Fanitoiminta ja sen seuraukset

  • 838 157
  • 2 865

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos kysymys olisi joukkueen bussista, tuon nyt voisi allekirjoittaa. Mutta "virallinen" fanibussi. Jos Areenan pihalle ei mahdu, niin bussi pitää kauemmaksi, muttei siihen mitään sen parempaa turvallisuuspalvelua silti sisälly.

Kyllä Areenan pihalle olisi viime perjantaina ainakin mahtunut, siitä ei voi olla kyse.
Muuten ihan höpöhöpöä... Kyllä se vaan edelleen kuuluu järjestävälle taholle huolehtia vierasfaneista, että heidän omaisuudesta hallin LÄHIALUEELLA. Johon myös Messukeskuksen parkkipaikka kuuluu, koska JÄRJESTÄVÄ osapuoli on paikan vierasfaneille osoittanut.
Ja tämähän jo myönnettiin käsitykseni mukaan jaffa-areenan toimesta, että vähä persiilleen meni ainakin tuon osalta.
 

Xteemu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä Areenan pihalle olisi viime perjantaina ainakin mahtunut, siitä ei voi olla kyse.
Muuten ihan höpöhöpöä... Kyllä se vaan edelleen kuuluu järjestävälle taholle huolehtia vierasfaneista, että heidän omaisuudesta hallin LÄHIALUEELLA. Johon myös Messukeskuksen parkkipaikka kuuluu, koska JÄRJESTÄVÄ osapuoli on paikan vierasfaneille osoittanut.
Ja tämähän jo myönnettiin käsitykseni mukaan jaffa-areenan toimesta, että vähä persiilleen meni ainakin tuon osalta.

Kyllä tappelevat porukat voivat kantaa itse vastuun teoistaan ja tekemistään vahingoista. Jos minä heitän kivellä bussin ikkunan rikki, vastuu on minun eikä urheiluseuran, vaikka kuinka olisin tulossa sen seuran järjestämästä yleisötapahtumasta. Jos potkaisen rummun puhki, samoin. Vastuu on minun eikä Keijo Säilynojan. Vastaavasti, kun minua on Raksilassa mylvivä keppanaseurue töninyt, en siksi vaadi Junnoa "heräämään", vaan säälin kyseisten aikuisten miesten elämän ankeutta.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Kyllä tappelevat porukat voivat kantaa itse vastuun teoistaan ja tekemistään vahingoista. Jos minä heitän kivellä bussin ikkunan rikki, vastuu on minun eikä urheiluseuran, vaikka kuinka olisin tulossa sen seuran järjestämästä yleisötapahtumasta. Jos potkaisen rummun puhki, samoin. Vastuu on minun eikä Keijo Säilynojan.
Kovasti on eri ääni kellossa nyt, kun on omat järkkärit kyseessä. Jos nyt puhuttaisiin makkarapalkkajärkkäreistä, niin heistä löytyisi helposti syy niin bussin kivittämiseen, kuin naisen hakkaamiseen.
 

Xteemu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kovasti on eri ääni kellossa nyt, kun on omat järkkärit kyseessä. Jos nyt puhuttaisiin makkarapalkkajärkkäreistä, niin heistä löytyisi helposti syy niin bussin kivittämiseen, kuin naisen hakkaamiseen.
Enpä usko. Olisit nyt quotannut ihan loppuun asti. Kirjotin, että "Vastaavasti...

Hartwall Areenalla ei ole mitään "omia järkkäreitä". Siis jokerihenkisiä puuskuttajia, jotka silmät kiiluen elävät mukana ottelun jokaisen sekunnin ja toimivat sitten fiilispohjalta vähän sen mukaisesti. Areenalla järjestetään paljon muitakin tapahtumia, kuin jääkiekko-otteluita ja järjestyksenvalvojat ovat palvelualan keikkatyöläisiä, joilla ei ole valtavan suuria intohimoja toimia muuten kuin ammattimaisesti. Turvallisuusasioat hoidetaan suurin piirtein niin hyvin kuin Suomessa on tapana. Tähän asti ei ole tarvittu mitään mellakkapoliiseja. Jos kehitys johtaa sellaiseen, on se taatusti enemmän rähinäporukoiden ja rähinäkulttuurin oma syy, kuin järjestävien seurojen.
 
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jos jokainen huolehtisi omasta suustaan ja omista nyrkeistään, niin ei tarvitsisi syyttää liigaa, fanikluberja, seuroja eikä mediaa.
Ei tarvittaisi myöskään järjestyksenvalvontaa. Valitettavasti tapahtumissa käy porukkaa, joilla ei oma järki ja harkintakyky riitä kontrolloimaan tekemisiään. Siksi tarvitaan järjestyksenvalvontaa, jonka järjestäminen on tapahtumanjärjestäjän vastuulla.
 

BaronFIN

Jäsen
Pitäisikö sitten "holhousyhteiskunnan" kieltää kaikenlaiset vihalaulut liigahalleissa ettei syntyisi tilanteita, joissa "pitää vastata huutoon"?
OT: Itse asiassa "holhousyhteiskunta" kielsi 2000-luvun alussa Vekaranjärvellä marssilaulut, joissa saatetaan haastaa riitaa eri aselajien välillä...

Aika tehokkaasti pistivät poikki siellä eri yksiköiden perinteet.

En näe miksi pitäisi vittuilu-lauluja sietää katsomoissakaan. Jalkapallossa Palloliitto pitää joukkueita vastuullisina faniensa toiminnasta. UEFA ei siedä pätkääkään rasismi/vihalauluja kansainvälilissä otteluissa. En näe mitään järkevää syytä miksi jääkiekossa ja SM-liigassa joukkueet eivät voi olla vastuussa faniensa toiminnasta.
 

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
OT: Itse asiassa "holhousyhteiskunta" kielsi 2000-luvun alussa Vekaranjärvellä marssilaulut, joissa saatetaan haastaa riitaa eri aselajien välillä...

Aika tehokkaasti pistivät poikki siellä eri yksiköiden perinteet.

Siihenkö oikeasti haluat mennä, että samanlaiset käyttäytymissäännöt jne. pätisivät normiyhteiskunnassa kuin kassulla? Siellä käskettiin myös leikkaamaan hiukset ja parta sen yhteisön normien mukaiseksi, eikä minkäänlaista erilaisuutta suvaita. Melko ontuva vertaus rinnastaa nuo kaksi.

Ei kiitos, mulle riitti vuosi sitä touhua.
 

BaronFIN

Jäsen
Siihenkö oikeasti haluat mennä, että samanlaiset käyttäytymissäännöt jne. pätisivät normiyhteiskunnassa kuin kassulla? Siellä käskettiin myös leikkaamaan hiukset ja parta sen yhteisön normien mukaiseksi, eikä minkäänlaista erilaisuutta suvaita. Melko ontuva vertaus rinnastaa nuo kaksi.

Ei kiitos, mulle riitti vuosi sitä touhua.
Pointtini oli, että armeijan oli aivan turha kieltää noita "vihanpitolauluja" kasarmeilla, koska siellähän kaikki ovat loppujen lopuksi samalla puolella. Ne olivat perinteisiä, hauskoja sekä humoristisia, mutta niin vain kukkahattutädit halusivat ne pois sieltä, ja saivatkin...

Vihanpitolaulut katsomoissa ovat oikeasti sellaista dynamiittia, että lopputulos joku päivä on vielä "stiletti kylkiluiden välissä" (kun ne itse kerjäs sitä). Ei nyt hirveästi maksaisi vaivaa faniporukoilta ja esim. liigalta sopia yhteisistä pelisäännöistä, joissa pyritään edes käyttäytymään ihmisiksi laulujen sanoituksia ihmeteltäessä. Luulisi, että jokaisen sävelkorva tunnistaa eron omien kannustamisessa sekä avoimessa vastustajille vittuilussa.

Ihiminen on siitä vaikea olento, että se osaa käyttyä vain silloin kun sen on pakko. Internetissä ei siis juuri koskaan. Tai naamioiden takaa Smash Asem mielenosoituksissa tai naamioiden takaa fanikatsomoissa (viittaan siihen promilleen, joka ei osaa käyttäytyä).

Onko se omien kannustaminen niin vaikeaa, että tappion tullessa pitää alkaa vähättelemään/mukiloimaan toisia?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
"SM-liigan tekemien selvitysten mukaan ottelutapahtumassa esiintyneisiin järjestyshäiriöihin on osallistunut niin sanotun Ultras-yhteisön jäseniä."

Nyt on tämäkin virallisesti todettu, ei tarvitse enää arvuutella ketkä sen ringin tekivät hallin eteen, kun Kärppäfanit poistuivat.
Olen nyt tavannut tuon siteeramasi lauseen kolmeen kertaan ja oikein hitaasti vielä, siltikään en voi vetää samaa johtopäätöstä. Mikäköhän tässä taas mättää?
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
"SM-liigan tekemien selvitysten mukaan ottelutapahtumassa esiintyneisiin järjestyshäiriöihin on osallistunut niin sanotun Ultras-yhteisön jäseniä."

Itse ottelutapahtumassahan ei tapahtunut suurempiä häiriöitä, mutta tapahtuman jälkeen sitäkin enemmän. Ja tästä idioottien tempauksesta Jokerit sai sakot. Virheitä toki tehtiin fanibussin kohdalla, kun sitä ei hallin viereen päästetty.

Mutta menikös nuo Jokereiden sakot ihan oikeaan osoitteeseen? Mitenkään en siis noita riehujia puolustele, vaan hieman kyseenalaistan Jokereiden toimineen väärin.

SM-liigan turvallisuusvastaava Siira totesi tutkimusten osoittaneen, että osa riehujista ei ollut ollenkaan matsissa paikanpäällä. Näistäkin Jokerit ovat siis vastuussa?
 
Olen nyt tavannut tuon siteeramasi lauseen kolmeen kertaan ja oikein hitaasti vielä, siltikään en voi vetää samaa johtopäätöstä. Mikäköhän tässä taas mättää?
No varmaankin se, että olin itse todistamassa tilannetta läheltä ja näin UJ-tunnukset. En ole niin tarkkaan tätä ketjua lukenut, mutta eikös täällä olla pidetty ainakin osittain häiriöitä satunnaisten jokerikannattajien aiheuttamina. Nyt myös sm-liigassa on todettu sama, että homman oli organisoinut nimenomaan UJ.

Edit: No joo, tuossa tosiaan sanotaan "ottelutapahtumassa", mutta kaippa ne hallin pihan tapahtumat luetaan myös ottelutapahtumaan kuuluviksi.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
"SM-liigan tekemien selvitysten mukaan ottelutapahtumassa esiintyneisiin järjestyshäiriöihin on osallistunut niin sanotun Ultras-yhteisön jäseniä."
Vai että oikein SM-liigan tekemien selvitysten mukaan. Sen organisaation ammattitaidon tuntien nämä "selvitykset" on yhtäkuin Jatkoaika.comin keskustelupalsta. Ja tämä ketju.

Nyt on tämäkin virallisesti todettu,
Edellä olevasta siis mielestäsi seuraa automaattisesti seuraava (?):
ei tarvitse enää arvuutella ketkä sen ringin tekivät hallin eteen, kun Kärppäfanit poistuivat.
Siis kun SM-liiga virallisesti jotain toteaa niin se on sitten totuus? Oma arkikokemukseni viittaa kyllä aivan muuhun.

Tuolla linkissä olevan jutun on lopussa varsinainen helmi, joka alleviivaa SM-liigan organisaation ammattitaitoa:

http://www.sm-liiga.fi/arkisto/jokerit/sm-liiga-maarasi-jokereille-10-000-euron-sakon.html

Sakon määrää koventavana tekijänä pidetään tässä tapauksessa sitä seikkaa, että SM-liigan otteluissa esiintyviin merkittäviin järjestyshäiriöihin liittyy toistuvasti Jokerien faniryhmien tai niiden kaltaisten ryhmien tekoja.

Mitä vitun "Niiden kaltaisia ryhmiä", häh?
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Tuolla linkissä olevan jutun on lopussa varsinainen helmi, joka alleviivaa SM-liigan organisaation ammattitaitoa:

http://www.sm-liiga.fi/arkisto/jokerit/sm-liiga-maarasi-jokereille-10-000-euron-sakon.html

Mitä vitun "Niiden kaltaisia ryhmiä", häh?

Kenties SM-liiga on samaa mieltä ison osan Jokerikannattajista puhumattakaan muiden joukkueiden kannattajista kanssa siitä, että esim. kyseinen UJ ei loppujen lopuksi kuitenkaan kenties kannattamista ole.

Mielestäni SM-liigalta ihan jämäkkä ratkaisu antaa sakko Jokereille. Perseestä siinä mielessä että sakon aiheuttaneet pääsevät kuin koira veräjästä mutta merkki Jokereille siitä, että heidän tulee organisaation puolesta pitää huoli mätämunien poistamisesta.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
SM-liigan turvallisuusvastaava Siira totesi tutkimusten osoittaneen, että osa riehujista ei ollut ollenkaan matsissa paikanpäällä. Näistäkin Jokerit ovat siis vastuussa?
Tämä taistelu on jo hävitty ja sikäli sama mitä seuraamuksia tuosta tuli. Tämä lainaus vaan on se, joka tässä jo pidemmän aikaa on mietityttänyt, kuinkakohan suuri osa noista häiriköistä on itse asiassa sellaisia, että ei niille Jokerit meinaa yhtään mitään ? Ihan väkisinkin näistä jää sellainen käsitys, että jokin ryhmä hakee syytä typerälle käyttäytymiselle ja nyt sitten mennään näin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3

Heh, jälleen kerran osoitus että vain helsikiläisseuroja (ja Alpoa) sakotetaan. JYP ei saanut järjestyshäiriöistä (joka keskeytti pelin) mitään sakkoja. SM-liiga vain hyssytteli ja totesi JYPin tehneen kaikkensa, vaikka edes alkeellista ruumiintarkastusta ei vierasfaneille oltu tehty ja järjestysmiehet eivät pystyneet edes nimeämään tekijää. Nyt sitten Areenan ulkopuolella tapahtuu järjestyshäiriöitä, hallissahan sisällähän ei tapahtunut mitään, niin Jokerit saa 10 000 euron sakot. Anna mun nauraa, tää varmasti paransi turvallisuutta jälleen aivan saatanasti - hyvä SM-liiga.
 

Xteemu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No varmaankin se, että olin itse todistamassa tilannetta läheltä ja näin UJ-tunnukset. En ole niin tarkkaan tätä ketjua lukenut, mutta eikös täällä olla pidetty ainakin osittain häiriöitä satunnaisten jokerikannattajien aiheuttamina. Nyt myös sm-liigassa on todettu sama, että homman oli organisoinut nimenomaan UJ.

Edit: No joo, tuossa tosiaan sanotaan "ottelutapahtumassa", mutta kaippa ne hallin pihan tapahtumat luetaan myös ottelutapahtumaan kuuluviksi.

Ei kai siitä nyt suurta erimielisyyttä ollutkaan, etteikö riitaa ja rettelöä ole ollut aiheuttamassa UJ, mutta Pasilan aseman naisenhakkaajia tässä nyt ei ole vielä henkilöity. Vaikka ihan sama, teon tuomittavuuteen se ei mitenkään vaikuta.

Jos UJ on syyllistynyt myös väkivaltaan esim. alapihan ovien edustalla, niin ei voi muuta kuin ihmetellä. Olen aina luullut, että laulut ja muu roolipeli on eri asia kuin nyrkkitoiminta.

Joka tapauksessa erinomaisen ikävää, että fanitoiminta on tätä juuri nyt vuoden kohokohdan, play offien, aikana.
 

vero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Heh, jälleen kerran osoitus että vain helsikiläisseuroja (ja Alpoa) sakotetaan. JYP ei saanut järjestyshäiriöistä (joka keskeytti pelin) mitään sakkoja. SM-liiga vain hyssytteli ja totesi JYPin tehneen kaikkensa, vaikka edes alkeellista ruumiintarkastusta ei vierasfaneille oltu tehty ja järjestysmiehet eivät pystyneet edes nimeämään tekijää. Nyt sitten Areenan ulkopuolella tapahtuu järjestyshäiriöitä, hallissahan sisällähän ei tapahtunut mitään, niin Jokerit saa 10 000 euron sakot. Anna mun nauraa, tää varmasti paransi turvallisuutta jälleen aivan saatanasti - hyvä SM-liiga.

Mitä nyt pelaajia oli vähän heitelty kolikoilla. Yhden Kärppäpelurin mukaan vielä 20 senttisillä tai pienemillä. Toivoi ensi kerralla kaksi euroisia.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Olen nyt tavannut tuon siteeramasi lauseen kolmeen kertaan ja oikein hitaasti vielä, siltikään en voi vetää samaa johtopäätöstä. Mikäköhän tässä taas mättää?

Veikkaisin, että kyseessä on helvetinmoinen näsäviisaus ja saivartelu. Ja kyllähän osansa voi olla hieman erilaisella katsantokannalla.

Ultras-järjestöistä puheenollen hehän tekevät kovan työn esim. hienojen tifojensa eteen ja ovat varmasti sydämellään mukana joukkueen kannattamisessa. Se on hienoa, mutta sitten muutamat ylilyönnit pilaavat positiiviset asiat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös