Mainos

F1-ketju

  • 664 332
  • 5 069

Mace

Jäsen
"Hei, mää oon just heränny enkä ilmeisesti nyt toimi täysillä mistä kertoo sekin, että yleensäkin oon avannut F1-ketjun, mutta mun silmään osu tosta sääntölainauksesta

If any such assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results of the race.

Kertokaa mulle mitä mää tällä kertaa missaan."

Olisikohan "missisi" siinä, että Schumacherin auton moottorihan ei sammunut missään vaiheessa, joten se ei myöskään voinut käynnistyä työntämisen seurauksena.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän Kimi taas osoitti olevansa aivan kuljettajien aatelia. Turha on mielestäni kenenkään rutista missään päin maailmaa Kimin ajotaidoista. Nopein aika-ajoissa ja nopein kisassa, "vain" voitto ja 10 pistettä jäivät puuttumaan.

Ja David osoitti jälleen olevansa täysin Kimin ja monen muunkin kuljettajan varjossa. Todella vaisua ajoa, kunnes skotti sitten piristyi ja sekosikin samalla täysin meinaten viedä Alonsonkin mukanaan.

Yllättäen onkin Ralf 8 pisteen päässä Kimistä, joten toinen samanlainen kisa ja Ralf menee jo ohi, ja Montoyakin on aivan niskassa.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Schumi saa sitten pitää pisteensä työntöavusta huolimatta. Kesken kilpailun ulkopuolisilta saatava apu on siis sääntöjen mukaista... ainakin Schumille. Montoya ei saa koheltamisestaan sanktiota.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Oloneuvos
Schumi saa sitten pitää pisteensä työntöavusta huolimatta. Kesken kilpailun ulkopuolisilta saatava apu on siis sääntöjen mukaista... ainakin Schumille.

Noniin, eikös tämä ole jo vuosien varrella hyväksi havaittu menettelytapa. Jos hemmoteltu lapsi ei saa ihan kaikkea mitä haluaa, sitten tulee itku, ja sitten kenelläkään ei ole mukavaa. Ferrari on ferrari, minkäs tässä kuolevainen tekee.


Sinänsä muuten hauskaa miten tämä Häkkis-ilmiö näyttää tulevan nyt Kimillekin. Kuski on mitä loistavin, autolla voi jopa olla nopea kun tietää mitä tekee, mutta perinteisiin kuuluu myöskin että McLaren-Mercedes (a.k.a. Lelukaupan häät) pitää siitä huolen ettei realistisia mahdollisuuksia mihinkään titteleihin ole. Jos ei konetta saada pamahtamaan sopivasti, niin sitten jätetään pyörän mutteri löysälle tjsp. Taas kerran vaan herää kysymys että kun jossain F1-kisassa pamahtaa kone (kärkiporukasta), niin miksi se on aina suomalaisen ajama McLaren?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti Carlos


Noniin, eikös tämä ole jo vuosien varrella hyväksi havaittu menettelytapa. Jos hemmoteltu lapsi ei saa ihan kaikkea mitä haluaa, sitten tulee itku, ja sitten kenelläkään ei ole mukavaa. Ferrari on ferrari, minkäs tässä kuolevainen tekee.



Ennen Magny Coursin kisaa FIA löytää kyllä lukuisia keinoja nostaa koko Suomen suosikki, Schumi, tämänpäiväisen kisan voittajaksi.

Montoyalle annetaan minuutin aikasakko holtittomasta törmäyksestään Schumiin, Alonso saa saman verran aiheutettuaan julmalla tavalla Coulthardin "moment of madnessin".
Ralf menettää voittonsa, ja hänet suljetaan sarjasta ajettuaan Kanadan GP:ssä ilman taustapeiliä, ja Barrichello kokee saman kohtalon esitettyään viime kaudella palkintopallilla liian rohkean sambatanssin.

Ja ensi viikon GP:ssä mm. Räikkönen, Montoya sekä Barrichello juuttuvat pohjastaan kiinni hiekka-alueelle, mutta ratavalvojat ovat saaneet ohjeet olla menemättä apuun... Ihan yleisen turvallisuuden vuoksi. Mysteerinen shortsimies toimii jatkossa Bernie Ecclestonen oikeana kätenä kun Bernie parin vuoden päästä saavuttaa eläkeiän täytettyään 100 vuotta. Ferrari nimeää lisäksi Bernien Hall of Fameensa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Schumin voitto oli siis täysin sääntöjen mukainen, siitä on turha valittaa. Täytyy kuitenkin ihailla Schumin voitontahtoa ja omistautumista voittamiselle. Joku toinen kuski olisi alistunut kohtaloonsa, ja ratavalvojatkaan eivät ensiksi reagoineet mitenkään tilanteeseen. Schumi kuitenkin jopa raivoisilla käsimerkeillä hoiti tilanteen kotiin ja sai ratavalvojat toimimaan. Kuinka monta kertaa Schumi on keskeyttänyt ulosajon seurauksena? Aivan. Aina se perkele palaa sieltä radalle.
 

msg

Jäsen
Ilmorin pojat olivat näemmä ottaneet kotiyleisön edessä riskin ja vääntäneet Raikkosen Mersusta ne pari ylimäääräistä heppaa irti.
Olihan tuloksen paalupaikka ennen uutta Ferraria ja Tomi Tuomisen iloista selostusta 24 kierroksen ajan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ei tee McLaren Kimin kautta helpoksi taaskaan. Viime kauden totaaliflopista ollaan tultu rutkasti eteenpäin, mutta ei riitä. No, autourheilua tuo on, joten ei auta valittaa vaikka se auto olisikin se heikompi lenkki. Onneksi Kimillä on vielä erittäin paljon kilpailuvuosia jäljellä, joten pieni ihme on, jos se pysti jää kokonaan saavuttamatta.

Seuraavaksi sitten Magny Cours. Kannattaa muistaa, että siellä saa ohittaa keltaisten lippujenkin aikana.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti sopuli
Täytyy kuitenkin ihailla Schumin voitontahtoa ja omistautumista voittamiselle.

Ja sitä tuulettamista..Sehän tuulettaa enemmän kun joku joka on voittanut ensimmäistä kertaa kisan.
Viestin lähetti sopuli

ratavalvojatkaan eivät ensiksi reagoineet mitenkään tilanteeseen. Schumi kuitenkin jopa raivoisilla käsimerkeillä hoiti tilanteen kotiin ja sai ratavalvojat toimimaan.

Senhän takia varmaan se "ylimääräinen" henkilö tuli myös auttamaan, kiipesi varmaan aidan yli kun ratavalvojat ajattelivat että tuskin Ferrari hiekkaan jää kiinni..
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Oloneuvos


Skotti on nopea, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi nopea.


Jotenki tuntuu siltä että Skotti menetti halut voittaa tai edes menestyä kisoissa heti kun Häkkinen lopetti. Antais vaan suosiolla tilaa seuraavalle ja lähtis menemään..

No nythän Coulthard pitää "puhuttelun" Alonson kanssa.. Talli on varmaan käskenyt..

Kunhan Skotti on myöntää että Kimi on parempi. Kyllä odottais Skotillekkin joskus jotain palkintopallia vaihteeks, eikä aina sitä 6-9 joukon sijoitusta.
 

jirilatal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyssäri

Kuka F1 kuski on joskus männävuosina työntänyt/yrittänyt työntää ajokkinsa maaliin löpön loputtua viimeisellä kierroksella? Missä tapahtui ja siis kuka oli ko. herra?
 

Carlos

Jäsen
Re: Kyssäri

Viestin lähetti jirilatal
Kuka F1 kuski on joskus männävuosina työntänyt/yrittänyt työntää ajokkinsa maaliin löpön loputtua viimeisellä kierroksella? Missä tapahtui ja siis kuka oli ko. herra?

Nyt menee ihan hatusta vetämällä, mutta olisikohan ollut Mr. Gerhard Berger McLarenin puikoissa joskus 80-90 luvun taitteessa?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Kyssäri

Viestin lähetti jirilatal
Kuka F1 kuski on joskus männävuosina työntänyt/yrittänyt työntää ajokkinsa maaliin löpön loputtua viimeisellä kierroksella? Missä tapahtui ja siis kuka oli ko. herra?

Taisi olla Nigel Mansell ja paahtavasta kuumuudesta(kin) johtuen äijä otti pian lukua keskellä rataa. Olisikohan tuo ollut ainoa Dallasissa ajettu GP ja vuonna 1983?
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Näillä mennään... tämä kausi?

Mersun pomona McLarenilla tunnetun Norbert Haugin kannattaisi pyrkiä politiikkaan. Kaveri tuumaa McLarenilla olevan hyvät mahdollisuudet siihen, että täksi kaudeksi tarkoitetulla MP4-18 autolla vielä ajetaan kilpaa tällä kaudella. Jos ei ajeta, on se hänestä hyvä pohja ENSI kauden autoa rakennettaessa.

Ainakaan rahaa ei herroilta puutu, sillä kilpa-auton rakentaminen Formula ykkösiin ei liene niitä halvimpia harrastuksia. Luulisi "harjoituskappaleiden" ainakin olevan aika harvinaisia.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
McLaren

Pärjäisiköhän nykyisellä autolla, jos siihen laitettaisiin
BMWn kone tai ainakin kone, jossa olisi BMW:n teho ja
vääntö?

On jokseenkin järkyttävää, ettei DaimlerChrysler saa
aikaan kilpa-auton moottori & voimansiirtotekniikkaa, jolla
oltaisiin jatkuvasti eturivissä.

Välillä mennään Ferrarilla ohi ja välillä Bemarilla.

Macin kuljettajarivistössä alkaa kohta Davidilla olla aika
väistyä sivuun. Samaan veikkaan Barrichellolle.

Aika paljon tulee siis paikkoja suomalaisille: Kovalainen, Liimatainen, Rosberg jne

Mutta miksi Williams nyt suosii Ralfia, onko JPMn lähtölaskenta
myös alkanut - Ferrarille?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti nedomansky


Kuukaudessakin homma menee aika paljon uusiksi


Moni asia menee uusiksi, paitsi McLarenin politiikka uuden auton suhteen. Vastahan sen käyttöönottoa on n. neljä kuukautta siirretty aina kisan verran eteenpäin. "Otamme sen Espanjaan... Otamme sen Kanadaan... Se ei ehdi Kanadaan, otamme sen Ranskaan... Otamme sen kauden neljään viimeiseen kilpailuun... Silverstoneen tulemme uudella autolla... Se ei kyllä ehdi Silverstoneen... Ehkä saamme sen Japaniin... No, jos se nyt ei ehdi radoille tämän kauden aikana, niin onhan se hyvä pohja ensi kauden autoa varten...

Kunnes sama rumba alkaa ensi vuoden maaliskuussa... Ehkä saamme sen Brasiliaan...

Just... Samalla Williams on kehittynyt tämän kauden aikana n. 1,5 sekuntia kierrosta kohden uuden autonsa myötä.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikös tämä ole jo aika sairasta ja mieleen tulee
brittiläiset sukkahousut ja Mersun ihme klubinaamari.

Tosin annettiinhan Mikallekin aluksi Peugeotin
kamaa [kuten mun fillariretkille] ja lopulta se
Ilmor kuitenkin sai kiinni vauhdista.

Chryslerille kuitenkin meriittinä, että maailman kovimmat
Keith Blackin koneet on sieltä taksi Mersusta/Dodgesta
napsittu.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
David "olentodistanutolevaniKimiänopeampi" Coulthard näytti jälleen aika-ajoissa kaapin paikan keltanokka Kimi Räikköselle.

Kimi ajoi hienosti kolmanneksi jääden 0,486 sekuntia paalumies Barrichellolle. Coulthard puolestaan ajoi tuttuun tyyliinsä vaisusti, jääden sijalle 12. Eroa kärkeen skotille kertyi "vain" 1,602 sekuntia.

Tiettävästi aika-ajojen jälkeen Ron Dennis sanoi Coulthardille suoraan päin naamaa: "David, olet muuten aika paska".
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Iker
David "olentodistanutolevaniKimiänopeampi" Coulthard näytti jälleen aika-ajoissa kaapin paikan keltanokka Kimi Räikköselle.

Minun on perin vaikea uskoa tällä viikolla julistettuja lehtitietoja valmisteilla olevasta jatkosopimuksesta. Täysin kiistattomasti, mihinkään suuntaan kumartamatta tai pyllistämättä, voi sanoa Davidin tason olevan surkean ja heikon välimaastossa nykyisin. Mitään perusteita ei jatkoon ole. Ikää ja kokemusta piisaa eli käännetysti katsottuna kyllä tämä jätkä on jo nähty. Pakko jostain on parempi britti löytyä jos tämä on se kriteeri.

Nähty aika-ajo... voi David rukkaa. Oli muuten kaikkinensa yllätyksellinen tapahtuma. Kimin sijoitus yllätti... tai oikeammin Williams-autojen heikohko suoritus yllätti. Vanhempi Schumi teki virheen kuten näimme eikä siinä ole sen enempää ihmeteltävää. Jännä kisa tulossa. Kaikki pahimmat kiistakumppanit ovat Kimin takana lähtöruudukossa. Nopeus ei vaan ole vakuuttanut tänä viikonloppuna. Ehkä kisasäädöissä?
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti sopuli
Täytyy kuitenkin ihailla Schumin voitontahtoa ja omistautumista voittamiselle.

Schumin voitontahto on tavallaan ihailtavaa, tavallaan raivostuttavaa. Raivostuttavaa on se että voitontahto näkyy usein suunnattoman suurena itsekeskeisyytenä, ja ajattelutapana jonka mukaan Schumin pitää saada tehdä itse mitä huvittaa, ja muiden pitää noudattaa sääntöjä. Kärjistynyt esimerkki tästä on Schumin Benettonin ajoilta:
Eräässä kisassa Schumille määrättiin 10 sekunnin stop and go -rangaistus. Hän ei suostunut menemään varikolle kärsimään rangaistusta koska ei mielestään tehnyt mitään väärää. Tämän jälkeen tuomaristo hylkäsi Schumin, ja hänelle näytettiin koko kilpailun loppuajan mustaa lippua (eli Schumin olisi pitänyt ajaa heti varikolle ja keskeyttää kilpailu). Siitä huolimatta Schumi ajoi itsepintaisesti ykkösenä kilpailun loppuun asti.

Schumia pidetään yleensä vain loistavana kuljettajana, mutta harva tietää, kuinka paljon mies on tehnyt "taustatyötä" menestyksensä eteen. Mielestäni tämä radan ulkopuolella tehty työ vaikuttaa kaverin tämänhetkiseen menestykseen Ferrarilla jopa enemmän kuin hänen ajotaitonsa.

Hän on onnistunut jo Benettonin aikoina keräämään ympärilleen sellaisen taustatiimin johon kuuluu formulasirkuksen parhaimmistoon kuuluvia oman alansa ammattilaisia: esim. Ross Brawn, joka jo Benettonin aikoina osoitti ylivertaisuutensa mm. taktiikan suhteen, sekä muutama auton tekniikan ja elektroniikkan parissa työskentelevä insinööri. Kun Schumi siirtyi Ferrarille, sopimukseen luonnollisesti kuului että nämä Schumin "luottomiehet" siirtyivät hänen mukanaan uuteen talliin. Schumi tietää että taustavoimat ja hyvä auto on yhtä tärkeä, ellei jopa tärkeämpi kuin kuljettaja: Irvine oli lähellä voittaa mestaruuden Ferrarille. Viime vuonna Ferrarin kaksoisvoitot oli lähes arkipäivää, ja mestaruus olisi todennäköisesti tullut ilman Schumiakin.

Monet pitävät Schumia kuljettajana joka teki Ferrarista voittavan auton. Omasta mielestäni Ferrarin nosti takaisin huipulle Ross Brawn & kumpp. (aivan kuten McLarenin nosti huipulle autosuunnittelija Adrian Newey: Williams oli ylivertainen niin kauan kun käytössä oli Neweyn suunnittelema auto, mutta kun Adrian siirtyi McLarenille, voitti Häkkinen hänen suunnittelemilla "hopeanuolilla" kaksi mestaruutta).

Schumin sopimus luonnollisesti sanelee, että hän on tallin kiistaton ykköskuljettaja, ja "kakkosen" tehtävänä on auttaa häntä voittamaan. Jos Ferrarin kakkoskuski vaihtuu, on uuden kuljettajan myös oltava sellainen jonka Schumi hyväksyy. Tämä takaa sen että Schumi ei koskaan voi jäädä tallikaverinsa varjoon.

Schumi on kyllä tämän hetken paras kuljettaja, mutta nämä radan ulkopuoliset asiat ja sopimuspykälät ovat ne jotka saavat hänet monesti näyttämään ylivoimaiselta. Hän on yksinkertaisesti onnistunut haalimaan ympärilleen ihmisiä jotka auttavat häntä menestymään.
Toisaalta, ajotaidoillaan hän on taustajoukkonsa ja sopimuspykälätkin ansainnut: ei kellä tahansa kuljettaja ole tallissaan sellaista valtaa kuin Schumilla. Siihen tarvitaan ajotaidoilla ansaittua kunnioitusta ja arvostusta, mutta myös paljon voitontahtoa, kunnianhimoa ja itsekeskeisyyttä. Mutta sellaisiahan monet menestyjät ovat.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomen seuraava F1-tähti Heikki Kovalainen parantelee asemiaan taistelussa lähivuosien tallipaikoista.

Huomenna Kovalainen starttaa paalulta molempiin Formula Nissan-sarjan osakilpailuihin Saksassa.

Huippuonnistumisia soisi tulevan, sillä testikuskin paikkaahan voisi kuvitella jo ensi kaudeksi. Heikin asioista kun vastaa itse Flavio Briatore, niin luulisi taustojen olevan ainakin kunnossa.

Positiivisia uutisia taas McLarenin uuden auton tiimoilta. Törmäystestissä MP4-18 on saanut jälleen hylätyn arvosanan. Tosin nyt oltiin jo erittäin lähellä läpäisemistä, kun enää sivutörmäystestissä mättää. Lähtisivät uuden Renault Lagunan rungolla Hockenheimiin, eikös se saanut täydet viisi tähteä Euro NCAP:n testeissä.
 

Aksu

Jäsen
Olipas kisa. Pitkästä aikaa formula oli todella hyvää viihdettä. Safety carin tulo pariin otteeseen oli yksi selitys asialle, mutta sillä ei ole mitään väliä. Kilvanajoa oli paljon, ohituksia ja tiukkoja tilanteita.

Barrichello yllätti kaiken, mutta kisan varsinainen musta hevonen löytyi katsomosta. Vielä en ole selvillä mitä tämä skottilaisittain pukeutunut herra yritti viestittää. Hullu mikä hullu.

Edit: Uutisen mukaan herra oli rauhan asialla. Lähde MTV3

"Northamptonin poliisi tulee kuulustelemaan vielä sunnuntain aikana 56-vuotiasta miestä, joka skotlantilaiseen kilttiin pukeutuneena säntäsi radalle kesken formula ykkösten Ison-Britannian GP:n.

Kyseinen herra oli lähettänyt kisaviikon alussa kirjeen mm. paikalliselle TV-yhtiö ITV:lle, jossa oli hänen kuvansa ja hän kertoi tanssivansa monissa eri tapahtumissa rauhantansseja. Miehen kantamassa kyltissä kerrotaan lukeneen: "Lukekaa raamattua. Raamattu on aina oikeassa".
 
Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Aksu

Kyseinen herra oli lähettänyt kisaviikon alussa kirjeen mm. paikalliselle TV-yhtiö ITV:lle, jossa oli hänen kuvansa ja hän kertoi tanssivansa monissa eri tapahtumissa rauhantansseja.

Hilkulla oli, ettei paikallinen kylähullu tanssinut viimeistä tangoaan siellä radalla. Tähänkin sopii: hullu saa olla, muttei tyhmä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas hiipui Kimin vauhti loppua kohden.

Usein kisan alussa vahvoja kierrosaikoja ajava Kimi kärsii esim. rengasongelmista, tai vaikka jarrujen pettämisestä kuten Ranskassa, eikä näin loppukierroksilla pysty täysillä taistelemaan voitosta.

Näin ainakin äkkiseltään muistellen tuntuu, että aika usein siinä vaiheessa kun muu kärkiporukka ajaa loppua kohden yhä nopeampia aikoja (esim. Barrichello tänään), niin Kimi jää ajoissa n. sekunnin omista parhaista kierrosajoistaan.

Kuskista vika tuskin löytyy, sillä ajat ovat ennen "ongelmia" aivan kärkiluokkaa. Tänäänkin alussa Kimi ja Trulli karkasi esim. Barrichellolta aluksi, ja myöhemmin Kimi ja Da Matta ajoivat muilta selkeästi karkuun. Tosin silloin kun Da Matta johti, niin muut kärkinimet olivat ruuhkassa.

Ja Heikki Kovalainen otti ensimmäisen voittonsa Formula Nissan-sarjassa tänään. Päivän ensimmäisessä lähdössä Heikki oli toinen, ja toisessa osakilpailussa oli suomalaisen vuoro voittaa. Hienoa!
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Senior
Hilkulla oli, ettei paikallinen kylähullu tanssinut viimeistä tangoaan siellä radalla. Tähänkin sopii: hullu saa olla, muttei tyhmä.

Jos nyt pitäisi veikata, niin Coulthardin isukki siinä rämelsi pitkin Siverstonen rataa yrittäen auttaa poikaansa saamaan muun porukan kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös