Olin narrifanien puoleisessa päädyssä hallissa, ja tältä pohjalta pari huomiota / kommenttia.
Pommin poksahdettua kaksi järkkäriä ryntäsi hakemaan ilotulitteen pois jokerifanien keskeltä katsomon lattialta. Palohälyttimen lauettua ja tämän myötä aikaistetun erätauon alettua, järjestysmiehiä parveili ryhmän edessä, mutta kellään ei tuntunut olevan käsitystä siitä, kuka pommin oli laukaissut. Lopulta silminnäkijöiden järkkäreille nimeämä kaveri haettiin voimakkain ottein pois katsomosta.
Tuohon pakko sanoa että jos otteet oli mielestäsi kovia, niin kannattaa tutustua voimankäytön porrastukseen, mitä minä tilannetta seurasin, tuossa mentiin ihan ihan normaalilla ohjauksella mutta vastustaminen johtaa aina vaan kovempaan voimankäyttöön, siksi se ei ikinä kannata.
Hetkeä myöhemmin poliisit saapuivat paikalle, keskustelivat tovin järjestysmiesten ja epäillyn kanssa, ja lähtivät epäilty mukanaan paikalta.
Järjestyksenvalvoja. Ja yksi epäillyistä, ko. epäilty oli ottelun loppuun asti hallissa joten eivät lähteneet hallista.
Näiden havaintojen perusteella syntyi vaikutelma, että mikäli faniryhmällä on johtaja, ei ryhmä kokonaisuutena ole millään tavalla hänen hallinnassaan, tai sitten hän ja muukin ryhmä hiljaa hyväksyy tällaisen toiminnan. Ryhmän kollektiivinen vastuu nimittäin olisi näkynyt esimerkiksi siinä, että heti pommin poksahdettua yhteistuumin olisi järkkäreille ilmoitettu pommin heittäjä. Ja "pomon" johtajuus siinä, että hän olisi tekijän selvittänyt omiensa havaintojen perusteella, ja antanut tämän ilmi järjestymiehille ja poliiseille.
Tästä samaa mieltä, isompi ryhmä tiesi kenellä se oli ja kuka sytytti. Siinä jos nämä rätit, mitä ikinä onkaan, olisivat syttyneet palamaan, olisi riski leviämisestä vaatteisiin ollut myös iso.
Jos jv:t useaan kertaan kävivät sanomassa ettei tapahtumassa saa naamaansa peittää hupulla ja kaulahuivilla ja sitä jatkui ottelun loppuun saakka, voi todella miettiä mitkä ovat näiden yksilöiden tavoitteet.
Tähän lisätään vihahuudot jotka kohdistuu vastustajaan, sori, tämä ryhmähän pitää sitä kannustuksena, jeah, plus naaman peittäminen on jo syy poistaa tapahtumasta, joten useampi fani sai taas niin paljon mahdollisuuksia joita en itse olisi antanut.
Osa jokerifaneista selvästi vaivaantui tuosta tempauksesta mutta turha kuvitellakkaan etteikö tuollaisesta ole ollut tietoa osalla ryhmästä.
Osa porukasta oli taas uhmakkaita teinejä jotka puhuvat kuin olisivat aikuisia tietämättä mitä edes ympärillä tapahtuu. Haluaisin pomia ko. ryhmästä 4-6 jokeri"fania" niin että he ovat yksin tai tuossa pienessä ryhmässä samassa tilanteessa, uskaltaako edelleen laulaa laulujaan, vähän epäilen.
Eka kohta pieleen, Jyväskylässä järkkäreille tärkeintä on pelin seuraaminen, siksi sauhuttelijaa ei saada vastuuseen.
Ison maailman meininki ei tunnu sopivan tänne ja järkkärit on sillä makkarapalkalla tosiaan tuolla hommassa. Auktoriteetti riittää lähinnä pikkupenskojen siirtelyyn.
:D
Oletko itse katsellut peiliin tai antanut näyttöjä miten isoja miehiä siirrellään? Kun puhut muiden auktoriteetista...