Fingerpori – oma suosikkisi?

  • 773 586
  • 1 423

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vai yrittikö tää strippi kertoa siitä että tuo äijä vaan on kova panemaan että paikat kuumenivat? Vai äijä on tuhkamuna?:P Pakko myöntää, etten täysin ymmärrä tuota vitsiä.
....

Ei noita kannata miettiä yhtään. Sanaleikkejähän noi on yleensä mitä ei heti tajua. Tuhkamunahan siinä on kyseessä, eikä mikään ihan vähätuhkainen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En ole juutalainen enkä uskonkiihkoilija, mutta minusta tuo strippi oli kaikkea muuta kuin hauska tai edes satiirinen. Minusta se oli loukkaava. Mielestäni Jarla on aiemmin tehnyt onnistuneita natseja irvailevia strippejä, mutta tämä ei ollut sellainen.

Tässä nähdään kuinka erilaisia ihmiset ovat. Minusta strippi oli hyvä ja mielenkiintoinen eikä laisinkaan loukkaava, sopivalla tavalla piikittelevä useampaankin suuntaan. Mihin joutuisimme jos jokaisen loukkaavuuden tähden ryhdyttäisi poistamaan sarjakuvia, maalauksia, poistamaan kirjoja kirjastoista, kaatamaan veistoksia etc.? Maailma olisi hyvin pian varsin surullinen paikka elää, niin ja en nyt tarkoita sitä, että sinä näin haluaisit käyttäytyä.

vlad.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Minusta strippi oli hyvä ja mielenkiintoinen eikä laisinkaan loukkaava, sopivalla tavalla piikittelevä useampaankin suuntaan.

Mikä tuossa oli se vitsi? Jäi hieman ihmetyttämään tyhmää...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mikä tuossa oli se vitsi? Jäi hieman ihmetyttämään tyhmää...

Niin ja veikkaan, että siinä on piiloviittaus myös nykyaikaiseen tehomaatalouteen: vapaan juutalaisen saippuaa = vapaan kanan kananmunia tjsp. Aivan kuin juutalaiset olisivat loppujen lopuksi olleet vapaita ja aivan kuin ne kanat todellisuudessa olisivat vapaita.

vlad.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kai se liittyi jotenkin siihen, että natsit taisi kuolleista juutalaisista valmistaa hiusharjoja, päällysteitä ja sitä saippuaakin.

Ja hiuksista tyynyn täytteitä mutta tuo "vapaan juutalaisen saippua"...wtf? Ei laisinkaan auennut mahdollinen huumori.

EDIT. No joo...tuo luomuviittaus vapaan kanaan muniin taisi olla se juttu.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja hiuksista tyynyn täytteitä mutta tuo "vapaan juutalaisen saippua"...wtf? Ei laisinkaan auennut mahdollinen huumori.

EDIT. No joo...tuo luomuviittaus vapaan kanaan muniin taisi olla se juttu.
No vlad taisi tuossa sen selittääkin. Itse asiassa juttu aukeni itsellenikin vasta nyt, luultavasti. Olin osaltaan aika ymmällään tuosta stripistä.

Hauska, mutta ei nyt tosiaan ehkä Jarlaa parhaimmillaan silti.
 

Viljuri

Jäsen
Tässä nähdään kuinka erilaisia ihmiset ovat. Minusta strippi oli hyvä ja mielenkiintoinen eikä laisinkaan loukkaava, sopivalla tavalla piikittelevä useampaankin suuntaan. Mihin joutuisimme jos jokaisen loukkaavuuden tähden ryhdyttäisi poistamaan sarjakuvia, maalauksia, poistamaan kirjoja kirjastoista, kaatamaan veistoksia etc.? Maailma olisi hyvin pian varsin surullinen paikka elää, niin ja en nyt tarkoita sitä, että sinä näin haluaisit käyttäytyä.

vlad.

Viitatussa sarjakuvassa ei ole mitään sellaista, minkä johdosta tulisi poiketa normaaleista käytännöistä.

Olen kuitenkin eri mieltä, että kyseessä olisi "taidetta". Tällä tarkoitan sitä, että Jarlan sarjakuva on yksinkertaisuudessaan todellakin yksinkertainen, eikä puujalkavitsi oikeasti ole mikään filosofis-allegorinen puheenvuoro. Se on viihdettä, ja ainakin itselleni se juuri sellaisena "toimii".

Käsittämätöntä ja kestämätöntä asiassa on, että meillä on kiusanamme toimittajat, jotka etsimällä etsivät kohteita ja ihmisiä, joiden puolesta "loukkaantua". Päällisin puolin kysymyksessä on "moralisointi", mutta ei toimittajan pohjimmainen motivaatio ole parantaa yhtään kenenkään ymmärryskykyä tai moraalia, toimittaja on aina "myymässä" jotakin. Tässäkin tapauksessa toimittaja ja media yksipuolisesti syöttävät (kaupallisesti motivoitunutta) ideologiaansa, eräänlaista modernia fasismia, joka ilmenee sitä kautta, että puheenaiheet ja sisällöt on vaikka pakottamalla pakotettava johonkin "PC-kielenkäytön" muottiin.

Se, että joku myös voi loukkaantua ihan oikeasti ja perustellusti kuvallisesta viestinnästä, on toisen asia. Siinä on kysymys empatiasta ja ihmisten välisestä kommunikaatiosta, mistä taas lehtien ja toimittajien työssä ei ole kysymys. Ugh.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin ja veikkaan, että siinä on piiloviittaus myös nykyaikaiseen tehomaatalouteen: vapaan juutalaisen saippuaa = vapaan kanan kananmunia tjsp. Aivan kuin juutalaiset olisivat loppujen lopuksi olleet vapaita ja aivan kuin ne kanat todellisuudessa olisivat vapaita.

vlad.

Ja juuri tätä samaa settiä voi jatkaa mihin tahansa mielikuva mainokseen, eli biohypeen, kansallishypeen, ekohypeen, hurraaAmerikka hypeen....

Strippi oli minusta todella moniulotteinen, ja siksi sen sensurointi oli varsin väärin. Mikä on vikana jos ei voi nauraa itselleen?

No joo, juutalaiset on aina arka paikka. Mutta miksi?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ilmeisesti täällä on tieto, kuka tästä stripistä on loukkaantunut ja ottanut yhteyttä HS:iin?? Kyseessä on aihe, joka varmasti loukkaa monia ja ymmärrän täysin, että lehti veti stripin pois. Voisin kuvitella, että Hesasta löytyy aika suuri juutalaisyhteisö, jolle tämä vitsi ei ole vitsi. Sananvapauden ei pitäisi olla ehdoton oikeus, mitä siitä yritetään kovasti tehdä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Ja hiuksista tyynyn täytteitä mutta tuo "vapaan juutalaisen saippua"...wtf? Ei laisinkaan auennut mahdollinen huumori.

EDIT. No joo...tuo luomuviittaus vapaan kanaan muniin taisi olla se juttu.
Minä taas käsitin että tuossa olisi vitsailun kohteena se, että juutalaisille annettiin yleensä hämäykseksi saippuapala kun heitä vietiin "suihkuun". Tosin olen melko hyvä käsittämään asioita väärin.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole juutalainen enkä uskonkiihkoilija, mutta minusta tuo strippi oli kaikkea muuta kuin hauska tai edes satiirinen. Minusta se oli loukkaava. Mielestäni Jarla on aiemmin tehnyt onnistuneita natseja irvailevia strippejä, mutta tämä ei ollut sellainen.
Ketä se loukkasi? Saippuoita vai natseja?

Kaikkien ei onneksi tarvitse pitää samanlaisesta huumorista, mutta huumorista suivaantuminen tai loukkaantuminen menee minulla yli ymmärryksen, kun ei puhuta oikeasti loukkaavasta huumorista. Tässä ketjussa on paljon hyviä huomioita ko. aiheen arkuudesta. Natseille irvailu on tietysti äärimmäisen hauskaa, mutta heti kun ottaa hieman massasta poikkeavan lähestymiskulman, löytyy jostain näitä, jotka kokevat jotakin loukatun. Vielä kun joku selittäisi mikä se loukkaava elementti on.

Mikäli joku tietää, että omista isovanhemmista on natsien toimesta tehty saippuaa, ymmärrän aiheen arkuuden. Silti siinäkin tapauksessa ihmettelisin loukkaantumista. Mielestäni ainoa syy loukkaantua voi korkeintaan olla sillä henkilöllä, jonka isoisä tms keksi tehdä juutalaisista saippuaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Minä taas käsitin että tuossa olisi vitsailun kohteena se, että juutalaisille annettiin yleensä hämäykseksi saippuapala kun heitä vietiin "suihkuun". Tosin olen melko hyvä käsittämään asioita väärin.

AIVAN...nyt kun toit esille tämän ajatuksen niin tuossahan on järkeä ja tuo huumori saa uudet siivet alleen. Jarla on nero.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Minä taas käsitin että tuossa olisi vitsailun kohteena se, että juutalaisille annettiin yleensä hämäykseksi saippuapala kun heitä vietiin "suihkuun". Tosin olen melko hyvä käsittämään asioita väärin.

Selkeästi. Tuo on kaukaahaetuin tähän asti kuulemistani stripin tulkinnoista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ketä se loukkasi?...

...Vielä kun joku selittäisi mikä se loukkaava elementti on.

Mikäli joku tietää, että omista isovanhemmista on natsien toimesta tehty saippuaa, ymmärrän aiheen arkuuden. Silti siinäkin tapauksessa ihmettelisin loukkaantumista. Mielestäni ainoa syy loukkaantua voi korkeintaan olla sillä henkilöllä, jonka isoisä tms keksi tehdä juutalaisista saippuaa.

Itse kysyt, itse vastaat.

Ihmiset ovat erilaisia ja mielestäni jokaisella on oikeus loukkaantua erilaisista asioista, toiset sietävät enemmän kuin toiset. Tässähän lehti on saanut palautetta ja lehti on tehnyt päätöksen vetää tuon stripin pois eli syyttäkää lehteä, älkää niitä jotka ovat loukkaantuneet.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Selkeästi. Tuo on kaukaahaetuin tähän asti kuulemistani stripin tulkinnoista.

Kyllä minäkin käsitin tuon stripin niin että siinä käsiteltiin tätä tietoa jonka mukaan joku saksalainen professori valmisti saippuaa Stutthofin leirissä tapetuista juutalaisista, ja siihen oli sitten lisätty nykypäivästä tämä Vapaan kanan kananmunat -vertaus. Tuossa kuvassahan tämä "tiedostava natsi" selvästikin ilahtuu huomatessaan että kaupassa on "vapaista juutalaisista tehtyä saippuaa".

Olen kyllä ihan samaa mieltä TosiFanin kanssa että jokainen itse asettaa sen rajan mikä on huumoria ja mikä menee sen yli. Toisille menee läpi hyvinkin roisi ja jopa mauton huumori, toiset on herkempiä ja kokevat samanlaisen huumorin loukkaavana. Lehtien (ja yleensäkin median) pitää sitten pystyä tasapainottelemaan jotenkin siinä välissä ja tarkastella mitä voidaan julkaista ja mitä ei. Nyt Hesari sai ilmeisesti niin paljon negatiivista palautetta että päättivät vetää stripin pois. Minun mielestäni tuo oli sinänsä turhaa koska vahinko ehti jo tapahtua ja toisaalta minä itse en koe loukkaantuvani tuosta, mutta en toisaalta kyllä suutu tästäkään lehden päätöksestä koska ymmärrän että kaikki eivät ajattele samoin kuin minä ja en oikeastaan edes pidä tuota strippiä kovin hauskana. Jarla osaa kyllä olla hauskempikin menemättä samalla mauttomuuksiin.

Vaikka Suomessa onkin sananvapausasiat varsin hyvällä tolalla ja täällä suvaitaan enemmän kuin monissa muissa maissa, niin ei täälläkään silti lehdet pysty ihan mitä tahansa julkaisemaan sananvapauden nimissä. Lehtienkin pitää nimittäin ajatella asioita taloudelliselta kannalta ja löydettävä hyvä tasapaino sananvapauden ja taloudellisten realiteettien väliltä.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos ei saa loukkaantua toisten puolesta, minua ihmetyttää siinä tapauksessa:

ketä naurattaa se, että kuolleista juutalaisista tehtiin saippuaa?

Eli jotain hauskaa siinä pitää siis olla, koska se joko loukkaa tai naurattaa. Minä ymmärrän vain tuon loukkaantumisaspektin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tässähän lehti on saanut palautetta ja lehti on tehnyt päätöksen vetää tuon stripin pois eli syyttäkää lehteä, älkää niitä jotka ovat loukkaantuneet.

No lehtihän tässä juuri onkin pelanut varman päälle. Ihmiset loukkaantuvat tosiaankin eri asioista ja vieläpä eri herkkyyksillä. Näinhän me kaikki toimimme.

Tällä ns "kohulla" saadaan aikaiseksi toisaalta se, että jengi haluaa tietää mikä strippi aiheutti kohun ja maine sen kuin kasvaa. Jarla itse kertoo idean olleen mauton mutta samalla suuri yleisö kiinnostuu miehen tuotannosta yhä enemmän. Loistavan kaupallinen kohu.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Jos ei saa loukkaantua toisten puolesta, minua ihmetyttää siinä tapauksessa:

ketä naurattaa se, että kuolleista juutalaisista tehtiin saippuaa?

Eli jotain hauskaa siinä pitää siis olla, koska se joko loukkaa tai naurattaa. Minä ymmärrän vain tuon loukkaantumisaspektin.

Kukaan ei varmaan ihmettele että sinä ymmärrät sen. Kyllähän tuo oli näppärä oivallisus jossa Hesari paskoi housuihinsa oikein kunnolla. Ja kyllä tuo kiikareiden tulkinta on se mihin minäkin päädyin.
 

Viljuri

Jäsen
Jos ei saa loukkaantua toisten puolesta, minua ihmetyttää siinä tapauksessa:

ketä naurattaa se, että kuolleista juutalaisista tehtiin saippuaa?

Eli jotain hauskaa siinä pitää siis olla, koska se joko loukkaa tai naurattaa. Minä ymmärrän vain tuon loukkaantumisaspektin.

Ei varmaan naurata ketään, mutta tämä kysymys kertoo sen, että olet kovin kevyillä eväillä jällleen liikkeellä.

Autetaan sinua hieman (vaikka kaiken tulkinnan pitäisikin olla autenttisen subjektiivista): "viihde", eli tässä tapauksessa jopa iva, kohdistuu ihmisiin, jotka ovat "tekevinään" eettisiä valintoja. Sarjakuva ei kerro äärioikeistolaisista (vaikka Jarla itse näin menikin kommentoimaan), juutalaisista tai natseista, se kertoo cityvihreistä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Autetaan sinua hieman (vaikka kaiken tulkinnan pitäisikin olla autenttisen subjektiivista): "viihde", eli tässä tapauksessa jopa iva, kohdistuu ihmisiin, jotka ovat "tekevinään" eettisiä valintoja. Sarjakuva ei kerro äärioikeistolaisista (vaikka Jarla itse näin menikin kommentoimaan), juutalaisista tai natseista, se kertoo cityvihreistä.
Joo-joo, ymmärsin vitsin pointin jo ensimmäisellä kerralla stripin luettuani. Natsi teki eettisen valinnan ja oli onnesta soikeana, kun eettinen valinta noinkin kipeästä asiasta oli tarjolla. Mutta sinäpä et ymmärtänyt minun pointtiani. Täällä dissataan moralisteja, joilla ei ole mitään sidoksia vitsin ytimeen, eli juutalaisiin, joista tehtiin saippuaa. Mitä oikeutta siis ihmisillä on loukkaantua toisten puolesta? No mille tässä sitten nauretaan, kun ei ole syytä loukkaantua? Vitsi ei olisi hauska, jos ei tajuaisi yhteyttä juutalaisten ja saippuan välillä. Eli nauretaan sille, että kuolleista tehtiin saippuaa. It's funny because it's true!

Luomu Soylent Green olisi sen sijaan ollut ihan killeri.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Vaikka Suomessa onkin sananvapausasiat varsin hyvällä tolalla ja täällä suvaitaan enemmän kuin monissa muissa maissa, niin ei täälläkään silti lehdet pysty ihan mitä tahansa julkaisemaan sananvapauden nimissä.

Ihan niin kuin tässä "by the way"-asenteella sanon, että muistaakseni Suomi on yksi, ainakin EU:n, pahimmista sananvapauden rikkojista.

Fingerporit ovat mielestäni erittäinkin hauskoja sarjakuvia ja tuo juutalainen saippua nyt sattui olemaan turhan arka. 65 vuotta on ilmeisesti vielä liian lyhyt aika siihen, että kauheista asioista voisi alkaa puhua humoristisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös