Mainos

F1-ketju

  • 663 128
  • 5 069

Carlos

Jäsen
Voiko formuloita enää pelastaa?

Vähän hiljaiselta tuntuu. Laji on tähän asti pärjännyt ihan mallikkaasti, kehittyen milloin mihinkäkin suuntaan hitaasti, mutta nyt on tultu siihen pisteeseen että jotain radikaaleja muutoksia yritetään ajaa sisään väkisin, jotta lajissä säilyisi joku mielenkiinto. Ei se kannettu vesi tule vieläkään pysymään kaivossa, ei vaikka mitä tehtäisiin.

Minullapa on silti ehdotus, joka ratkaisisi kaikki ongelmat, tai ainakin suuren osan niistä.

Kielletään autoista kaikki elektroniikka. Ei enää mitään hienoja fly-by-wire virityksiä, luistonestoja, ajotietokoneita, ei mitään. Bensansyöttökin tapahtuisi kuin pappatunturissa, painovoiman avulla.

Sitten päästäisiin todella samalle viivalle ja nähtäisiin kuka osaa oikeasti ajaa, ja kuka rakentaa autoja. Kaikki toimisi puhtaasti mekaanisesti, kustannukset pysyisivät kurissa, vanhan hyvän ajan mekaanikkojen taidot nousisivat taas arvoon arvaamattomaan.

Pitäköön tietokone-insinöörit omat kilpailunsa, mutta eikö autourheilun kuulu olla palanutta kumia, jakoavaimia ja bensankäryä? Johan saataisiin tasaisuutta sarjaan, ja todella mielenkiintoa. Enää ei voisi kiistellä siitä käyttääkö joku kiellettyjä menetelmiä vai ei.

Olisi moottorinvalmistajillakin hiukan enemmän haastetta, kun edessä olisi paluu vanhaan, liikkeellelähtö perusteista.

Miten olisi?
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Re: Voiko formuloita enää pelastaa?

Viestin lähetti Carlos
Minullapa on silti ehdotus, joka ratkaisisi kaikki ongelmat, tai ainakin suuren osan niistä.

Kielletään autoista kaikki elektroniikka. Ei enää mitään hienoja fly-by-wire virityksiä, luistonestoja, ajotietokoneita, ei mitään. Bensansyöttökin tapahtuisi kuin pappatunturissa, painovoiman avulla.

Sitten päästäisiin todella samalle viivalle ja nähtäisiin kuka osaa oikeasti ajaa, ja kuka rakentaa autoja.

Eikö se tekniikan mukaan ottaminen ole juuri sitä, kuka osaa parhaiten rakentaa ne autot? Muutenkin tuntuu, että olisi aika epätodennäköistä, että suuret autonvalmistajat, kuten Mercedes tai BMW tahtoisivat karsia tuota tekniikkaa. Tällä hetkellä F1:set ovat mielestäni juuri paikka, jossa autonvalmistajat kamppailevat myös siitä, kuka osaa rakentaa upeimman teknisen kokonaisuuden. En oikein siksi usko, että näitä suuria valmistajia kiinnostaisi upottaa rahaa sarjaan, jossa ajettaisiin "vanhentuneilla" ratkaisuilla.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Nicosta seuraava suomalainen tähti?!

Nyt oli sitten Nico päässyt testaamaan Ykkösiä. En tiedä auttaako nimi, mutta hyvinhän testit olivat menneet, kun miettii sitä, että Nico on vasta 17-vuotias. Ohessa pätkä MTV3:nen nettisivuilta:

Rosberg jätti komeasti taakseen muut F1-vauhtiin tiistaina tuntumaa ottaneet nuorukaiset. Rosberg kiersi Barcelonan radan 37 kertaa. Parhaalla kierroksellaan hän teki ajan 1.21,069. Toinen Williamsilla ajanut F1-ensikertalainen Dirk Müller jäi Rosbergin ajasta 0,6 sekuntia.

- Se oli uskomatonta. Ensimmäiset kierrokset olivat kuin Playstationin pelaamista, meno oli niin nopeaa ja epätodellisen tuntuista. En halua ajaa enää mitään muuta, Rosberg kommentoi ensikokemustaan F1-auton ratissa.

Vasta 17-vuotias Nico Rosberg nousi kaikkien aikojen nuorimmaksi kuljettajaksi, joka on koskaan ajanut F1-autoa. Rosberg testasi Barcelonan radalla Williamsin ajokkia, kun talli tarjosi hänelle siihen mahdollisuuden. Testipaikka irtosi, koska Rosberg voitti menneellä kaudella ylivoimaisesti BMW ADAC -formulasarjan Saksan mestaruuden.

Nuori Rosberg lähti tiistaina ensi kertaa radalle iltapäivällä. Hän otti alun tavallista varovaisemmin, mutta hyvin pian kävi ilmi, että Nicon suonissa virtaa kilpa-ajajan veri.
-Otin alun todella varovaisesti, sillä en halunnut antaa itsestäni huonoa kuvaa sammuttamalla moottorin radalle. Kytkimen kanssa piti olla todella varovainen, mutta kyllä se ajaminen siitä liikkeelle lähti, Rosberg naureskeli testin jälkeen.

-Testi meni kaiken kaikkiaan hyvin. Vaikka tein yhden pyörähdykseen johtaneen virheen, olen todella tyytyväinen. Olin hieman yllättynyt siitä, että F1-autolla ajaminen ei ollutkaan niin vaikeaa kuin ennakkoon kuvittelin. Se on kuitenkin myönnettävä, että niskalihakseni ja käteni olivat ajamisen jälkeen aivan loppu. Toisaalta osasin odottaakin sitä, Nico Rosberg jatkoi.

Tulevaisuudestaan kilpa-ajajana Nico Rosberg pystyi sanomaan vain vähän.
-Ajan ensi kaudella F3-luokassa, mutta en ole varma mitä sarjaa. Ehkä Euroopan mestaruussarjaa. Tallia en ole vielä päättänyt, mutta eiköhän sekin selviä pian, hän jatkoi.

Testiä seurannut isä-Rosberg hymyili päivän päätteeksi kilpaa laskevan auringon kanssa.
-Nico teki hienoa työtä ja ajoi paljon paremmin kuin mitä ennakkoon häneltä odotin. Nyt pitää vain saada poika takaisin maan pinnalle, sillä sen verran korkealla se nyt leijuu, Keke Rosberg hymyili.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Jos jollakin on suhteet oikeisiin ihmisiin kunnossa, se on Keke Rosberg. Nicon ilmeisillä ajajanlahjoilla Suomen kovimmalla urheilumarkkinoinnin asiantuntijalla sekä hänen kontakteillaan on täysin mahdollista nähdä nuorempi Rosberg piankin kuninkuusluokassa.

Suomessa Keke tunnetaan lopultakin huonosti, mutta vaikkapa Saksassa hän on ensiluokan julkimo. Sanavalmis ja kabinettikelpoinen mies on myös muun tarpeellisen lisäksi kielitaitoinen ja esiintymiskykyinen. Nico ei voisi saada pätevämpää manageria, kuin isänsä. Mahdollisuuksia päästä kokeilemaan siipiään kunnon talleihin tulee taatusti, loppu on kiinni Nicosta itsestään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ja tappelu siitä, onko Nico suomalainen vai ei alkaa viimeistään siinä vaiheessa, kun hän johonkin ykköstalliin otetaan ajajaksi. Onhan hänellä saksankin kansalaisuus, eikä mokoma edes puhu suomea.

Hieno homma, eiköhän Nico kolmen-neljän vuoden päästä ykkösissä kilpaa aja.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Tulevaisuudessa saatamme nähdä McLarenilla kaksi suomen lipun alla ajavaa kuskia, sillä Nico kuuluu Mercedeksen johonkin junioriporukkaan. Williamsilla Nicoa ei todennäköisesti tulla näkemään, vaikka nyt sitä pääsikin testaamaan. Mutta ei suljeta mahdollisuutta pois, sillä Keken hyvät suhteet molempiin tallipäälliköihin tiedetään. Plussaa varmasti on se, että molempien tallien autoja kun vielä vauhdittaa saksalaisvalmisteinen kone. Tilanne voi tietysti olla aivan eri 3-4 vuoden päästä, kun hyppäys ykkösiin on aikaisintaan tapahtumassa.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Nico suomalainen vai ei...

Viestin lähetti Designer
Ja tappelu siitä, onko Nico suomalainen vai ei alkaa viimeistään siinä vaiheessa, kun hän johonkin ykköstalliin otetaan ajajaksi. Onhan hänellä saksankin kansalaisuus, eikä mokoma edes puhu suomea.

No herätellään keskustelua kyseisestä aiheesta. Onko Nico suomalainen vai ei? Mies on mielestäni myös tavallaan suomalainen, vaikka ei hänellä ilmeisesti hirveästi kontaktia ole Suomeen ja kuten Designer sanoi, ei hän puhu suomea. Jossain muistan kuitenkin lukeneeni, että Nico haluaisi nimenomaan ajaa Suomen lipun väreissä formuloita. Hauskaahan tuo olisi, jos lehdistötilaisuudessa suomalainen kuski puhuisi hyvää englantia ja sitten kun toimittaja sanoisi "Nico now a few words in your own language" niin minkäköhän kielen hän valitsisi :)
 

Shane

Jäsen
Kyllä nyt voi jo sanoa, että voi jeesus sitä kateellisten suomalaisten paskapuhetta, mitä on odotettavissa kun Nico alkaa menestymään.

Kannattaa tosin muistaa, että Rosberg ei välttämättä ole se seuraava suomalainen F1-pilotti, nousevia kykyjä on muitakin. Ainakin Heikki Kovalaisen otteet pienemmissä formuloissa ovat olleet sitä luokkaa, että paikka ykkösissä kahden-kolmen vuoden kuluttua ei olisi mikään ihme.

Tosin tallipaikan saaminen näyttää olevan joka vuosi hankalampaa, nytkin Arrows joutuu jäämään sivuun koko ensi kauden sarjasta, vieläpä itse FIAn päätöksellä. Kumma juttu, sarjahan olisi ilman muuta näyttävämpi (=tuottavampi) mitä enemmän autoja olisi kisoissa mukana. Ensi kaudella rataa kiertää sitten maksimissaan "peräti" 20 autoa. Hieman ovat ajat muuttuneet sitten 90-luvun alun, jolloin kisoihin oli esikarsintojen ja aika-ajojen kautta pyrkimässä lähes neljäkymmentä kuljettajaa..
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Shane
Kyllä nyt voi jo sanoa, että voi jeesus sitä kateellisten suomalaisten paskapuhetta, mitä on odotettavissa kun Nico alkaa menestymään.

Kannattaa tosin muistaa, että Rosberg ei välttämättä ole se seuraava suomalainen F1-pilotti, nousevia kykyjä on muitakin. Ainakin Heikki Kovalaisen otteet pienemmissä formuloissa ovat olleet sitä luokkaa, että paikka ykkösissä kahden-kolmen vuoden kuluttua ei olisi mikään ihme.

Tosin tallipaikan saaminen näyttää olevan joka vuosi hankalampaa, nytkin Arrows joutuu jäämään sivuun koko ensi kauden sarjasta, vieläpä itse FIAn päätöksellä. Kumma juttu, sarjahan olisi ilman muuta näyttävämpi (=tuottavampi) mitä enemmän autoja olisi kisoissa mukana. Ensi kaudella rataa kiertää sitten maksimissaan "peräti" 20 autoa. Hieman ovat ajat muuttuneet sitten 90-luvun alun, jolloin kisoihin oli esikarsintojen ja aika-ajojen kautta pyrkimässä lähes neljäkymmentä kuljettajaa..

Varmasti kaikkialla spekuloidaan heti sitä, olisiko Nico saanut paikkaa (jos siis ykkösiin pääsee) ilman sukunimeään, mutta toivottavasti hän silloin pystyy teoillaan tukkimaan epäilijöiden suut. Toisaalta Suomesta on varmasti tarjolla puukkoa Rosbergeille sen vuoksi, että poika ei puhu suomea. Ikäänkuin sillä jotain arvoa tuolla Keski-Euroopassa tai muualla olisi.

Noi 90-luvun alun ajat olivat hienointa ykkösissä, mitä minä olen kokenut, sillä nämä esikarsinnat yms. tekivät sarjasta todella mielenkiintoisen ja täytyy vain surullisena todeta, että aika tuskin koskaan palaa entiselleen. Niin moni talli on yrittänyt tulla ykkösiin, mutta projektit ja itse debyytti sarjassa tuntuu aina venyvän ja eipä sinne mitään ihmeellistä tallia ole tullut. Uusista tulee mieleen vai Sauber, joka nyt on jotenkin edes menestynyt. Mistä sinne saisi noin 5 tallia lisää. Tuskin mistään.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti Timi
Varmasti kaikkialla spekuloidaan heti sitä, olisiko Nico saanut paikkaa (jos siis ykkösiin pääsee) ilman sukunimeään, mutta toivottavasti hän silloin pystyy teoillaan tukkimaan epäilijöiden suut. Toisaalta Suomesta on varmasti tarjolla puukkoa Rosbergeille sen vuoksi, että poika ei puhu suomea. Ikäänkuin sillä jotain arvoa tuolla Keski-Euroopassa tai muualla olisi.

Jos Nico aikoo ajaa Suomen lisenssillä, nosta lippua sekä Kekelle
että Nicolle. Siinä on isänmaallisuutta huomattavasti enemmän
kuin monella kotirintamamiehellä. Kyllä Nico ainakin Suomen naisten kanssa tulisi varmasti hyvin juttuun.

Toivotaan Nicolle nopeaa nousua viimeistään 2006.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Alkukauden testit

Summataanpa hieman näytteitä:

- Mc Laren pieksää Sauberia sekunnilla
- Ferrari pieksää Baria sekunnilla
- Ferrarilla Rubensia piestää kuin mädällä Gallian kukolla
- Bar aikoo haastaa Sauberin
- Kimillä Mc Larenilla todella hyvin pullat uunissa
- M$ heitti auton pellolle heti ekalla kiekalla
- DC selkäkipujen vaivaamana
- Irvine soittaa suutaan jossain muussa sarjassa
[Saammeko Pollockin PK tiimiin Cartiin ihanneduon Salo-Irvine]
- Williams yllättävän alamaissa
- Veikkaan Trullista vuoden sensaatiota
- Liigan heittopussi: Alonso, Mc Nish, Pizzonia, Massa, Verstappen,
da Matta, Button tai Wilson -ko kö

Tulee olemaan aika jännää aika-ajot tällä kaudella.
Onko todella kyseessä jokin yhden kierroksen sprintti
soolona? Miten lähtöjärjestys tähän määräytyy? Entäs
onko sunnuntain warm-up menetetty?

Nimim. Kisapakettia suunnitellessa
 

Aksu

Jäsen
Senna-oikeudenkäynti jatkuu. Syytteet hylättiin 1997 alioikeudessa ja 1999 vetoomustuomioistuimessa, mutta nyt Italian korkein oikeus on todennut prosessissa joitain virheitä. Ja siitä seurauksena juttu palautuu vetoomustuomioistuimeen.

Mitä tästä nyt sanoisi? Ilmeisesti kannattaa ottaa jutun käsittely kohta Italialaisilta pois ja viedä vaikka Haagiin kun ei tunnu prosessi loppuvan koskaan. Minä en tiedä voiko traagiseen onnettomuuteen löytyä selkeitä syyllisiä, mutta tuskin tämän oikeusjutun edestakainen vatvominen kenenkään mieltä piristää.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Re: Alkukauden testit

Viestin lähetti nedomansky
Tulee olemaan aika jännää aika-ajot tällä kaudella.
Onko todella kyseessä jokin yhden kierroksen sprintti
soolona? Miten lähtöjärjestys tähän määräytyy? Entäs
onko sunnuntain warm-up menetetty?

Nimim. Kisapakettia suunnitellessa

Sekä perjantaina että lauantaina ajetaan yhden kierroksen aika-ajo. Perjantain ajoon lähdetään MM-pistejärjestyksessä, paras ensin ja siitä sitten eteenpäin (Australiassa viime vuoden järjestys, Schumi-Barrichello-Montoya, Kimi sitten kuudentena.

Perjantain aikojen ainoa merkitys on määrätä lähtöjärjestys lauantaille, tällä kertaa käännettynä. Eli jos Schumi on nopein perjantaina, hän ajaa lauantaina viimeisenä.

Warm-upin poistumisesta en ole aivan varma.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Warm Up historiaan

Eilettäin sitten annettiin maailmalle taas uusi formulasääntö.

Kisa on aloitettava sillä polttoainemäärällä, joka jäi tankkiin
aika-ajojen jäljiltä.

Nyt tuli taas kisamatemaatikoille uutta hommaa.

Jotenkin tuntuu, että uusien sääntöjen myötä itse ajajan
rooli jää vähemmälle.

Mutta johan se Kekekin aina kisojen jälkeen totesi:

"Auto oli hyväää, tiimi oli hyvääää"
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Shane
Kyllä nyt voi jo sanoa, että voi jeesus sitä kateellisten suomalaisten paskapuhetta, mitä on odotettavissa kun Nico alkaa menestymään.
- Vielä mielenkiintoisempaa on ruattalaisten kommentit. Isä Kekestähän leivottiin kovaa ruotsalaista kun hän oli huipulla, Tukholmassa kun on syntynyt:-)
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vajaa kuukausi aikaa F1-kauden avajaisiin, joten...

...veikkauksia pystyyn.

Ensinnäkin koko kautta koskevia veikkauksia:

- Michael Schumacher voittaa maailmanmestaruuden
- Kimi Räikkönen ei voita yhtään GP:tä
- Juan Pablo Montoya pistää Schumin todella ahtaalle mestaruustaistossa.

Ensimmäistä kisaa koskevia veikkauksia:

9.3 Australian GP Melbourne

Aika-ajojen kolme parasta:

1. Juan Pablo Montoya 2. Michael Schumacher 3. Rubens Barrichello

Kisojen kolme parasta:

1. Juan Pablo Montoya 2. Ralf Schumacher 3. Kimi Räikkönen
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Ferrarit ottavat kaksoisvoiton Michail Schuhmacherin johdolla. Kolmanneksi räpistelee sitten pikkuveli Ralf. Kimi Räikkösen kone posahtaa kymmenen kierroksen ajon jälkeen ja Coltti hoitaa itsensä katsomoon jo lähdössä aiheutettuaan kunnon mellakan ensimmäiseen kurviin tultaessa.

Kuulostaako tutulta? Hoijaa!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ihan mielenkiintoinen uudistus tämä aika-ajon jälkeinen tankkauskielto. Siinähän miettivät, miten täydellä tankilla kannattaa aika-ajoa huristella. Tämä antaa toiveita siitä, että alkava kausi olisi edes vähän edellistä mielenkiintoisempi. Tai edes vähän mielenkiintoisempi kuin Pärnun puhelinluettelo vuodelta 1953.

En veikkaa ekan kisan tuloksia, koska en voi voittaakaan.
 

aaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
-Ferrari on yhtä ylivoimainen kuin viime vuonna
-Räikkönen on kolmas kokonaispisteissä

Australia
-aika-ajot:
1.schumi
2.Barichello
3.Räikkönen

Kisa:
1.Schumi
2.Ralffi
3.Montoya
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kausiveikkaus
1. Michael Schumacher
2. Juan Pablo Montoya
3. Kimi Räikkönen

Eka kisa:
Aika-ajot:
1. Rubens Barrichello
2. Michael Schumacher
3. Giancarlo Fisichella (tyhjän tankin taktiikalla)

Kisa:
1. Michael Schumacher
2. Kimi Räikkönen
3. David Coulthard

Lisäksi veikkaan, että yksi kauden ensikertalaisista pääsee pisteille.
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Veikkaan, että jos alkavalla kaudella kuulen parin ekan kisan jälkeen niissä esiintyneen suorastaan taistelua voitosta, saatan jopa katsoakin jonkun kisan.

Pahoin pelkään kuitenkin, että Suumakkeri ja Ferrari vievät voiton tässä hohhoijaa-sarjassa tälläkin kaudella - sääntöviilailuista huolimatta.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Re: Vajaa kuukausi aikaa F1-kauden avajaisiin, joten...

Viestin lähetti t4
...veikkauksia pystyyn.

Ensinnäkin koko kautta koskevia veikkauksia:

- Michael Schumacher voittaa maailmanmestaruuden
- Kimi Räikkönen ei voita yhtään GP:tä
- Juan Pablo Montoya pistää Schumin todella ahtaalle mestaruustaistossa.

- m$ ei aja kauden loppuun saakka
- Kimi voittaa kaksi GP:tä
- JBM voittaa maailmanmestaruuden
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jaaha... se olis sitten viikonloppuna Australian Grand Prix!

Jääkö tämä kausi tällä erää viimeiseksi Ferrarin valtakaudeksi? Fiat on vararikon partaalla, rahaa ei enää riitä kehittämiseen entiseen tyyliin. Uskon näin.

Mutta näin tulee käymään tänä vuonna:

- Schumi on vielä kerran kauden voittaja. Ei kuitenkaan niin ylivoimainen kuin viime kaudella.
- Williams voittaa talli-mestaruuden niukasti ennen Ferraria. Mclaarenit ovat selkeitä kolmosia.
- Montoya on kakkonen
- Sijat 3-5 menevät kolmikolle Barrichello, Räikkönen ja pikku-Schumi, ei välttämättä tässä järjestyksessä
- Coulthard on kuudes.
- Schumi kertoo lopettamispäätöksestään.
- Kolmen ekan GP:n aikana McLaren talli kämmää totaalisesti ainakin kerran renkaiden kanssa, ja kaksi kertaa Laareni jättää kisan kesken.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hohhoijaa.. aika-ajotulosten lukeminen alkoi haukotuttamaan jo niin että GP:tä varten tuskin tulee päätä tyynyltä nostettua. Ferrari siellä, Ferrari täällä. Schumi rules. Schumi dominoi koko fuckin´Formula-sirkusta.

Melbournessa Kimi voi nousta pistesijoille etenkin kun sääntöjä siltäkin osin muutettiin, mutta kolmen kärkeen tuskin. Tod.näköisesti keskeyttää..
 

suuris

Jäsen
Sääntömuutokset näyttävät tuoneen hyviä uudistuksia kisoihin. Nyt on erityisen vaikeaa sanoa, kuka milläkin taktiikalla lähtee liikkeelle. Vaikka sääntömuutosten vaikutusta olenkin yrittänyt mietiä, tulee niiden konkreettinen vaikutus vasta nyt esille. Muutokset ovat olleet suuria! Frentzenin neljäs tila on mielestäni niin suuri yllätys, ettei se voi johtua kuin pienestä bensamäärästä.

Nyt voidaan kisoissakin nähdä ohituksia, jos nopeammat kuljettajat ovat epäonnistuneet aika-ajossa. Toisaalta, ovatko he enää nopeampia, jos ovat olleet hitaampia ;)

Aamulla on pakko nousta katsomaan kisaa. Harvoin on uudistuksia tehdessä ajateltu näin paljon yleisöä! Hienoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös