Fanitoiminta ja sen seuraukset

  • 838 135
  • 2 865

Jeffrey

Jäsen
Huono käytös on kuitenkin huonoa käytöstä myös jääkiekko-ottelussa.

Minkä takia meidän pitää moralisoida toisten ihmisten toimintaa. Itse tykkään jääkiekko ottelussa käydä ja myös kannustaa joukkuettani. Voin jopa antaa pienet aplodit vastustajan suoritukselle mikäli tilanne ei ole liian tiukka. Ei kenenkään tarvitse varmasti vasten tahtoaan tuolla katsomossa siis mitään huutaa. Itse kannustan silloin kuin tahdon. En laula pissa-på-ifk huutoa, mutta mulle se nyt on aivan sama jos joku kokee sellaista tarpeelliseksi huutaa. Sen sijaan oma heikkouteni piilee tuomarin arvioinnissa, sekä vastustajan nelosenlaiturin "hiilentämisestä".

Eikö me kaikki voitaisiin oikeasti keskittyä vaan omiin hommiimme. En mä tule kotiin ja ajattele, että voi harmi kun siellä tuli huudeltua tuollaista. Itse en huuda sitä mitä en "fiksuksi" koe, eikä minun tarvitse kokea morkkista ihmisten tekemisistä, jotka ovat suurimmalta osalta täysin tuntemattomia minulle.

Jos nyt jääkiekko otteluissa tapahtuneita yleisiä mauttomuuksia halutaan etsiä. Niin minulle se on useamman vuoden takainen peli Jaffalla jossa Jokerit taisi voittaa useammalla maalilla. Noh HIFK kannattajat koki tarpeelliseksi marssia erittäin isossa joukossa ympäri Hartwallin käytäviä huutaen Roman Vopatin nimeä, joka oli hetkeä aikaisemmin ottanut pistevoiton silloin Jokereissa pelanneesta Markus Kankaanperästä. "Mut hei! Me voitettiin tappelut". Olihan se mun mielestä typerää toimintaa, enkä sellaiseen itse osallistuisi, mutta en mä nyt siitä alkanut itkemään. Mikä minä olen arvostelemaan toisten aikuisten ihmisten käytöstä?
 

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Minkä takia meidän pitää moralisoida toisten ihmisten toimintaa. Itse tykkään jääkiekko ottelussa käydä ja myös kannustaa joukkuettani. Voin jopa antaa pienet aplodit vastustajan suoritukselle mikäli tilanne ei ole liian tiukka. Ei kenenkään tarvitse varmasti vasten tahtoaan tuolla katsomossa siis mitään huutaa. Itse kannustan silloin kuin tahdon. En laula pissa-på-ifk huutoa, mutta mulle se nyt on aivan sama jos joku kokee sellaista tarpeelliseksi huutaa. Sen sijaan oma heikkouteni piilee tuomarin arvioinnissa, sekä vastustajan nelosenlaiturin "hiilentämisestä".

Eikö me kaikki voitaisiin oikeasti keskittyä vaan omiin hommiimme. En mä tule kotiin ja ajattele, että voi harmi kun siellä tuli huudeltua tuollaista. Itse en huuda sitä mitä en "fiksuksi" koe, eikä minun tarvitse kokea morkkista ihmisten tekemisistä, jotka ovat suurimmalta osalta täysin tuntemattomia minulle.

Jos nyt jääkiekko otteluissa tapahtuneita yleisiä mauttomuuksia halutaan etsiä. Niin minulle se on useamman vuoden takainen peli Jaffalla jossa Jokerit taisi voittaa useammalla maalilla. Noh HIFK kannattajat koki tarpeelliseksi marssia erittäin isossa joukossa ympäri Hartwallin käytäviä huutaen Roman Vopatin nimeä, joka oli hetkeä aikaisemmin ottanut pistevoiton silloin Jokereissa pelanneesta Markus Kankaanperästä. "Mut hei! Me voitettiin tappelut". Olihan se mun mielestä typerää toimintaa, enkä sellaiseen itse osallistuisi, mutta en mä nyt siitä alkanut itkemään. Mikä minä olen arvostelemaan toisten aikuisten ihmisten käytöstä?
Piti lainata kokonaan, sen verran asiaa kirjoitat.

Maailman isoin asia ei ole jos nuoriso huutaa mitä sylki suuhun tuo. Mitä väliä? Elämä nyt vaan on sellaista että aina ei kaikesta voi tykätä ja oma valinta on osallistuuko johonkin juttuun. Oma valinta on myös se jos lyödään vastapuolen kannattajaa turpaan. Moni senkin ymmärrettävästi tuomitsee, mutta siihenkään ei tarvitse niiden osallistua jotka eivät sitä halua. Elämä on helppoa jos ottaa vähän happea eikä ota niin vakavasti esim. jotain hassutteluhuutoja.

En jaksa enää kommentoida tätä aihetta. Se tieto ei varmaan ketään kiinnosta, mutta tiedoksi kuitenkin. :)
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Huono käytös on kuitenkin huonoa käytöstä myös jääkiekko-ottelussa.

Ymmärrän, mutta olen eri mieltä. Normielämässä on erittäin huonoa käytöstä huutaa haistavittua vaikkapa huonosti vetävässä pankkijonossa. Tästä ei kahta sanaa. Mutta jääkiekko lajina ja jääkiekko-ottelu yksittäisenä tapahtumana poikkeaa räikeästi normaalista elämänmenosta. Kyseessä on elämysbisneksen tuote, aivan kuten musa ja leffatkin. Jokainen katsoja on alunperin tehnyt valinnan pistää rahansa kyseiseen tapahtumaan ja tapahtumanjärjestäjän kannattaa itse asiassa arvostaa ja kunnioittaa katsojia. Koska katsojat, mukaanlukien huutelijat, maksavat koko show'n. Lisäksi jääkiekko on suhteellisen brutaali kamppailulaji, jossa laidat ryskyvät ja nyrkit heiluvat. Tämä vaikuttaa suuresti siihen, minkälaisia ihmisiä tupaan tulee. Eihän kukaan voi olettaa, että tiukka kamppailulaji vetää halliin 8.000 juhajokista, jotka istuvat hiirenhiljaa peliä katsellen ja joskus toisilleen kuiskaillen. Tällainen vaatimus on älyllistä epärehellisyyttä.

Mennään laji edellä: jääkiekko on Suomen ykköslaji ja lajina lätkä on iholle tunkeva taistelulaji. Joukkueet herättävät intohimoja faneissaan ja 99% faneista on mukana kuitenkin lajin takia. Tästä seuraa vastaansanomaton yhtälö: Jos jääkiekkopelaajilla katsotaan olevan oikeus (lajin sisäisen koodiston perusteella) poiketa normaalin elämän hyvistä käytöstavoista esimerkiksi ajelemalla toisiaan pystyyn ja tappelemalla välillä, niin millä helvetin logiikalla katsojien pitäisi olla hiirulaisia? Ei tietyn lajin koodisto voi katketa kaukalon laidan kohdalla. Alkukantainen taistelu sytyttää vääjäämättä yhtä alkukantaisia vaistoja myös katsomossa. 99% meistä nousee seisomaan ja kannustamaan kun oman joukkueen kaveri nyrkkeilee vastustajaa vastaan. Hyvää käytöstä? Siirretäänpä tosielämään: kadulla hakataan yhtä kaveria kuin vierasta sikaa. Pysähtyykö jokainen hulluna kannustamaan omaa suosikkiaan? Ei todellakaan, siviilielämässä toimitaan eri säännöillä.

Mua ei haittaa pätkääkään se, miten jotkut katsojat (riippumatta siitä ovatko he "virallisia" faneja) regoivat lajiin. Pidän sitä lajiin kuuluvana asiana ja siksi katson HIFK:n matsit mieluummin livenä kuin telkkarista. Urpohuutajat puuttuvat kotisohvalta. Meitä on siis vain 1 kpl. Samalla puuttuu tunnelma. Jos fanit rupeavat ohjeistamaan toisia faneja siitä, miten matsissa tulee käyttäytyä, tilanne on sama kuin jos Metallican tietyt fanit osaisivat omasta mielestään olla keikoilla fiiliksissä ainoalla oikealla tavalla ja kertovat tämän oikean tavan sormi pystyssä muille 30.000 lipunostajalle. Eikä maksullisten tapahtumien katsomoissa voi oikeasti olla olemassa jakoa "virallisiin faneihin" ja "muihin faneihin". Puistattava ajatus. Minä en istu HIFK:n fanikatsomossa, mutta pidän itseäni tasan yhtä aitona HIFK-fanina kuin he. Minä en halua opetella "virallisia" huutoja ja kannustuslauluja. Jos mua vituttaa vastustajan polakki, huudan hänelle kaasua. Minähän mokaan siinä ainoastaan itseni ja sekin kuuluu omiin oikeuksiini. Ja kuka perkele päättää mitkä kannustustavat ja -huudot ovat parempia kuin toiset? Joko tässäkin toimii tekstariäänestys ja milloin se tarkkaan ottaen tapahtui, että osa kiekkokatsojista nousi arvostetuiksi draamakriitikoiksi, jotka oikeasti osaavat pistää tajunnanvirran paremmuusjärjestykseen?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
. Oma valinta on myös se jos lyödään vastapuolen kannattajaa turpaan. Moni senkin ymmärrettävästi tuomitsee, mutta siihenkään ei tarvitse niiden osallistua jotka eivät sitä halua.

Hyvin mielenkiintoinen näkökulma. Jokereiden kannattajien virallisen linjan mukaan on vastustajien kannattajien pahoinpiteleminen ok. Vastustajan kannattajien pahoinpiteleminen on kuitenkin vapaaehtoista, eikä siihen ole pakko osallistua.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Hyvin mielenkiintoinen näkökulma. Jokereiden kannattajien virallisen linjan mukaan on vastustajien kannattajien pahoinpiteleminen ok. Vastustajan kannattajien pahoinpiteleminen on kuitenkin vapaaehtoista, eikä siihen ole pakko osallistua.

Eteläpääty ry, joka on Jokereiden virallinen kannattajayhdistys, tuomitsee käsittääkseni kaiken väkivallan kannattajien välillä, mutta sen sijaan nyt jo edesmennyt Ultras Jokerit oli Jokereiden epävirallinen kannattajaryhmä, joka muistaakseni nettisivuillaan kommentoi jotain tähän tyyliin että "sivullisia emme pahoinpitele, mutta urputtamaan ei silti kannata tulla". Ei siinä, kyllähän myöskin aika varmasti turpiin saisi jos menisi 100 Kingin keskelle heiluttamaan (tappion jälkeen) HJK/Jokerikaulaliinaa ja huutamaan jotain epäasiallisuuksia.

Siitä täytyy vielä mainita, että ainakin Talviklassikon jälkeinen fanitappelu oli hoidettu juuri niin kuin pitikin (jos siis ylipäätänsä pitää tapella) eli sivullisilta visusti piilossa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei siinä, kyllähän myöskin aika varmasti turpiin saisi jos menisi 100 Kingin keskelle heiluttamaan (tappion jälkeen) HJK/Jokerikaulaliinaa ja huutamaan jotain epäasiallisuuksia.

Eli, koska sinä kuvittelet saavasi turpaa kingeiltä voidaan jonkun sämpylä-pojan avautumista pitää hyväksyttävänä?

Kingeillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että ultras-narrit tai vastaava ryhmittymä hyväksyy vastustajan kannattajien pahoinpitelemisen. Se nyt on jollain tavalla huojentavaa, ettei vastustajien pahoinpitely ole pakollista.
 

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli, koska sinä kuvittelet saavasi turpaa kingeiltä voidaan jonkun sämpylä-pojan avautumista pitää hyväksyttävänä?

Kingeillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että ultras-narrit tai vastaava ryhmittymä hyväksyy vastustajan kannattajien pahoinpitelemisen. Se nyt on jollain tavalla huojentavaa, ettei vastustajien pahoinpitely ole pakollista.


Älä nyt esitä tyhmää. Selvästi tiedät varsin hyvin mihin lokeroon kingit kannattajaskenessä profiloituvat, ei siellä katsomoissa ja kaduilla kaikkia ns. hyvän maun mukaisia rajoja noudateta. Ja se on ihan fine by me, jokainen tavallaan, mutta tuo sinun moralisointisi jokerikannattajista on naurettavaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Älä nyt esitä tyhmää. Selvästi tiedät varsin hyvin mihin lokeroon kingit kannattajaskenessä profiloituvat, ei siellä katsomoissa ja kaduilla kaikkia ns. hyvän maun mukaisia rajoja noudateta. Ja se on ihan fine by me, jokainen tavallaan, mutta tuo sinun moralisointisi jokerikannattajista on naurettavaa.
Outo keskustelu. Nimimerkki ilmala kertoo vastustajien kannattajien pahoinpitelyn olevan vapaaehtoista. Jostain kumman syystä keskustelu käännetään siihen mitä mahdollisesti tapahtuisi kingien toimesta jos tietyt reunaehdot täyttyisivät. Timo Soini joukkoineen harrastaa tätä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvin mielenkiintoinen näkökulma. Jokereiden kannattajien virallisen linjan mukaan on vastustajien kannattajien pahoinpiteleminen ok. Vastustajan kannattajien pahoinpiteleminen on kuitenkin vapaaehtoista, eikä siihen ole pakko osallistua.
Ihan vitun mielenkiintoinen tulkinta. Meistä jommalla kummalla on lukihäiriö tai ainakin pahoja ongelmia kirjoitetun tekstin ymmärtämisessä. Juuri noinhan nimimerkki Ilmala kirjoitti ja juuri tuota tarkoitti.

Rivien välistä voin paljastaa, että vakavassa pohdinnassa on tehdä pahoinpitelyistä pakollista. Kaikille.
 

Konkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa
Jhagin kommentti oli kyllä todellisen asiallinen enkä pituudesta johtuen viitsinyt tähän sitä pasteta. Jos perheelliselle lätkämatsin huutelu on liian kova pala, niin on parempi sitten viedä samantien tv pois koko talosta, koska sieltä vasta roisia tekstiä tuleekin ihan inhimilliseen lähetysaikaan.

Vaikka itsekin olen hyvinkin rauhallinen kaveri, niin kyllä kunnon taklaukset sekä tappelut saavat minutkin nousemaan pystyyn ja osoittamaan suosiota. Ehkäpä juuri siksi, että kyseessä on kuitenkin show eikä seuraamuksista tarvitse välittää. Kukaan ei kaukalossa tappele ilman omaa suostumustaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan vitun mielenkiintoinen tulkinta. Meistä jommalla kummalla on lukihäiriö tai ainakin pahoja ongelmia kirjoitetun tekstin ymmärtämisessä. Juuri noinhan nimimerkki Ilmala kirjoitti ja juuri tuota tarkoitti.

Rivien välistä voin paljastaa, että vakavassa pohdinnassa on tehdä pahoinpitelyistä pakollista. Kaikille.

Valitettavasti jokerit on kautta aikojen kunnostautunut katsomoväkivallan edelläkävijänä. Surullinen, erään nykyisen päättäjänkin edustama SPH aikoinaan pyrki tuomaan katsomoväkivallan Suomeen. Nyt saamme nauttia kyseisen ryhmän aloittamasta kehityksestä. Nuorisorikolliset kansoittavat eteläpäätyä, jonne myydän lippuja puoliilmaiseksi. Nämä huligaanit kiertävät ympäri maata varastamassa raumalaisten lasten jalkapalloja, tuhoavat jäähalleja ja pyrkivät jopa polttamaan ne maan tasalle. Netissä nämä huligaanit toteavat, että vastustajien kannattajien pahoinpitely on arvoneutraali asia. Jos huligaani näin haluaa tehdä on se huligaanin oma asia.

Tälläkin palstalla lahjakas nuori lukiolainen ihannoi näitä huligaaneja. Pahaa pelkään, että parin vuoden päästä tämäkin ex-lukiolainen kiertää maata sämpylä-jengissä, päihteiden vaikutuksen alaisena kylvämässä tuhoa.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Nuorisorikolliset kansoittavat eteläpäätyä, jonne myydän lippuja puoliilmaiseksi. Nämä huligaanit kiertävät ympäri maata varastamassa raumalaisten lasten jalkapalloja, tuhoavat jäähalleja ja pyrkivät jopa polttamaan ne maan tasalle. Netissä nämä huligaanit toteavat, että vastustajien kannattajien pahoinpitely on arvoneutraali asia. Jos huligaani näin haluaa tehdä on se huligaanin oma asia.

Tälläkin palstalla lahjakas nuori lukiolainen ihannoi näitä huligaaneja. Pahaa pelkään, että parin vuoden päästä tämäkin ex-lukiolainen kiertää maata sämpylä-jengissä, päihteiden vaikutuksen alaisena kylvämässä tuhoa.

Nuorisorikolliset? Varmasti Jokerikannattajien joukossa on rötöksiin, töhrimisiin ynm. pikkurikkeisiin syyllistyneitä ikätovereitani, mutta kansoittaa? Älä nyt viitsi, väite että suurin osa tai edes merkittävä/suurin osa Eteläpäädyssä viihtyvissä on nuorisorikollisia, on väitteenä täysin absurdi, ellei tietenkään ole esittää jotain kiistatonta faktaa asian tueksi, mitä epäilen voimakkaasti. Liput Eteläpäätyyn eivät ole "puoli-ilmaisia", vaikka liput Jokereiden fanikatsomoon saakin pääkaupunkiseudun joukkueista halvimmalla.

Polttamaan maan tasalle? Sisätiloissa soihtujen käyttäminen oli älytöntä ja idioottimaista, mutta niillä ei käsittääkseni silti millään polteta isoa jäähallia maan tasalle. Edelleen, jos on tarjota parempaa tietoa, esim. jostain soihtujen vuoksi karrelle palaneesta futisstadionista, niin pyydän tekemään niin.

Arvoneutraalia asia ihmisten pahoinpiteleminen? Missäs näin on sanottu? Muistaakseni Ultrasin sivuilla oli tuon tyylinen teksti mikä oli aiemmassa viestissäni, mutta ei siinä sivullisia yllytetty pahoinpitelemään.

Lopun teksti on ihan allekirjoituskamaa, tosin missään en kyllä ole huligaanien toimintaa ihaillut suoranaisesti. :)
 
Viimeksi muokattu:

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Hyvin mielenkiintoinen näkökulma. Jokereiden kannattajien virallisen linjan mukaan on vastustajien kannattajien pahoinpiteleminen ok. Vastustajan kannattajien pahoinpiteleminen on kuitenkin vapaaehtoista, eikä siihen ole pakko osallistua.
Kaveri, sä oot metässä. En ole kirjoittanut että pahoinpitelyt on ok. Päin vastoin. Vapaaehtoisesti voi joutua tilanteisiin jossa voi sattua, mutta se on oma valinta. Silloin molemmat osapuolet tietävät mikä on homman nimi. Erittäin harvoin sivulliset ovat vaarassa.

Ehkä kirjoitukseni ei ole aina kaikista selkeintä, mutta jos en heitä provoa niin silloin on kyseessä ihan asiallinen viesti. Tämä oli asialinjalla. ;)

Nyt en enää sekaannu katsomoasioihin tällä palstalla, koska on kanta mikä vaan, niin aina se on väärä ja Hjalliksella ei ole leukaa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Valitettavasti jokerit on kautta aikojen kunnostautunut katsomoväkivallan edelläkävijänä. Surullinen, erään nykyisen päättäjänkin edustama SPH aikoinaan pyrki tuomaan katsomoväkivallan Suomeen. Nyt saamme nauttia kyseisen ryhmän aloittamasta kehityksestä. Nuorisorikolliset kansoittavat eteläpäätyä, jonne myydän lippuja puoliilmaiseksi. Nämä huligaanit kiertävät ympäri maata varastamassa raumalaisten lasten jalkapalloja, tuhoavat jäähalleja ja pyrkivät jopa polttamaan ne maan tasalle. Netissä nämä huligaanit toteavat, että vastustajien kannattajien pahoinpitely on arvoneutraali asia.
Niin, siis Aimo Mäkisellä oli aikoinaan tavoite organisoida tämä juttu. Sitä kautta Aimon firma menestyi ja korjaushommia oli yllin kyllin tarjolla. Periaate oli, että Jokerit rikkoo ja Aimon firma korjaa. Tän strategian tuntevat kaikki rengasfirmat, jotka tukusta tilaavat nastoja.

Sittemmin toi turhanpäiväinen rakennustouhu jäi. Hjallis tuli ja palkkasi huligaaneja koko joukon. Nythän sinulla syytelista on kohtuullinen vaatimaton:

- raumalaisten pallojen varastaminen
- jäähallien tuhoaminen,
- jäähallien polttoyritys,
- vastustajien pahoinpitely ihan normi toimintaa.

On noita enemmänkin. Tosifani;

- syöttää raumalaisten pallot porilaisille
- ei yritä tuhota jäähallia, osaa ottaa mukaan tarpeeksi bensaa eli vain noviisi jättää yritykseksi
- turpaan veto OK.

Jatko-ohjeissa on tarkemmin kuinka lasten rattaat potkitaan pois nuoren äidin käsistä. Vaikeuttavat avokkaiden antamista.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin, Suomen kaunein, Stadin Jokerit
Valitettavasti jokerit on kautta aikojen kunnostautunut katsomoväkivallan edelläkävijänä. Surullinen, erään nykyisen päättäjänkin edustama SPH aikoinaan pyrki tuomaan katsomoväkivallan Suomeen. Nyt saamme nauttia kyseisen ryhmän aloittamasta kehityksestä. Nuorisorikolliset kansoittavat eteläpäätyä, jonne myydän lippuja puoliilmaiseksi. Nämä huligaanit kiertävät ympäri maata varastamassa raumalaisten lasten jalkapalloja, tuhoavat jäähalleja ja pyrkivät jopa polttamaan ne maan tasalle. Netissä nämä huligaanit toteavat, että vastustajien kannattajien pahoinpitely on arvoneutraali asia. Jos huligaani näin haluaa tehdä on se huligaanin oma asia.

Tälläkin palstalla lahjakas nuori lukiolainen ihannoi näitä huligaaneja. Pahaa pelkään, että parin vuoden päästä tämäkin ex-lukiolainen kiertää maata sämpylä-jengissä, päihteiden vaikutuksen alaisena kylvämässä tuhoa.

Rejektoiva ja suorastaan infantiili suhtautumistapa pelottavaan katsomokulttuuriin ei sinänsä tule asiaan perehtymättömältä ja ahdasmieliseltä ihmiseltä minään yllätyksenä, mutta näkökulmasi on silti yllättävän huvittava vaikka käytetäänkin paikalliskilpailijan fanien idiootti-siiven yleistä mittaria.

Mikäli sinulle on uhaksi muodostunut jäähallien poltto, raumalaisten jalkapalloilijoiden yksityisomaisuuden suojan rikkoutuminen, toisten fanien systemaattinen pahoinpitely sekä lahjakkaiden nuorten lukiolaisten rappeutuminen, suosittelen, että jäät ensi kerralla kotiin pahasta isosta maailmasta. Nukkumalähiössä TV:n ääressä voi dystooppista maailmankuvaansa kierrättää ja kanssaihmisten kanssa sitten haistella sitä omaa pierua, on paljon helpompaa katsella putkinäköisesti ja laittaa omat sadistiset, jopa masokistiset fantasiat totuudeksi elämään.

Meille muille, perspektiivin säilyttäneille yksilöille voikin jättää rationaalisen ja värilasittoman tarkastelun ja katsomokulttuurin terveen pohjan rakentamisen. Jokerifanien leimaaminen maata kiertäviksi nuorisorikollisiksi ja pyromaaneiksi on helppo tie niille, joiden käsityskyky ei joko kykene tai suostu ottamaan vastaan muuta kuin hysteeristä huttua, demonisoivaa älämölöä. Jokerifanit ovat silti eittämättä tärkeässä osassa, kun ihmiset haluavat kehittää Suomesta paremman paikan katsoa urheilua, nautittavan tunnelman, kauniin ja kulttuuririkkaan katsomotoiminnan. Niin ovat myös kaikki muut liigajoukkueiden fanit, ja toivoisinkin, ettei heihin uppoa tämä paatos jolla on pyritty saamaan suomalainen katsomo lampaanomaisena, kulttuurittomana massana. Jolle ei anneta tilaa tehdä katsomotaidetta, ei tilaa saada uutta aaltoa kukoistamaan.

Ymmärrän, että jullin näkökulmasta on perin kenkkua kun jokerifaneille tarjotaan organisaation puolesta edullisia lippuja, kun seura aidosti meitä arvostaa ja meidät katsomossa haluaa pitää. Teillä on onneksi mediaseksikäs Granlund ja paljon seurastanne piittaamattomia teinityttöjä ja gh:ita tuomassa kassaan riihikuivaa, kärsijöinä omat fanit. Toki seura vaurastuu millä taas on yksinomaan positiiviset vaikutukset sen toimintaan, ei sillä. Mutta voinet lohduttautua sillä, että rutiköyhät päihderiippuvaiset ja liimanhaistelijat pysyvät jatkossakin rakentamassa punakeltaista Stadia, ettei vaan tämä paskasakki eksy sinne sinun pieneen maailmaasi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Väität jokerifanien olevan tärkeänä osana kehittämässä suomalaista katsojakulttuuria. Valitettavasti en voi olla samaa mieltä. Italialaisen potkupallo fanikulttuuriin iihannointi ja kopiointi ei ole kovinkaan omaperäistä, saatikka kaunista taidetta. Kuka tahansa voi ostaa pari italialaista jalkapalloa käsittelevää teosta, lentää katsomaan Italian pääsarjaa tai matkia aik:n kannattajia. Sieltähän askartelu, capot ja hatat tulevat. Jonkun paikallisen fanzinen artikkelin muokkaaminen ja tarjoileminen omana (sämpylä)manifestina oli kyllä komediana omaa luokkaansa. Kaikki kunnia hienoilla faniryhmille, joita sm-liigasta ja Veikkausliigasta löytyy kymmeniä. Teidän ruotsalaisitalialaisvantalainen viritelmänne ei valitettavasti kuulu tähän joukkoon.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin, Suomen kaunein, Stadin Jokerit
Väität jokerifanien olevan tärkeänä osana kehittämässä suomalaista katsojakulttuuria. Valitettavasti en voi olla samaa mieltä. Italialaisen potkupallo fanikulttuuriin iihannointi ja kopiointi ei ole kovinkaan omaperäistä, saatikka kaunista taidetta. Kuka tahansa voi ostaa pari italialaista jalkapalloa käsittelevää teosta, lentää katsomaan Italian pääsarjaa tai matkia aik:n kannattajia. Sieltähän askartelu, capot ja hatat tulevat. Jonkun paikallisen fanzinen artikkelin muokkaaminen ja tarjoileminen omana (sämpylä)manifestina oli kyllä komediana omaa luokkaansa. Kaikki kunnia hienoilla faniryhmille, joita sm-liigasta ja Veikkausliigasta löytyy kymmeniä. Teidän ruotsalaisitalialaisvantalainen viritelmänne ei valitettavasti kuulu tähän joukkoon.


Näkemyksen, etenkin hyvin vankan sellaisen, tueksi kannattaa aina esittää vastineeksi paitsi väitteitä tukevia myös niistä johtuvien kausaalisuhteiden negatiivisa vaikutuksia osoittavia seikkoja. Oman fani-idealistisen ahdasmielisyyden näkövinkkelistä ei synny muuta kuin foobista älyllistä epärehellisyyttä, ellet sitten ihan oikeasti jostain syystä usko kirjoittamasi asioiden olevan totta.

Manner-eurooppalainen katsomokulttuuri on toki subjektiivisen tarkastelun alaisena täysin katsojan silmissä, mutta on hienoa, että tästä esteettisen ja tunnelmallisen pikantin lisän herkullisesta mausta ovat samaa mieltä kanssani yh suureneva joukko seuran väreihin tai lajiin katsomatta, myös Suomessa. Minua ei haittaa, että sitä kutsutaan vaikka ruotsalaisitalialaisvantaalaiseksi, sillä stadilaisena paitsi kompleksini pippelinvenyttelyyn on tipo tiessään myös semantiikka on samantekevää. Ja onhan se totta, että italialaiset ja ruotsalaiset ovat molemmat luoneet upean kannattajakulttuurin, joka jos ja kun ei tietenkään ole koskaan täydellinen tai valmis on täysin reflektoitavissa suomalaiseen palloilukulttuuriin mikäli vain tekijöitä löytyy. Jokereista tekijöitä on löytynyt aina paljon, mitenkään väheksymättä monen muun suomalaisen kannattajaryhmän työpanosta.

Oman näkemyksesi tukena sinulla ei ole tarjota muuta kuin suvaitsematonta, irrationaalista lähestymistä, subjektiivinen narrivihalla kuorrutettu kompleksi ja vantaalaisuuden sekä keski-eurooppalaisen kulttuuri-identiteetin laskostaminen kyseisen seuran fanien päälle. Stadilaisen urheilun ystävänä en pidä kovinkaan mairittelevana, että toisen jääkiekon suurseuran kannattajista löytyy sinunkaltaisia kannattaja-autoritäärisyyteen taipuvia infantiileja alentujia.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Osaisiko joku avata Eteläpäädyn dynamiikkaa ulkopuoliselle? Koostuuko se eri ryhmistä, vai yhdestä yhtenäisestä jengistä nyt kun UJ ei ole enää mukana? Onko vielä Capo-johdettua toimintaa? Hieno meno oli, siitä propsit.

Huomioin IFK-pelissä, että päädystä 1/3 tanssii, laulaa ja pomppii ja 2/3 on sitten rauhallisempaa jengiä.
 
Suosikkijoukkue
AIK
Osaisiko joku avata Eteläpäädyn dynamiikkaa ulkopuoliselle? Koostuuko se eri ryhmistä, vai yhdestä yhtenäisestä jengistä nyt kun UJ ei ole enää mukana? Onko vielä Capo-johdettua toimintaa? Hieno meno oli, siitä propsit.

Huomioin IFK-pelissä, että päädystä 1/3 tanssii, laulaa ja pomppii ja 2/3 on sitten rauhallisempaa jengiä.
Oon vähän paska kommentoimaan kun ei tule kauheasti enää kuvioissa pyörittyä mutta mun käsittääkseni pari vakiocapoa siellä on, tiivis ydin on kasvanut huimaa vauhtia nuorennusleikkauksen myötä kun UJ antoi vihdoinkin tilaa ja on siellä joku uusi ryhmäkin olemassa, mutta puhukoot he omasta puolestaan. Sellainen kutina on että nuoria on tullut huimaa vauhtia lisää ja se on todella hieno asia, toivottavasti sama kehitys jatkuu ja ikääntymisestä huolimatta myös vanhat jaksavat edelleen roikkua mukana. Old Chiefs, yms. on käsittääkseni edelleen voimissaan siellä 104:n suunnalla ja UJ, yms. kaartia käy edelleen paljon aktiivisesti matseissa mm. eteläpäädyssä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mites tuo eilinen Porin reissu Jokerit-fanien toimesta? Ei ihan putkeen mennyt taas, kun jotain pikku tyttöä oli heitetty tuolilla päähän. Onko teillä jotain sanktioita tällaista idiotismia vastaan? Onneksi sentään poliisilla on tekijä tiedossa. Maikkarin uutinen asiasta.

Jääkiekko joukkue HIFK:n fanimatkoilla on selkeät säännöt, joita tulee noudattaa, muuten tulee porttikielto. En ota millään tavalla kantaa tuohon jalkapallo fanien tappeluun, koska se ei liiemmin minua edes kiinnosta, typeryyttähän siellä on harrastettu oikein olantakaa, se on selvä.
 
Viimeksi muokattu:

Masentaja

Jäsen
Mites tuo eilinen Porin reissu Jokerit-fanien toimesta? Ei ihan putkeen mennyt taas, kun jotain pikku tyttöä oli heitetty tuolilla päähän. Onko teillä jotain sanktioita tällaista idiotismia vastaan? Onneksi sentään poliisilla on tekijä tiedossa. Maikkarin uutinen asiasta.

Mites toi HIFKIN eilinen ilta? Ei tainnut mennä ihan putkeen? Kun käydään baarissa olevien HJK:n fanien kimppuun. Onko teillä jotain sanktioita tällaista idiotismia vastaan? Onneksi sentää seittemän lens putkaan, kovia sakkoja.

Ja kyllä on ihan mahdollisuus puuttua. Vielä kun tuo paskalehdistö pitäytyisi faktassa, (mun mielestä on ero TUOLILLA ja TUOLEILLA) saa sen kuulostamaan pahalta. Ja ei en puolustele tekoa. Ja useita poistettiin, kaksi, jotka oli vähä liikaa kännissä... Huoh.... Media, way to go.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mites toi HIFKIN eilinen ilta? Ei tainnut mennä ihan putkeen? Kun käydään baarissa olevien HJK:n fanien kimppuun. Onko teillä jotain sanktioita tällaista idiotismia vastaan? Onneksi sentää seittemän lens putkaan, kovia sakkoja.

Siis kyseessähän oli jalkapallo HIFK:n fanit, ei jääkiekko HIFK:n, mutta yhtä kaikki täysin tuomittavaa toimintaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja ei en puolustele tekoa. Ja useita poistettiin, kaksi, jotka oli vähä liikaa kännissä... Huoh.... Media, way to go.
Et puolustele, mutta ensimmäiseksi käyt IFK:n jalkapallokannattajien kimppuun, koska vähättelet Jokereiden Hitler-nuorten tekoja.

Nämä eteläpäädyn junnut ovat yksi syy miksi matseissa ei enää jaksa käydä eikä varsinkaan lasten kanssa tule tulevaisuudessa käytyä. Kannattaminen on vaihtunut huliganismiin, vittuiluun ja johonkin muut-väärässä-me-ollaan-kovia ajattelumalliin. Säälittäviä lapsosia joiden on pakko saada tuntea yhteenkuuluvuutta, kun se ei koulussa tai kotona onnistu ilmeisen syrjinnän vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Toivon että tuolin/tuoleja heittänyt/heittäneet urpo/-t saavat loppukauden vierasreissuille osallistumiskiellon. Miksei myös kotipeleihin, ainakin Eteläpäätyyn.

Käsittämätöntä toimintaa taas kerran.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös