FC Barcelona 2019–2020: nouseeko liigamestari CL-masennuksesta?

  • 155 355
  • 926

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Toistaiseksi kaikki esitetyt faktat todistavat vain sitä, että jos se näyttää, haisee, maistuu ja tuntuu epätasapuolisuudelta, se luultavasti on sitä.

Ei, kyllä se on sitä ainoastaan katkerien pikkupoikien mielestä. En olisi uskonut ihan ensimmäisenä, että sinä syyllistyt moiseen, mutta useinhan sitä todellinen luonne paljastuu vasta vaikeuksien hetkellä.

Kyllä se olet nyt sinä, jonka tilisi esittää jotain tilastoja väitteidesi tueksi, koska niin naurettavia ne ovat. Mikään pallonhallinnan ja tehtyjen maalien määrä ei liity mitenkään kovin olennaisesti saatujen pilkkujen määrään. Se, että nypyttää palloa keskialueella mieheltä toiselle, ei lisää mahdollisuutta saada rankkaria.

Sitä paitsi, kun listasit noita saatuja ja annettuja pilkkuja, niin Barcaa vastaanhan pitäisi olla ainakin kaksi enemmän vihellettynä. Tähän et ota mitään kantaa?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Edelleen odottelen sitä faktaa tai tilastoa (ja keskustelun seuroihin, ei siis esim. valioliigaan liittyvää), joka kumoaisi väitteen. Toistaiseksi kaikki esitetyt faktat todistavat vain sitä, että jos se näyttää, haisee, maistuu ja tuntuu epätasapuolisuudelta, se luultavasti on sitä. Enkä edelleenkään väitä, että Barcelonan peli olisi ollut niin loistokasta, että se ansaitsisi selvän mestaruuden. Jos olisi ollut, pytty olisi tällä kaudella tullut helposti. Nyt toinen on kontannut etenkin hyökkäyspelissä, toinen enemmän puolustuksessa (molemmat siis omaan parhaaseen tasoonsa nähden), sarjataulukossa on eroa vähän eli kokonaisuus on melko tasaväkinen, mutta noista isoista tuomioista voi löytyä ero lopputuloksessa. Olen täysin valmis muuttamaan mieleni, jos joku esittää selkeää faktaa/dataa sen puolesta, miksi kenttätapahtumat puolustavat noin selkeää eroa rankkarimäärissä. Ilmainen vinkki: "katkera" tai "billebeino" eivät ole fakta-argumentteja, eikä oikein alibisyöttäminenkään niin kauan kuin kaikki esitetyt tilastot puhuvat sen puolesta, että Barcelonan hyökkäyspeli on niistä huolimatta ollut tehokkaampaa/vaarallisempaa.

Koska minua oikeasti huvittaisi ihan todella vähän keskustella tästä aiheesta - olisi tuhannesti parempi, jos ei tarvitsisi - jotain muutakin vielä tähän. Arthurin tilanne on jännä. Jos hän ennen siirtoa jo oli melkein koirankopissa, nythän sitten Setien (tai johto?) on laittanut jäbän yksin takapihalle ilman edes risumajaa sateen suojaksi. Eilen tosin oli poissa sairastumisen vuoksi, mutta saapa nähdä tuleeko enää minuuttiakaan, vaikka olisi pelejä jäljellä ja kierrätykselle tarvetta.

Todetaan vielä sekin, että viikon päästä Barca B:n kausi jatkuu karsinnoilla takaisin Segundaan. Jos se toteutuisi, se olisi sekä urheilullisesti että taloudellisesti seuralle hyödyksi, mutta minään ennakkosuosikkina tuonne ei käsittääkseni lähdetä ennen koronaa pelatun perusteella. On myös mielenkiintoista, katsooko seura järkeväksi lähettää nyt edustuksen mukana olevia mutta B:n joukkueessa edustuskelpoisia pelaajia mukaan karsintoihin. Heitä olisivat käsittääkseni esim. Fati, Puig ja Araujo, jotka olisivat tuolle tasolle varmasti tekijämiehiä.

Okei.







Alaves-matsissa muuten Asension maali hylättiin ensin, VAR-tsekkauksen jälkeen hyväksyttiin. Ensimmäinen laatuaan Realille tälle kaudelle.
 

Liitteet

  • 059B33FD-1654-4DE0-8B85-2BC5941E8BA0.jpeg
    059B33FD-1654-4DE0-8B85-2BC5941E8BA0.jpeg
    290,1 KB · kertaa luettu: 100

Marquez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, Huuhkajat
Öö... Arveletko siis, että Barcelonan kaudesta ei löytyisi muita viheltämättä jääneitä rankkareita kuin Piquen tilanne eilen? Taitaa niitä pari tälläkin kaudella olla, koosteen saisi ihan yhtä lailla. Tuolta Whoscoredin tilastoistakaan en äkkiseltään oikein löydä muuta edes etäisesti selitykseksi kelpaavaa, kuin että Real keskittää enemmän. Se on varmaan aika selvä pelitapaero, mutta kun muuta ei löydy, en nyt siitä ihan vielä löydä selvää perustetta kun Barcelona on muussa datassa edellä. Mielipidekirjoitus, jonka vahvin argumentti on se että Real laukoo enemmän (tilastojen mukaan joo, lähinnä kaukaa, Barcelona kun käyttää enemmän aikaa alibisyöttelyyn jonka tuloksena syntyy enemmän maaleja) ja toiseksi vahvin Sergio Ramosin mielipide, ei sekään vielä yksin ihan riitä. Jo Ramosin olemassaolo tekee muuten Realia vastaan vihelletyt 2 pilkkua erittäin kiinnostavaksi tilastoksi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kaipaat faktaa, saat niitä ja jaksat vinkua silti.

Eipä siinä, kukin tyylillään. Eiköhän tämä ollut osaltani tässä. Etenkin, kun kaverin argumentit ovat mallia "Sergio Ramos, ei voi olla vain kahta pilkkua!!1!".

Täytyy sanoa, että tuo tekee tilanteesta entistä nautinnollisemman. Toivottavasti jatkuu kauden loppuun asti.
 

Fordél

Jäsen
Ainoat asiaan jotenkin liittyvät tilastot puolustavat väitettäni: Barcelonalla on enemmän pallonhallintaa, enemmän onnistuneita syöttöjä vastustajan kenttäpuoliskolla, enemmän maaleja, enemmän maaleja boksin sisältä, mutta tosiaan jostain syystä vain 60% Realin pilkkumäärästä.

Eivät ne välttämättä puolusta väitettäsi. Missä on näytettävissä se kausaalisuhde, että juuri nämä mittarit ovat selvästi yhteydessä rankkarin arvoisiin rikkeisiin? Näin voi olla, mutta toistaiseksi nämä ovat vain sun mutua.
 

redpecka

Jäsen
Todetaan vielä sekin, että viikon päästä Barca B:n kausi jatkuu karsinnoilla takaisin Segundaan. Jos se toteutuisi, se olisi sekä urheilullisesti että taloudellisesti seuralle hyödyksi, mutta minään ennakkosuosikkina tuonne ei käsittääkseni lähdetä ennen koronaa pelatun perusteella. On myös mielenkiintoista, katsooko seura järkeväksi lähettää nyt edustuksen mukana olevia mutta B:n joukkueessa edustuskelpoisia pelaajia mukaan karsintoihin. Heitä olisivat käsittääkseni esim. Fati, Puig ja Araujo, jotka olisivat tuolle tasolle varmasti tekijämiehiä.
Kiva että joku muukin seuraa näitä Segunda B -tyyppisiä liigoja. Itelleni uppoo myös Tercera-divarit, siellä paljon mielenkiintoisia seuroja. (Olen Barca Been nähnyt kerran pari, eivät esittäneet mitään, pelkkiä teinejä koko porukka ja aikuiset niisti ne.)
 

Marquez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, Huuhkajat
@Fordél : kirjoitin jo aikaa sitten, että esim. kosketukset boksin sisällä ja syötöt boksiin kertoisivat tilanteesta varmemmin, mutta sellaista dataa ei ole löytynyt. Siksi viittaan niihin, jotka todennäköisimmin liittyvät asiaan. Vahvin esitetyistä signaaleista on nähdäkseni se, että Barcelona on tehnyt selvästi enemmän maaleja boksin sisältä. Jos väittää, että Realilla on silti pallo enemmän/useammin vastustajan boksissa (muutenhan rankkarin mahdollisuutta ei ole), se väite kaipaa todisteita. Tänne on jaettu tilastokoosteita ilman yhtäkään sanaa siitä, mikä siellä todistaa että erot rankkarituomioissa ovat pelitapahtumien perusteella perusteltuja. Nuo läpikäytyäni on pakko olettaa, että yhtäkään sanaa ei ole sanottu siksi, että perusteluja ei noista tilastoista löydy. Jotkut täällä sitten vielä inisevät että on tarjottu faktaa ilman että selvästikään ovat itse vilkaisseetkaan mitä ne faktat kertovat.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Tätä hurjaa väittelyä sivusta seuraten jäin miettimään tuota, että jos ainut todiste asian puolesta on se, että Barca on tehnyt enemmän maaleja boksista, niin eikö se ole vain luonnollista kun niitä maaleja on tehty ylipäätään selkeästi enemmän (16kpl)? Ja sen perusteella kun Barca on tehnyt 9 maalia enemmän boksin sisältä kuin Real niin kertooko se lopulta yhtään mistään?

Siitä varmaan kaikki on yhtä mieltä, että Barca on tällä kaudella pitänyt palloa boksissa kuin Real. Vastustajan puolustajilla on varmasti myös tiedossa, että Realin pelaaja tulee huomattavasti todennäköisemmin laukomaan, mikä taas vaikuttaa siihen miten puolustaja pelaa sen tilanteen ja kuinka herkästi rikkoo.

Sitten taas Realin puolustus on toiminut paremmin ja kerrankin taitaa olla luottoa taas veskariin, niin samalla se vaikuttaa puolustajan peliin.

Ja uskon että vastaavalla tavalla asian saattaisi saada käännettyä jotenkin Barcan eduksikin, sellainen aihe että hankala yksittäisen tilaston perusteella tätä arvioida.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Mä jotenkin karsastan aina keskustelua, jossa tehdään väite ja sitten ei itse tueta sitä milläänlailla. Toinen hyvä vaihtoehto on myös tehdä kontroversiaali väite ja heti perään sanoa että ”tiedän kyllä miten tämä otetaan vastaan”. Ja tietty tämä sen perään kun edellisen viikon aikana oman joukkueen puolelta ja yhdeltä vastustajan tähdeltä on tullut julki vastaavaa valitusta. Ihme ettei ennemmin pistänyt silmään jne. Noh. La Ligan tilastot ovat tosiaan kaivettavissa hiukan hankalasti ja kaikkea ei edes löydy. Mutta tuossa nyt myös pelaajien kosketukset vastustajan boksin sisällä. Mä jo viimeksi annoin tukun tilastoja ja mahdollisuuden tutkia niitä. Ja jälleen kerran teen sen. En vaan jaksa toisen puolesta alkaa niitä avaamaan, koska se nyt ei ole mun homma. Ja kyl, hyvään keskusteluun kuuluu myös omien mielipiteidensä, varsinkin semmoisten jotka on helppo todeta, perustelu. Nyt kun puhutaan että tuomarit suosii ja Barcaa sorsitaan, niin ainakin silloin kaipaisi muutakin kuin pelkästään sen pilkkujen määrän. Valioliigassakin perkele kaikki pelaavat ManUn pussiin kun ovat saaneet paljon pilkkuja.


 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Ja tietty kannattaa myös tsekata edellisiä kausia niin tiedetään kuinka syvälle tämä salajuoni ulottuu.

Viime kaudella Real Sociedad sai eniten, eli 10 pilkkua. Real ja Barca olivat tasoissa yhdeksällä. Sitä edellisellä kaudella Getafeta pelattiin mestariksi, koska sai 12 pilkkua. 16/17 Barcelona johti pilkkutilastoa yhdeksällä rangaistuspotkulla 15/16 Barcelona sai järjettömät 18 rangaistuspotkua, Real muuten seitsemän. Jne jne.
 

Marquez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, Huuhkajat
Mä jo viimeksi annoin tukun tilastoja ja mahdollisuuden tutkia niitä. Ja jälleen kerran teen sen. En vaan jaksa toisen puolesta alkaa niitä avaamaan, koska se nyt ei ole mun homma. Ja kyl, hyvään keskusteluun kuuluu myös omien mielipiteidensä, varsinkin semmoisten jotka on helppo todeta, perustelu.

Tuota noin. Olet nyt siis itse esittänyt väitteen, että minä olen väärässä. Tehtäviisi siis kuuluisi sen väitteen perustelu ihan omien sanojesikin mukaan, ja itsekin pitäisin sitä asiallisena keskustelukulttuurina. Olen itse perustellut omaa kantaani sillä tiedolla, mitä on ollut käytettävissä. Nyt sentään löytyi jotain dataa noista kosketuksista boksin sisällä, kiitos siitä, ihan kiva jos olisit myös itse kertonut, että mitä kantaa ne mielestäsi perustelevat. Tein nyt sitten tulkinnan itse. Niin ja on kyllä pistänyt silmään jo aikaa sitten, vaikka kirjoitin asiasta vasta eilen.

Tuo lista kosketuksistahan ei ole kattava, koska siinä on vain liigan top 60 pelaajat, ja lisäksi se ei päivityspäivämäärän perusteella näytä olevan ihan ajan tasalla. Aika monta keskustelun aiheena olevien joukkueiden pelaajaa onneksi löytyy: Barcelona 7 (jätin pois Braithwaiten, joka pelasi enemmän minuutteja muualla), Real 6. Laskujeni tulos: Barcelona 547, Real 515. Tällä aineistolla lienee epätodennäköistä, että Realilla olisi selvästi enemmän kosketuksia boksissa koko joukkueenakaan ainakaan siihen päivään saakka mihin tuo data yltää, koska määrät tuon listan ulkopuolella menevät aika pieneksi per pelaaja. Eli edelleenkään faktat eivät oikein tue väitettä, että olisin väärässä. Seuratilastoissa Barcelona on hiukan tai selvästi edellä kaikessa hyökkäämiseen liittyvässä paitsi kaukolaukauksissa (lähinnä ohi maalin menneissä), jotka eivät edesauta rankkarien saamista mitenkään, ja keskityksissä, jotka saattavat vaikuttaa asiaan, mutta enemmän merkkejä on toiseen suuntaan. Lisätään tuolta nyt vielä aiempiin sekä haastojen määrä että onnistumisprosentti Barcelonan eduksi. Yhä siis pysyy arvoituksena ero rankkarien määrissä niin päin kuin se on.

Ja ero näitä joukkueita vastaan vihelletyissä rankkareissahan oli vielä suurempi. Lisätään tuolta seuratilastoista siihen liittyen aiempien (vähemmän rikkeitä, vähemmän taklauksia, onnistumisprosentti suunnilleen sama, Real vähän edellä siinä) lisäksi vielä, että Barcelonalla on liigan vähiten pallonmenetyksiä (menetykset aiheuttavat vastahyökkäysriskin). Eli yhtä lailla: jää olemassaolevien tilastojen perusteella arvoitukseksi, miten rankkareissa on niin iso ero siihen suuntaan kuin on, vaikka kokonaisuutena Realin puolustus onkin voinut toimia paremmin. Joku selitys voi teoriassa olla, mutta yhdestäkään esitetystä tilastosta sitä ei ole löytynyt.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Siis mitä?

Barcelonalla on viimeiseen viiteen vuoteen neljä mestaruutta ja tämän vuoden mestaruus todennäköisesti menee Real Madridille.

En ole Real Madridin ketjussa muistaakseni huomannut itkemistä tuomaritoiminnasta Barcan hyväksi näinä vuosina. Mutta nyt kun Real Madrid on voittamassa, niin jotain ihan ihme salaliittoteorioita viljellään täällä.

Varmaan vähän liikaa tullut menestystä kun tappiota ei osata ottaa arvokkaasti.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tuota noin. Olet nyt siis itse esittänyt väitteen, että minä olen väärässä. Tehtäviisi siis kuuluisi sen väitteen perustelu ihan omien sanojesikin mukaan, ja itsekin pitäisin sitä asiallisena keskustelukulttuurina. Olen itse perustellut omaa kantaani sillä tiedolla, mitä on ollut käytettävissä. Nyt sentään löytyi jotain dataa noista kosketuksista boksin sisällä, kiitos siitä, ihan kiva jos olisit myös itse kertonut, että mitä kantaa ne mielestäsi perustelevat. Tein nyt sitten tulkinnan itse. Niin ja on kyllä pistänyt silmään jo aikaa sitten, vaikka kirjoitin asiasta vasta eilen.

Tuo lista kosketuksistahan ei ole kattava, koska siinä on vain liigan top 60 pelaajat, ja lisäksi se ei päivityspäivämäärän perusteella näytä olevan ihan ajan tasalla. Aika monta keskustelun aiheena olevien joukkueiden pelaajaa onneksi löytyy: Barcelona 7 (jätin pois Braithwaiten, joka pelasi enemmän minuutteja muualla), Real 6. Laskujeni tulos: Barcelona 547, Real 515. Tällä aineistolla lienee epätodennäköistä, että Realilla olisi selvästi enemmän kosketuksia boksissa koko joukkueenakaan ainakaan siihen päivään saakka mihin tuo data yltää, koska määrät tuon listan ulkopuolella menevät aika pieneksi per pelaaja. Eli edelleenkään faktat eivät oikein tue väitettä, että olisin väärässä. Seuratilastoissa Barcelona on hiukan tai selvästi edellä kaikessa hyökkäämiseen liittyvässä paitsi kaukolaukauksissa (lähinnä ohi maalin menneissä), jotka eivät edesauta rankkarien saamista mitenkään, ja keskityksissä, jotka saattavat vaikuttaa asiaan, mutta enemmän merkkejä on toiseen suuntaan. Lisätään tuolta nyt vielä aiempiin sekä haastojen määrä että onnistumisprosentti Barcelonan eduksi. Yhä siis pysyy arvoituksena ero rankkarien määrissä niin päin kuin se on.

Ja ero näitä joukkueita vastaan vihelletyissä rankkareissahan oli vielä suurempi. Lisätään tuolta seuratilastoista siihen liittyen aiempien (vähemmän rikkeitä, vähemmän taklauksia, onnistumisprosentti suunnilleen sama, Real vähän edellä siinä) lisäksi vielä, että Barcelonalla on liigan vähiten pallonmenetyksiä (menetykset aiheuttavat vastahyökkäysriskin). Eli yhtä lailla: jää olemassaolevien tilastojen perusteella arvoitukseksi, miten rankkareissa on niin iso ero siihen suuntaan kuin on, vaikka kokonaisuutena Realin puolustus onkin voinut toimia paremmin. Joku selitys voi teoriassa olla, mutta yhdestäkään esitetystä tilastosta sitä ei ole löytynyt.

Ovatko tuomarit suosineet Barcaa joskus? Vai onko se vaan Barcan DNAssa se tuomareista kitiseminen?




















 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Barca kusi kautensa ennen koronaa sekä Clasico:iden pistemenetyksiin. Ei mielestäni koronan jälkeiseen aikaan tai tuomaripäätöksiin. Kyllä minunkin mielestä Madrid on saanut ihmeellisiä pilkkuja, mutta ne eivät ole kautta ratkoneet. Barcelona on itse tämän kauden mokannut.

Oli uutinen, että suurin osa tuomareista on Real Madridin faneja, mutta se taas ei kerro yhtään siitä mihin suuntaan tuomiot menee. Barcelonan filmauksia joskus suosittiin, eli varmaan menee vuosien saatossa aika tasan tuomiot?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Barca kusi kautensa ennen koronaa sekä Clasico:iden pistemenetyksiin. Ei mielestäni koronan jälkeiseen aikaan tai tuomaripäätöksiin. Kyllä minunkin mielestä Madrid on saanut ihmeellisiä pilkkuja, mutta ne eivät ole kautta ratkoneet. Barcelona on itse tämän kauden mokannut.

Oli uutinen, että suurin osa tuomareista on Real Madridin faneja, mutta se taas ei kerro yhtään siitä mihin suuntaan tuomiot menee. Barcelonan filmauksia joskus suosittiin, eli varmaan menee vuosien saatossa aika tasan tuomiot?

JÄTTIPALJASTUS: Espanjalaisilla on myös suosikkijoukkueita jalkapallossa.


”In an interview with Cadena SER, the Spaniard explained: "Around 90% go with Real and 10% with Barcelona, whether Barça [fans] like it or not, 70% of the Spanish population, excluding Catalunya, are Real Madrid supporters."

Iturralde went on to offer an explanation as to why, as he stated: "There are more Barça fans these days because the younger generation has seen the trophies they won under [Pep] Guardiola. But before the 'Lionel Messi era,' how many people supported Madrid in Spain? About 70%?"

It is no surprise to hear that the success of Pep Guardiola's remarkable side between 2008-2012 created a surge in the following for Barça, yet the wider nation still appears loyal to Madrid.
Iturralde has previously spoken about the fact that referees are likely to have a team they support, as he explained (as quoted by ESPN): "We don't come from Mars. You become a referee because you like football and there's no one that likes football that doesn't have a team”
 

Barney

Jäsen
Tuo on kyllä aina hyvä taktiikka esittää joku väite argumentilla "musta tuntuu" ja sitten vaatia eri mieltä olevalta osapuolelta vedenpitäviä perusteluita. Onneksi maailma ei toimi noin, sillä voisi vankilatkin olla melko täysiä, jos syytetyn pitäisi aina vedenpitävästi onnistua esittämään syyttömyytensä, vaikka syyttäjällä ei olisikaan mitään todisteita syytteensä tueksi.

Pallonhallinnan mainitsemiselle tässä yhteydessä annan toki littipeukkua. Barcelonan olisi luullut saavan sen lähemmäs 100 pilkkua kaudessa silloin aikoinaan, kun Xavi ja Iniesta pallottelivat alibisyöttöjä topparien kanssa keskiympyrässä noin 60 minuuttia per ottelu.
 

Marquez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, Huuhkajat
Nyt ei analogiat ihan toimineet, @Barney, elleivät mm. @mikko600 ja @Grainger sitten ole La ligan tuomareita (edit: tai liigan pääkonttorin pomoja). Edelleen myös eniten tilastofaktaa argumenttinsa tueksi olen esittänyt minä, jos käyt keskustelun läpi, joten mutu on myös kiinnostava väite.

Laajamittainen Barcelonan suosiminen ei ihan myöskään ole aukottomasti todistettu muutamilla vastustajien kommenteilla, joista osa menee yli kymmenen vuoden taakse ja/tai koskee samaa peliä. Tuona ajanjaksona Barcelona on pelannut nopeasti laskien ainakin 600 virallista ottelua. Jos arvostelee "heikkoja argumentteja", en suosittele itse käyttämään vielä selvästi heikompia.
 
Viimeksi muokattu:

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Nyt ei analogiat ihan toimineet, @Barney, elleivät mm. @mikko600 ja @Grainger sitten ole La ligan tuomareita (edit: tai liigan pääkonttorin pomoja). Edelleen myös eniten tilastofaktaa argumenttinsa tueksi olen esittänyt minä, jos käyt keskustelun läpi, joten mutu on myös kiinnostava väite.

Laajamittainen Barcelonan suosiminen ei ihan myöskään ole aukottomasti todistettu muutamilla vastustajien kommenteilla, joista osa menee yli kymmenen vuoden taakse ja/tai koskee samaa peliä. Tuona ajanjaksona Barcelona on pelannut nopeasti laskien ainakin 600 virallista ottelua. Jos arvostelee "heikkoja argumentteja", en suosittele itse käyttämään vielä selvästi heikompia.

Et sä ole esittänyt mitään tilastofaktaa että tuomarit suosivat Realia.

Miksi Barcelonan tapauksessa käy Realin vastustajien kommentit?
 

Barney

Jäsen
Edelleen myös eniten tilastofaktaa argumenttinsa tueksi olen esittänyt minä, jos käyt keskustelun läpi, joten mutu on myös kiinnostava väite.
Olet esittänyt tilastofaktaa, joiden kausaliteettisuhde vihellettyihin rangaistuspotkuihin on vähintäänkin kyseenalainen. Voinhan minäkin lisätä tähän keskusteluun tilastoja esimerkiksi maalivahtien torjunnoista tai pelaajien pallonmenetyksistä, mutta en tiedä sitten, että mitä lisäarvoa se toisi tälle keskustelulle. Mielestäni määrän sijasta paljon oleellisempaa on laatu ja tuo @mikko600 linkkaama tilasto pelaajien kosketuksista vastustajan rangaistusalueella on näistä tässä keskustelussa esitetyistä tilastoista selvästi keskustelun kannalta oleellisin, vaikka sekään ei suoraan kerro, että kuinka monta rangaistuspotkua kullekin joukkueelle olisi pitänyt viheltää.
 

Fordél

Jäsen
@Fordél : kirjoitin jo aikaa sitten, että esim. kosketukset boksin sisällä ja syötöt boksiin kertoisivat tilanteesta varmemmin, mutta sellaista dataa ei ole löytynyt. Siksi viittaan niihin, jotka todennäköisimmin liittyvät asiaan. Vahvin esitetyistä signaaleista on nähdäkseni se, että Barcelona on tehnyt selvästi enemmän maaleja boksin sisältä. Jos väittää, että Realilla on silti pallo enemmän/useammin vastustajan boksissa (muutenhan rankkarin mahdollisuutta ei ole), se väite kaipaa todisteita. Tänne on jaettu tilastokoosteita ilman yhtäkään sanaa siitä, mikä siellä todistaa että erot rankkarituomioissa ovat pelitapahtumien perusteella perusteltuja. Nuo läpikäytyäni on pakko olettaa, että yhtäkään sanaa ei ole sanottu siksi, että perusteluja ei noista tilastoista löydy. Jotkut täällä sitten vielä inisevät että on tarjottu faktaa ilman että selvästikään ovat itse vilkaisseetkaan mitä ne faktat kertovat.

Edelleenkin, missä on näytettävissä se kausaalisuhde, että esimerkiksi boksin sisältä tehtyjen maalien määrä on selvästi yhteydessä rankkarin arvoisiin rikkeisiin? Eli rautalangasta väännettynä: mitä enemmän joukkue tekee boksin sisältä maaleja, sitä enemmän ko. joukkuetta rikotaan boksin sisällä rankkarin arvoisesti? Ei se, että olet esittänyt jotain mittareita, tarkoita, että mittarit ovat oikeita ja kävisivät automaattisesti perusteluiksi tässä kohdin.

Katsotaas esimerkiksi miltä tilanne näyttää tällä kaudella Valioliigan kohdalla.

Eniten maaleja boksin sisältä:
1. City 76
2. Liverpool 66
3. Leicester 57
4. Chelsea 54
5. Spurs 48

Eniten saatuja pilkkuja:
1. ManU 13
2. City 10
3. Leicester 7
Watford 7
Chelsea 7

Osaksi molempien listojen kärjessä on samoja joukkueita, mutta en ehkä vielä uskaltaisi tämän pienen otoksen perusteella tekemään suuria johtopäätöksiä näiden kahden mittarin kausaalisuudesta. Etenkin, kun pilkkuja vihelletään eri syistä lähtien käsivirheestä toisen pelaajan kaatamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Marquez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, Huuhkajat
Kysehän on siitä, että olen käyttänyt parhaita saatavilla olevia tilastollisia ennusteita sille, kuinka paljon mahdollisia rankkaritilanteita voisi syntyä. Täydellisiä yksi-yhteen ennustajia ne eivät tietenkään voi olla. Tietoa puuttuu, esimerkiksi haastot boksin sisällä, tai haastojen ja syöttöjen laatu siellä (jälkimmäisistä ei tilastoa ole mahdollista tehdä, koska ovat osin makuasioita), tai syöttöjen ja liikkeiden suunnat siellä (kohti maalia vai poispäin).

Mutta yksinkertaistettuna:
- Jos joukkueella ei ole palloa hyökkäyspuoliskolla kenttää kertaakaan, rankkarin todennäköisyys on aika lailla nolla. Mitä enemmän palloa syötetään tai kuljetetaan siellä, sitä enemmän niitä mahdollisuuksia keskimäärin tilastollisen todennäköisyyden mukaan syntyy. Sekä syötöissä että kuljetuksissa Barcelona on tällä kaudella ollut jonkin verran Realin edellä. Nämä tilastot toki eivät kerro kaikkea hyökkäyspelin vaarallisuudesta, koska syöttöjä ja kuljetuksia on erilaisia. Siksi huomioin myös muita tilastoja, kerrataan vielä nekin kun asia näyttää jääneen epäselväksi.
- Jos joukkue luo enemmän maalipaikkoja boksin sisällä, loogisesti vastustajalla keskimäärin tilastollisen todennäköisyyden mukaan on useammin tarve hakea katkoa vaikka rikkeen uhalla. Maalipaikoista ei ole löytynyt tilastoa, mutta boksin sisältä syntyneiden maalien määrä kyllä korreloi hyvin vahvasti maalipaikkojen määrän kanssa samalla alueella missä liigassa tahansa. Tässäkin Barcelona on ollut tällä kaudella Realin edellä, prosentuaalisesti hyvin selvästi.
- Edellistä täydentäen, rike boksin sisällä voi keskimäärin tilastollisen todennäköisyyden mukaan tapahtua todennäköisemmin, jos hyökkäävällä joukkueella on pallo hallussa siellä kuin jossain muualla. Myös kosketuksissa boksin sisällä Barcelona on tällä kaudella (ilmeisesti) Realin edellä.
- Jos joukkue luo ylipäätään mitä tahansa laukaisupaikkoja, näissäkin voi vastustajalle loogisesti syntyä keskimäärin tilastollisen todennäköisyyden mukaan tarve katkoa rikkeen uhalla tai katkaista pallon eteneminen tahallaan tai vahingossa kädellä. Laukaustilastossa Real on tällä kaudella ollut Barcelonan edellä, joskin samaisten tilastojen mukaan se on laukonut enemmän kaukaa ja ohi/yli maalin, mikä lieventää tämän tekijän vaikutusta kokonaisuuteen.
- Myös kulmista ja keskityksistä voi syntyä tilanteita, joissa hyökkäävää pelaajaa rikotaan ilman että se näkyy tilastoissa pallokosketuksena boksin sisällä. Näissä tilastoissa Real on tällä kaudella myös ollut Barcelonan edellä, mutta kuten @T1971 totesi, tämänkaltaisista tilanteista rankkareita vihelletään melko harvoin (useammin varmaan pitäisi).

Summa summarum: Niistä kaikista tiedoista, mitä meillä pelitapahtumista on, ei löydy selitystä eroille rankkarien määrässä. Vahvimpien indikaattorien mukaan niiden pitäisi, jos jotain, olla tilastollisen todennäköisyyden mukaan ennemmin hieman Barcelonan hyväksi. Totuus kentällä on kuitenkin mennyt toisinpäin. Ja kuten todettua, kaikkea tilastot eivät kerro. Mutta jos nyt ihan oikeasti lukee näitä viestejä eikä arvaile, missäköhän sitä mutua on eniten?

Edit: ja vaikka minä en ole tässä ketjussa tätä ennen vedonnut minkään seuran edustajien kommenteihin (niitä ovat jakaneet muut), jaetaan nyt täydennykseksi yksi tämän päivän uutinen, joka kertoo Barcelonan ja Bilbaon lisäksi ainakin Valencian ja Real Sociedadin ottaneen julkisesti kantaa tuomareiden ja VARin Realia suosiviin tuomioihin koronatauon jälkeen. Linkki Mundo Deportivon sivuille (joka, tiedän kyllä, on katalaanilehti.) Escándalo con el VAR Aika paljon on foliohattuja eri puolilla maata siellä näemmä.

Yritetään nyt muutakin saada tähän ketjuun. Bartomeun mukaan neuvottelut Lautarosta ovat nyt jäissä ja niihin palataan (kai) elokuussa. Saapa nähdä, syntyykö mitään. Joku lehtihuhu oli, että 70 miljoonaa + Junior Firpo voisi riittää. Huhu on huhu, mutta tuo nyt ei olisi nykyjohdon diileistä huonoin, jos ei nyt ehkä loistokauppakaan etukäteen ajatelle.
 
Viimeksi muokattu:

Barney

Jäsen
Kysehän on siitä, että olen käyttänyt parhaita saatavilla olevia tilastollisia ennusteita sille, kuinka paljon mahdollisia rankkaritilanteita voisi syntyä.
Tämä on sinun mielipiteesi, josta ilmeisesti kukaan muu ei ole ollut kanssasi samaa mieltä. Voihan se olla, että sinä olet näistä "parhaista saatavilla olevista tilastoista" oikeassa ja me kaikki muut väärässä. Mikäköhän on muuten todennäköisyys sille, että se on juuri noin päin, että sinä olet oikeassa ja me muut väärässä?

Crystal Palace sai muuten viime kaudella Valioliigassa yksitoista rangaistuspotkua ja epäilisin, että ne eivät johtuneet Palacen erinomaisesta pallonhallintaprosentista, onnistuneista syötöistä vastustajan kenttäpuoliskolla tai suuresta maalimäärästä.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Mutta siis. Vielä se jäi epäselväksi kuinka monta pilkkua Realille on puhallettu ”helposti” ja kuinka monta Barcelonalta jäänyt puhaltamatta?
 

Fordél

Jäsen
Kysehän on siitä, että olen käyttänyt parhaita saatavilla olevia tilastollisia ennusteita sille, kuinka paljon mahdollisia rankkaritilanteita voisi syntyä.

Nimenomaan tästä ei ole kyse, koska et ole näyttänyt toteen, että nimenomaan näillä mittareilla on selkeä yhteys rankkarin arvoisiin rikkeisiin. Olet siis käyttänyt vain tilastoja, mutta et tilastoja, jotka todistetusti ennustavat rankkarien arvoisten rikkeiden määrää.

Vielä kerran rautalangasta väännettynä. Oketuksesi on, että esimerkiksi mitä enemmän joukkue tekee boksin sisältä maaleja tai mitä enemmän joukkue luo maalipaikkoja boksin sisällä, sitä enemmän joukkuetta rikotaan rankkarin arvoisesti. Ole hyvä ja näytä dataa, että nämä korreloivat selvästi keskenään tai muuten ne jäävät vain sinun oletuksiksi. Tähän mennessä et ole tällaista dataa vielä esittänyt vaan olet vain todennut, että Barca on tehnyt enemmän maaleja ja luonut enemmän maalipaikkoja boksin sisällä.
 

Marquez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, Huuhkajat
Jos on liian vaikea ymmärtää, että jos ihan jalkapallon sääntöjen mukaan tilanteessa A rangaistuspotku ei ole mitenkään mahdollinen ja tilanteessa B on, niin tästä seuraa että tilanteen B yleisyydellä on täysin väistämätön yhteys rangaistuspotkujen määrään, minun on vaikea auttaa enää enempää. (Tietysti jalkapallon todellisuudessa riippuu muistakin tekijöistä kuin yhdestä kuinka vahva se yhteys on, ja osaa niistä ei pystytä tilastoimaan, kuten myös on miljoonaan kertaan jo rautalangasta väännetty. Täällä vain ei ole esitetty yhtäkään fakta-, logiikka- tai tilastoargumenttia sen puolesta, että tuota yksinkertaisinta mahdollista yhteyttä ei olisikaan, tai yhtä ainoata ehdotusta siitä, millä tilasto(i)lla sitten on yhteys rankkareihin jos näillä ei ole. Ei yhtä ainoaa, toisin sanoen ainoastaan käytännössä sitä mutua ja fiiliksiä. Valioliigan maaleihin, eikä mihinkään muuhun, vertaaminen, joka on lähinnä jotain oikeaa argumenttia muistuttava panos tähän ketjuun, on ainoastaan yksi ulottuvuus, kun minä olen tarkastellut useita datasta mitä olemassa on.)

Muuta: Jos tuo Lautaro-kauppa toteutuisi huhujen mukaan, siinä Firpon arvoksi laskettaisiin jopa 41 miljoonaa, lehdet kirjoittavat. Jos näin olisi, se osa tuota diiliä olisi kyllä Barcelonalle huikeaa bisnestä. Umtitista taas ilmeisesti halutaan eroon jatkuvien vammojen vuoksi, ja tilallehan on jo jonkin aikaa huhuttu Cityn Masia-kasvattia Eric Garciaa.

De Jong on palaamassa torstain peliin, mikä lisää mahdollisuuksia jakaa kuormaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös