F1-ketju

  • 658 129
  • 5 119

Markku

Jäsen
Tomi Tuominen lopettaa F1-selostukset

Tomi Tuominen
lopettaa
F1-selostukset

F1-sähkeet 11.10.
Uutta sopimusta formula 1 -lähetysoikeuksista Suomeen Bernie Ecclestonen kanssa hiova MTV 3 -kanava tarvitsee jatkossa uuden pääselostajan.
Tomi Tuominen lopettaa Grand Prix -kiertämisen sunnuntaiseen Japanin osakilpailuun.
Sunnuntai on taas autourheilun juhlaa Suomen tv-kanavilla. Aamun F1-kilpailun lisäksi puoleltaöin Yle välittää Mika Salon CART-kilpailun Meksikosta. Uusinta kilpailu nähdään sitten maanantaina kakkosverkossa.

TS/Suzuka

Kyseinen artikkeli ollut siis Turun Sanomissa. Pulkkinen JR. tilalle? Miettikääpä sitä.
 

pp33

Jäsen
Viestin lähetti Markku
Kyseinen artikkeli ollut siis Turun Sanomissa. Pulkkinen JR. tilalle? Miettikääpä sitä.

Ihan kuka tahansa, kunhan Kyllönen ei tee comebackia. Eilinen CART-kisan selostus oli hermojarepivä suoritus.

No, ehkä Timppakaan ei ole ihan paras mahdollinen vaihtoehto Tompan tilalle.....
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kyseinen artikkeli ollut siis Turun Sanomissa. Pulkkinen JR. tilalle? Miettikääpä sitä.

Tekee kipeää jo ajatellakin. Jos laatikkopää selostaa kisoja maikkarilla, on pakko hankkia joku boksi, jonka kautta ajoja voi seurata muualta. Mielummin kuusi Kyllöstä samaan aikaan äänessä, kuin Jr.

Eihän niitä äänenpainotuksia kestä edes koko Motor Forumin aikaa. Satuitteko muuten kuulemaan kun Timo Jormanpoika joutui selostuspuuhiin edellisessä GP:ssa jaappanin yhteyden katkettua? Miehestä ei yksinkertaisesti ole selostamaan tapahtumia reaaliajassa. Onhan tämä vain spekulaatiota ja huhuilua? Onhan?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Selostajasta puheen ollen...

Ei saatana! Laitetaanpa tänne.

Kuunnelkaapa Kyllösen Cart-selostusta, nyt kakkoselta.

Aivan käsittämätöntä hehkutusta koko ajan. Ja kommentaattori Jukka Mildh, täysin koomisen kuulosta kun mies hönkii väliin omia juttujaan. Onpas kerrassaan huonoa selostamista.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulevista(?) F1-kuskeista.

Nico Rosberg nimittäin on osoittanut jälleen olevansa jonkinlainen lahjakkuus ajohommissa. Siis kilpa-ajo...

F 3000-luokan ajokkia testannut Nico kirjautti vaatimattomasti luokan rataennätyksen Jerezin radalla, testatessaan Arden-tallin autoa. Testien toiseksi nopein, Nelson Piquet Jr, jäi Rosbergista hulppeat 1,2 sekuntia. Eli todella lupaavalta vaikuttaa edelleen Nicon vauhti.
 

Eki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
MTV3:n nyt solmima formula 1 -sopimus luo puitteet uudelle ohjelmistorakenteelle, joka on ainutlaatuinen koko maailmassa. MTV3-pääkanavan F1-lähetysten lisäksi tuodaan digitaaliseen, maksulliseen MTV3+-palveluun formula 1 - kokonaisuus, joka tuo ruudulle jokaisen osakilpailussa televisioidun sekunnin - ja aina suorana. Maksullisuus mahdollistaa paitsi suuren lähetysvolyymin myös tauottoman kilpailutapahtumien seurannan, sillä digitaalisen MTV3+:n kilpailulähetyksissä ei ole mainoskatkoja.

Hieno (ja toivottu) päätös Maikkarilta hyödyntää digikanavaansa F1-viikonloppujen televisioinnissa. Saapa nähdä miten tuo toteutetaan, siis näytäänkö viikonlopun JOKAINEN sessio digipuolella? Jos näin on, niin harkitsen asiaa vakavasti, mikäli palvelun hinta ei ole älyttömän korkea.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Selostajasta puheen ollen...

Päivän Iltalehdessähän on vähän asiaa noista F1 selostajista. Tomi Tuomisen jatkamisesta ei ole vielä tietoa.

Vaihtoehtoina ovat ainakin Timo Pulkkinen, Tapio Suominen ja edulliseksi ratkaisuksi nimitetty Antti Haajanen.

Kyllönen on myös laitettu vaihtoehdoksi. Ja itse näyttää olevan myös valmiina jos kutsu kävisi, toivottavasti ei.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Noista IL:n vaihtoehdoista valitsisin Tuomisen. Kuitenkin mieheen on alkanut jo tottua ja homma on toiminut ihan hyvin. Kyllöstä on turha ottaa enää takaisin kun kerran yhteistö lopetettiin ja Moottorihullu-Pulkkinen toimii ehkä varikkotoimittajana paremmin kuin selostajana jolloin pitäisi olla koko ajan äänessä.
Tapio Suominen voisi mielestäni pysyä ihan vaan siellä YLE:n toimituksen puolella, ja Haajanen taas on sen verran kulunut naama ja myöskin suht tylsä selostajahahmo että hänelle ei ole käyttöä.
 

Ipa9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Montreal Canadiens
Liverpool FC
Re: Re: Selostajasta puheen ollen...

Viestin lähetti Grome
Kyllönen on myös laitettu vaihtoehdoksi. Ja itse näyttää olevan myös valmiina jos kutsu kävisi, toivottavasti ei.

Tuohon ei ole mitään lisättävää, AMEN.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Juan Pablo Montoya McLarenille, mutta vasta vuonna 2005. Aika outoa että ko asia julkistetaan jo nyt. Kaikki on näköjään mahdollista.
 

MSM

Jäsen
Yle Teksti-TV

Montoya McLarenille vuonna 2005

Kolumbialain Juan Pablo Montoya liittyy
McLarenille kaudeksi 2005. Montoya
sijoittui viime kaudella Michael
Schumacherin ja Kimi Räikkösen jälkeen
MM-sarjassa kolmanneksi Williamsilla.

McLaren vahvistaa kauden 2005 toisen
kuljettajansa myöhemmin, mutta ensi
kauteen talli lähtee Kimi Räikkösen ja
David Coulthardin voimin.

- Talli on tasaisen vahva MM-ehdokas ja
sillä on mahtava perinteet. Tämä on
minulle hieno tilaisuus ja odotan
innolla ensimmäistä rupeamaani heidän
autossaan, Montoya iloitsi tallin
tiedotteessa.

Eiköhän julkistamisen syynä ollut työrauhan takaaminen ensikaudelle. Melkein koko kauden ajan spekuloitu Montoyan siirrosta, joten samaa ei ilmeisesti haluttu enää ensi vuodeksi. Kuskit ja tallit voivat rauhassa keskittyä ensi kauden mestaruustaistoon.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"McLaren vahvistaa kauden 2005 toisen kuljettajansa vasta myöhemmin."

Eiköhän se ole selvä, että kokeneempi, ja ennen kaikkea nopeampi David Coulthard täyttää tuon paikan. Taitaa Kimi Räikkösen ura huipputallissa olla ohi.
Mitä Kimille seuraavaksi? Sauber? Jaguar? F 3000? ;)

Ei vaan, kyllä McLaren lähtee kauteen 2005 kovimmalla kuljettajakaksikolla, olettaen että Montoya ja Räikkönen tallissa silloin ajavat. Tosin sekin sopisi, että Schumi lopettaisi ensi kauden jälkeen, jolloin Kimi siirtyisi Ferrarille, ja Nico Rosberg McLarenille Montoyan oppipojaksi. Katsellaan.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Hyvä osto McLarenilta. Kaudella 2005 tulee siis olemaan aika kuuma kaksikko McLarenilla. Kenetköhän Williams värvää Montoyan paikalle?
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Erinomainen kaappaus McLarenilta! Menköön skotti vaikka autokoulunopettajaksi, kunhan lakkaa sohlaamasta Räikkösen tallikaverina. Montoya tuo mukanaan tarpeellisen kilpailuasetelman tallin sisälle. Nyt sitä ei ole ollut aikoihin.
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Juu, todennäköisenpää on se että David Coulthard lopettaa? tai lähtee muualle kuin se että Kimi vaihtaisi tallia. Nythän Davidillä on hyvä tilaisuus siirtyä Williamsille heh. Odotan mielenkiiinnolla alkavaa kautta.

Mitä selostajiin tulee niin en haluaisi että esimerkiksi joku Antti Haajanen homman hoitaisi.

EDIT: Mozilla näköjään ei tykkää palstasta.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tulee olemaan muuten mielenkiintoista nähdä Räikkösen todellinen nopeus kun hän ajaa Montoyan kanssa samassa tallissa. Ennen kulunutta kautta Räikkönen ei todellakaan ollut tehnyt mitään vakuuttaakseen meikäläistä taidoistaan, enkä vieläkään pidä häntä aivan varmana huippukuskina.

Siinä missä Häkkinen säkenöi jo nuorena luontaisella nopeudellaan, on Räikkönen ollut huomattavasti vaisumpi. Kuluneen kauden ylivoima DC:hen nähdeen selittyy jotakuinkin kokonaan Davidille täysin sopimattoman uuden aika-ajo-formaatin myötä, kisoissa Räkä on ollut luvattoman usein suorastaan saamaton.

Mutta mistäs sen tietää, josko kaveri sitten kehittyisi vielä ensi kaudenkin ajan kohti huippua ja todella pieksisi Montoyan. Tällä hetkellä epäilen Montoyan olevan kuitenkin todella kova pala Räikköselle. Saa nähdä...
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Juhaht
Siinä missä Häkkinen säkenöi jo nuorena luontaisella nopeudellaan, on Räikkönen ollut huomattavasti vaisumpi. Kuluneen kauden ylivoima DC:hen nähdeen selittyy jotakuinkin kokonaan Davidille täysin sopimattoman uuden aika-ajo-formaatin myötä, kisoissa Räkä on ollut luvattoman usein suorastaan saamaton

Melkoisia suorituksia on saanut odottaa, jos on Räikkösen uran ensimmäisiin kausiin ollut pettynyt.

Formula-autolla huikeat 21 kisaa ennen siirtymistä F1-luokkaan, nekin vähät kisat Formula Renaultilla, jossa on 650 hevosvoimaa vähemmän kuin F1-autossa. Silti laittoi Heidfeldille kampoihin alusta alkaen Sauberilla, ajaen mm. uransa ensimmäisessä kisassa pisteille. Veikkaan, että sillä kokemuksella ei Sauber-tallin kalustolla paljon parempaan olisi kukaan pystynyt.

Kannattaa joskus lukea esim. englanninkielistä F1-Racing- lehteä, jossa alan asiantuntijat ovat arvioineet Kimiä, eikä siis suomalaisväriä ole päässyt kirjoitukseen mukaan. Varsinkin juuri Kimin tulokaskauden 2001 irtonumeroissa oli aika vakuuttavaa tekstiä siitä työstä, mitä Kimi mm. testeissä teki ennen kauden alkua. Vastaavaa ylistystä ei tallipäälliköiltä ja insinööreiltä ole kovin usein nähnyt, kuin mitä Kimistä, ja tämä siis heti ensimmäisistä kisoistaan lähtien.

Jos jollain on luontaista lahjakkuutta ja nopeutta, niin mielestäni juuri Kimillä.

Edit: Mainittakoon, että Heikki Kovalainen pääsee testaamaan Renaultin F1-tykkiä 2.-4. joulukuuta Barcelonassa. Hieno homma, toivottavasti vauhti vakuuttaa, kuten vakuutti erään Kimi Räikkösen ensitesteissä..
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Iker
Melkoisia suorituksia on saanut odottaa, jos on Räikkösen uran ensimmäisiin kausiin ollut pettynyt.

Niin, kyllähän viime kauteen etenkin pitää olla todella tyytyväinen, mutta Räikkösen "körötellen kakkosena maaliin"-tyylillä ei oltaisi vanhalla pistelaskusysteemillä oltu lähelläkään kärkeä kauden lopussa. Voittojen määrä on se, johon petyin viime kaudella, Maclaren oli kuitenkin monissa kisoissa kahden parhaan auton joukossa ja voittoon olisi useasti ollut mahdollisuuksia.

Kuskin nopeus kai käy parhaiten selville vertaamalla suorituksia tallikaverin vastaaviin, ja tuolla Räikkösen tulokaskaudella nyttemmin Sauberin dumppaama Heidfeld voitti Räikkösen sekä aika-ajoissa, että kilpailuissa. Tottakai hänellä oli reilusti enemmän kokemusta joten siitä annettakoon Räälle vähän ekstrabonusta. Ensimmäinen kausi Macilla ei ollut erikoinen paria välähdystä lukuunottamatta ja David pieksi Kimin aika-ajoissa. Coulthard voitti Räkän myös kisoissa, mutta siihen taisi olla osasyynä Räikkösen alati pragannut Mäcci.

Joten vaikka toivon toki, että Räikkönen ottaa ne puuttuvat askelet suuruuteen, en pidä häntä edelleenkään sellaisena superlahjakkuutena kuin jotkut. Toivottavasti hän sitten ensi kaudella tunkee esityksillään luun kurkkuuni ja alkaa myös voittamaan niitä kisoja.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
MTV3:n uutinen (http://www.mtv3.fi/urheilu/uutiset.shtml?f1/julkaisut/198618):

"Kilpa-autoilija Heikki Kovalainen kelpaisi mielihyvin Minardin F1-tallille ensi kauden kilpakuljettajaksi."

Riittääköhän Kovalaisen rahoituspuoli...Minardi kun tunnetaan tallina jossa euro on kyvykkyyttä suuremmassa arvossa - kuten uutisessakin sanotaan. Ja papereissa on tietysti 20 nimeä, joita kaikkia kehutaan kilpaa oman maan medialle jotta eurot tulisivat oikeaan osoitteeseen. Mutta F1 on businessta, joten mitäpä minä marmattamaan.

Olisihan se hienoa, kun ensi kaudella asfaltilla kurvailisi kaksi suomalaista. Tosin ajaisivat "hieman" eri kaliperin kalustolla, mutta niinhän Häkkinenkin aloitti uransa Lotuksen ratissa. Ainakin alkuasetelma "suomalainen + surkea talli = vaikeuksien kautta voittoon" antaisi hyvät pohjat tulla suomalaisten suosikiksi...

"Nyt vaan kaikki peukut ja pikkuvarpaatkin ylös jotta Kovalainen kykenee maksimaaliseen suoritukseen tällä liukkalla italialaisella business-radalla", sanoisi eräs tunnettu F1-selostaja.

Minkälainen persoona tämä Kovalainen on akselilla Häkkinen-Salo-Räikkönen?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Huerzo
Minkälainen persoona tämä Kovalainen on akselilla Häkkinen-Salo-Räikkönen?
Sanoisin Heikin olevan kaikista paras persoona.

Ulosannissahan ei Mika Salollakaan ollut koskaan mitään ongelmia, mutta asenteessa ehkä välillä. Tai no, sanoipa Salo asiat ainakin suoraan, en nyt tiedä oliko se mikään ongelma sinänsä.

Kovalainen sen sijaan on erittäin mukavan oloinen, aina reippaasti jutteleva tyyppi, jolta sujuu myös tuo englanninkieli varsin mallikkaasti. Olen sitä tässä juuri miettinyt, että jos Heikki sattuisi F1-maailmaan pääsemään mukaan, niin uskoisin julkisuuden myötä miehen nousevan hyvin nopeasti kansan "lemmikiksi".
Häkkisen jälkeen kun sellaista ei varsinaisesti ole ollut. Kimi on huippukuski, mutta Suomen valtayleisöllä kun on se yleinen negatiivinen asenne Kimiä kohtaan, ei hän luultavasti nouse koskaan suosiossa valtakunnan ykkösten joukkoon. Heikillä on puolestaan aina pilkettä silmäkulmassa, eikä ole sitä Häkkismäistä "juroutta" mukana. Kaikin puolin sujuva kaveri.

Heikin uralle kaikkea parasta, sitä viimeistä harppausta uralle tässä on jo hartaasti odotettu.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Iker
Heikin uralle kaikkea parasta, sitä viimeistä harppausta uralle tässä on jo hartaasti odotettu.

Pisti vähän silmään tämä kommentti. Kaveri on vasta 22-vuotias, ja ura on kyllä jatkuvasti ollut nousujohteinen, ei ole jämähtänyt mihinkään luokkaan pitkäksi aikaa, nythän on vasta 1. kausi takana Nissan-sarjassa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Heikillä on myös se etu, että kontaktit ovat kunnossa. Hänhän on pahamaineisen Flavio Briatoren suojatti - seikka joka saattaa sekä sulkea, että avata ovia F1:ssä. Enivei, mahdollisuudet ovat olemassa. Itse pitäisin Kovalaiselle parhaana ratkaisuna testikuljettajan roolia F1-tallissa ja täyden sarjan ajamista alemmissa luokissa.

Tuossa vaiheessa uraa ei missään nimessä kannata mennä tuhoamaan nimeään Minardin kaltaiseen ruputalliin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jermu
Pisti vähän silmään tämä kommentti. Kaveri on vasta 22-vuotias, ja ura on kyllä jatkuvasti ollut nousujohteinen, ei ole jämähtänyt mihinkään luokkaan pitkäksi aikaa, nythän on vasta 1. kausi takana Nissan-sarjassa.
Se ei ollutkaan negatiivisessa mielessä lausuttu, vaan kuvasi sitä, kuinka olen itse odottanut ja toivonut, että Heikki F1-luokkaan joku päivä nousisi.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nico

Vieläkö joku muistaa harvoin kuullut Keken tuoreet kommentit
radalta: "tiimi oli hyvääää, auto oli hyvääää".

Keke joutui aluksi rämpimään mutasarjan autoilla, mutta
menestystä taisi tulla jo heti ekassa näytöskisassa Kyalamissa
Theodor Yipin autolla.

No sen jälkeen hommasta tulikin historiallista ja onneksi
kisoja oli mahdollista katsoa Pasilan TV-keskuksen aulassa,
vaikkei YLE niitä ilmaan laittanutkaan.

Mestaruusvuonna taisi jo iso osa kisoista näkyä töllössäkin
ja mediakin oli alkanut pitää Kekestä, kun menestystä tuli.

Nyt on Keken poika Nico tehnyt F1-sopimuksen [aina luotettavan
Iltalehden mukaan]. Nico ei vissiin paljon suomea puhu, mutta
haluaa ajaa Suomen lisenssillä eli tervetuloa Formuloihin
suomalainen Nico!

Joko jo 2005 nähdään kolme suomalaista kuskia Fykkösissä?

"Finnish drivers are hot" kuiskasi joku kommentaattori juuri
Atlaksen F1 sivuilla.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse tässä pienessä päässäni olen juuri sitä miettinyt, että Nicollehan (jos testikuskisopimus pitää kutinsa, olihan se sentään suuren saksalaislehden tieto) Williams-pesti ei parempaan aikaan olisi voinut tulla.

Montoya lähtee ensi kauden jälkeen McLarenille, joten olisiko siinä jo se paikka, johon Nicoa oltaisiin istuttamassa? Nuori kuski, josta talli selvästi on kiinnostunut, kutsuivathan he Nicon uusimaan viimevuotisen testipäivän. Lisäksi Keke Jr. on ollut jatkuvasti nopeampi kuin huippulupaukseksi niin ikään kutsuttu Nelson Piquet Jr, ja keräsi tallilta kehut tämän lisäksi erittäin ammattimaisesta tyylistään. Onnea vaan Nicolle uralleen, kannustusta löytyy tästä suunnasta, puhui kaveri sitten suomea tai ei. Kunhan ei sitä Saksan kauheaa lippua ota edustaakseen...

Vuosi 2005: Kimi McLarenilla tai Ferrarilla, Nico Williamsilla ja Kovalainen toivottavasti Renaultilla. Siinä sellainen nuori kolmikko, joiden otteista saadaan nauttia vielä pitkään, jos asiat menevät parhain päin. Tosin, muutama mutka ja jos-lause on vielä tuon tilanteen edessä...

Edit: vähän unihiekkaa -> paljon kirjoitusvirheitä
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös