No niin. Sarja on nyt katkolla Kerholle, fanit juhlivat jo varmaa mestaruutta. Lauantai on varmasti huikea näytelmä, jonka avainkysymykseksi nouseekin, että kumpi joukkue on valmiimpi vielä nostamaan suoritustasoaan. Jopa videoiden katselun erikoismies Jukka Jalonen tuumi, että eilinen taso ei välttämättä riitä lauantaina. Tiistainen peli paikan päällä oli parasta, mitä elämäni aikana olen jääkiekkoa hallilla seurannut. Se antaakin toiveita siitä, että lauantainenkin voi olla huikeaa hokia. Sillä voin olla väärässäkin, mutta mielestäni on niin, että Kerhokaan ei voi lähteä Isomäen mylvivän yleisön eteen ollenkaan samalla tyylillä kuin millä kaksi kotivoittoa on tullut.
HPK on kiistatta tehnyt enemmän maaleja, eli ottanut voittonsa kyllä aivan ansaitusti. Rinkelinmäki on ollut padalle vaikea paikka pelata, mutta niinhän se oli jo koko kauden. Uskon, että pääsemme maanantaina vielä kerran kokeilemaan voittamista siellä.
Jo voidaan unohtaa puheet siitä, finaalissa on väärät joukkueet, se on kateellisten panettelua. Finaaliin menevät usein joukkueet, jotka voittavat välieränsä. Tämä sarja on täällä Jatkoajassakin saanut kiitettävästi huomiota vähän joka suunnalta. Ässien tiputtamista joukkueista tulee ininää vieläkin, ja Kerholle kuittailua löytyy vielä kivasti Helsingin suunnaltakin. Tiedättekö, sitä kutsutaan playoff-tunnelmaksi.
Kuitenkin kaiken keskellä on sanottava, että median luomasta kuvasta huolimatta mitään übersikaa ei käsittääkseni vielä ole nähty. Edes goonimme Rob Hisey ei ole vielä tappanut ketään. Tunteet on pinnassa, ja tiettyyn rajaan asti niin kuuluukin olla. Pelaajat ja fanit ovat saaneet kauden kuluessa naureskella median jutuille milloin kirurgisista toimenpiteistä ja milloin mistäkin.
Huonoimmassa tapauksessa (Ässistä päin katsottuna) lauantain pelistä puuttuu Kiilholma, Hisey ja Forrest. Mutta niillä miehillä on mentävä, ketä pelikunnossa on, ja uskoisin, että joka jamppa noista ei ihan pienestä syystä jätä lauantain peliä väliin. Forrestilla puheiden mukaan on kädessä jo ollutkin jotain rikki (en tiedä asiasta sen enempää). Hiseyn pelikieltokaan ei minua yllättäisi, Jarmo on viitoittanut tietä siihen suuntaan, että mikäli jonkun vastustajan naamataulu ei miellytä, lähetä video, niin minä annan pelikieltoa. Tämä vaihtoehto ei saisi olla ihan niin tehokas kuin tällä kaudella on ollut. Voi kuulostaa kyynelehtimiseltä, mutta tosiasiassa kyse on siitä, että seuroja ei mielestäni tulisi kannustaa tällaiseen peliin kulissien takana. Siitä kärsii muukin jääkiekkoilu kuin tämä finaalisarja.
On mahdollista myöskin se, että tämä huikea sarja laitetaan lauantaina pakettiin, mutta kuten jo sanoin, en tällä erää jaksa siihen uskoa. Kerhon kotietu voi hyvinkin pitää, ja mestaruus silläkin tulee, mutta uskoisin myös Ässien kotiedun pitävän. Ja kuten muutama patapaitainen fani sanoi Aamu-tv:ssä, ei montaa päivää sitä jaksa surra. Totta kai sata lasissa lähdetään omia kannustamaan, mutta mahdollinen tappiokin on oikeasti ollut voitto jo vähän aikaa. Jos sarja katkeaa lauantaina, on aika kiittää Kerhoa hyvästä finaalisarjasta ja onnitella. Tyylikysymyksistä on toisaalta vähän turha kiistellä.
Hymyhuulin eteenpäin, ja kyllä Hämeenlinnassakin vielä opitaan, ettei Rob Hisey ole mikään itse pääpiru, vaikka siltä ehkä juuri nyt saattaa tuntuakin. Oikeasti, käsi sydämellä ja mitään pahaa tarkoittamatta, olen saanut monet spontaanit naurut teidän kommentoidessa tätä meidän goonia (177 cm/76 kg, lienee liigan kevyimpiä gooneja).