Fanitoiminta ja sen seuraukset

  • 840 065
  • 2 865

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
No minun ei ainakaan tarvitse kaivella vanhoja uutisia ollenkaan, todetakseni absoluuttisella varmuudella että "Jokerifanit häiriköivät"-tyylisiä otsikoita esiintyi osapuilleen 100% enemmän kuin "Järjestyksenvalvonta petti"-tyylisiä otsikoita.

Ketä siis syytät vääristelystä?

Loppukaneetissa kumpaakaan ei enää syyllistetä vaan molemmat osapuolet ovat päässeet fyysisten vahinkojen kattamisessa sovintoon.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Loppukaneetissa kumpaakaan ei enää syyllistetä vaan molemmat osapuolet ovat päässeet fyysisten vahinkojen kattamisessa sovintoon.

Ilmoitetaan vain, että on päästy sopimukseen osapuolien kanssa. Mikä on siis loppuratkaisu? Kaikki paitsi jatkoajan lukijat ajattelevat "Vihdoinkin ne narrifanit saatiin edesvastuuseen tekosistaan" tietämättä faktoja koko jutusta. Kaikkialla mediassa vaan jankutettu(hehkutettu) "Jokerifanit rikkoivat penkkejä Hämeenlinnassa"

Tasan ei mee nallekarkit, mutta mitäs sen on väliä. Tämmösten tapausten takia vaan media ottaa fanit silmätikukseen, Tampereen suunnalta kysellään uskaltaako faneja enään edes päästää halliin yms.
 
Ilmoitetaan vain, että on päästy sopimukseen osapuolien kanssa. Mikä on siis loppuratkaisu? Kaikki paitsi jatkoajan lukijat ajattelevat "Vihdoinkin ne narrifanit saatiin edesvastuuseen tekosistaan" tietämättä faktoja koko jutusta. Kaikkialla mediassa vaan jankutettu(hehkutettu) "Jokerifanit rikkoivat penkkejä Hämeenlinnassa"

No jos yhtään lohduttaa niin minä en ainakaan ajattele niin. Itse asiassa uskon vahvasti, että molemmat ovat tulleet vastaan toisiaan. Tämä siksi, että kumpikin osapuoli oli aluksi niin ehdoton joka asiassa. Voisiko jopa olla se ideaalitilanne, että molemmat osapuolet ovat sanoneet toisilleen kättäpaiskatessa, että "ehkä sitten vikaa oli molemmissa ja lopetetaan tämä tyhjän päiväinen nahistelu". Liekkö sitten enää rahakaan vaihtanut omistajaa? Mitäpä siitä, pääasia että homma on saatu päätökseen ja uskon, että se on monen jatkoajan lukijan mielipide.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ketä siis syytät vääristelystä?
Mistä sä vedät näitä johtopäätöksiäsi? En minä ole ketään syyttänyt missään vaiheessa vääristelystä. Totesin vain että yksipuolisesti on uutisoitu ja oletan, kuten sinäkin, että sovinnossa molemmat osapuolet ovat ottaneet vastuun tekemisistään, mutta vain toisen osapuolen tekemiset on uutisoitu.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
No jos yhtään lohduttaa niin minä en ainakaan ajattele niin. Itse asiassa uskon vahvasti, että molemmat ovat tulleet vastaan toisiaan. Tämä siksi, että kumpikin osapuoli oli aluksi niin ehdoton joka asiassa. Voisiko jopa olla se ideaalitilanne, että molemmat osapuolet ovat sanoneet toisilleen kättäpaiskatessa, että "ehkä sitten vikaa oli molemmissa ja lopetetaan tämä tyhjän päiväinen nahistelu". Liekkö sitten enää rahakaan vaihtanut omistajaa? Mitäpä siitä, pääasia että homma on saatu päätökseen ja uskon, että se on monen jatkoajan lukijan mielipide.
Mutta sinä tuskin tuletkaan tänne väittämään että uutisointi asiasta olisi ollut jotenkin tasapuolista tai että toinen osapuoli olisi missään vaiheessa julkisesti kantanut vastuuta tekemisistään?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mutta sinä tuskin tuletkaan tänne väittämään että uutisointi asiasta olisi ollut jotenkin tasapuolista tai että toinen osapuoli olisi missään vaiheessa julkisesti kantanut vastuuta tekemisistään?

Uutisoinnissa on ollut vain mikä on varmaa, Jokerifanit hajoittivat penkkejä. Fyysisen, konkreettisen vahingon aiheuttajat.

Periaatteellisella tasolla sama kuin se että lainaat pyörääsi humalaiselle, tämä ajaa metsään, ja se menee rikki. Jos asia uutisoidaan "Humalainen rikkoi kaverinsa pyörän" ei tarkoita mitään erikoista syyllistämistä, ainoastaan konkreettisen aineellisen vahingon uutisointia.

Iltalehdessä Hassinen ilmoittaa Jokerifanien hyväksyneen laskun.

http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/200710126710381_jk.shtml

Eikös tämä ole aika helposti tulkittavissa niin, että Jokerifanit myöntävät syyllisyytensä.

Onko laskun summa tarkkaan sama kuin vahingoista aiheutuneet kustannukset?
 

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Iltalehdessä Hassinen ilmoittaa Jokerifanien hyväksyneen laskun.

Hassinen puhuu vaihteeksi ihan paskaa. Siinä käsityksessä ollaan että tota summaa ei olla maksettu eikä myöskään aiota maksaa - ja miksi pitäisikään?

Taitaa käydä niin, että oikeuteen tuossa mennään. Tsemppiä vaan Hassiselle!
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Uutisoinnissa on ollut vain mikä on varmaa, Jokerifanit hajoittivat penkkejä.
Uutisoinnista on puuttunut fakta, että ns. järjestyksenvalvojat aiheuttivat vaaratilanteen usealle sadalle ihmiselle käskemällä nämä katsomotilaan, joka ei soveltunut tällaiselle katsojamäärälle ja tämän käskytyksen lopputulemana muutama penkki vaurioitui.
 
Mutta sinä tuskin tuletkaan tänne väittämään että uutisointi asiasta olisi ollut jotenkin tasapuolista tai että toinen osapuoli olisi missään vaiheessa julkisesti kantanut vastuuta tekemisistään?

Suurin osa tänne kirjoittaneista tietävät keltaisen lehdistön uutisointi tavan. Monet jopa ajattelevat. Itse olen alusta asti ollut yhtä mieltä asiasta eikä siinä mielipiteessä kumpikaan osapuoli ole täysin syytön. Halli-judanssi on enemmän ollut syyllinen, koska heillä on ollut vastuuta hieman enemmän jo alun alkajen.

Mutta toistan kuitenkin vielä kerran tuntemattoman tyyliin "en minä mitään syyllistä kaipaa.. Lahtista ja konekivääriä mää kaipaan" eli en ajattele Jokerifaneja mitenkään erikseen syyllisenä, vaikka sm-liigan sivuilla ei mitään synninpäästöä ole annettukaan virallisesti suuntaan tai toiseen.
 

Happis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Huuhkajat, Liverpool FC
loppupäätelmänä on sitten saatu sovinto aikaan.

Niin, sovinto saatiin aikaan tietyin ehdoin;

Tonne jokerifanit.netin puolelle tulikin jo kirjoiteltua että ei tämäkään sitten mennyt ihan niinkuin Vuorisen kanssa sovittiin. Me vaadittiin että julkisuuteen annettavassa lausumassa Hämeenlinna myös myöntää tehneensä virheitä järjestysmiesten toiminnassa ja turvallisuusasioissa. Muuten ei oltaisi mihinkään sovintoratkaisuun menty vaan lakitupaan.

Eli oletetaan (mitään 100% faktaa minulla ei ole esittää, mutta vahva olettamus) JF-clubin tulleen vastaan jollain osasummalla sillä ehdolla, että järjestävä taho myöntää virheensä turvallisuus/katsomoasioissa. Tällä tavoin päästiin sopuun, mutta jälleen kerran vain toinen osapuoli piti oman puolensa sopimuksesta.

Olen saanut (kuulopuheista) sellaisen käsityksen, että taloudellista puolta ei kommentoida miltään taholta. Tämäkään ei näytä sopineen Hassiselle, vaan hän päätyy puhumaan paskaa roskalehdistössä siitä, kuinka JF-clubi olisi maksanut koko summan (ts. myöntänyt syyllisyytensä). Hassinen on tasonsa aikaisemmin osoittanut, mutta Vuorinen ja Liiga, jotka toimivat asiassa sovittelijana, vetivät todelliset pohjat. Uskomatonta perseilyä. Olen ollut ja olen edelleenki, nyt etenkin, sitä mieltä, että euroakaan ei pitäisi JF-Clubin maksaa.

Suurin osa tänne kirjoittaneista tietävät keltaisen lehdistön uutisointi tavan.

Pitääkö liigan apinoida paskalehdistöä?

Edit: Näemmä tuossa IL:n jutussa ei sanotkaan JF-clubin maksaneen koko summaa. Niin tai näin, edelleen asian uutisointi kusee.
 

haamuhanska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JOKERIT, Kajaanin Hokki, K-Vantaa, HC RuMa
Minä myös haluaisin että järjestäjältä vaadittaisiin selvitys siitä,miksi katsomoon ahdettiin tuplasti ihmisiä kapasiteettiin nähden.
En ole missään uutisessa nähnyt mainintaa tästä epäkohdasta.
Nyt joka uutisessa puhutaan vain jokerifanien rikkomista penkeistä eikä kukaan tunnu vastaavan järjestäjän virheistä.
Itse pidän järjestäjän tekemää virhettä paljon pahempana rikkeenä kuin penkkien rikkomista/rikkoutumista.
Jos Hassisella olisi munaa,niin myöntäisi että myös he tekivät virheen ahtaessaan jokerifanit huomattavasti liian pieneen katsomoon.

Tämä on minun käsitys tapahtuneesta ja minun mielipide,voi olla että en ole tarpeeksi aktiivisesti asiaa seurannu.
Mikäli yllämainitussa on jotain väärin,niin korjatkaa ihmeessä.
 
Pitääkö liigan apinoida paskalehdistöä?

Vastaanpa, koska lause oli sen jälkeen kun quotoit omaani.

Mielestäni tässä ei ole mitään syyttelevää eikä lähelläkään sensaation hakuista ilmoitusta:

sm-liiga.fi kirjoitti:
Jokerien fanit jälleen tervetulleita Hämeenlinnaan
11.10.2007 - PM


Hämeenlinnan Jäähalli Oy:n ja Jokerien fanien välinen kiista neuvoteltiin ratkaisuunsa torstaina.

Jokerien fanit ovat jälleen tervetulleita kannustamaan omiaan Hämeenlinnassa pelattavissa otteluissa.
Kiistan taustalla olivat viime kauden semifinaalisarjan HPK-Jokerit tapahtumat.
Kiistan välittäjinä toimivat Jääkiekon SM-liigan lisäksi Jokerit ja HPK.

Tuossa on vain kolme faktaa. 1. fakta = Jokerit ovat jälleen tervetulleita Hämeenlinnaan. 2. fakta = kiistan taustalla olivat viime kauden blaa blaa blaa tapahtumat. 3. fakta = kiistan välittäjinä toimivat sm-liiga, Jokerit ja HPK.

Minusta tuo ei ole keltaisen lehdistön tasoa.

+ 4. fakta = kiistassa päästiin ratkaisuun.

Jos joku noista ei pidä paikkaansa niin sitten en ihmettele yhtään, vaikka vielä keskusteltaisiin. Kukaan ei ole sanonut muuta kuin, että mitään ei makseta, ei olla maksettu eikä tulla maksamaan. Joku sopu kuitenkin saatiin jotenkin.
 
Olisin odottanut SM-liigalta tasokkaampaa uutisointia asiasta.

Mielestäni on jopa hienoa, etteivät sen kummemmin revittele. Ehkä olisi parempi, että sieltä olisi pidetty joku hieno tiedotustilaisuus, mutta he eivät olleet pääosissa tässä ja sopivaa onkin etteivät nosta itseään erikseen jalustalle. Ehkäpä jopa on ajatus siitä, että unohtuisi nyt koko asia ja pelattaisiin taas hokia.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Turha Jokerikannattajien ainakaan jatkossa ns. järjestyksenvalvojien ohjeita noudattaa, se on ainakin varmaa se!

Ottamatta kantaa itse tapahtumaan mitenkään, mutta tämän "ohjeen" on pakko olla vitsi, tosin käsittääkseni ns. järjestyksenvalvojia ei ole olemassakaan.
Jos ei ole läppä, toivottavasti et tottele itseäsi ainakaan tuossa asiassa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ottamatta kantaa itse tapahtumaan mitenkään, mutta tämän "ohjeen" on pakko olla vitsi.
Jos ei ole, toivottavasti et tottele itseäsi ainakaan tuossa asiassa.
Tuskin menen Hassisen halliin ihan heti, mutta jos menen ja joku ns. järjestyksenvalvoja ohjeistaa minut jotain tekemään, niin ainakin otan tiedot ylös että voin mahdolliset ohjeistuksesta johtuvat korvausvaatimukset lähettää eteenpäin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ehkä olisi parempi, että sieltä olisi pidetty joku hieno tiedotustilaisuus, mutta he eivät olleet pääosissa tässä ja sopivaa onkin etteivät nosta itseään erikseen jalustalle.
Joo, kato joo, hei. Tiedotustilaisuus, hei. Päättivät kuitenkin julkaistaa tiedotteen asiasta ja tuon tiedotteen jälkeen lopputulema on kuitenkin se, että Jokerikannattajat häiriköivät. Ns. järjestyksenvalvonnan virheistä ei edelleenkään ole puhuttu mitään.
 
Joo, kato joo, hei. Tiedotustilaisuus, hei. Päättivät kuitenkin julkaistaa tiedotteen asiasta ja tuon tiedotteen jälkeen lopputulema on kuitenkin se, että Jokerikannattajat häiriköivät. Ns. järjestyksenvalvonnan virheistä ei edelleenkään ole puhuttu mitään.

Oliko siellä jokin alkuperäinen ilmoitus, joka on mennyt kokonaan ohi minulta? En vieläkään huomannut siinä mitään Jokerifanien häiriköintiin viittaavaa.

Vai oliko tarkoitus siellä lukea, että Jokeri-fanit eivät aiheuttaneet mitään eivätkä syyllistyneet mihinkään?

Tuo siis ei ole tarkoitettu keskusteluksi siitä, kuka on syyllinen ja kuka ei, vaan ihan siihen, että miten se olisi pitänyt ilmoittaa. Nyt siellä oli vain raakaa faktaa ottamatta kantaa mihinkään.

EDIT: Sm-liiga siis toimi osaltaan välittäjänä kiistan ratkaisuun pääsemisessä eikä toiminut asiassa erotuomarina. Pitäisikö heidän silti julistaa joku voittaja tuohon? Eiköhän se ole osapuolten homma. Esim. Hassinen voisi antaa lausunnon keltaiselle lehdistölle, minkä olivat sopineet. Kuulemma oli sovittu, että hekin myöntävät jotain. Ei edelleenkään SM-liigan asia mielestäni.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuskin menen Hassisen halliin ihan heti, mutta jos menen ja joku ns. järjestyksenvalvoja ohjeistaa minut jotain tekemään, niin ainakin otan tiedot ylös että voin mahdolliset ohjeistuksesta johtuvat sakot itselleni lähettää eteenpäin.

Toki, tuohan on tervettä riskiajatteluun perustuvaa sinänsä, koet sen "uhaksi" tai näet siinä riskejä ja muotoilet omaa toimintaasi niin että riski poistuu tai pienenee.

Mutta järjestyksenvalvojan ei tarvitse kertoa sinulle tietojaan, laissa edellytetään vain että järjestyksenvalvojan on pidettävä kortti järjestyksenvalvontatehtävissä mukana ja esitettävä se pyydettäessä. Esitettävä, ei tarkoita ennakkotapausten mukaan että hän antaa sen sinulle jotta kirjaat tiedot siitä. Se pitää vain esittää, menee siinä 5 sek tai 10 sek.

Ajattelin vain sanoa ilman provon tynkääkään ettet odota tiedoilta liikoja, siinä mahdollisessa tilanteessa. Poliisi on se osapuoli joka niitä tietoja tarvittaessa halutessaan saa.
 
Viimeksi muokattu:

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Tiedoksi sen verran että Iltalehti on muokannut uutistaan alkuperäisestä. Siinä oli puhetta 4.000 eurosta joka pyydettiin korjaamaan sekä JF-Clubin taholta että Hassisen. Jokerifanit eivät ole eivätkä tule tuollaisia summia maksamaan.

Jokerifanien vastine tulossa myöhemmin tänään mistä asiat pitkälti selviävät.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
En vieläkään huomannut siinä mitään Jokerifanien häiriköintiin viittaavaa.
Enkä minä näin ole väittänytkään.
Vai oliko tarkoitus siellä lukea, että Jokeri-fanit eivät aiheuttaneet mitään eivätkä syyllistyneet mihinkään?
Ei tietenkään, koska se ei olisi totuus. Mutta totuuden olisi toivonut julkituotavan. Jokerifanit ovat miehekkäästi kantaneet oman vastuunsa.
Ei edelleenkään SM-liigan asia mielestäni.
Jos asiaa sovittelevat ja siitä kunniaa itselleen keräävät ja julkaisevat tiedoksiantoja, luulisi sitten ilmoittavan sovittelun tuloksen ja tapahtumien kulun.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Uutisoinnista on puuttunut fakta, että ns. järjestyksenvalvojat aiheuttivat vaaratilanteen usealle sadalle ihmiselle käskemällä nämä katsomotilaan, joka ei soveltunut tällaiselle katsojamäärälle ja tämän käskytyksen lopputulemana muutama penkki vaurioitui.

Ai penkit vauroituivat pelkästä oleskelusta?

Nyt joka uutisessa puhutaan vain jokerifanien rikkomista penkeistä eikä kukaan tunnu vastaavan järjestäjän virheistä.
Itse pidän järjestäjän tekemää virhettä paljon pahempana rikkeenä kuin penkkien rikkomista/rikkoutumista.

Mikä se konkreettinen vaara muuten oli? Oliko tila niin lopussa että siellä meinattiin tukehtua, vai olivatko katsomorakenteet vaarassa sortua? Paljonko arvio ylikuormituksen määrästä oli?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Mutta järjestyksenvalvojan ei tarvitse kertoa sinulle tietojaan, laissa edellytetään vain että järjestyksenvalvojan on pidettävä kortti järjestyksenvalvontatehtävissä mukana ja esitettävä se pyydettäessä. Esitettävä, ei tarkoita ennakkotapausten mukaan että hän antaa sen sinulle jotta kirjaat tiedot siitä. Se pitää vain esittää, menee siinä 5 sek tai 10 sek.
Huomioinet kuitenkin, että tässä tapauksessahan mitkään lakiin tai järjestyssääntöihin perustuvat faktat ei muutenkaan pidä paikkaansa, sillä kyseessähän on ns. järjestyksenvalvojat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös