Viestin lähetti sopuli
Täytyy kuitenkin ihailla Schumin voitontahtoa ja omistautumista voittamiselle.
Schumin voitontahto on tavallaan ihailtavaa, tavallaan raivostuttavaa. Raivostuttavaa on se että voitontahto näkyy usein suunnattoman suurena itsekeskeisyytenä, ja ajattelutapana jonka mukaan Schumin pitää saada tehdä itse mitä huvittaa, ja muiden pitää noudattaa sääntöjä. Kärjistynyt esimerkki tästä on Schumin Benettonin ajoilta:
Eräässä kisassa Schumille määrättiin 10 sekunnin stop and go -rangaistus. Hän ei suostunut menemään varikolle kärsimään rangaistusta koska ei mielestään tehnyt mitään väärää. Tämän jälkeen tuomaristo hylkäsi Schumin, ja hänelle näytettiin koko kilpailun loppuajan mustaa lippua (eli Schumin olisi pitänyt ajaa heti varikolle ja keskeyttää kilpailu). Siitä huolimatta Schumi ajoi itsepintaisesti ykkösenä kilpailun loppuun asti.
Schumia pidetään yleensä vain loistavana kuljettajana, mutta harva tietää, kuinka paljon mies on tehnyt "taustatyötä" menestyksensä eteen. Mielestäni tämä radan ulkopuolella tehty työ vaikuttaa kaverin tämänhetkiseen menestykseen Ferrarilla jopa enemmän kuin hänen ajotaitonsa.
Hän on onnistunut jo Benettonin aikoina keräämään ympärilleen sellaisen taustatiimin johon kuuluu formulasirkuksen parhaimmistoon kuuluvia oman alansa ammattilaisia: esim. Ross Brawn, joka jo Benettonin aikoina osoitti ylivertaisuutensa mm. taktiikan suhteen, sekä muutama auton tekniikan ja elektroniikkan parissa työskentelevä insinööri. Kun Schumi siirtyi Ferrarille, sopimukseen luonnollisesti kuului että nämä Schumin "luottomiehet" siirtyivät hänen mukanaan uuteen talliin. Schumi tietää että taustavoimat ja hyvä auto on yhtä tärkeä, ellei jopa tärkeämpi kuin kuljettaja: Irvine oli lähellä voittaa mestaruuden Ferrarille. Viime vuonna Ferrarin kaksoisvoitot oli lähes arkipäivää, ja mestaruus olisi todennäköisesti tullut ilman Schumiakin.
Monet pitävät Schumia kuljettajana joka teki Ferrarista voittavan auton. Omasta mielestäni Ferrarin nosti takaisin huipulle Ross Brawn & kumpp. (aivan kuten McLarenin nosti huipulle autosuunnittelija Adrian Newey: Williams oli ylivertainen niin kauan kun käytössä oli Neweyn suunnittelema auto, mutta kun Adrian siirtyi McLarenille, voitti Häkkinen hänen suunnittelemilla "hopeanuolilla" kaksi mestaruutta).
Schumin sopimus luonnollisesti sanelee, että hän on tallin kiistaton ykköskuljettaja, ja "kakkosen" tehtävänä on auttaa häntä voittamaan. Jos Ferrarin kakkoskuski vaihtuu, on uuden kuljettajan myös oltava sellainen jonka Schumi hyväksyy. Tämä takaa sen että Schumi ei koskaan voi jäädä tallikaverinsa varjoon.
Schumi on kyllä tämän hetken paras kuljettaja, mutta nämä radan ulkopuoliset asiat ja sopimuspykälät ovat ne jotka saavat hänet monesti näyttämään ylivoimaiselta. Hän on yksinkertaisesti onnistunut haalimaan ympärilleen ihmisiä jotka auttavat häntä menestymään.
Toisaalta, ajotaidoillaan hän on taustajoukkonsa ja sopimuspykälätkin ansainnut: ei kellä tahansa kuljettaja ole tallissaan sellaista valtaa kuin Schumilla. Siihen tarvitaan ajotaidoilla ansaittua kunnioitusta ja arvostusta, mutta myös paljon voitontahtoa, kunnianhimoa ja itsekeskeisyyttä. Mutta sellaisiahan monet menestyjät ovat.