Hyvää keskustelua täällä Facebookin alamäestä. Itsekin huomaan välillä haikailevani takaisin Facebookin huippuvuosiin 10 vuoden taakse. Omaan feediini tulee lähes päivittäin muistoja vuosilta 2009-13, ja niistäkin voi hyvin todeta sen miten paljon palvelu on vuosien varrella muuttunut.
Aikoinaan Facebookiin postattiin matalalla kynnyksellä kuulumisia ja muuta mukavaa. Monen muiston kohdalla olen nauranut kippurassa miten hauskoja päivityksiä sitä on tullut erilaisten kommellusten vauhdittamana tehtyä. Näihin päivityksiin tuli kymmeniä tykkäyksiä ja kommentteja, koska kaikki muutkin käyttivät sovellusta. Kaikki ja siis ihan oikeasti ihan kaikki tehtiin Facebookissa. Joku normaali baari-iltakin piti sisällään tapahtumaan "ilmoittautumisen", joskus jopa useamman päivityksen paikan päältä johon tägätään kaverit ja lopuksi uudet tuttavuudet etsittiin tapahtuman vieraslistalta ja pyydettiin kavereiksi. Enää ei tule pyydettyä edes läheisimpiä kavereita FB-kavereiksi.
Ensimmäiset merkit Facebookin tulevasta suunnasta saatiin vuonna 2011, jolloin tuli Persujen vaalivoiton vuoksi hirveät poliittiset väännöt. Nykyään nuo ovat palvelussa "arkipäivää", mutta siihen asti palvelu oli mielestäni pelkkä hyvän mielen paikka.
Oma ikäluokkani hiljeni Facebookissa vuosien 2013-2020 aikana. Osa siirtyi Instagramiin, osa Twitteriin ja osa muuten vain. Myös Facebookin sisällä päivittäminen ohjautui oman ja kaverien seinän sijasta piiloon ryhmiin. Kuten @UnenNukkuja yllä kertoi, myös ryhmät alkavat olla nykyään jo mennyttä aikaa. Jännä nähdä mihin ihmiset siirtyvät ryhmistä, sillä FB-ryhmät tappoivat viime vuosikymmenellä lukuisia internet-foorumeja.
Se on kyllä hauska juttu, että vaikka Facebook ei ole tarjonnut minulle vuosikausiin yhtään mitään, mutta palvelusta poistuminen on helvetin hankalaa. Jotenkin se FB kummittelee aina välilehdessä auki, ja palvelua selataan, vaikka siellä ei ole mitään. Pelkkiä mainoksia, nettilehtien otsikoita, tuntemattomia käyttäjiä ja erilaista roskasisältöä.
Samat ongelmathan painavat muuten myös Instagramia. Sielläkin on ihan sama ketä seuraat, saat feedisi täyteen mainoksia ja muuta sinulle tuntematonta ja tilaamatonta sisältöä. Ei ihme, että TikTok vie jatkuvasti käyttäjiä Instagramista, mutta omalta osaltani ajattelin jättää TikTokin kokonaan väliin.
Joskus olisi mielenkiintoista lukea artikkelia, tutkimusta tai kirjaa somepalveluiden elinkaaresta. Se nimittäin tuntuu olevan melkoo lyhyt, ainakin huipulla. Vanhempi polvi muistaa IRC-Galleriat ja ii2:t jotka jäivät Facebookin jalkoihin 00-luvun lopulla (ja Galtsuhan toimii yhä, vaikkei kukaan siitä puhu). Facebookin ja Instragramin parhaat päivät taitavat olla jo takanapäin. Twitterin lento loppui viimeistään Muskin X-sekoiluun. Snapchat oli kovaa valuuttaa joskus 2016, mutta sekin jäi IG-tarinoiden jalkoihin. Nyt trendaa TikTok, mutta miten kauan? Ja miten YouTube pystyy pysymään vuodesta toiseen huipulla, vaikka siinä on kaikista somepalveluista kenties kaikista yksinkertaisin toimintamalli?
Aikoinaan Facebookiin postattiin matalalla kynnyksellä kuulumisia ja muuta mukavaa. Monen muiston kohdalla olen nauranut kippurassa miten hauskoja päivityksiä sitä on tullut erilaisten kommellusten vauhdittamana tehtyä. Näihin päivityksiin tuli kymmeniä tykkäyksiä ja kommentteja, koska kaikki muutkin käyttivät sovellusta. Kaikki ja siis ihan oikeasti ihan kaikki tehtiin Facebookissa. Joku normaali baari-iltakin piti sisällään tapahtumaan "ilmoittautumisen", joskus jopa useamman päivityksen paikan päältä johon tägätään kaverit ja lopuksi uudet tuttavuudet etsittiin tapahtuman vieraslistalta ja pyydettiin kavereiksi. Enää ei tule pyydettyä edes läheisimpiä kavereita FB-kavereiksi.
Ensimmäiset merkit Facebookin tulevasta suunnasta saatiin vuonna 2011, jolloin tuli Persujen vaalivoiton vuoksi hirveät poliittiset väännöt. Nykyään nuo ovat palvelussa "arkipäivää", mutta siihen asti palvelu oli mielestäni pelkkä hyvän mielen paikka.
Oma ikäluokkani hiljeni Facebookissa vuosien 2013-2020 aikana. Osa siirtyi Instagramiin, osa Twitteriin ja osa muuten vain. Myös Facebookin sisällä päivittäminen ohjautui oman ja kaverien seinän sijasta piiloon ryhmiin. Kuten @UnenNukkuja yllä kertoi, myös ryhmät alkavat olla nykyään jo mennyttä aikaa. Jännä nähdä mihin ihmiset siirtyvät ryhmistä, sillä FB-ryhmät tappoivat viime vuosikymmenellä lukuisia internet-foorumeja.
Se on kyllä hauska juttu, että vaikka Facebook ei ole tarjonnut minulle vuosikausiin yhtään mitään, mutta palvelusta poistuminen on helvetin hankalaa. Jotenkin se FB kummittelee aina välilehdessä auki, ja palvelua selataan, vaikka siellä ei ole mitään. Pelkkiä mainoksia, nettilehtien otsikoita, tuntemattomia käyttäjiä ja erilaista roskasisältöä.
Samat ongelmathan painavat muuten myös Instagramia. Sielläkin on ihan sama ketä seuraat, saat feedisi täyteen mainoksia ja muuta sinulle tuntematonta ja tilaamatonta sisältöä. Ei ihme, että TikTok vie jatkuvasti käyttäjiä Instagramista, mutta omalta osaltani ajattelin jättää TikTokin kokonaan väliin.
Joskus olisi mielenkiintoista lukea artikkelia, tutkimusta tai kirjaa somepalveluiden elinkaaresta. Se nimittäin tuntuu olevan melkoo lyhyt, ainakin huipulla. Vanhempi polvi muistaa IRC-Galleriat ja ii2:t jotka jäivät Facebookin jalkoihin 00-luvun lopulla (ja Galtsuhan toimii yhä, vaikkei kukaan siitä puhu). Facebookin ja Instragramin parhaat päivät taitavat olla jo takanapäin. Twitterin lento loppui viimeistään Muskin X-sekoiluun. Snapchat oli kovaa valuuttaa joskus 2016, mutta sekin jäi IG-tarinoiden jalkoihin. Nyt trendaa TikTok, mutta miten kauan? Ja miten YouTube pystyy pysymään vuodesta toiseen huipulla, vaikka siinä on kaikista somepalveluista kenties kaikista yksinkertaisin toimintamalli?