Muutama juttu tullut mieleen tässä viikon mittaan, nyt kun Tappara kohdataan. Ensinnäkin, playoff -sarjat Tapparan kanssa ovat niitä kirkkaimpia muistoja, mitä nyt mieleen jäänyt reilun 20v aikana kun hallilla käyty. Ensin tuo 1993/1994 puolivälieräsarja, johon Ässät lähti runkosarjan kakkosena. Hävittiin ekat kaksi peliä mutta kotietu napattiin vielä takaisin. Game5 hävittiin kuitenkin Isomäessä ja muistan miten vannoin, etten enää koskaan tule Ässien peliin;) Kentälle lensi tuolloin hillitön määrä rojua, kun Jutila-Ojanen-Laksola upottivat Ässät. Ässien superkenttä tuolloin taisi olla Fandul-Heinänen-Saarinen(?). Ulkomuistista nämä..
Seuraava kohtaaminenhan oli tuo 2006 kevät, joka löytyykin jo Jatkoajasta, joten siitä ei sen enempää. Pitäisiköhän lueskella viikonloppuiltana tunnelman nostattamiseen.. Minä olin silloin pelikiellossa ja taisi olla moni muukin, oli kyllä kuuma ja värikäs sarja kaikkineen. Tuo sarja päästi ainakin osan ilmoista pihalle porilaisen hulluuden ilmapallosta.
Noh, tämä vanhoista omin silmin koetuista Tapparan kohtaamisista.
Sellainen hauska yhtymäkohta vielä vuoteen 2006, että tuolloin kesken kauden Ässistä poistui/poistettiin Pasi Nielikäinen joka päätyi tulevan finaalivastustajan ja mestarin paitaan, HPK:oon. Tänä vuonna Ässien try-out pelaaja, mukavasti esiintynyt Dragan Umicevic liukeni Ässien ulottumattomiin kun Tappara kiinnostui pelaajasta. Mahtoiko Dixonille syötelty hattutemppu Hakametsässä vaikuttaa värväykseen;) ..lopputuloksen osalta en toivo historian toistavan itseään! Umicevicia jäin kaipaamaan ylivoimapeliin, mihinkään ketjuun en kuitenkaan tällä hetkellä mahduttaisi. Elon paikalla lievä ehkä, mutta pidän silti enemmän Elon ratkaisuhalusta maalintekoon.
Mitä mieltä sitten maanantaina alkavista finaaleista? Olen iloinen että kohtaamme Tapparan, joukkue syttyy ja taatusti yleisökin syttyy. Perinteikäs taistelupari ja molemmat ovat tulleet taas kärkikahinoihin, mikäs sen hienompaa. Pelillisiä seikkoja ajattelin ruotia isommin vasta kun on saatu edes yksi peli pelattua. Tapparalta en yhtäkään kokonaista peliä poffeissa nähnyt, mutta maalikoosteissa silmiin pisti siniviivalta pommitetut ylivoimamaalit. Ässät pelaa melko passiivista neliötä ja sulkee enemmän maalinedustaa, maalivahdille jätetään kaukaa tulevat vedot. Saa nähdä miten nyt? Ässien kannalta positiivista on vähäiset jäähymäärät, roikkumisjäähyjä on otettu todella vähän, huolimatonta mailankäyttöä pois niin päästään 2-4:ään kakkoseen/peli. Hermokontrolli on porilaisittain ollut jotain uskomatonta enkä usko sen enää pettävän. Kova taklaaminen on tähän saakka sallittu ja JYPin isot pakit putoilivat pelistä yksi kerrallaan, saa nähdä riittääkö kovin liike vielä yhteen ottelusarjaan. Teemu Aalto on ainakin ennen ollut pelaaja, joka ei mielellään montaa isoa niittiä ota vastaan. Vastakohtana tietysti Kankaanperä, joka on aina ollut todellinen riivinrauta Ässille. Toivottavasti saadaan finaalien arvoinen pitkä ottelusarja, ihmettelen jos tästä ei tule tasainen näytös.