Fanitoiminta ja sen seuraukset

  • 838 080
  • 2 865

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Asiallinen juttu. Juuri niitä juttuja, joita olen tässä itsekin kirjoittanut. Yksittäisiä idiootteja on aina ollut ja tulee aina olemaankin ja kuten artikkelissa mainittiin, usein siihen liittyy alkoholi.

Ultra-kulttuuri taas on "urheilufaniuden" taakse verhottua järjestäytynyttä terroria, rikollista toimintaa, johon on puututtava kovalla kädellä ennen kuin on liian myöhäistä.
 
Katsomoväkivaltako uusi ilmiö?

Onneksi koskaan ennen ei mitään ole tapahtunut. Huutonaurua jutussa esiintyville janareille.

Huutonaurua huutonaurajalle.

Jutussa ei yhdessäkään lauseessa kerrottu katsomoväkivallan olevan uusi ilmiö, mutta otettiin kantaa siihen, että se on lisääntymään päin.

Itse en voi lähteä nauramaan fanclubin pj:n toivetta omilleen käyttäytyä kunnolla ja toivoa väkivaltaa pois katsomosta. Samaten Jokerifanclubin PJ:lle peukku samasta sanomasta.

En myöskään järjestysmiehelle osaa nauraa, joka kehuu jonkun faniryhmän jäseniä, että osaavat käyttäytyä.

Nauran Jaakon maailmalle, jossa ilmeisesti tulee olla väkivaltaa katsojien kesken ja hyvin käyttäytyminen on vitsi.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Ei helvetti, väännetään sitten rautalankaa: kritisoin sitä, että keskustelu vedetään taas täysin sivuraiteille, eli järkkäreiden arvosteluun olen kuullut tai minä tiedän argumenteilla. Noita kun voi heitellä ihan kuka vaan ja niin on tehtykin.

edit. ei se näköjään ihan kaikilta ohi mennytkään.

Oli aikaisempi väittämäsi sitten jokin esimerkki keskustelun sivuraiteille viemisestä tai ei niin minä vastasin "minä olin paikalla"-viestillä. Ei kannata lukea kaikkia viestejä, täällä viedään keskustelua sivuraiteille-lasien läpi

Jos opin tuosta Tosi Fanin viestistä niin kysymys järkkäreistä lähti jostain Flintin heitosta jota tuki joku joka oli ollut paikalla. Heität provon (oliko sarkasmia tai jotain) ja siihen vastataan paikalla olleiden toimesta.
Eli en löydä sinun näitä "olen kuullut" tai "minä tiedän" viestejä. Missä, missä?
Kuka heitti. Älä siteeraa flintiä koska hänen väittämälle on olemassa paikalla olleiden tuki.


Ja jos nyt samalla lukisit ketä kritisoidaan. Noita flintin viestejä luettuani hän kritisoi Jyppiä järjestäjänä. En ole vieläkään lukenut viestiä jossa kritisoidaan järjestysmiehiä.

Ja jos järjestysmiehien, järkkäreiden toiminta ei mielestäsi kuulu tähän keskusteluun, olen hieman hämilläni. Minusta heidän toimintansa on aika keskeistä kun puhutaan fanitoiminnasta ja sen seurauksista. Jokerifani sekoilee -> järkkäreiden toiminta korostuu, eikö??
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Lähinnä sille, että katsomoväkivalta olisi kasvamaan päin. 80 ja 90-luvulla meininki on ollut huomattavasti väkivaltaisempaa, kuin nykyään, eikä silloin mitään vaikutteita juuri mistään otettu. No järkkäri tuossa puhuu suurimmaksi osaksi ihan asiaa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Noita flintin viestejä luettuani hän kritisoi Jyppiä järjestäjänä. En ole vieläkään lukenut viestiä jossa kritisoidaan järjestysmiehiä.

Niin, kannattaa siinä tapauksessa tutustua siihen mitä on kirjoitettu ketjuun "Savuhässäkkä JYP - Jokerit matsissa la 31.1.2009".
 
Lähinnä sille, että katsomoväkivalta olisi kasvamaan päin. 80 ja 90-luvulla meininki on ollut huomattavasti väkivaltaisempaa, kuin nykyään, eikä silloin mitään vaikutteita juuri mistään otettu. No järkkäri tuossa puhuu suurimmaksi osaksi ihan asiaa.

Mutta silti janareille pitää nauraa, kun esiintyivät jutussa. Tämä sitten kuitenkin otsikon takia?

Käsittääkseni ole joukkueesi fanitoiminnassa mukana vahvasti. Kertoo aika paljon SM-liigan ongelmista, kun pidät naurettavana toisen joukkueen fanclubin puheenjohtajan toiveita omiensa hyvin käyttäytymisestä. Pidät myös naurettavana sitä, että hän toivoo väkivaltaa kitkettäväksi ennen kuin se eskaloituu. Sanomattakin lienee selvää, että hän haluaa pois organisoidut eli järjestäytyneiden ryhmien väliset väkivallat pois, sillä väkivaltaahan ei saada joka tapauksesta mihinkään tästä maasta. Siis yksittäisten ihmisten.

Miksi sinusta tuo on niin naurettavaa, että pitää huutonaurua käyttää? Onko se siksi, että yleistetään sanalla ultras-kannattaminen? Tuossa yhteydessähän sana ei tarkoittanut ultrasjokereita, jonka itsekin kyllä huomasit.

Avaa vähän, koska huolettaa kannattamasi mielipiteet. Toivottavasti vain ymmärsin aivan väärin jälleen kerran ja nauratkin vain jeesustelulle.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Mutta silti janareille pitää nauraa, kun esiintyivät jutussa. Tämä sitten kuitenkin otsikon takia?

Käsittääkseni ole joukkueesi fanitoiminnassa mukana vahvasti. Kertoo aika paljon SM-liigan ongelmista, kun pidät naurettavana toisen joukkueen fanclubin puheenjohtajan toiveita omiensa hyvin käyttäytymisestä. Pidät myös naurettavana sitä, että hän toivoo väkivaltaa kitkettäväksi ennen kuin se eskaloituu. Sanomattakin lienee selvää, että hän haluaa pois organisoidut eli järjestäytyneiden ryhmien väliset väkivallat pois, sillä väkivaltaahan ei saada joka tapauksesta mihinkään tästä maasta. Siis yksittäisten ihmisten.

Miksi sinusta tuo on niin naurettavaa, että pitää huutonaurua käyttää? Onko se siksi, että yleistetään sanalla ultras-kannattaminen? Tuossa yhteydessähän sana ei tarkoittanut ultrasjokereita, jonka itsekin kyllä huomasit.

Avaa vähän, koska huolettaa kannattamasi mielipiteet. Toivottavasti vain ymmärsin aivan väärin jälleen kerran ja nauratkin vain jeesustelulle.

"
Kärpät Fan Clupin pj. Juha Sipola.

- Väkivalta on ultraskulttuurin myötä rantautumassa Suomeenkin. Se pitäisi ehdottamasti kitkeä pois ennenkuin se pääsee laajenemaan kovin laajalle. "

Tuossa se sanotaan selvästi, että se rantautumassa Suomeen, joka tarkoittaa, että sitä ei ennen ole ollut tai se on radikaalisti lisääntymässä. Kumpikaan väittämä ei noista pidä paikkansa tai sitten vaan oma luentun ymmärtäminen taas temppuilee.

Itse olen sitä mieltä, että väkivalta ei kuulu katsomoihin eikä hallien pihoille ja tärkeää on se, että ottelun voi kukatahansa katsoa turvallisesti. Toki varmaan ihan hyvää tarkoittaa jutulla, mutta voi faktoissa kuitenkin pysyä.
 

bultsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos halliin jotkut Idiootit tuovat savuja tai muuta kiellettyä materiaalia se on TÄYSIN järkkäreiden vika että nämä kielletyt tavarat pääsivät läpi. Jos Järkkärit tarkastaisivat kunnolla halliin tulijat ei tälläistä pääsisi tapahtumaan. Myös Järkkäreiden pitää taata vierasfanien turvallisuus, jota ei perjantaina noudatettu.

Sitten tapahtuman aikana järkkärit seuraavat fanikatsomoa ja jos jotain kiellettyä tapahtuu tietävät kuka oli asialla. Näin ei esim. Jyväskylässä tehty ja sitten ihmetellään miksei syyllisiä saada kiinni.
 
Tuossa se sanotaan selvästi, että se rantautumassa Suomeen, joka tarkoittaa, että sitä ei ennen ole ollut tai se on radikaalisti lisääntymässä. Kumpikaan väittämä ei noista pidä paikkansa tai sitten vaan oma luentun ymmärtäminen taas temppuilee.

Itse ymmärsin tuon enemmän yleistykseksi tietyn tyyppiseen väkivaltaan. Niin tai näin, alla olevan asiasi kanssa olen samaa mieltä. Senpä takia ei aiheuttanut tuo juttu tuonkaan janarin osalta huutonaurua.

Itse olen sitä mieltä, että väkivalta ei kuulu katsomoihin eikä hallien pihoille ja tärkeää on se, että ottelun voi kukatahansa katsoa turvallisesti. Toki varmaan ihan hyvää tarkoittaa jutulla, mutta voi faktoissa kuitenkin pysyä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tuossa se sanotaan selvästi, että se rantautumassa Suomeen, joka tarkoittaa, että sitä ei ennen ole ollut tai se on radikaalisti lisääntymässä. Kumpikaan väittämä ei noista pidä paikkansa tai sitten vaan oma luentun ymmärtäminen taas temppuilee.

Itse olen sitä mieltä, että väkivalta ei kuulu katsomoihin eikä hallien pihoille ja tärkeää on se, että ottelun voi kukatahansa katsoa turvallisesti. Toki varmaan ihan hyvää tarkoittaa jutulla, mutta voi faktoissa kuitenkin pysyä.
Niin se huomattava ero entiseen on siinä, että nyt noita tapauksia on alkanut tulla "järjestäytyneiltäryhmiltä" ei yksittäisiltä katsojilta tässä erittäin merkittävä ero.
Noita yksittäisen katsojan toilailuja ei saa pois mitenkään mutta ryhmien toimintaan SM-liigalla ja seuroilla on mahdollisuus puuttua.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
edit. eikä Areenalla edes eilen ollut jokerifaneilta kuultuna minkäänlaisia tarkastuksia, vaikka piti olla kovennetut turvatoimet. Eikä minua ole missään muualla tarkastettu ikinä, kuin Tampereella. Jokerifanit sen sijaan ovat osoittaneet, että tavallinen järkkäritoiminta ei enää riitä, vaan vastuu on tästä lähtien poliisilla.

No olipa, ainakin minun edessäni useammalle katsojalle tehtiin turvatarkastus ja myös minulle tehtiin kun menin halliin sisään. Sen lisäksi katsomoon mennessä katsottiin aina kausikortti. Tämän lisäksi poliisin läsnäolo näkyi hallilla ja hallin ulkopuolella.

Mielestäni tuuski kuvasi aika hyvin tilanteen palstalla, väitteitä tulee ilman todellisuuspohjaa. Eli esim. flint väittää, että Jyp ei hoitanut turvallisuustarkastusta kunnolla, vaikka ei itse ollut paikalla, ja pari Jokerifania tukee tätä. Kuitenkaan kenelläkään ei ole kokonaiskuvaa tai tietoa tilanteesta. Nyt tuuski teki vastaavan väitteen Jokereiden toiminnasta.

Siellä ketjussa oli kylläkin useampia jotka kertoivat että mitään turvatarkastuksia ei tehty, niin paikallisia kuin Jokerikannattajiakin. Mutta kun kyse on pienestä ja sympaattisesta seurasta niin eihän sellaista nyt voi sakottaa vaikka SM-liiga kuulemma sen omin sanoin sanktioikin turvallisuusjärjestelyjen pettämisestä. JYPin kohdalla vain hyssyteltiin ja syyteltiin kilpaa Eteläpääty Ry:tä tekijän suojelemisesta vaikka Kiben peileille olisi saattanut olla käyttöä.

Hys hys vaan...
 
Viimeksi muokattu:

bultsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lähes kaikilta tai kaikilta kausari-sisäänkäynnin kautta tulleille tehtiin turvatarkastus. Myös normaaleilla sisäänkäynneillä tätä tehtiin.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itselle tehtiin turvatarkastus eilen tiistaina, alkuun ei meinannut poju sitä suorittaa, mutta kun avasin takin ja hän huomasi kärppäpaidan niin samantien.
Toisaalta perässäni tuli pari Kärppäkaveria, joiden paidat näkyivät selvästi, tarkastusta ei tehty.

Lähes samalla vaivalla tarkastus vaan kaikille niin ei tarvisi jossitella.

Liput tarkistettiin katsomon ovella joka kerta, tästä iso :peukku:
 

Luikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vastailen lähinnä flintille, muilla kun maalais(janari?)järki tuntuu toimivan.

Siellä ketjussa oli kylläkin useampia jotka kertoivat että mitään turvatarkastuksia ei tehty, niin paikallisia kuin Jokerikannattajiakin.

Tämä on totta. Kun tuo savuhässäkkä Synergia-areenalla tapahtui, ei ihmisiä kopeloitu sisääntulessa. Tässä JYP tapahtuman järjestäjänä tekikin virheen. Virhe oli siis se, että luotettiin ihmisiin liikaa. Luotettiin siihen, että katsojat osaavat käyttäytyä, riippumatta siitä, mitä joukkuetta kannattaa. Siihen iltaan asti se onkin toiminut. Sitten paikalle saapui bussilastillinen hienosti joukkuettaan kannattavia Jokeri-faneja, sekä 1-n huonostikäyttäytyvää, huomionhakuista nulikkaa. Nyt näiden nulikoiden takia Synergia-areenalla kopeloidaan iso osa katsojista ja varmasti vielä tiukemmalla syynillä vierasjoukkueen kannattajat. Ja tämä vain ja ainoastaan muutaman nulikan takia, ketä ei ilmeisesti edes ole olemassa, koska kukaan (bussilastillinen hienosti joukkuettaan kannattavia Jokeri-faneja tai 1-3 järjestysvalvojaa, ketkä yleensä tuolla vieraskatsomon luona partioi) nähnyt tekijää.

Tästä JYP sai huomautuksen, koska SM-liiga katsoi sen tarpeelliseksi antaa. Savupommi aiheutti sen, että peli keskeytettiin ja jokunen jamppa joutui pihalle kesken pelin. Peli jatkui, kukaan ei loukkaantunut.

No verrataan tätä sitten, mitä tapahtui Jaffalassa:
Katsomossa nähtiin lakanoita (anteeksi banderolleja), mitkä edustivat todella huonoa makua.
Kärrpä-pelaajia heiteltiin kolikoilla.
Jokeri-"kannattajat" olivat hallin ulkopuolella odottamassa Kärppä-kannattajia ja myöhemmin myös selvisi tuon odottamisen tarkoitus.
Kärppä-kannattajia pahoinpideltiin.
Kärppä-kannattajien bussia kivitettiin.

Huomaatko flitti eron näissä kahdessa tapauksessa? Toisesta tuli sakkoa ja toisesta ei, mistähän tuo johtui?

Ai niin, hyssyttelystä...
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jos halliin jotkut Idiootit tuovat savuja tai muuta kiellettyä materiaalia se on TÄYSIN järkkäreiden vika että nämä kielletyt tavarat pääsivät läpi. Jos Järkkärit tarkastaisivat kunnolla halliin tulijat ei tälläistä pääsisi tapahtumaan.

Tämä on aika hauska ajattelumalli, viistää aika läheltä sitä kun Allan-isä antoi Feija-pojalle selkään => ei siksi, että poika varasti vaan siksi, että jäi kiinni... Siis jos teet jotain 100% kiellettyä etkä jää kiinni on syy muualla?

Jos yksikään kusipää ei veisi missään päin Suomea jäähalliin mitään vaarallista / kiellettyä niin turvatarkastukset voisi lopettaa ja ostaa siitä säästyneellä rahalla vaikka yhden tusina-kanukin lisää, palkata paremman näköisiä perseenkeikuttajia katsomoihin, panostaa muihin palveluihin or what ever!

Osalla Jokereiden faneista (siis tällä kalapuikko-osastolla) tuntuu vaan olevan sellainen asenne kannattamiseen, että mitä enemmän on hälinää ja hulinointia, sen parempi. Katu-uskottavuus nousee kun saa hyppiä mellakka-aitojen / poliisiketjujen takana niin kuin oppi-isät Keski-Euroopassa. Mutta nämä natiaiset pahalaiset eivät välttämättä edes ajattele, että kaikki tällainen maksaa messinkiä ja maksajana on SM-Liiga / sen osakasseurat. Kausikorttien & lippujen hinnat nousevat yh-äitien jälkikasvun ulottumattomiin tai vaihtoehtoisesti pelaajille maksettavat korvaukset pienenevät ja kohta ollaan siinä tilanteessa, että Kimmoja (Pikkaraista & Erosta) muistellaan niinä loistavina huippupakkeina jotka silloin joskus pelasivat Jokereissa. Nooh, toivottavasti ei nyt ihan noin pitkälle mennä...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tästä JYP sai huomautuksen, koska SM-liiga katsoi sen tarpeelliseksi antaa. Savupommi aiheutti sen, että peli keskeytettiin ja jokunen jamppa joutui pihalle kesken pelin. Peli jatkui, kukaan ei loukkaantunut.

Ja JYP ei siis olisi pystynyt estämään tapahtumaa, esim normaaleilla turvatarkastuksella, tai vaikkapa mainostamalla että vieraskannattajille tehdään tiukka turvatarkastus?

No verrataan tätä sitten, mitä tapahtui Jaffalassa:
Katsomossa nähtiin lakanoita (anteeksi banderolleja), mitkä edustivat todella huonoa makua.

Muutaman kymmenen sekunnin ajan ilmeisesti juu. Miksi ne lakanat poistui niin nopeasti, puuttuiko Jokerit mahdollisesti asiaan?

Kärrpä-pelaajia heiteltiin kolikoilla.

Pelaajia? P.Koivistoa ilmeisesti heitettiin kolikolla huuleen.

Jokeri-"kannattajat" olivat hallin ulkopuolella odottamassa Kärppä-kannattajia ja myöhemmin myös selvisi tuon odottamisen tarkoitus.

En nähnyt ketään odottamassa missään, paikalla oli kuulemma myös virkavaltaa (poliiseja) joita kuulemma sai töniä ilman rangaistuksia sivuun että pääsi Kärppäkannattajien kimppuun. Kävisitkö mun mieliksi kokeilemassa mitähän poliisi sinulle tekee jos käyt heitä tönimässä? Kerro ainakin mitä luulet sinulle silloin käyvän?

Kärppä-kannattajia pahoinpideltiin.

Olisiko Jokerit pystynyt nämä estämään, tapahtuiko nämä Jokereiden valvonta-alueella vai olisiko ne kuuluneet yleisen järjestyksenvalvonnan piiriin ja olisivat esimerkiksi olleet Helsingin poliisin vastuulla?

Kärppä-kannattajien bussia kivitettiin.

Ja lasi hajosi, miten Jokerit olisi tuon estänyt kilometrin päässä hallilta? Lähettämällä sinne järkkäreitä, millä valtuuksilla nuo olisivat toimineet - poliisin?

Huomaatko flitti eron näissä kahdessa tapauksessa? Toisesta tuli sakkoa ja toisesta ei, mistähän tuo johtui?

Ai nämä olivat ensimmäiset katsojien pahoinpitelyt jääkiekkopelissä? Oho en tiennytkään. Toisessa hyvin pienin elkein "tehostetuilla" järjestystoimilla, joihin ei siis kuitenkaan kuulunut turvatarkastus, olisi tapahtuma pystytty luultavasti estämään. Sitä ei ainakaan tiedetä koska turvatarkastuksia ei tehostetuissa toimissa ollut. Toisessa taas keinot tapauksien estämiseen ja toimivalta-alueet eivät ole kovinkaan selvät. Saat itse päätellä kumpi on kumpi.
 

Luikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja JYP ei siis olisi pystynyt estämään tapahtumaa, esim normaaleilla turvatarkastuksella, tai vaikkapa mainostamalla että vieraskannattajille tehdään tiukka turvatarkastus?

Kyllä olisi ehkä voinut, ehkä ei. Pointti oli se, että tähän asti niitä ei ole tarvinnut tehdä, koska ihmisten järki on pelannut.

Muutaman kymmenen sekunnin ajan ilmeisesti juu. Miksi ne lakanat poistui niin nopeasti, puuttuiko Jokerit mahdollisesti asiaan?

Ilmeisesti puuttui, koska ne poistettiin, sille peukku. Mutta eikö niiden esillelaittaminenkin olisi pitänyt pystyä estämään, jos kerta järjestyksenvalvonta toimi? Kuten olisi pitänyt pystyä savupommi löytämään Jyväskylässä?

Pelaajia? P.Koivistoa ilmeisesti heitettiin kolikolla huuleen.

Huono sihti heittäjillä, eiköhän nuo tähdännyt useempaan. Mutta eikö tuollainen toiminta pitäisi estää muutenkin, osu pelaajaan tai ei?

En nähnyt ketään...
...luulet sinulle silloin käyvän?

Sinä et nähnyt, eli tätä ei tapahtunut? Asia selvä.
Kuitenkin aika moni täällä on kirjoittanut, että näin tapahtui. Ehkä he näki sitten väärin. Tuo poliisi-juttu ampuu niin yli, että ei tällainen maalainen sitä ymmärrä, joten jätän vastaamatta...

Olisiko Jokerit pystynyt nämä estämään, tapahtuiko nämä Jokereiden valvonta-alueella vai olisiko ne kuuluneet yleisen järjestyksenvalvonnan piiriin ja olisivat esimerkiksi olleet Helsingin poliisin vastuulla?

Olisi ja tapahtui. Eikös siellä myös bussin luona saanut jokunen osumaa ja se on jo moneen kertaan todettu, että järjestäjä oli ohjannut Kärppä-fanibussin tuohon kyseiseen paikkaan ja sillä tavalla ottanut vastuun siitä, että Kärppä-kannattajat voivat sinne siirtyä turvallisesti. Näin ei käynyt.

Ja lasi hajosi...
... nuo olisivat toimineet - poliisin?

Ks. edellinen vastaus.

Ai nämä olivat ensimmäiset katsojien pahoinpitelyt jääkiekkopelissä?

Eivät olleet ensimmäiset, eikä varmasti viimeisetkään. Kuitenkaan tuona kyseisenä ilta, pahoinpitelyjä EI tapahtunut Jyväskylässä pelin aikana, eikä sen jälkeen.

Saat itse päätellä kumpi on kumpi.

Tuskin minun tarvii sinulle sitä selittää, kumpi on kumpi, koska itsekin sen jo sanoin, että turvatoimet eivät olleet riittävät Jyväskylässä.

Toisessa taas keinot tapauksien estämiseen ja toimivalta-alueet eivät ole kovinkaan selvät.

Eikö tässä sitten ole tapahtunut aika iso virhe? Ja tämän virheen takia sattui yllämainuttuja asioita?
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Oivaa tekstiä Salama15 ja luikku!

Itse vielä kerran myös pariin Flintin kohtaan "puutun" :)

Muutaman kymmenen sekunnin ajan ilmeisesti juu. Miksi ne lakanat poistui niin nopeasti, puuttuiko Jokerit mahdollisesti asiaan?

Bandiksien sisältö pitäisi käsittääkseni AINA tarkastaa etukäteen. Ja kuten sanottu, oli ne esillä 20s tai 20min niin "vahinko" kerkesi jo tapahtumaan, sitä et voine kiistää?

Pelaajia? P.Koivistoa ilmeisesti heitettiin kolikolla huuleen.
Eikös niitä kolikoita/tjsp. Kärppä-päätyyn (eli siis sinne Eteläpäätyyn) lennellyt pelin aikana useamminkin, tai ainakin pariin otteeseen asiasta kuulutettiin (itse en kuulutusta kuullut, mutta näin on täälläkin moneen otteeseen mainittu)?

En nähnyt ketään odottamassa missään, paikalla oli kuulemma myös virkavaltaa (poliiseja) joita kuulemma sai töniä ilman rangaistuksia sivuun että pääsi Kärppäkannattajien kimppuun.
Itse näin ihan ominsilmin hallin pihalla näitä mitänytovatkaan-edustajia ihan Kärppäfaneja odottamassa, samaa laumaa näkyi myös Pasilan Assalle menevän sillan päässä, sekä itse aseman tunnelissa.
Tai ainakin kaikille niille tuli aika kova kiire kun poliisisedät paikalle lopulta ennättivät :)

Olisiko Jokerit pystynyt nämä estämään, tapahtuiko nämä Jokereiden valvonta-alueella vai olisiko ne kuuluneet yleisen järjestyksenvalvonnan piiriin ja olisivat esimerkiksi olleet Helsingin poliisin vastuulla?
Hallin piha kuuluu järjestäjän vastuulle. Jos eivät pysty itse, niin yleensä sitä virkavaltaa pyydetään sitten avuksi.

Ja lasi hajosi, miten Jokerit olisi tuon estänyt kilometrin päässä hallilta? Lähettämällä sinne järkkäreitä, millä valtuuksilla nuo olisivat toimineet - poliisin?
Paikka oli järjestävän tahon osoittama. Vierasfanit pyytäneet bussille pääsyä hallin parkkikselle, ja se kun ei onnistunut, osoitettiin Messukeskus.
Joten kyllä kuuluu heidän vastuulle (+ edellisen kohdan vastaukseni).
 

bultsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on aika hauska ajattelumalli, viistää aika läheltä sitä kun Allan-isä antoi Feija-pojalle selkään => ei siksi, että poika varasti vaan siksi, että jäi kiinni... Siis jos teet jotain 100% kiellettyä etkä jää kiinni on syy muualla?
Tottakai vika on järkkäreiden jos eivät tee työtään kunnolla. Heidän tehtävänsä on tarkastaa halliin tulijat ja löytää mahdolliset soihdut jne. Hyvin yksinkertaista. Älä kuitenkaan luule että minä tuen soihdutusta ja muuta häiriköintiä. Täysiä idiootteja nämä rähinöitsijät.

Jos yksikään kusipää ei veisi missään päin Suomea jäähalliin mitään vaarallista / kiellettyä niin turvatarkastukset voisi lopettaa
Aina riittää niitä vatipäitä, eivätkä ne tule loppumaan. Katsojien turvallisuutta ei voi taata jos järkkärit eivät hoida hommiaan.

Osalla Jokereiden faneista (siis tällä kalapuikko-osastolla) tuntuu vaan olevan sellainen asenne kannattamiseen, että mitä enemmän on hälinää ja hulinointia, sen parempi.
Nii-in... se on sääli. Voisivat pikkuhiljaa ruveta kasvamaan ja jättämään nämä säälittävät hulinoinnit.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Bandiksien sisältö pitäisi käsittääkseni AINA tarkastaa etukäteen. Ja kuten sanottu, oli ne esillä 20s tai 20min niin "vahinko" kerkesi jo tapahtumaan, sitä et voine kiistää?

Vahinko tapahtui mutta se oli paljon pienempi kuin Jyväskylässä. Ilman täällä olevaa kirjoittelua tuskin monikaan edes tietäisi mitä niissä typerissä lakanoissa luki. En minä ainakaan tietäisi vaikka Eteläpäädyssä olinkin. Ja Jokerit ei ole missään väittänyt tehneensä tehostettuja turvatoimia tuona surullisen kuuluisana perjantaina, niin kuin eräs nimeltämainitsematon porukka väitti tehneensä kun hallissa savuteltiin ja palohälyttimet huusivat ja keskeyttivät pelin.

Eikös niitä kolikoita/tjsp. Kärppä-päätyyn (eli siis sinne Eteläpäätyyn) lennellyt pelin aikana useamminkin, tai ainakin pariin otteeseen asiasta kuulutettiin (itse en kuulutusta kuullut, mutta näin on täälläkin moneen otteeseen mainittu)?

En tiedä mitä sinne jäälle oli lentänyt, enkä tiedä edes mistä suunnalta niitä on mahdollisesti heitelty. Kolikoiden tuomisen estäminen hallille on aika vaikeaa, ellei mahdotonta. Myös tuollaisen heittelyn estäminen on vaikeaa ennakolta, siihen tosin pitää puuttua jos sitä nähdään.

Hallin piha kuuluu järjestäjän vastuulle. Jos eivät pysty itse, niin yleensä sitä virkavaltaa pyydetään sitten avuksi.

No jos hallin pihalla tapeltiin niin sitten se on Jokereiden vastuulla sen alueen turvallisuuden takaaminen, oliko paikalla kuitenkin järjestysmiehiä? Vai antoiko Jokerit poikien vapaasti tapella?

Paikka oli järjestävän tahon osoittama. Vierasfanit pyytäneet bussille pääsyä hallin parkkikselle, ja se kun ei onnistunut, osoitettiin Messukeskus.
Joten kyllä kuuluu heidän vastuulle (+ edellisen kohdan vastaukseni).

Ja Areenan lähettyvillä tehdään edelleenkin niitä tietöitä joten siellä on liikenteen osalta hieman erityisjärjestelyjä, ne on Jokereista riippumattomia. Olisiko Jokereiden pitänyt järjestää poliisisaattue Kärppäkannattajille tuonne Messukeskuksen parkkiin? Hallin järjestyksenvalvojien valtuudet kun ei taida sinne messukeskuksen parkkiin asti riittää, vai?


Minä edelleenkin kyseenalaistan JYPin tehostetut turvajärjestelyt ja sen että savutusta ei olisi hallissa pystytty suhteellisen vähällä vaivalla estämään, Jokerifanien halliin pääsy olisi hidastanut mutta se tuskin teitä kiinnostaa tai haittaa. Sen sijaan kyseenalaistan että olisiko Jokerit voinut tehdä paljoakaan enempää silloin perjantaina, olisi toki voineet varautua kovemmin. Harmi ettei Jokerit muistanut antaa liirumlaarumia joistain keksityistä tehostetuista turvatoimista.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No jos hallin pihalla tapeltiin niin sitten se on Jokereiden vastuulla sen alueen turvallisuuden takaaminen, oliko paikalla kuitenkin järjestysmiehiä? Vai antoiko Jokerit poikien vapaasti tapella?

Paikalla oli järjestysmiehiä että virkavaltaa pitämässä porukkaa loitollaan, mutta pallo oli molemmilla näistä myöskin vähän hukassa että mihin suuntaan ketäkin pitäisi laittaa, ja miten.
Ts. eivät olleet tilanteen tasalla, esim. minulle Poliisisetä selitti jotenkin näin kun tilannetta katselin;
Poliisi - "Jatkakaa vain suoraan messukeskukseen päin bussille"
Minä - "Anteeksi vain mutta en ole dösällä edes tullut. Kuten ei ole muuten tullut ~80% näistä muista kärppäfaneistaan. Nämä ~80% suuntaavat suurimmaksi osaksi Pasilan asemalle ja toivottavasti teikäläisiä on myös siellä tilannetta katsomassa"
Tuon jälkeen Poliisisetä menee hämilleen ja kääntää katseensa muualle. Me jatkamme matkaa :)

Taustatyö oli jäänyt tekemättä selkeästi... Eli eivät tienneet esim. EtäKärpistä (eli nämä Oulusta karanneet pitkätukka it-työttömät) nähtävästi mitään, tai ainakaan sitä, mistä he suurimmaksi osaksi ovat.

Ja Areenan lähettyvillä tehdään edelleenkin niitä tietöitä joten siellä on liikenteen osalta hieman erityisjärjestelyjä, ne on Jokereista riippumattomia. Olisiko Jokereiden pitänyt järjestää poliisisaattue Kärppäkannattajille tuonne Messukeskuksen parkkiin? Hallin järjestyksenvalvojien valtuudet kun ei taida sinne messukeskuksen parkkiin asti riittää, vai?
Tätähän tuolla aiemmin jo kyselin, että mihin asti se järjestävän tahon vastuualue on hartwall-areenalla?
Varsinkin tässä tapauksessa kun järjestävä taho on kärppien bussin sinne messukeskukseen osoittanut.
Minun käsitykseni mukaan edelleen järjestäjät ovat vastuullisia siitä, että vierasfanit sekä heidän "omaisuutensa" ovat turvassa.
Toki jos jollakin on heittää ihan oikeaa faktaa tällaisen asian laidasta, niin anti tulla. Mutta ei ole kukaan vielä kunnolla saanut tyrmättyäkään ajatuksiani?

Tuohon Nykäskylä-caseen en ota ite kantaa millään tavalla :)
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätähän tuolla aiemmin jo kyselin, että mihin asti se järjestävän tahon vastuualue on hartwall-areenalla?
Varsinkin tässä tapauksessa kun järjestävä taho on kärppien bussin sinne messukeskukseen osoittanut.
Minun käsitykseni mukaan edelleen järjestäjät ovat vastuullisia siitä, että vierasfanit sekä heidän "omaisuutensa" ovat turvassa.
Toki jos jollakin on heittää ihan oikeaa faktaa tällaisen asian laidasta, niin anti tulla. Mutta ei ole kukaan vielä kunnolla saanut tyrmättyäkään ajatuksiani?

Eilisessä HS:ssä SM-Liigan turvapäälikko Simo Siira kertoo ainakin järkkärien valtuuksien päättyvän Areenan pihaan. Näin olen myös itse parilta työntekijältä aikanaan kuullut.

Bussi olisi pitänyt saada lähemmäs hallia, siinä Jokerit on tehnyt virheen. Jatkossa varmasti homma toimii paremmin. Eiköhän tästä jotain olla toimistollakin opittu.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eilisessä HS:ssä SM-Liigan turvapäälikko Simo Siira kertoo ainakin järkkärien valtuuksien päättyvän Areenan pihaan. Näin olen myös itse parilta työntekijältä aikanaan kuullut.

Bussi olisi pitänyt saada lähemmäs hallia, siinä Jokerit on tehnyt virheen. Jatkossa varmasti homma toimii paremmin. Eiköhän tästä jotain olla toimistollakin opittu.
No Jokerit on vastuussa noista fanibussilla tulleista faneista siltikin, että vika on vain Jokereiden ei kenenkään muun.
Jos Jokerit ei pysty järjestämään busseille tilaa lähempää areenaa on heidän turvattava myös fanien häiriötön matka busseille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös