoihinsa. Kovalaisella ja Massallakin on saumat haastaa kärkikaksikko, mutta en tahdo uskoa heidän saumoihinsa aivan maailmanmestaruuteen saakka. Mielenkiintoinen kausi luvassa.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse ajattelin lyödä vähän rahaa likoon Kimin puolesta. Mitään muita esteitä mestaruudelle ei pitäisi olla, kuin mahdolliset luotettavuusongelmat sekä jos motivaatiota ei Kimiltä enää löytyisi. Tosin ainakin olen saanut sellaisen kuvan, että Kimillä ei mestaruudesta huolimatta tätä ongelmaa ole vaan ajaa edelleen voittaakseen eikä huvikseen.

Kuskina Kimi on mielestäni nykyisistä selvästi paras. Ajotaidoiltaan ja hermoiltaan. Auton kehittäminen ei ole Kimin vahvuus, mutta hällä väliä, kun voittamisesta hänelle maksetaan.

Toivon, että Hamilton ''romahtaa'' tällä kaudella, koska miehestä on jäänyt hieman ikävä kuva. Ylimielinen ja ikävä tyyppi. Se olisi kaikkein parasta, että Kovalainen voittaisi Hamiltonin pisteissä, jolloin kultapoju vähän palaisi maanpinnalle. Neljäs sijakin pisteissä olisi jo hyvä ''romahdus'' ja saisin naureskella. En tiedä olenko saanut sitten vain väärän kuvan, mutta itse en tykkää miehestä yhtään.

Tiukinta taistelu on tänä vuonna lienee talleilla BMW, Renault, Williams ja ehkä Red Bull, jotka taistelevat kolmannesta sijasta valmistajissa. Sijoille viidestä eteenpäin on kisoissa kovin tunku ja tätäkin kamppailua on mielenkiintoista seurata. Kestääkö Alonso, jos joutuu kaksinkertaisena maailmanmestarina kamppailemaan pääsystä pisteille? Vai meneekö kausi hänen osaltaan ihan lekkeriksi?

Mielenkiintoinen kausi, joka tapauksessa tulossa ja toivottavasti päättyy suomalaisjuhliin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Ensimmäinen ajopäivä Melbournessa on takana ja Ferrarin Kimi Räikkönen oli ensimmäisten harjoitusten nopein. Toisissa harjoituksissa Kovalainen oli neljäs, Räikkönen kuudes ja Rosberg kahdeksas. Kimi ei ollut tyytyväinen varsinkaan toiseen harjoitusjaksoon, mutta lähtee silti varsin luottavaisin mielin huomiseen.

Pitkin edellisiä viikkoja eri kuskit ovat antaneet ennakkosuosikin viittoja muille ja Kimi tuntuu olevan suurin suosikki alkavaan kauteen myös kuljettajien mielestä. Eilisessä tiedotustilaisuudessa tosin Heikki Kovalainen oli ainut kuudesta kuljettajasta, joka veikkasi Hamiltonia mestariksi.

Noh, joka tapauksessa huomenna on sitten jo aika-ajot. Nautinnollisia kisahetkiä kaikille formulafaneille!
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Ja oikein hienosti onkin taas selvittänyt. Vai on meillä oikein neljä rallin maailmanmestaria. kunnia hienosti tehdylle pohjatyölle.

Rallying An impressive four world champions: Ari Vatanen (1981), Hannu Mikkola (1983), Marcus Gronholm (2000, 2002) and Tommi Makinen (1996-99).
Olen aina ihmetellyt, miten ulkomailla tehdään Mika Häkkisestä Mikkaz Haaakkine tai JJ Lehdosta Jay Joo Leto jos se perkele paperissa selkeästi lukee miten se kirjoitetaan. Jos Guardianin tasoinen julkaisu unohtaa tollasesta artikkelista viisi maailmanmestaruutta (Kankkunen 1986, 1987, 1991, 1993 / Salonen 1985) niin ehkä olisi parempi keskittyä johonkin muuhun kuin autourheilusta kirjoittamiseen!

Lähtee muuten meiliä palautteena, sen verran paljon ottaa päähän tollainen!

Hei Iltalehti, teepä juttu Britannian autourheilumenestyksestä ja niistä kahdesta maailmanmestarista, Damon Hillistä ja Colin McRaesta...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mukava nähdä miten hyvin muut pystyvät vastaamaan Ferrarin ja McLarenin vauhtiin. Ensimmäisissä harjoituksissa aika tylynnäköistä. Webberillä on myös saumaa hyvään kisaan kun on vielä kotiyleisön edessä.

Mielenkiintoista on seurata myös McLarenin lähtöharjoituksia: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/03/623402 Jotkut kuskit taisi puhua jo talvella, että parhailla talleilla olisi lähtöjärjestelmät, jotka jollain tavalla hyödyntää porsaanreikiä säännöissä mm. luistoneston suhteen.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tietääkös kukaan mitään streamia, jolla voi kattoa kisat ja aika-ajot?
Mielellään englanninkielinen.

Toisaalta voisi hankkia Maxin, mutta miksi?
Toisaalta voisi kattoa koosteen, mutta miksi.

Digi-boxiakaan vielä hankkinut, kun telkkarista muutenkaan tule katottua, kun urheilua. Ja kiinostavaa sellaistakin tulee vain harvoin.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Voisiko joku taas...

...ystävällisesti linkittää tällekin sesongille "streameja" joista voisi tätä autourheilun kuninkuusluokkaa tsiigailla. Viime vuonnahan joku ystävällinen sielu näin teki. Toki mulle saa laittaa privanakin Speed-TV:n striimiosoitteet. Todennäköisesti yritän taasen TVU:lla, PPmatella ja SopCastilla tästäkin kaudesta selvitä. Kiitokset vaan jo etukäteen sille joka linkkiä vinkkaa.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
No nyt on Sonera sitten myrkyn lykännyt ja ilmeisesti estänyt pääsyn TVUplayerin ja Sopcastin sivuille. Eli ei siis näillänäkymin onnistu Formuloiden seuraaminen ilman MAX:ia (ei, en aio hommata sitä).
http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t526989

EDIT: Kyseessä on kait vissiinki sitte tekninen vika.
 
Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ja, jos on sateliitti niin kääntäkää toki varsinkin helsingissä asuvat sitä vähän vinoo. Alkaa nääs ottaa virosta signaalia ja näkee formulat viroksi. Kerran itse tehnyt näin, mutta sitten jouduin taipumaan mtv3 kortin ostoon. Streemejä löytyy sopcastista ja tvuplayerista.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joskus viime kaudella muistelen kattoneeni TV-antzin kautta jonkun kisan.

Sopcast ja TVU, kun ei suostu jostain syystä toimimaan meidän taloudessa.
Kait jotain porttijuttuja, mutta kun ei tiedä koneista hepoakaan, niin minkäs teet?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Räikkösellä kausi lähti käyntiin heti huonon tuurin merkeissä. Tosin ensimmäiset aika-ajot vasta takana ovat, ja kilpailu kokonaan auki, mutta ruutu 16 tarkoittaa sitä, että kaiken on mentävä aivan nappiin, jos hyvät pisteet aikoo kisasta saada.

Joku sähkövika Ferrariin oli ilmeisestikin iskenyt, ja se oli pysäyttänyt bensapumpun. Auto hyytyikin sopivasti juuri varikon tulotielle, ettei siitä ollut pitkää matkaa itse varikkopilttuuseen. Varmasti olisivat mekaanikot ehtineet viakin korjaamaan, koska se sattui ensimmäisen osion lopussa. Mutta sääntöjen mukaan kuljettaja ei saa enää palata radalle, jos hänen autonsa pysähtyy radan varteen kesken aika-ajon. Kait tuo varikon tulotie sitten radaksi lasketaan, kun Kimin aika-ajot jäivät siihen.

Kovalainen sai sentään kolmannen ruudun ajettua itselleen. Ensimmäisellä osiolla Heikki oli vielä Hamiltonia nopeampi, mutta lopuilla osioilla britti oli sitten vuorostaan nopeampi. Ei yksi aika-ajo, jossa on tallikaveriaan hitaampi, nyt vielä mitään merkitse, kunhan Heikki huolehtii siitä, ettei tuosta tule mitään tapaa. Siitä saa sitten vaan helposti itselleen ikuisen kakkoskuljettajan maineen.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Räikkösellä todella huonoa tuuria. Kuitenkin kisasta sitten on odotettavissa mielenkiintoista. Räikkösellä kuitenkin on nopea auto alla, joten emmeköhän muutaman ohituksenkin tule huomenna näkemään. Pistesijat on minimivaatimus, kolmensakkiin pitää sitten kaiken mennä putkeen.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Huono alku koko Ferraritiimin näkökulmasta, mutta varsinkin tuo Räikkösen sijoitus tarkoittaa sitä, että palkintopallisijoituksesta lienee mahdoton taistella ellei mitään ihmeempää tapahdu.

Myös se oli mykistävää, kuinka ylivoimaisia kolme kärkitallia aika-ajoissa olivat. Kuudenneksi tullut Jarno Trulli jäi yli 1,8 sekuntia kärjestä, joka on todella paljon. Onneksi sentään Nico onnistui ajamaan ihan hyvin seitsemänteen ruutuun, josta on hyvät mahdollisuudet ottaa pisteitä kauden avauskisasta.

Hamilton aloitti myös pelottavan vahvasti ja Kovalainen pystyi täydentämään hyvin omalla suorituksellaan McLarenin hyvää panosta. Myös BMW oli erittäin hyvä ollen toiseksi paras talli aika-ajossa. Felipe Massa ajoi ihan ok, mutta enemmän odotin, että hän olisi pystynyt haastamaan eturivin kuljettajia. Noh, tästä jatketaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös