F1-ketju

  • 658 176
  • 5 119

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täytyy ihan tosissaan alkaa miettiä kertoimia kuviolle:

- Schumit lopettaa 2004 lopussa
- Kimi menee Ferrarille
- Nico Williamsille, mutta millä lisenssillä
- Kovalainen pääsee Rellulle --> Jarno jää lupaukseksi
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletko yksinkertainen, Jenson?

BBC:n haastattelussa Jenson Button itkee, kuinka jotkut kuljettajat pääsevät F1-urallaan alkuun liian helposti.

Jenson ottaa esimerkiksi Kimin, joka ei hänen mielestään mitenkään loistanut tulokaskaudellaan, mutta pääsi silti "suoraan" McLarenille toisella kaudellaan. Kimi osui kuulemma oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, siinä missä Buttonilla itsellään on ollut rankempi taival F1-urallaan.

Missäs tallissa sinä, Jenson, 19-vuotiaana aloititkaan urasi? Ettei vaan ollut Williams...
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hoo, maikkarin aamu-uutisissa näytettiin Williamsin alkavan kauden biiliä in action. Onpahan vaan jännän näköinen keula tuossa vekottimessa...Näkee sen tietysti täältäkin.

Hyvä, että edes joku uskaltaa välillä kokeilla jotain selkeästi uutta. Jää nähtäväksi, tekeekö tuo ratkaisu F1:lle saman kuin V-tyyli mäkihypylle?
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ainakin uusi Williams on ollut todella nopea testeissä, joten sikäli tuo radikaali keula ei tunnu ainakaan huonolta asialta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Onhan se selvä, että muut tallit testaavat vastaavanlaista nokkaa ainakin tuulitunnelissa. Todennäköisesti tekevät niin jo nyt. Ja äkkiä tuohon silmä tottuu, luulen. Varsinkin jos hauenleukanokka yleistyy.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Iltalehden perusteella näyttää aika varmalta, että mtv3 digipuolen formulalähetyksiä alkaisi selostamaan Matti Kyllönen ja Oskari Saari selostaisi formulat perinteisellä maikkarilla pitkien mainostaukojen kera.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Viestin lähetti Grome
Iltalehden perusteella näyttää aika varmalta, että mtv3 digipuolen formulalähetyksiä alkaisi selostamaan Matti Kyllönen ja Oskari Saari selostaisi formulat perinteisellä maikkarilla pitkien mainostaukojen kera.

Vai että sellaista. No kyllä minulle ainakin sopii että Saari tulee selostajaksi. Eiköhän se saman asian aja kuin Tuominenkin. Kyllönen taas hehkutelkoon siellä rinnakkaiskanavalla pienemmälle yleisölle. Ihan jees mielestäni.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Sellainen lisäys vielä että nuo digipuolen lähetykset olisivat maksullisia. Kyllönen hoitaisi selostuksen, Häkkinen, Salo ja Rosberg kommentoinnin ja Mustakari varikkotoimittajan hommat. Analogisella puolella Oskari Saari selostaisi, JJ kommentoi ja Pulkkinen varikolla.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Kausi 2004 lähestyy

.. ja legenda on palaamassa joukkoomme.

Muistutukseksi:


FORMULA 1 SPECIAL


BRASILIAN HEHKUTUKSET:

"... Kaksi Mikaa Vantaan Martinlaakson Raiviosuonmäeltä asuivat 50 metrin päässä toisistaan, nyt he ovat noin 25 metrin päässä toisistaan..."
"Nyt se on totta, MikaMika-sarja."
"Jos nämä asetelmat säilyvät ja Schumacher ja Coulthard pudotetaan niin Suomeen on tulossa kaksoisvoitto!"
"... Harmillista, Harmillista, Harmillista, Harmillista, Ha..."
"... Ero on 0.6 sekuntia, mutta tuossa mutkassa ero on tietenkin huomattavasti pienempi."
"Ja katsomme vielä kerran tuota radan kaunista ympäristöä, tuolla taustallahan näkyy yksi maailman suurimmista kaatopaikoista..."
"Ja nyt työnnetään päät tuosta ikkunasta ulos, josko Mikan auton äänestä kuuluisi jotakin omituista..."
"Kyllä Morbidelli oli Salon takana, tai sitten tässä on tapahtunut jotain mystistä."
ARGENTIINAN HEHKUTUKSET:

"... Barrichello ottaa penkkinsä ja käy..."
"... niinpäin tai näinpäin..." (JJ:n kanssa käydyn kiistelyn jälkeen Häkkisen onnettomuudesta.)
"Täällä Argentiinassa tänä suomalaisuuden päivänä, Suomen liput liehuvat korkealla..."
"Damon Hillin meno on iloista ja nopeaa."
"Pistinpä 20mk tuon miehen (Coulthard) puolesta ja rahat menivät kankkulan kaivoon, mutta vedonlyöntihän on huikeaa uhkapeliä."
"... mutta kyllä Mika tuolta takaa nousee kärkeen tavalla tai toisella..."
"... otetaanpa tollanen löysä tähän väliin..."
"... mikäli miehet kestää ja autot kestää ja paikat ei puudu..."
"... paikalliset cowboyt eli gauchot paimentavat härkiään pampaksella..." (Ote järkyttävästä Argentiinan tietopaketista kesken kisan.)
"Helikopterin kuva tulee vapisten ja vaappuen tuolta kaukaa Argentiinasta."
"... takaa tulee nälkäinen ranskalainen..."
"Alesi vonguttaa autoaan pitääkseen sen käynnissä mikä on tietysti ihan oikein."
"... ei sitten pätkääkään katsonut takaluukusta..." (Suzuki tyrmäsi Salon pois kisasta.)
"... pientä nopeata improvisointia Schiattarellan suuntaan..." (Kyllönen luuli aluksi Schiattarellan törmänneen Saloon.)
"Voi turkasen turkanen 3 kierrosta jäljessä." (Edelleen Salon kolari.)
"Suomalaisilta on jauhot koluttu pussinpohjilta."
"Saattaa olla, että Hill on löytänyt jostain seitosvaihteen."
"Pyörät ovat katteiden sisällä ja kontaktipeli on kovaa." (DTM.)
"Takapyörän ripustuksen erillinen tanko petti jolla on merkittävä rooli formula-autossa."
"... se panee puntin tutisemaan..." (Ferrarin ääni.)
"Suomalaiset puristavat nyrkkiä taskussa."
SAN MARINON HEHKUTUKSET:

"... Seuraamme kuvaa Scumacherin autosta, jossa kamera on sijoitettu oikeaan etupyörään..."
"... Ollaan täällä mineraaliveden mutkassa..." (Aqua Minerale.)
"... kosteus nousee auton takasiipien vahvistamana..." (Rata ei tunnu kuivuvan.)
"... Hän sai sileät renkaat, jotka olivat kuivat..." (Berger varikolla.)
"... takarenkaat rupeavat loppumaan..." (Schumacherilta.)
"... Bergerillä on SELVÄ kaula..."
"... Coulthard lähteeeeeeee..." (Pyörähti.)
"... Aikamoista hiekkalapioo tekee..." (Coulthard pyörii hiekalla ja etusiipi tuo hiekkaa radalle.)
"... Häkkinen ajaa aivan kärjen vauhdissa..." (Häviää 3 s/kierros.)
"... Mansellin kroppa krappas, niinkuin hän itse sanoi..."
"... Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään, ja me elämme suorassa lähetyksessä..." (Kiista Schumacherin ja Coulthardin Brasilian pisteistä.)
"... Nyrkkiä näytetään ja heristetään sormea. Mikä minä olen neuvomaan..." (Alesin ja Coulthardin kosketuksen jälkeen.)
"... Seuraamme johtoasemassa olevan Hillin autoa, joka on numero 1..."
"... Kosketus Ferrari-autoon tuo melkoisen nautinnon..." (Kisan päätyttyä kannattajien juostua radalle.)
"... Tulevaisuudessa kisa, joka Hillin täytyy jättää väliin, tulee olemaan jännittävä, kerrassaan Hillitön..." (Seppo Hämäläinen.)
ESPANJAN HEHKUTUKSET:

"... Täällä ajettiin ennen polkupyörillä, mutta nykyään nykyajan gladiaattorit formuloilla..."
"... Näytä Mika niille, mistä pesee ja vähän linkoaakin..."
"... Kuten kuvasta näkyy, Coulthardilla on vauhti jopa hitaampaa kuin
"Forti-autoilla tuossa pääsuoralla..." (Fortit ajavat pääsuoraa, kun Coulthard on varikkosuoralla. Nopeusrajoitus 80 km/h.)
"... lähes metrin mittaiset PALIKAT, jotka on jännitetty siihen..." (Benettonin maadoitusliuskat.)
"... Ymmärränkö oikein, että PIENETKIN roskat voivat tehdä pahojaan?..." (Kysymys JJ:ltä, kun Ferrarin ilmanottoaukko puhdistettiin varikkopysähdyksellä.)
"... Nyt muistankin. Löin Alesin puolesta vetoa ja rahat menivät kuin kankkulan kaivoon, toivottavasti johonkin hyväntekeväisyyteen tai kansanterveyteen..." (Alesi oli hetkeä aikaisemmin keskeyttänyt.)
"... Katayaman auton perässä on tulenlieskoja, ne ovat luonnollinen ilmiö vaihdettaessa, ns. polttaa piipussa..."
"... Ferrarilla on keksitty uutta kestävämpää materiaalia moottorin ja vaihdelaatikon väliin ns. RUNKO-OSAAN..."
"... Edes hiekalla auto ei ole täysin tasapainoinen..." (Mansell ajoi ulos radalta ja McLaren pomppii hiekkahidasteissa.)
"... jotain ihme osia lentää tuolla..." (Irvinen(?) pakoputken pää lenteli radalla.)
"... Suomen liput ovat NS. korkealla..." (Häkkinen joutui keskeyttämään.)
"... Toivokaamme, että Salo nousee tuolta muiden keskeyttämisten takia..., vaikka emmehän koskaan toivo muiden keskeyttämisiä..." (Salolla toivoton tehtävä nousta ajamalla paremmille sijoituksille.)
"... Baila baila ja silleen..." (Lausahdus Briatoresta Schumacherin voiton varmistuttua.)
"... jolla koti on siellä ja täällä..." (Scumacherin asuinpaikasta.)
"... siellä jo kaivetaan shampanjapulloja jääkaapista Jordan-auton puolella..."
MONACON HEHKUTUKSET:

"... Keke nyökyttää..." (Kyllösen arvioitua autojen nopeutta niiden tullessa tunnelista ulos.)
"... Mercedes-moottorit kehräävät... siellä Mark Blundellin McLaren auton takaosassa..." (Onko Markin autossa monta moottoria?)
"... Keke. Sinulla on tuntosarvet tässä maailmassa pitkälle mukana..." (Kyllönen alkoi kyselemään Kekeltä autojen teknisiä yksityiskohtia.)
"... Satelliittilinkki on työn alla Suomeen..." (Kyllösen selitettyä, että Ruutulipun aineistoa siirretään illan aikana. Tulikohan muu lähetys sitten maakaapeleita pitkin?)
KANADAN HEHKUTUKSET:

"... Miljoonat hevosvoimat pääsevät valloilleen..." (Punaisen valon sytyttyä ennen lähtöä.)
"... ja katsokaa, Boullion, 25-vuotias ranskalaiskuljettaja, ajaa siellä silmat sikkuralla..."
"... Hänestä (Boullion) ei näy ohjaamosta kuin pipon yläosa..."
"... Notre Dame on sympaattinen saari, joka on veden ympäröimä..."
"... tuo vallankumouksellinen keskisiipi ja hain evä ovat autosta poistuneet..." (Häkkisen McLaren.)
"... Katsokaa tämän kuumeisen miehen tulenterävää katsetta..." (Hill.)
"... pientä välipalaa tähän purtavaksi..." (Alkaa sekoilemaan J. Kankkusen häistä kesken kisan.)
"... Schumacherin meno on yksinäistä, ylvästä ja yksitoikkoista..."
"... Alesin voittajakerroin on 6, ja ne (varmaan lähes kaikki), jotka ovat panneet 100000 mk voittajavedossa likoon, saavat MELKOISEN potin..."
ENGLANNIN HEHKUTUKSET:

"Vain minuutti aikaa ja koneet on käynnä."
"Alesilta upea startti, monet ovat lyöneet tulosvedossa vetoa Alesin puolesta, otetaanpa tässä kerroin." (Eipä varmaankaan katsellut Kyllönen omaa tulosvetokuponkiaan.)
"Alesin ruiskaus kauempaa oli huima."
"Tämä tilanne tuli kuin vanhalle tytölle, hiukan yhtäkkiä."
"Barrichello painaa niin ikään pää vinkkelissä."
SAKSAN HEHKUTUKSET:

"... kulmat kurtussa ja tummat silmät tähyävät..." (Hill lähtöruudukossa ennen starttia.)
"Gerhard Berger kokeilee, että niskalihakset ovat paikallaan." (No perseessäkö ne lihakset ovat, jos eivät paikallaan?.)
"... lähtösuora ja mutka oikealle jonka jälkeen lähdetään metsätielle..." (Rataesittely ala Matti.)
"Schumacher heittää autonsa nopeasti paikalleen" (Schumi asettuu lähtöruudukkoon.)
"... ja siellä liehuvat Suomen siniristiliput vai ovatko ne tulkittavissa Skotlannin lipuiksi..."
"... ja näin on Häkkinen jo pisteiden tuntumassa... " (Mika survoi kuudenneksi ensimmäisellä kierroksella.)
"Onko niin, että Alesi halusi johtaa toimintaa varikolla ja näpäyttää tallia" (Uskomaton teoria siitä, miksi Alesi teki odottamattoman varikkopysähdyksen.)
"... ja näin sulkeutuu ovi. Mies ja auto ovat poissa julkisuuden valokeilasta." (Alesi ajaa talliin.)
"Jälleen ohjaaja löytää sieltä hehkuvat jarrupalat ja hehkuvan tunnelman."
"... ja Berger lentää ohi Frenzenin..."
"Onko niin että Coulthard yrittää yhdellä tankilla läpi kilpailun?"
"Hän (Schumacher) luistelee noissa shikaaneissa."
"Berger lentää kantturoiden yli." (Berger lensi yli lehmien?)
"... ja siinä kuvassa rumpali Eddie Jordan..." (Päätoiminen rumpali, sivutoiminen F1-tallin johtaja?)
"Minardi-talli ajaa talliin sisään" (Erkki.) (Matilta ei irronnut.)
"ja Ferrarikuski Berger vääntää lisää tehoja!" (Salainen turboruuvi?)
UNKARIN HEHKUTUKSET:

"... Lähitunnit näyttävät kuinka kansallista itsetuntoamme hellitään..." (Häkkinen keskeytti.)
"... Täällä Pustan mailla lämpötila hivelee ihoa ainakin katsomoissa..."
"... Rata on vaikea, mutta sitä kautta herkullinen..."
"... 75 kiloa ja 185 senttimetriä paalulla..." (Hill.)
"... Soromnoo, minulta meni vain viisikymppiä..." (Häkkisen peli hyytyi ja Matin tulosveto "paljastui".)
"... Kamera on asennettu mekaanikon päähän..."
"... Suomen liput liehuvat hieman mollivoittoisesti..."
"... Katakumilla ei pyyhitä oikein hyvin..." (Katayama.)
"... Pienen mainoskatkon jälkeen olemme paljon viisaampia..."
"... Nyt joku pöllyttää siellä, mutta ei näy ketään. Ehkäpä se oli paikallinen makkaranmyyjä..."
"... 4 MM-pistettä vaihtui luuksi käteen..." (Erkki.)
"... Damon Hillin harrastuksista löytyy urheilupuolelta golfin lisäksi kitaransoittoa..."
BELGIAN HEHKUTUKSET:

"... valot vilkkuvat tuossa Bergerin kojelaudassa, eli autoilla on erilaiset merkit..."
"... Laskee autoa liu'utellen..." (Tätä ennen ja jälkeen selostuksessa oli tauko. Kyseessä oli Papisin spinnaus maalisuoralla ja ajo muuta liikennettä vastaan.)
"... Barrichellon viimeinen moottorin kehitysversio on ollut kuuma..." (Kuvassa oli Irvinen palanut auto.)
"... Hill saa rangaistuksen ylinopeuden ajamisesta F1-autolla! Kuinka on mahdollista..." (Hill ajoi varikolla ylinopeutta. Pojilla kesti vähän aikaa ennen kuin keksivät mitä Pit Lane Speeding tarkoittaa.)
ITALIAN HEHKUTUKSET:

"... Tuossa näkyy kilpailun kello..." (Kuvaa Ferrarin omasta sekuntaattorista, joka oli teipattu kiinni varikolla monitoritelineisiin.)
"... Herbert tulee sisään, Alesi tulee sisään, Häkkinen tulee sisään, Berger tulee taas sisään!..."
"... Suomalaiset toisena ja viidentenä..." (Kuultiin ainakin 18 kertaa.)
"... Herkkua, hunajata, hunajata syötetään lusikkatolkulla!"
"... Nyt voisi toivoa, että kaikkien pelit kestävät..." (Lähellä loppua, kun suomalaiset olivat ottaneet paikkansa ja tilanne oli muutenkin vakaa.)
"... Hyvä Suomi, toinen ja viides! Vantaanlaakso, eikun Myyrmäki, eikun Martinlaakson pojat!"
"... Toinen ja viides! Mahtava päivä Suomelle! Terveisiä kotiin!"
SEKALAISET HEHKUTUKSET:

"Koneet ovat täynnä... ööö... käynnissä" (Matti.)
"Palaamme kohta..., mutta emme vielä!" (Matti.)
"Siinä se Berger on varikolla, mutta mitä ihmettä! Mitään ei tehdä!" "Hän kärsii sen penaltyn!" (Erkki.)
"Mikalla on tässä kisassa kaikki mahdollisuudet kolmen parhaan joukkoon, ellei vieläkin korkeammalle!" (Matti.)
"Mikahan hymyilee kuin jakoavain!" (Matti.)
"Nyt on kyllä Berger päässyt karkuun. Häkkinen ei kyllä tässä kisassa pääse nousemaan, ellei sitten joku hänen edestään keskeytä, mitä me emme tietenkään toivo, mutta toisaalta se kuuluu autourheiluun." (Matti.)
"Puolipallon muotoinen, epäsäännöllinen mutka." (Matti.)
IMOLA 1991:
"Mitä mieltä sinä Keke olet kun molemmat suojattisi pääsivät pisteille?" (Matti.) "Uskomatonta, mutta silloin kun minä voitin maailmanmestaruuden..." (Keke.) "Tsei Tsei on neljäntenä, uskomatonta, näin korkealla suomalainen ei ole ollut koskaan!" (Matti.) "Niin, minähän voitin maailmanmestaruuden!" (Keke.)
ESTORIL 1992:
"UI JUMALAUTA!" (Markku Kataja.) (Berger ja Patrese kolaroivat rajusti.)
KYALAMI 1993:
"Ja meillä on tänään kommentaattorina itse Keijo Keke Ruuspäri suoraan Monacosta! Hyvää huomenta Keke sinne Monacoon! ... Noh, ei niinkään hyvää huomenta, sillä kellohan täällä Monacossa on jo 12:03!" (Matti.) "Aijaijai, mitä ihmettä, siellähän menee Mclaren" (Matti.) "ja menee hyvin kolmellakin pyörällä" (Keke.) (Michael Andretti show.) "Prost ottaa kunniakierrokselle Brasilian lipun!" (Matti.) "Prost kyllä harvemmin ottaa Brasilian lippua!" (Keke.) (Senna otti kunniakierrokselle Brasilian lipun.)
MAGNY COURS 1993:
"Siellähän on paljon ruuhkaa, tämähän on kuin Mannerheimintiellä!" (Matti.) "Noh, ei se ole mitään verrattuna siihen mitä Keski-Euroopassa sanalla ruuhka tarkoitetaan!" (Keke.)
MONZA 1993:
"Aijai, zei zein auton takaosassa sijaitsevista suuttimista tulee savua!" "Niin näitä suuttimiahan kutsutaan ammattikielellä pakoputkiksi!" (Keke.) (Edellisestä kommentista tuli myös oikaisu...) "Aijai tsein tsein auton takaosassa sijaitsevista suuttimista näyttää valuvan öljyä radalle!" (Matti.) "Niin, me ammattilaisethan kutsumme näitä suuttimia pakoputkiksi!" (Keke.)
BARCELONA 1994:
"Coulthard ohittaa Irvineä, ei vaan se on Alboreto, ei se on sittenkin Martini." (Matti.) (Alboreto oli muuten jo keskeyttänyt.)
INTERLAGOS 1994:
"Aijai tämä on kaikkien aikojen dramaattisin formulaonnettomuus pitkään pitkäään aikaan! Tämä kuuluu lajiin, tämä on osa-auto urheilua!" (Keke.) "Mutta siellä on miljoonia pleksinpalasia radalla!" (Matti.) "Eivät ne ole mitään pleksinpalasia, vaan hiilikuitua ja vielä satojen tuhansien D-markkojen arvoista!!" (Keke.) "Oijoijoi, Schumacher ajaa rajusti ulos!" (Matti.) "Se on Verstappen, KOLLO" (Keke.) "Schumi voittaa, kunpa tsei tsei olisi ajamassa" (Matti.) "Yhtä hyvin voitaisiin sanoa, jospa minä olisin ajamassa" (Keke.) "Tervetuloa tänne aurinkoiseen Brasiliaan seuraamaan aikamme gladiaattoreiden taistelua. Sää on ihanteellinen, suorastaan tuskastuttavan kuuma!" (Matti.)
JEREZ 1994:
"Missä tallissa Zei Zei mahtaa ajaa ensi kaudella, Keke?" (Matti.) "Sitä en osaa sanoa kun en oo kristallipallon lukija!" (Keke.) "Mutta missä tallissa?" (Matti.) "En osaa sanoa, koska en ole kristallipallon lukija!" (Keke.)
MAGNY COURS 1994:
"Jumalauta että on tylsä kisa" (Matti.) "Verstappen ajoi taas ulos... Saatana... J.J., kyllä sua tarvittaisiin täällä. Ajaisit vaikka niska kipsissä, saatana!" (Erkki.) "Heh Heh" (J.J.) (Uusintalähetyksen mainoskatkolla ei nähtykään mainoksia, vaan kuultiin em. kolmikon keskustelua, ilmeisesti mikki oli jäänyt vahingossa päälle, kun Mustakarilta pääsi voimasanoja)
BUENOS AIRES 1995:
"Ja miten tämä voi olla mahdollista, Ferrari on jättänyt Jean Alesin auton radan varteen ja nyt siellä on kymmenittäin katsojia jonottamassa, että he pääsisivät istahtamaan siihen ja ottamaan valokuvia. Kerrassaanihmeellis..." (Matti.) "Hei Matti, se on Alesin viime vuotinen auto, jota Ferrari kierrättää kaikissa kilpailuissa eräänlaisena näytekappaleena!" (J.J.) "Hrmh, joka tapauksessa kilpailu on kutkuttavan jännittävä!" (Matti.)
INTERLAGOS 1995:
"Aijai Salo ajaa ulos, pidä käynnissä, pidä käynnissä pidä käynnissä, pidä käynnissä, pidä käynnissä ja LOISTAVAA, Salo pystyy jatkamaan" (Matti.) "Hyvät katsojat, Paavo Nurmen aikana ei ollut suoria TV-lähetyksiä, mutta nyt on. Martinlaakson, Raiviosuonmäen kaksi Mikaa ovat radalla ja tässähän viedään Suomea maailmankartalle oikein urakalla!" (Matti.) "Tervetuloa tänne aurinkoiseen ja kosteanlämpimään Brasiliaan..., siis aurinko paistaa pilvien yläpuolella" (Matti.) (Sää oli sateinen)
SUZUKA 1995:
"Voi voi, Alesi keskeyttää. Siihen purkautuivat Alesin paineet ja loput paineethan purkautuvatkin sitten illalla tyttöystävän kanssa hotellihuoneessa." (Matti.)
BUDAPEST 1996:
"Hehkuttava ja suorastaan polttavan kuuma helle pakottaa katsojat seuramaan kilpailua ilman paitaa ja hehkuvan punaisiksi palaneet selät suorastaan punertavat katsomoa. Onneksi siellä on kuitenkin myös Suomen lippuja, jotka ilahduttavasti tuovat joukkoon myös sinivalkoista väriä" (Matti.) "Ehkä voisi sanoa, että korvienkin välissä on välillä pönttömäinen tunnelma" (Matti.) (Kaikuisa selostuskoppi.) "Ja katsokaa auton takaosassa sijaitsevat suuttimet syöksevät ilmaan kummia kaasuja. Jos Keke Rosberg olisi täällä niin hän sanoisi niitä pakoputkiksi, mutta kun ei ole niin puhutaanpa nyt suuttimista."
ESTORIL 1996:
"Jos penninkin ajatuksistasi saisi, niin se olisi kultaakin arvokkaampaa ainakin tähän hetkeen." (Matti.) (Villeneuven lähikuvan päällä ennen lähtöä.) "Häkkinen kävi mainoskatkon aikana varikolla ja autoon tankattiin noin 70 litraa polttoainetta ja koko operaatio kesti 7.5 litraa." (Matti.) "Ja Alesi tavoittelee pientä japanilaista samuraimiekkailijaa, joka tässä tapauksessa on ilmeisesti Katayama" (Matti.) "Häkkinen tulee Coulthardin takaa. Nyt skotti, hameet korville, hameet korville, hah, hah, hameet korville, kun Häkä tulee takaa!" (Matti.) "Haha Haa" (Erkki.)
HOCKENHEIM 1996:
"Nyt näyttää siltä että vauhti on hidastunut, onkohan siellä Pace-car tullut radalle? Eii-ii näiden autojen vauhti ainakaan ole hidastunut!" (Matti.) "Yli 300 km/h. Onpas erikoinen keskinopeus... Tai mene ja tiedä. Voihan se olla mahdollista!" (Matti.) (Kyse oli huippunopeudesta suoran päässä.)
IMOLA 1996:
"Heh heh, onko Katayama pyörähtänyt?" (Matti.) "Matti, hei, se on Salo" (Erkki.) "No VOI TURKASEN TULIMMAINEN, kerrassaan harmillista!" "Kilpailu on niin kovaa että itikatkin liimautuvat tuulilasiin!" (Matti.) "Hah hah. Itikatkin suorastaan tarttuvat kiinni tuulilasiin!" (Erkki.)
MAGNY COURS 1996:
"Ja katsokaa! Mika ajaa Häkkistä takaa!" (Matti.) (6. kierros.) "Onko se Irwine, joka keskeytää?" (Matti.) "On se, katsoin jo kypärästä vai onko se sittenkin Schumacher, mutta ei sittenkään!" (Erkki.) (Schumacher keskeytti jo lämmittelykierroksella.)
MELBOURNE 1996:
"Siis tämä uusi 107 prosentin sääntö. Miksi juuri 107%? Miksi se ei voisi olla vaikka 100 prosenttia?" (Matti.)
MONACO 1996:
"Huomaa, että Coulthard tulee 1. varikolle. Onhan hän Mclarenin ykköskuski." (Keke.) "Mutta häkkinenhän kävi jo varikolla." (Matti.) "Hmmmm." (Keke.)
MONZA 1996:
"Onko niin, että Williamsit hallitsevat tätä toistakin aika-ajoa, siis tätä yhtä ja ainokaista aika-ajoa?" (Matti.) "Aikaisemmin urallaan Häkkinen on yltänyt palkintokorokkeelle seuraavasti: Kolmas sija 6 kertaa, toinen sija 3 kertaa. Aii Aii, näinköhän mahtaa olla, että Mika pystyy pitämään 3. sijansa maaliin asti ja ottamaan näin urallaan siis kah... ei vaan kolmannentoista palkintosijansa" (Matti.) (6 + 2 + 1 = 13?) "MITÄH? Täällä selostuskopissahan pörrää ampiainen, hyvät katsojat, jos kiihkeä hehkutus täältä Monzasta lakkaa, niin se johtuu ampiaisparvea pakoon juoksevista selostajista." (Matti.) "HAHAHHAA" (Erkki.)
SILVERSTONE 1996:
"Ja Hyvät katsojat, kutkuttavan jännittävän Silverstonen gp:n lisäksi alkaa tänään kello 19:30 Mika Halvarin kämmenpohjia kostuttava ja sydämiä tärisyttävä kuulantyöntö, siis oliko se nyt 19:30?" (Matti.)
SUZUKA 1996:
"Tuossa ohituksessa Berger ei kyllä noudattanut valkoihoista järkiajattelua!" (Matti.) "Bergerin etusiipi on vinossa!" (Erkki.) "Hyvä, Häkkinen nousee toiseksi!" (Matti.) "Mestaruus saattaa ratketa jo täällä, siitähän kamppailevat Hill ja Villeneuve!" (Matti.) (Suzukassa ajettiin kauden päätöskilpailu.) "Täällä näkyy Suzukan kauniita maisemia, maailmanpyörä. Kaikki hekumalliset tivoliaspektit ovat täällä kunnossa!" (Matti.) "Johnny Herbert on tällä hetkellä 15. nopein eli lähtöruutu 15. nopeimpana edellyttää 15. lähtöruutua." (Matti.)

Kopy pastetettu täältä



K
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Re: Kausi 2004 lähestyy

Viestin lähetti Kaiser Soze
.. ja legenda on palaamassa joukkoomme.


Eipäs olekaan vaan YLE ja rallin ylivoima vei mielenkiinnon. Se on Oskaria (kai) teille digi-jupeillekin.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tulipa tsekattua Ferrarin ja Sauberin uudet tykit Petronas-tornilla. Luulen kylla etta se Ferrari ei ollut lopullinen kehitysversio tai sitten Ferrari lahtee kauteen aika radikaalilla autolla, nimittain siina autossa ei ollut takasiipea lainkaan :)

Liput Melbournen GP:hen plakkarissa! ps. Mina olen se tyyppi jolla on se suomenlippu ja olen siina katsomossa joka on siina mutkassa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En nyt tiedä, mihin ketjuun tämän olisi laittanut. Laitan sitten tänne.

Lainaus mtv3:n nettisivuilta:

Ferrariässä Michael Schumacher tulee käyttämään tulevalla F1-kaudella uutta kypärää, jonka sanotaan olevan niin turvallinen, että se kestäisi jopa panssarivaunun yliajon.

Schuberthin valmistama RF 1.5 -kypärä maksaa noin 15 000 euroa kappaleelta. Kuljettajat tarvitsevat kauden aikana 6 - 10 kappaletta kypäriä.

Kypärässä on 12 hiilikuitukerrosta, minkä ansiosta sen vahvuuden sanotaan olevan kaksinkertainen normaaliin F1-kypärään verrattuna. Uutuuskypärä painaa 220 grammaa edeltäjäänsä enemmän. Schumacher onkin sanonut olevansa hieman huolissaan kypärän tuomasta painonlisästä.

Myös David Coulthard olisi halunnut uutuuskypärän käyttöönsä, muttei ainakaan toistaiseksi sitä saanut, koska alun perin Schumacherille suunniteltu kypärä ei sovi skottikuskin päähän. Coulthardin pään ympärysmitta on peräti 15 senttiä Schumacheria suurempi.

Jotenkin tuo viimeinen kappale saa hymyn suupieliin.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Noniin. Kauden ensimmäinen kisa Australiassa on takana ja voittaja oli, yllättäen.. Michael Schumacher. Toiseksi körrötteli myöskin niin yllättäen Rubens Barichello. Kolmanteen (Fernando Alonso) eroa olikin jo yli 20sec. joten kisa oli jälleen hyvinkin mielenkiintoinen ja täynä jännitystä.

Itse jaksoin katsoa n. 10 kierrosta kun totesin että sama meno jatkuu kuin aiempina vuosina, Ferrari vie ja muut vikisee. Eroa oli jo tuossa vaiheessa niin paljon että ei huvittanut katsoa enempää. Vie kaiken kiinnostuksen lajista tuo jatkuva Ferrarin voitto. Itseasiassa päätinkin että taitaa seuraava kisa jäädä katsomatta. Jos Ferrari on edelleen yhtä ylivoimainen, en katso myöskään sitä seuraavaa kisaa. Ei hirveästi innosta katsoa kisaa jossa autot 1 ja 2 ajavat peräkkäin ja muut tulevat vasta muutamien kymmeninen sekuntien päässä.

Ja mikä "koomisinta", McLaren on yhtä epäluotettava mitä aiempina vuosina. Ja nimenomaan kone on se joka ei kestä. Jälleen leikkasi kiinni (veden paineet katosivat Räikkösen mukaan).

Kumma homma ettei Mersu saa tehtyä moottoria joka kestää paremmin. Nyt kestoa tuli huimat 200km ja kone leikkasi. Vaikka kyseessä onkin F1 auto jne. niin antaa minulle ihan riittävän imagon koko Mersun kestosta ja luotettavuudesta. Noita samoja ongelmiahan on ollut vuodesta 2000 asti eikä Mersu ole saanut ongelmilleen tehtyä mitään, vaan samat vaivat jatkuvat edelleen. Nyt on ollut jopa aikaa viimevuoden kesästä asti kehittää autoa ja moottoria mutta sama luotettavuusongelma jatkuu., Mitenkä usein esim. Ferrarin koneet paukkuvat?

Veikkaankin että jos McLaren (tai Mersu) ei saa luotettavuutta parannettua, siirtyvät he takaisin viimekauden moottoriin, joka sentään oli hieman parempi. Mutta kuitenkin, käsittämätöntä tumpelointia McLarenilta _jälleen_.
 

Aksu

Jäsen
Kisa tuli katottua. McLaren täys paska. Jos nämä kaukomaiden kolme osakilpailua menevät tänään nähdyllä tavalla on talli jo kriisissä ennen ensimmäistä euroopan osakilpailua. Ja syytä onkin. Kumpikaan auto ei kulkenut ja se on keskeyttämistä huolestuttavampaa. Toisaalta eiköhän McLaren aloita jo ihan kohta uuden auton kehitystyön, kuten viime vuonna hyvin tuloksin...

Päällimmäisenä mieleen jäänyt ajatukseni on pettymys. Nimenomaan formuloita kohtaan. Ei voisi kausi enempää päin helvettiä lajin kannalta käynnistyä kuin Ferrarin ylivoimaisella kaksoisvoitolla. Toivottavasti jo seuraavassa kisassa meininki muuttuu ja todellinen taistelu alkaa.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Jaksoin seurata kisaa ekat 12 kierrosta, kunnes tuli selväksi, että kisa on vain jonossa ajelua eikä kunnon kilvan ajoa tulla näkemään. Ja kun vielä Kimi joutui keskeyttämään auton lahoomiseen hieman aikaisemmin ei mielenkiinto riittänyt pitempään katselusessioon.

Mikä huonointa niin Ferrari otti kaksoisvoiton kisasta.

Täytyy taas kokeilla seuraavan kisan alussa kuinka kauan jaksaa katsoa kisaa.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
The more things change, the more they stay the same. Näin on ainakin F1-sirkuksen kohdalla.

Vaikka niitä sääntöjä kuinka muutetaan, niin Ferrari ja Schumacher ovat jatkuvasti ykkösiä. Sääntömuutokset taitavat oikeastaan auttaa Ferraria, vaikka tarkoituksena on ilmeisesti ollut se, että kilpailutilanne tasoittuisi. Tai no, eihän sitä tiedä, mihin Renault ja Williams pystyvät vielä.

McLarenista taas ei taida olla mihinkään. Kehitys on pysähtynyt ja talli ei saa mitään aikaiseksi. Ihmettelen suuresti, miksi Montoya halusi juuri McLarenille. Vaikka Williams ei ehkä ole hänelle se ihanteellisen työpaikka, on talissa kuitenkin menty eteenpäin ja auto toimii.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Minardi - Italian ylpeys

Viestin lähetti stiflat
Pääsikö Minardit maaliin?

Valitettavasti ei:

Ret 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 44 Engine 11

Ret 18 Nick Heidfeld Jordan-Ford 43 Transmission 15

Ret 20 Gianmaria Bruni Minardi-Cosworth 43 +15 Lap 20

Ret 14 Mark Webber Jaguar-Cosworth 29 Transmission 6

Ret 21 Zsolt Baumgartner Minardi-Cosworth 13 Electrical 17

Ret 6 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 9 Engine 10
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Eipäs tullut tällä kertaa seurattua kauden avauskisaa. Runkosarjan voittoa kun on "krympätty" pari päivää urakalla ja peti, tyyny&peitto olivat nyt Maikkarin lähetystä parempi vaihtoehto.

Aika tarkkaan oletetun mukaan siis köröteltiin. Miihkaili taitaa ennakoidun mukaisesti olla kova luu tälläkin kaudella. Voipi tulla yksipuolinen formulavuosi.
 

Carlos

Jäsen
Kauden 2004 loppuyhteenveto

Tämä oli sitten tässä. Kuten ilmeisesti aika moni muukin, seurasin kisaa livenä noin 12-13 ympyrää, ja menin sitten takaisin maate.

Eli tälläkin kaudella Ferrari jyrää ylivoimaiseen voittoon, Williams rimpuilee ehkä jotenkin perässä jämäpisteillä, ja McLaren on tunnetun paska, kuten aina ennenkin.

Eipä voi vähempää kiinnostaa, taisi olla viimeinen kisa tällä kaudella. Luojan kiitos ei tullut mentyä paikan päälle.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä että Mclaren loppujen lopuksi onkin pelkkä keskitason talli, eikä tule tälläkään kaudella yltämään Williamsin ja Ferrarin vauhtiin. Sanokaa pessimistiksi, mutta näin minä näen asian, koska olen nämä viime vuodet katsellut tätä sirkusta melko tarkkaan.
Italiaanot jyräävät ja tuosta isonokkaisesta pellestä leivotaan taas mestari ja kaveria ylistetään maasta taivaaseen seuraavat 25 vuotta.

Rehellisesti sanoen uskon Schumin mestaruuksien johtuvan 60 % autosta ja tallista, sekä loput 40 prossaa ajotaidoista.
Ei, en ole kateellinen suomalainen, mutta rupeaa pikkuhiljaa herättämään epäilyksiä tuo touhu, eikä se johdu vähiten siitä että Ferraria hallitsee mafia, aivan samankaltaisesti kuin Italian hallitusta sekä maata.
Meni ehkä vähän ohi mutta johonkin piti avautua. Itse kisaa en katsellut, koska enteilin juuri jotain tällaista, kiitoksia Mclaren.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aaltoliikettähän tuo menestys F1-maailmassa on. Ayrton Sennan voittaessa mestaruuksia McLaren oli kärkipäässä, mutta putosi sen jälkeen muutamaksi vuodeksi keskikastiin. Autot olivat enemmän tai vähemmän susia silloin, kun Mika Häkkinen luuli päässeensä huipputalliin (siirtyminen Williamsille oli 90-luvun alussa erittäin lähellä, spekuloinnista nauttivat voivat miettiä kuinka monta mestaruutta Häkkisellä olisi jos se sopimus olisi toteutunut). Paluu huipulle tapahtui loppukaudesta 1997, mutta parin viime kauden ajan tallilla on ollut taas ongelmia pysyä kärjen kehitysvauhdissa. Toivottavasti Kimi ei joudu samanlaiseen vastoinkäymisten sarjaan Mc-urallaan kuin Häkkinen aikoinaan. Tällä hetkellä ei kuitenkaan hyvältä näytä, eron kurominen Ferrariin saattaa kestää alkaneella kaudella liian kauan, sillä tällä vauhtierolla mestaruusmahdollisuudet karkaavat käsistä paljon ennen kuin Dennisin joukot saavat autostaan riittävän nopean ja luotettavan, jotta sillä voitaisiin taistella GP-voitoista.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mä ennustan pikkasen

Eli luvassa näyttäisi olevan taas ikävystyttävän pitkästyttävä F1-kausi, kaikille muille paitsi Ferrari ja Michael Schumacher faneille. McLaren ja Williams näyttäisi olevan noin valovuoden jäljessä Ferraria ja ainut joka pystyy edes hieman horjuttamaan Ferrarin ylivaltaa on Renaultin Fernando Alonso, muut haastajat näyttäisi olevan paperia.

Tässä siis pieni ennustus koko kaudesta:
- Schumacher voittaa tällä kaudella 10-12 kilpailua ja varmistaa maailmanmestaruuden jo hyvissä ajoin ennen kauden loppua.
- Barrichello voittaa 2-4 kisaa ja Alonso loput.
- Räikkönen on MM-pisteissä kuudes.
- Ferrari keskeyttää kauden aikana 2 kertaa molemmilla kerroilla keskeyttäjä on Barrichello.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikään ei ole siis muuttunut formulamaailmassa. Ferrarit juhlivat ja McLarenilla on ongelmia autonsa kanssa. Ei sinänsä että asia minua niinkään kiinnostaisi, mutta kun noita tuloksia tuossa päivällä katselin niin alkoi taas huvittamaan nuo formulat entistä enemmän. Minun puolestani kuka tahansa muu voi mestaruuden voittaa, mutta ei M.Schumacher. En vaan voi jostain syystä sietää koko henkilöä. Ehkäpä syynä tähän voi olla myös se että joskus Ferrarilla tuntuu olevan erilaiset säännöt kuin muilla talleilla. Ainakin sellaisen kuvan olen sen vähän perusteella saanut mitä formuloita olen seurannut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös