Fanitoiminta ja sen seuraukset

  • 837 646
  • 2 865

mr purnu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rehelliset seurat ja fanit
No, huomenna ollaan menossa areenaan kannattamaan viersjoukkuetta. Sen verran tuosta viime marraskuisesta episodista olisi varmaan viisastuttu, ettei viisi numeroisia summia kenelläkään liene maksaa kahta kertaa vuodessa enempää. Jos fanittaa haluaa, säännöt ovat kaikille samat, eikä Ultras saa mielesäni saada erivapauksia. Kuitenkin yhtä asiaa mainitsematta kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen tässä elämässä. Pakollista on vain syöminen, ulostaminen molemmista paikoista ja lisääntyminen. Sitä yhtä en mainitse...
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi ne eristetyt katsomonosat ovat niin tärkeitä? Tuskin UJ:lle mitään omia katsomonosia järjestetään, koska mitään yksittäistapauksia kummempia ei ole tapahtunut. Ja omien sanojenne mukaan ne tullaan jatkossa kitkemään eikä mitään häiriökäyttäytymistä hyväksytä. Ei kai vaan ole kyse lisäuskottavuuden hamuamisesta eurooppalaisessa Ultras-skenessä?

Mikä on niin vaikeaa ymmärtää? Nämähän juuri tulisi kitkemään ne häiriökäyttäytymiset.

Ja nimenomaanhan näitä "yksittäistapauksia" on täällä kauhisteltu kuin jotain olisi oikeasti sattunut.
 

Ceze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voinette vielä sen kertoa, että mitä haittaa siitä vierasfaneille rajatusta katsomonosasta teidän mielestänne on, kun tuntuu olevan niin ylitsepääsemättömän vastenmielinen ajatus? Hyötyjä löytyy kyllä. Ja todella harvalla joukkueella on edes Jokereita vastaan katsomot loppuunmyytyjä ennen pelipäivää (harvoin silloinkaan), joten siihen ette voi vedota.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
EspenJokerit kirjoitti:
Eikö se juuri lisää "turvallisuutta" ja niin edelleen jos vieraskannattajille rajataan oma alue, jossa he saavat olla rauhassa?

Kuule. Itse olen kierrellyt -70 luvulta eri paikkakunnilla seuraamassa kiekkoa, enkä ole koskaan tuntenut turvallisuuteni olevan uhattuna. En myöskään ole kotihallissamme Raumalla uhannut itse kenenkään turvallisuutta. Jääkiekko-ottelussa seurataan ottelutapahtumia ja iloitaan oman seuran onnistumisista. Myöskin annetaan arvoa vastustajajoukkueen hyville suorituksille, jopa Pori-Rauma akselilla näin tapahtuu.

Jos sinä tarvitset rajatun alueen vierashallissa, niin olisiko parempi pysyä poissa tapahtumasta, asenne ainakin viittaisi siihen. En käsitä sitten ollenkaan, että täältä löytyy henkilöitä, jotka puolustelevat väkivaltaista käytöstä jääkiekkokatsomossa.

Mä lähden nyt nostamaan tukiaiset ja ostan heinäseipään.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikö se juuri lisää "turvallisuutta" ja niin edelleen jos vieraskannattajille rajataan oma alue, jossa he saavat olla rauhassa?

Kyse on resursseista. Pikkuseuralla ei ole varaa viritellä mitään erityisjärjestelyjä eri otteluihin. Kyllä järjestys on säilynyt ilman erityistoimia tähänkin saakka. Mikäli homma ei jatkossa toimi, on syytä kyseenalaistaa onko "europpalainen katsomokulttuuri" sittenkään tervetullutta suomeen.


Varmasti saadaan toimimaan. Toimiihan se jo osoittain nyt. Joukkueen fanit varaavat ottelua kuukautta aikaisemmin arvioidulle faniporukalle ja ilmoittaa viikkoa ennen ottelupäivää kuinka paljon loppujen lopuksi tulee kannattajia.

Noin se toimii kyllä. Muttei siten että ottelupäivään saakka odoteltaisiin ilmoitusta katsojien määrästä.
 
Viimeksi muokattu:

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voinette vielä sen kertoa, että mitä haittaa siitä vierasfaneille rajatusta katsomonosasta teidän mielestänne on, kun tuntuu olevan niin ylitsepääsemättömän vastenmielinen ajatus? Hyötyjä löytyy kyllä. Ja todella harvalla joukkueella on edes Jokereita vastaan katsomot loppuunmyytyjä ennen pelipäivää (harvoin silloinkaan), joten siihen ette voi vedota.

Kun haluaa haluaa rajattua katsomoa, on väkivallan ehdoton puolestapuhuja. Mutta jos liiga sellaisen antaa, on Jokerikannattajat saaneet liigalta erivapauksia joka sekin on väärin.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Mikä on niin vaikeaa ymmärtää? Nämähän juuri tulisi kitkemään ne häiriökäyttäytymiset.

Eikös normaalisti paikalla oleva yksi, tai vaikka toinen ja kolmaskin poliisipartio riitä noukkimaan muutaman yksittäisen kännihölmöilijän talteen? Ei siihen mitään eristettyjä katsomonosia tarvita. Eri asia on se jos jotakin vakavempaa sattuu ja esim. tappeluun osallistuu monta kymmentä henkilöä. UJ on käsittääkseni ilmoittanut, että tällainen ei ole hyväksyttävää. Vai onko UJ:n kohdalla kenties tuollaista odotettavissa?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Minä taas ymmärrän miksi ilmoitetaan että "me vihataan teitä kaikkia", vaikka en itse välttämättä tuosta huudosta pidäkään. Jokereita ja Jokerifaneja on iät ja ajat katsottu muualla kieroon ja aivan avoimesti vihattu niin minusta tuo on varsin ymmärrettävä vastareaktio muiden asennetta kohtaan.
Niin, onhan se aika tyylikkäästi aloitettu, kun saapuu hallille, ja ilmoittaa heti kärkeen, että "me vihataan teitä kaikkia". Eivät odotukset sen jälkeen ainakaan kovin korkealla voi olla sen suhteen, että asiallisesta ja rauhallisesta fanitoiminnasta olisi kysymys. Tietysti vielä sopivasti kun liigan turvallisuuspäällikkö sattuu sanat itse kuulemaan, niin asia ei sillä ainakaan parane. Tähän kun lisätään niitä aikaisempia tapauksia, homma mediassa kasvaa helposti suuriinkin mittoihin, vaikka aivan kaikki sanottu ei 100% totta olisikaan.

Eikä Jokereita ja heidän fanejaan mitään niin kieroon ole katsottu ainakaan Raumalla, etteikö sinne voi tulla kannustamaan omaa suosikkiaan, mutta jos fanijoukosta löytyy pieni osa, joka puhuu sanoilla, jotka käännetään uhkailun puolelle, niin kyllä siinä asioita tullaan miettimään uudessa valossa.
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Tuolla ultra touhulla ei ole mielestäni mitään tekemistä jääkiekkojoukkueen kannattamisen kanssa, vaan sillä pyritään aivan johonkin muuhun.

Huomaan olevani tappara-kannattajan kanssa samaa mieltä, just shoot me.

Sikäli kun oman joukkueen kannattaminen on lähinnä vastustajan joukkueelle pään aukomista, on hommassa jotain pahasti vialla.

Ultras ja muut. Ei teitä kukaan pelkää vaikka vihaattekin kaikkia....
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Kun haluaa haluaa rajattua katsomoa, on väkivallan ehdoton puolestapuhuja. Mutta jos liiga sellaisen antaa, on Jokerikannattajat saaneet liigalta erivapauksia joka sekin on väärin.

Siinä vaiheessa kun liiga päättää mihin katsomoon saa mennä oman suosikkijoukkueensa peliä katsomaan tai ei, niin jää jääkiekko-ottelut väliin. Vierasjoukkueen kannattajat eivät sanele minne ja millä ehdoilla mennään. Joku roti se tuossakin hommassa on oltava. Jokerifanit eivät päätä muiden puolesta miten asioita on hoidettava. Tahtotila on oltava, että vieraskannattajat olisivat mahdollisimman yhdessä, mutta se menee kotijoukkueen ehdoilla.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
En tiedä miksi, mutta homma on saanut aivan liian suuret mittasuhteet.
Itse olin hallin pubissa peliä katsomassa, josta oli esteetön näköyhteys Jokerifanien katsomonosaan. Siellä tapahtui pientä, hyvin pientä häiriköintiä, jollaista varsinkin viikonloppupeleissä tapahtuu jatkuvasti. Hetken kestänyttä rähinää lähinnä järkkäreiden kanssa, ei se ole niin vaarallista tai ennenkuulumatonta.

Kaverini sanoi, että Ässät - Lukko ottelussa oli seitsemän Raumalaista käynyt Porilaisen kimppuun, näistä ei vaan kuule medioissa.

Jokerifanit kannustivat hienosti, ja matsissa oli hyvä tunnelma muutenkin. Pientä erimielisyyttä oli, ja itsekin pilke silmäkulmassa provosoin Jokerifaneja, mutta kukaan ei hernettä nenään onneksi vetänyt. Olin "Jokerit ei riitä" linjalla huutelemassa, jos joku palstalainen muistaa, niin ilmoittele. (Monen Jokerifanin kanssa tuli juteltua oman huuteluni jälkeen, ja tajusivat pelin hengen) Myös voitonsikarin sain Jokerifanilta, kiitos siitä!
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuule. Itse olen kierrellyt -70 luvulta eri paikkakunnilla seuraamassa kiekkoa, enkä ole koskaan tuntenut turvallisuuteni olevan uhattuna. En myöskään ole kotihallissamme Raumalla uhannut itse kenenkään turvallisuutta. Jääkiekko-ottelussa seurataan ottelutapahtumia ja iloitaan oman seuran onnistumisista. Myöskin annetaan arvoa vastustajajoukkueen hyville suorituksille, jopa Pori-Rauma akselilla näin tapahtuu.

Jos sinä tarvitset rajatun alueen vierashallissa, niin olisiko parempi pysyä poissa tapahtumasta, asenne ainakin viittaisi siihen. En käsitä sitten ollenkaan, että täältä löytyy henkilöitä, jotka puolustelevat väkivaltaista käytöstä jääkiekkokatsomossa.

Mä lähden nyt nostamaan tukiaiset ja ostan heinäseipään.

Täältä tulee täysi tuki kirjoituksellesi ja on enemmän kuin ihmeellistä, että on syntynyt sellaisia ryhmiä Suomeen, jotka oikeasti haluavat tällaistä toimintaa tännekin ja suurena perusteluna on se, että koska näin tehdään muuallakin... Just joo, eli kärjistettynä jos muu Eurooppa hyppää paskakaivoon, me hypätään perässä ku ne muutkin. Eiköhän keskitytä siihen itse peliin ja sen kannustamiseen... jos haluu painia, menkööt metsän kantoja kääntelemään.

Jo on aikoihin eletty, jos täällä pitää alkaa pelkäämään peleihin menemistä, erityisesti vieraspaikkakunnille, saatikka perheen kanssa katsoa, kun känniääliöt rikkoo, painii ja aiheuttaa tarpeetonta yleistä häiriköintiä verukkeenaan että näin se homma eteteen muuallakin Euroopassa, kun tarjolla olisi matsi, johon on oikeen vielä maksettu lippukin. Mun mielestä ei ole mitää sellaista perustelua, joka oikeuttaa minkäänlaiseen agressiiviseen ja uhkaavaan käyttäytymiseen matseissa. Eikä tää tarkoita sitä, etteikö vastustajalle saa yhä esittää kommenttejaan mutta siihen se saa jäädä.

Lisäys: tämä yllä oleva koskee sitten vain niitä, jotka tätä toimintaa harjoittavat... yhä uskon ja tiedän, että 99%:a faneista tulee peleihin ihan vaan pelin takia.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Niin, onhan se aika tyylikkäästi aloitettu, kun saapuu hallille, ja ilmoittaa heti kärkeen, että "me vihataan teitä kaikkia". Eivät odotukset sen jälkeen ainakaan kovin korkealla voi olla sen suhteen, että asiallisesta ja rauhallisesta fanitoiminnasta olisi kysymys.

Niin ja ilman tuota te olisitte ennakkoon varmasti rakastanut meitä kuten te raumalaiset Jokerifaneja kohtaan olette perinteisesti suhtautuneet. Ehkäpä se sympaattista pikkuseuraa kannattavana ei ole tullut havaituksi kuinka meihin Jokerifaneihin ja Jokereihin on suhtauduttu. Voi sitä vahingonilon määrää kun Jokerit muutama kausi takaperin rämpi tai kun Jokerit tippui runkosarjanvoittajana Kärpille.

Edelleen kysyn että jos te ette pidä meistä miksi meidän muka pitäisi pitää teistä?
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Agressiivinen ja intohimoinen kannattaminen on uusi juttu täällä takapajulassa, joten se on helppo leimata vääräksi tavaksi kannattaa seuraa. Jokainen tyylillään ja siihen pitää sopeutua!

"Aggressiiviset ja intohimoiset" kannattajat saavat sopeutua siihen, etta valtaosa normaalikannattajista, seuroista, jarjestysmiehista ja virkavallasta pitaa naiden fanien toimintaa alyttomana. Samoin kuin rikollisten taytyy sopeutua siihen etta heidat tuomitaan samojen yhteiskunnan lakien mukaan vaikka kuinka olisi itse sita mielta etta oma toiminta on oikeutettua tai "parempaa kulttuuria".

Ei se ole valtavaesto jonka taytyy aina sopeutua, yleensa sita sopeutumista vaaditaan nailta "uuden kulttuurin tuojilta".
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Lähinnä tarkoitin sen takia, että jos nyt Lukon Organisaatio, Suojelupoliisi ja Stasi kokevat jokerifanien (ultrilla tai ilman, en minä tiedä) toiminnan uhkaavaksi ja "vihan" perusteeksi porttikieltospekulaatioihin, niin olisiko suoraan parempi lähteä tekemään halleihin rajattuja tiloja vieraskannattajille
Miksi ostaa istumalippu jos asenne on että en todellakaan istu, ihan sama näkeekö muut peliä, miksi ei kannusta mutta kunnioittaisi muita?Onko se jotenkin outo ilmiö sielläpäin sivistyksessä?
En ainakaan enää itse keksi mitä järjestävän tahon pitäisi tehdä. Täksi kaudeksi rajattiin vierasjoukkueen kannattajille alue, jossa saavat vaikka seisoa häiritsemättä muita katsojia.

"Myös järjestäjien vastuuta on syytä miettiä" tämä oli kyllä sellainen kommentti Siiralta, jota ei voi ymmärtää. Vähän vaikuttaa siltä että raha taaskin puhuu. Ultrasin porukka täyttää hyvin Jokerien areenaa ja liigalla taikka Jokerien johdolla ei siksi ole kanttia puuttua tilanteeseen.

Omasta mielestäni UJ:n toiminta on paha takaisku fanitoiminnalle, koska se vaarantaa jo muidenkin joukkueiden fanien pääsyn vierashalliin. Käsittämätöntä vaikka raumalaiset ja porilaiset vihaavat toisiaan yli kaiken, niin vastaavaa hölmöilyä ei koskaan ole näkynyt ja kaikki on pysynyt verbaalisessa "toiminnassa". Kyllä ainakin itseä harmittaisi jos tälläisten temppujen takia esim. jouduttaisiin ässäfanien tulo halliin kieltää.

Kaikille pitäisi kuitenkin olla selvää että kyse on perhetapahtumasta ja kaikki väkivalta ja vastaava säätö on äärimmäisen tuomittavaa kaukalon ulkopuolella. Sanan säilää saa käyttää ja kasetin pitää kestää se varsinkin jos lauleskellaan itse jostain pitsinnypläyksestä. Mutta tuo raja on aika selvä ja sen tyhmenmänkin pitäisi ymmärtää.

Niin ja tuo SK:n jututun tekijä ei kyllä ollut mikään kukkahattutäti, kun joku sitä juttua niin arvosteli. Kyseinen toimittaja on mielestäni hyvinkin fyysisen pelin ystävä. Vai miksi tekee mielellään juttuja pelaajista positiiviseen sävyyn kuten Platil ja Siklenka.
 

Ceze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siinä vaiheessa kun liiga päättää mihin katsomoon saa mennä oman suosikkijoukkueensa peliä katsomaan tai ei, niin jää jääkiekko-ottelut väliin. Vierasjoukkueen kannattajat eivät sanele minne ja millä ehdoilla mennään. Joku roti se tuossakin hommassa on oltava. Jokerifanit eivät päätä muiden puolesta miten asioita on hoidettava. Tahtotila on oltava, että vieraskannattajat olisivat mahdollisimman yhdessä, mutta se menee kotijoukkueen ehdoilla.

Aivan. Kotijoukkue määrää ennakolta oman rajatun alueen vierasfaneille, joka on vakio kaikkia joukkueita vastaan. Ja jää vaan himaan, tuskinpa kuitenkaan jaksat kilpalaulantaa vastustajan kannattajia vastaan.

Sanokaa nyt niitä huonoja puolia vierasfanien omalle rajatulle katsomonosalle, ei jaksais enää jankuttaa samasta asiasta. Alkaa tuntumaan, että niitä huonoja puolia ei ole.

Edit: Ja J4E: Saisinko lisätietoa väkivaltaisesta käyttäytymisestä Raumalla eilen? Tarkoitatko sitä, kun Lukko-paitainen heppu tuli heiluttamaan nyrkkejään keskelle Jokerikatsomoa?
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mietin vaan, että on tää mun mielestä aika huono vastaveto sille, että jokerifaneista ei pidetä. Siis vihataan muita sitten piirun verran enemmän ja sitten vielä ihmetellään, miksi muut vihaa kausi kaudelta enemmän, ollaan aina eniten negatiivisessa mielessä esillä ja aiheutetaan yleistä mielipahaa vaikka ei mitään erityistä olisikaan tapahtunut... ei kai tässä tykkäämisestä oo kysymys vaan enemmänkin rajanvedosta, että missä menee vihanpidon rajat.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Edelleen kysyn että jos te ette pidä meistä miksi meidän muka pitäisi pitää teistä?

Tottakai me pidetään teistä, Jokereita voidaan inhota ja vihata mutta ei kannattajia. Peistä pitää vääntää ja kunnolla vittuilla, mutta tokihan pelin jälkeen voidaan bisset yhdessä juoda ja myös ennen peliä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Käsittämätöntä vaikka raumalaiset ja porilaiset vihaavat toisiaan yli kaiken, niin vastaavaa hölmöilyä ei koskaan ole näkynyt ja kaikki on pysynyt verbaalisessa "toiminnassa". Kyllä ainakin itseä harmittaisi jos tälläisten temppujen takia esim. jouduttaisiin ässäfanien tulo halliin kieltää.

Ja toinen näkökulma:

Kaverini sanoi, että Ässät - Lukko ottelussa oli seitsemän Raumalaista käynyt Porilaisen kimppuun, näistä ei vaan kuule medioissa.

Kumpi teistä valehtelee?

Hyvä esimerkki ennakkoasenteista on kuinka Kerhon vastustajan päälle syljeskelevä ja vastustajalle sekä tuomarille avoimesti vittuileva ja uhkaileva sikakatsomo on median silmissä hieno juttu mutta kun Jokerifanit huutavat tuomarin "kuolevan" matsin jälkeen niin on kyse suuresta skandaalista johon liigan on puututtava välittömästi. yms.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanokaa nyt niitä huonoja puolia vierasfanien omalle rajatulle katsomonosalle, ei jaksais enää jankuttaa samasta asiasta. Alkaa tuntumaan, että niitä huonoja puolia ei ole.

Eikös se olisi sitten tavallaan tän hulinakäyttäytymisen hyväksymistä, kun laitetaan porukka karsinaan, ettei mitään konflikteja tapahdu... Eli myönnetään, että muussa tapauksessa penkkejä rikottaisiin, vastapuolen faneja vedettäisiin turpaan ja lopuksi vielä painittaisiin poliisin kanssa. Mun mielestä peleissä pitää yhä olla turvallista, istuit sitten missä tahansa. Jos ei muuta, niin sitten samanlainen rekisteri halleille, kun on Englannissa futispeleissä eli häiriköiden tiedot oville ja sitten on turha vaivautua hallille. Ei tässä tarvii antaa mitään myönnytyksiä millekään hulinoille, ei todellakaan.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tottakai me pidetään teistä, Jokereita voidaan inhota ja vihata mutta ei kannattajia. Peistä pitää vääntää ja kunnolla vittuilla, mutta tokihan pelin jälkeen voidaan bisset yhdessä juoda ja myös ennen peliä.

Näin just, eihän ainoaa vihanpitoa voi olla se, että vedetään turpaan ja painitaan. Sivistynyttä vihanpitoa se kait sitten olisi... hitto, mä oon kirjoittanu jo kohta niin paljon, että sormet kipeytyy. :)
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Sanokaa nyt niitä huonoja puolia vierasfanien omalle rajatulle katsomonosalle, ei jaksais enää jankuttaa samasta asiasta. Alkaa tuntumaan, että niitä huonoja puolia ei ole.

Millä tavalla niiden tulisi olla rajatut? Turvamiehet ketjussa vai mellakka-aita välissä. Vai molemmat? Ja kuinka paljon pitäisi olla väliä muun katsomon ja eristetyn osan välillä? Ja miksi sen katsomon pitäisi olla eristetty? UJ:n jäsenet ovat nyt monta kertaa jo todenneet, että mitään ei ole oikeasti ole edes koskaan tapahtunut, UJ ei ole väkivaltainen ja kaikki häiriökäyttäytymiset pyritään kitkemään jatkossa. Miksi siis eristetty katsomonosa? Äsken juuri totesin, että jotkut yksittäiset provosoijat ja muut pystyy kyllä jokunen paikalla oleva poliisipartio poistamaan.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Eikös se olisi sitten tavallaan tän hulinakäyttäytymisen hyväksymistä, kun laitetaan porukka karsinaan, ettei mitään konflikteja tapahdu... Eli myönnetään, että muussa tapauksessa penkkejä rikottaisiin, vastapuolen faneja vedettäisiin turpaan ja lopuksi vielä painittaisiin poliisin kanssa.

Amen to that.

Ceze: Ja mitä tulee kilpalaulantaan niin sehän olisi suositeltavaa ja toivottavaa. Jos ei riitä niin alan halaamaan. Onhan se perkele jos ette mene hiljaiseksi :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös