Mainos

Formula 1 – kausi 2008

  • 372 560
  • 2 732

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos sade ei olisi muuttunut rankaksi viimeisen kierroksen aikana, niin tuskin Hamilton olisi saanut Glockia kiinni.

No ei tietenkään olisi saanut, siinä nyt ei ole mitään epäselvää. Glockin kolmen viimeisen kierroksen ajat olivat 1.18, 1.28 ja 1.44. Hamiltonin viimeinen kierros oli 1.26.

Aika jäätävää analysointia muka McLarenilta, että huomaavat toiseksi viimeisen kierroksen aikana, kun Hamilton ja Glock siis ajavat samaa vauhtia, ja Glock on jättänyt Hamiltonia edellisellä kierroksella lähes 10 sekuntia lisää, että ei tarvitse kisata Vettelin kanssa, kyllähän Glock tulee sateen yltymisen takia viimeisessä mutkassa selkä edellä vastaan. Ymmärrän, miksi Dennis ja Whitmarsh näin väittävät, mutta sitä en ymmärrä, miten joku voi tällaista skeidaa uskoa.

Hamiltonilla ei yksinkertaisesti ollut mitään jakoa, kun Vettel paineli ohi, sen näki jokainen. Vettel vaan hallitsi autonsa märällä radalla ihan eri tavalla kuin Lewis.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos täällä spekuloidaan, niin Unkarin moottoririkko ja Singaporen varikkosekoilu kai ovat ne jotka Felipestä riippumattomista syistä lopulta veivät häneltä mestaruuden. Vai hä?
 

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Tarkoitan, että tätä kisaa voidana spekuloida maailman loppuun, mutta pitkä kausi on ajettu ja Hamilton on pisteissä ykkönen. Aina voidaan spekuloida sateen voimistumista lopussa, mutta Hamiltonin hyväksi voidaan spekuloida, että ilman sadetta Hamilton olisi varmasti ajanut mestariksi.
Näin on ja omalta osaltani tämä keskutelu alkaakin olla jo käyty. Viimeisen kisan loppu oli aikamoista lottoarvontaa jossa olisi voinut käydä ihan miten vain. Koko kautta ajatellen Hamilton oli varmaan kaikkein "oikein" mestari vaikka ei se Massakaan huono ollut. Jossain vaiheessa olin ihan varma, ettei Massa tule ikinä mitään suurta voittamaan, sen verran heikkohermoiselta kaverilta hän vaikutti. Edelleenkään en häntä Kimin, Alonson ja Hamiltonin tasoisena kuskina pidä, mutta kyllähän hän tällä kaudella selkeästi osoitti olevansa erittäin kova kuski.

Ensi vuonna varmaan kuviot ovat aika samanlaiset kuin tänäkin vuonna. Tosin toivottavasti Renault ja BMW olisivat vielä enemmän mukana noissa kärkikahinoissa, niin voisi kaudesta tulla vieläkin tasaisempi. Kovalainen jää ensi kaudella varmaankin ihan täysin Hamiltonin varjoon. Alkaa muistuttamaan Schumi-Barrichelloa tuo Macin tilanne pikkuhiljaa. Toivottavasti Räikkönen tekisi talven aikana jotain muutakin kuin vain mitä "itse haluaa" kuten jossain oli uhonnut. Kyllä se testaaminen varmaan jotain auttaisi niiden säätöjen löytämiseen, eikö vain Kimi?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Massa oli kauden paras kuljettaja ja tässä perustelut.

Massa tai vaihtoehtoisesti Räikkönen olisivat varmasti voittaneet Hamiltonin, jos olisivat saanneet samanlaista kohtelua, kuin kultapoika omassa tallissaan. Hamiltonilla tälläkin kaudella 0 teknistä keskeytystä, koko urallaan myös luku on pyöreä nolla. Vertailun vuoksi Massalla niitä on 5. Mukaan voisi Massalle vielä laskea. Unkari 07, jolloin unohdettiin laittaa bensaa aika-ajossa tai Singapore 08, jossa tallinvirheestä meni voitto sivu suun.

Massa menetti myös kahdesti tämän kauden aikana johtoasemassa pelin tallin virheisiin. Unkari ja Singaporen sirkuskisassa. Hamiltonia toki rangaistiin muutaman kerran, osin aiheellisesti osin aiheetta, mutta lopputulos on tyly.

Voin rehellisesti kertoa, että rystyset menivät verille, kun näin lopputulokset karjuttani viimesen kierroksen kokoajan ja juhlien Massan voittoa. Massan suoritusta nosti se, että häntä aina syytetään huonoista hermoista. Ja mitä vielä. Massa oli täysin ylivoimainen ja Hamilton todellisella tuurilla nousi viidenneksi ajaltuaan, kuin vanha mummo.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Tässä kaudessa oli se positiivista, että minua jännitti jopa kahdessa (!!) kisassa tällä kaudella. Ekan kerran Spassa kun Kimi ja Hämis kamppaili sateella kuivan kelin renkailla. Silloin homma päättyi vitutukseen. Toisen kerran tässä vikassa kisassa ja vikoilla kierroksilla. Jälleen homma päättyi vitutukseen.
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...Jälleen homma päättyi vitutukseen.

Komps, komps! Mulla lisänä vielä jokaisen kisan lähtö ja toive, että joku-trulli-tai kuka-vaan ajaisi lähdössä LH:n kanssa kolarin tai kiilais sen seinään tms. Tai sillä puhkeisi kumi, tai venttiili pimenisi, tai suuttimista tulisi järkyttävästi savua jne. Yleensä eka kierroksen aikana oli kisa nähty, mutta erinomainen unilääke ohjelmana! "Tienkii-JJ" ja hienoa selittelyä...
Kausi 2009 tulee olemaan kutkuttavan jännittävä!
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Pitäisiköhän kaivaa muinaisia Schumi vs. Räkä -ketjuja esille (Häkkisen aikaan JA:ta ei vielä ollut olemassa)? On nimittäin niiiiiin samanlaista kommentointia. Vain nimi on vaihtunut, Schumacherista Hamiltoniin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Noniin, suurin kiima ja huuma alkaa laantua. On siis meikäläisen aika nousta kammiosta löpisemään kuluneesta kaudesta.

Päätöskisa näytti pitkälti sellaiselta, että mitään kovin hienoa ja kovaa päätöstä kaudella ei saada, mutta toisin kävi. Päätöskierroksella tapahtuneen dramatiikan vuoksi kausi sai todellakin arvoisensa päätöksen ja voittajakin oli aivan oikea.

En ole Hamiltonista koskaan pitänyt erityisemmin, mutta pakko se on myöntää, että kyseessä on hyvä kuljettaja. Viimeisessä kisassa oli jälleen pientä haparointia ja meinasi käydä toisena vuonna peräkkäin kylmät, mutta tällä kertaa onnikin oli puolella. Massassa ei minusta koskaan ole ollut sellaista mestariainesta, vaikka tällä kertaa mestaruus olikin erittäin lähellä. Hänen voittonsa ovat olleet sellaisia eturivistä lähdettyjä "johdossa startista maaliin"-tyylisiä.

Noh, joka tapauksessa ihan kelvollinen kausi kaiken kaikkiaan. Räikkönenkin onnistui nousemaan kolmanneksi MM-pisteissä ja oli loppukaudesta jo hyvässä vireessä. Kovalainen uhrattiin selkeästi Hamiltonin vuoksi, eikä hän päässyt kertaakaan taistelemaan voitosta ellei kärkikuskit keskeyttäneet. Alonsolle tehtiin viime vuonna samoin, mutta hän on sen verran hyvä kuski, että pystyi siitä huolimatta tasapeliin Hamiltonin kanssa.

Ensi vuoden lähtökohtia on tietysti turhan aikaista vielä pohtia, mutta jotain spekulaatiota sitä voisi heittää ilmoille. Kimin ja Felipen taistelu jatkunee varmasti tasaisena ja kenties molemmilla on mahdollisuus mestaruuteen lähes viimeisiin kisoihin saakka. McLarenilla Hamilton on selkeä ykkönen, joka haastaa varmasti kaikista kovimmin Ferrarit. Täytyy arvostaa hänen maailmanmestaruuttaan senkin takia, koska McLarenilla on melko vaikea voittaa mestaruutta - sen verran hyvin he yleensä sössivät kaiken.

Alonson jatkaessa Renaultilla kehitys jatkunee sielläkin suunnalla. Odotettavissa on jälleen nousu lähemmäksi kärkeä. BMW oli tällä kaudella hyvä, vaikka loppukaudella heidän kehitystyö tyssäsikin pahemman kerran. Anyway, hyvä kausi on varmasti ensi kaudestakin tulossa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Alonson jatkaessa Renaultilla kehitys jatkunee sielläkin suunnalla. Odotettavissa on jälleen nousu lähemmäksi kärkeä. BMW oli tällä kaudella hyvä, vaikka loppukaudella heidän kehitystyö tyssäsikin pahemman kerran. Anyway, hyvä kausi on varmasti ensi kaudestakin tulossa.

Totta, ja olisikin hienoa saada ensimmäinen kausi vuosikymmeniin kun mestaruudesta taistelisi aidosti useampi talli. BMW ja Renault voivat kummatkin nousta ihan varteenotettaviksi uhkaajiksi Macille ja Ferrarille jos hoitavat talvensa kunnolla.
 

HemmoP

Jäsen
KERS tulee olemaan erittäin ratkaisevassa osassa ensi kauden menestyksessä ja voisi olettaa, että varsinkin BMW ja Honda ovat kovia luita sen kanssa.
Toisaalta taas Ferarin, McLarenin ja Renaultin luovuus, sääntöjen rajoissa tietenkin köh, on ennenkin nähty uusia systeemejä kehitettäessä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Massassa ei minusta koskaan ole ollut sellaista mestariainesta, vaikka tällä kertaa mestaruus olikin erittäin lähellä. Hänen voittonsa ovat olleet sellaisia eturivistä lähdettyjä "johdossa startista maaliin"-tyylisiä.

Tähän väliin on pakko heittää kommenttia. Mielestäni Massa kasvoi tällä kaudella todellisten mestariehdokkaiden mittoihin. Ja paremmalla onnella kauden aiemmissa kisoissa, olisi mestaruuden vienyt jo tällä kaudella. Ja se asenne mitä hän osoitti palkintopallilla oli aivan uskomatonta, silmistä ja eleistä näki, että kaikkea ei tosiaankaan ole vielä nähty.
Kimin heikkouden syystä on vaikea mennä sanomaan mitään. Luulen, että oli usean tekijän summa. Kaikki jotka väittävät Kimin olleen heikko ajotaidottomuuttaan, ovat kyllä maailmankaikkeuden puusilmäisimpää jengiä. Pää pois perseestä.
 

trap

Jäsen
Joo, kyllä Felipe Massa eilen palkintopallilla oli aivan uskomaton. Todella sympaattinen ja hieno kilpa-ajaja. Varmasti tulee voittamaan maailmanmestaruuden urallaan.

Tulee kylmät väreet, kun katsoo kisan loppua uusintana...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo, kyllä Felipe Massa eilen palkintopallilla oli aivan uskomaton. Todella sympaattinen ja hieno kilpa-ajaja. Varmasti tulee voittamaan maailmanmestaruuden urallaan.

Toivottavasti ensi kaudella! Hamiltonin ylivoima jo näin aikaisessa vaiheessa miehen uraa ei välttämättä olisi hyvä juttu lajille.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toivottavasti ensi kaudella! Hamiltonin ylivoima jo näin aikaisessa vaiheessa miehen uraa ei välttämättä olisi hyvä juttu lajille.

Ja mitenköhän yhdenkään kuskin ylivoima missään vaiheessa uraa olisi hyvä juttu lajille? Ei kiitos, vastaaville aikakausille kuin oli Schumacherin aikana. Meinasi mennä kiinnostus koko lajista sen ylivoiman takia. Ja tämä viesti ei mitenkään ole tarkoitettu vähättelemään Schumacheria! Kaikki kunnia hänen saavutuksilleen.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Toivottavasti ensi kaudella! Hamiltonin ylivoima jo näin aikaisessa vaiheessa miehen uraa ei välttämättä olisi hyvä juttu lajille.
Noh, paras kuitenkin voittakoon silläkin uhalla, mitä se lajille tekisi.

Felipe Massa on kyllä kehittynyt parin viime kauden aikana (etenkin kuluvalla kaudella) huomattavasti. Vielä pari vuotta sitten en millään olisi jaksanut uskoa, että hän kävisi edes näin lähellä maailmanmestaruutta joskus. Nyt kun hänen tämän kauden ajojaan katsoo, niin ei se mikään ihme ole.

Uskon kuitenkin, että nyt hänellä olisi ollut elämänsä mahdollisuus voittaa mestaruus. Yhtä hyvää mahdollisuutta hänelle ei välttämättä enää koskaan siunaannu, mutta ei sitä koskaan tiedä. Hyvin sympaattinen kuljettaja hän kuitenkin on, vaikka en häntä aivan TOP3-kuskina vieläkään pidä. Siis jos puhutaan absoluuttisesta ajotaidosta. Tällä kaudella hän kuitenkin oli toiseksi paras, siitä ei ole epäilystäkään. Minun mielestäni mestaruus meni oikeaan osoitteeseen, mutta ei se olisi ollut vääryys vaikka Massakin sen olisi napannut.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Hamilton on nyt kaksi kautta peräjälkeen sulanut täysin kauden viimeisessä kilpailussa ja mokannut varman mestaruuden. Tänä vuonna vain satumainen onni korvasi karmaisevat puutteet ajotaidossa. Epäilemättä jatkaa onnellisten tähtien alla ja muiden kanssakilpailijoidensa halveksunnan kera uusiin mestaruuksiin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Minusta on aika kylmänrauhallisuutta päästää kaveri ohi ja luottaa siihen, että saa vielä Glockin kiinni, varsinkin kun Hamilton tunnetaan aggressiivisesta ajosta. Tämä kaikki viimeisellä kierroksella ja koko maailma kyttää menettääkö Hamilton taas pytyn.

Se mitään kylmänrauhallisuutta ollut vaan ajovirhe jonka seurauksena Hamilton liukui kurvin pikkasen pitkäksi ja Vettel meni ohi ja karkuun. Hamiltonin onneksi Glock menetti viimeisellä kierroksella erittäin paljon aikaa ja Lewis pääsi ohi kisan ihan viime hetkillä. Onnekkaasti, ei taidokkaasti eikä strategisella riemuvoitolla. Hamilton on onnen kultapoika, taidokas ja nopea mutta pää ei vielä ole sillä tasolla millä ajotaidot.
 

Rankaisija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago,KäRpät
Kun kausi ynnätään yhteen niin aivan oikealle kuskille meni mestaruus. Ei voi kuin ihannoida Hamiltonin jäätävän kovaa taistelutahtoa viimeiseen kurviin vaikka mestaruus oli jo valumassa käsistä. Tässäkin nähtiin kuinka pienistä asioista loppujen lopuksi isot asiat koostuu. Toivottavasti tämä karvakas häviö vain nostattaa felipen halua tulla mestariksi. Uskonpa, että ensi vuonna Massa hallitsee ratoja Hamiltonin tavoin. Toivottavasti Kimi ja Heikkikin nostavat päätään ensi vuonna ja varsinki Heikki tekisi jäätävääkin jäätävän nousun mestaruustaistoon Kimin tavoin. Ei siinä uusi Kuningas on syntynyt ja toivotaan 2009 vuotta vieläkin tasaisemmaksi kuin mitä tämä vuosi oli.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei voi kuin ihannoida Hamiltonin jäätävän kovaa taistelutahtoa viimeiseen kurviin vaikka mestaruus oli jo valumassa käsistä.

Kyllä, Hamilton näytti ensin taistelijanluonteensa Vettelin kanssa, ja osoitti viimeisellä kierroksella suvereenin hallintansa. Moni luuli jo mestaruuden karkaavan taas pisteen erolla, mutta niin vain Hamilton iski viimeisen kierroksen 3. sektorille kymmenenneksi kovimman ajan koko joukosta, jonka turvin teki sensaatiomaisen ohituksen Timo Glockista. Itse asiassa koko viimeinen kierros oli huikea, esim. Rubens Barrichellon viimeisen kierroksen ajasta Hamilton jäi vain 3,2 sekuntia. On se kone.
 

teppana

Jäsen
Hamilton on kyllä täysin samalla tasolla Alonson kanssa, kuten jo viime kaudella nähtiin. Tällä kaudellahan Lewis on ollut vieläkin vahvempi. "Keskinkertainen maailmanmestari"? Siis sellainen kuin Räikkönen viime kaudella? Vai mikä on se maaginen ero, jonka takia Räkän yhden pisteen hillovoitto viime vuonna eroaa niin dramaattisesti Hamiltonin yhden pisteen voitosta tänä vuonna?

Sarjan menestyneimmät kuskit ovat edelleen Alonso, Hamilton, Räikkönen ja Massa. Lahjakkuutta on monilla muillakin, mm. Vettelillä, mutta Alonson ja Hamiltonin tasoisia kuskeja on tällä hetkellä vain Massa ja suurin varauksin Räkä. Jos Räikkönen ottaa päihin myös ensi kaudella tallikaveriltaan yhtä pahasti, on miehen ura Ferrarilla ohi ennen sopimuksen loppua.

Oli ehkä hieman liian voimakas ilmaisu tuo keskinkertainen. Mutta Hamiltonin esitys ei ole mielestäni vakuuttanut niin että nostaisin miestä erityisen korkealle. Toki tämän hetken paras kuljettaja. Kuitenkin Alonso on arvokkain tallilleen. McLarenin tallityöskentely yhdelle ihmiselle tiimissä on jo aikaisemmin nähty. Se että Hamilton ja Alonso tuli tasapisteisiin, vertaa tähän kauteen. Muutama piste Heikillä ja Lewiksellä eroa. Kimi räikkönen on sarjan nopein kuljettaja. Taitaa tällä hetkellä olla kautta aikojen eniten nopeita kierroksia ajanut kuljettaja. Tietysti siis Schumin jälkee. Luultavasti ottaa vielä Schumaherin kiinni nopeimmissa kierroksissa.

Useat julkiset Formula-1 ammattilaiset ovat olleet ja ovat yhä sitä mieltä että Kimi Räikkönen on nopein kuljettaja ehkä koskaan. Sen takia nostaisin Kimin taidoltaan Hamiltonin edelle. Ainakin tällä hetkellä. Alonson hyötyä tallille ei kukaan voi kiistää. Kehittää autoa parhaiten ja on paineensietokyvyiltään maailmanmestarin luokkaa....
 

NaPa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsurit
Kyllähän se olisi ollut katastrofi, jos kultapoika Lewis ei olisi tällä(kään) kaudella voittanut mestaruutta. Ei siinä, hyvä ja taitava kuski. Meinasi vaan vielä viimeisessäkin kisassa tuhria jo väkisinkin tyrkytetyn mestaruuden Massalle.

MUTTA - jos Ferrarillakin olisi heti kauden ensimmäisestä kisasta saakka samaa asemaa nauttiva ykköskuski kuin Hamilton on McLarenilla (Lewis 100-Heikki 0), niin kyllähän punaiset olisivat juhlineet tälläkin kaudella..Harmi vaan, että Kimin koko kausi meni täysin penkin alle. Ja sääliksi käy Heikkiä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
MUTTA - jos Ferrarillakin olisi heti kauden ensimmäisestä kisasta saakka samaa asemaa nauttiva ykköskuski kuin Hamilton on McLarenilla (Lewis 100-Heikki 0), niin kyllähän punaiset olisivat juhlineet tälläkin kaudella..
En kyllä itse ihan ymmärrä tuota logiikkaa? Minusta tuo strategia ei ole yhtään hyvä, koska siinä on kyllä ne kuuluisat kananmunat kaikki samassa korissa. Se, että homma kusee täysin on liian suuri riski ja voi menettää molemmat mestaruudet. McLaren toimi todella veitsenterällä ja oli taas lähellä, ettei livennyt käsistä. Nyt kävi ehkä tuuriakin.

Ferrari toimii järkevästi, koska molemmilla kuskeilla on yhtäläiset mahdollisuudet. Syy, miksi veivät tallimestaruuden suht selvällä erolla.
 

trap

Jäsen
En kyllä itse ihan ymmärrä tuota logiikkaa? Minusta tuo strategia ei ole yhtään hyvä, koska siinä on kyllä ne kuuluisat kananmunat kaikki samassa korissa. Se, että homma kusee täysin on liian suuri riski ja voi menettää molemmat mestaruudet. McLaren toimi todella veitsenterällä ja oli taas lähellä, ettei livennyt käsistä. Nyt kävi ehkä tuuriakin.

Ferrari toimii järkevästi, koska molemmilla kuskeilla on yhtäläiset mahdollisuudet. Syy, miksi veivät tallimestaruuden suht selvällä erolla.

Noh, just tänään pohdin tota samaa aihetta ja usein tosiaan tasavertaisella kuskikaksikolla toimiva tiimi voittaa tallimestaruuden, mutta ykköskuskiin panostaminen kieltämättä kannattaa kuljettajien mestaruuden kannalta.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Noh, just tänään pohdin tota samaa aihetta ja usein tosiaan tasavertaisella kuskikaksikolla toimiva tiimi voittaa tallimestaruuden, mutta ykköskuskiin panostaminen kieltämättä kannattaa kuljettajien mestaruuden kannalta.

Tuo on totta, mutta toisaalta Schumin aikoina Ferrari voitti myös useasti nuo tallimestaruudet, vaikka panosti yhteen kärkeen. Toisaalta silloin Barrichello pystyi ajamaan hyvin pisteitä laariin ja ottamaan voittojakin. Vaikka Kovalainen on kakkoskuski McLadalla niin minusta silti Heikin tämä kausi oli paha pettymys.

Kyllä minä epäilin pitkin kautta Massaa, mutta yllättävän hyvin se pärjäsi. Mutta silti sellainen "paalulta voittoon"- jätkä, mutta mikäs siinä. Ongelma on vain siinä että pitää pystyä ajamaan niitä jämäpisteitäkin silloin, kun on ongelmia ja ei esim pääse paalulle. Ohitustilanteissa Hamilton on huomattavasti Massaa edellä.

Mutta eiköhän Kimi ja Hamilton ole ne ennakkosuosikit ensi kauteen, kun Kimilläkin on niin paljon todisteltavaa. Viimeksi kun Kimin piti ottaa asema tallissa niin kyykytti 100-0 Coulthardia ja Montoya. Massa taas on kehittynyt, mutta ehkä silti tulee jokeri-korttina. MacLadan ykköstykki on taas Hamilton ja Renaultin nousu kauden lopussa kertoo, että Alonsokin on tulossa takaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös