F1-ketju

  • 660 982
  • 5 107

MissCool

Jäsen
Juu-u, kyllä oli jo lähellä mennä televisio pimeäksi lähdön jälkeen. Uskomatonta, miten ylivoimainen Ferrari voi olla. Yksinkertaisesti homma on mennyt siihen, että kisat ovat jo oikeastaan yhtä tyhjän kanssa - sama kai kuka lähtee paalulta tai kuka ottaa lähdössä kärkipaikan - Ferrari siellä kuitenkin on kärjessä korkeintaan viiden kierroksen jälkeen.
Ja näyttääpä aina vain enemmän siltä, että jos kisaviikonloppu muuten tuntuisi menneen hyvin, viimeistään se sen itse kilpailun kohdalla sitten kompastuu. Mutta kyllä Kimissä potentiaalia on, sanokaa mun sanoneen.:)
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti vision
'Ei en usko että tästä tulee ferrarin näytöstä.' Näin sanoivat selostajamme ennen kisaa, luulisi poikien jo oppineen, että on aivan sama missä sitä ajetaan tai miten harjoituksissa yms. on mennyt, niin ferrari on aina ollut kova luu.
Toinen hauska seikka oli selitys, joka tuli Montoyan ohittaessa Räikkösen. 'jotain on nyt tullut jotain elektronisia ongelmia aivan varmasti'. Eivät voineet uskoa Räikkösen ajaneen ulos.

Poikien tienesti tulee siitä, että suomalaiset uskoo Kimin
voittoon. Mitä pidemmälle sitä illusiota pidetään yllä, sitä enemmän katsojia ihan-ihme-mainoksille.

Kun Mersusta tulee ihan pahat savut, siirtyy aika paljon
jengiä muihin puuhiin, m.l. allekirjoittanut.

Kimi on näyttönsä antanut, nyt on McLarenin ja Mersun
vuoro.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Voisiko formulakausi enää tylsempi olla?

Ihan oikeasti, tuossa touhussa ei ole enää mitään mielenkiintoista. Belgian kisa on yleensä ollut yksi suosikeistani, nyt se oli tappavan tylsä. Tosin kokonaan en sitä jaksanut katsoa, mutta ilmeisesti väliin jättämissäni pätkissä ei tapahtunut mitään. Sattuu vanhan formula-fanin päähän tämä tilanne.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Voisiko mikään "urheilulaji" yleensä olla yhtä tylsä kuin Formulat. Autoúrheiluksi ymmärrän vielä Rallin, jossa myös kuljettajan taidoilla on merkitystä, mutta Formulat. Formulat my ass!!!
 

Aksu

Jäsen
Samaa virttä hoen kuin muutkin. Tappavan tylsä kisa. Ferrari jatkaa ylivoimaisena ykkösenä eikä kellään aidosti ole nokan koputtamista. Luotettavuudesta lähtien kaikki on valovuoden muita edellä joka radalla. Mitä nyt Williams hätyyttelee paalupaikkaa nopeilla radoilla, mutta kisasäädöissä tilanne muuttuu takaisin normaaliksi.

Mitähän kiinnostavaa kisasta löytyisi? Ööh.... Ei kai mitään. Pari ulosajoa, vähän ohituksia, moottoreita paukkui lopussa, Schumi olisi ohittanut melkein kaikki kierroksella jos olisi ajanut tosissaan koko kisan. Koottuja selityksiä F1-tyyliin iso liuta. Renkaat ei toiminu, säädöt pielessä, autossa vika... ikinä kuskeissa ei ole vikaa. Sen voi tästä taaskin päätellä.

Summa summarum. Lopetetaan tämä F1-kausi vaikka samantien ja palataan astialle maaliskuussa uudestaan. Mitä tässä on enää katsomista.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tsekki Enge, joka viime vuonna pärtsäili Prostin Fykkösellä
parit kisat ja on ollut tänä vuonna F3000 sarjan huipulla,
jäi kilpailussa kiinni kannabistuotteiden käytöstä.

Tuo alkaa kuulostaa kohtuullisen vaaralliselta touhulta, tosin
tässäkin varmaa lisänäytteitä tarvitaan lopulliseen
FIAn päätökseen.

Haiskahtaa tähän verrattuna harjoittelukauden
päihdeasiat hiukan lievemmiltä.

Lieneekö Enge:llä nyt umpikuja edessä Formulahommissa?
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Monza

Span jälkeen tarjotaan taas loistavaa spektaakkelia
Monzan vauhtisirkuksessa.

Kimillä näyttää olevan pullat hyvin uunissa, koska
oli paras "ei-Ferrari" kuski reeneissä. Kiritetään
Kimiä eturiviin huomenna.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä Ferrarin dominointi on vienyt suurimman mielenkiinnon koko touhusta. Schumacherin ylivoimaisuuden julistaminen risoo eniten. Hän on varmasti taitava kuljettaja, mutta hyppäisipä mies esim Minardin rattiin ensi kaudeksi. Sitten voitaisiin kysyä että mihinkäs se Shumin ylivoima katosikaan? Hieman karrikoiden: mopo ja moottoripyörä = Minardi ja Ferrari. Välineurheilua, jossa koneet ovat pääosassa ja ihminen sivuosassa.

P.S. Monzassa Räikkönen keskeyttää kolmannelta tilalta kierroksella 22, Salo on maalissa 10. Ja kuka mahtaa voittaa... Hmm, olisko "Parikello"?
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Eino_Mies

P.S. Monzassa Räikkönen keskeyttää kolmannelta tilalta kierroksella 22, Salo on maalissa 10. Ja kuka mahtaa voittaa... Hmm, olisko "Parikello"?

Eipä kovin huono veikkaus ollutkaan meitsiltä ;)
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Eino_Mies
Tämä Ferrarin dominointi on vienyt suurimman mielenkiinnon koko touhusta. Schumacherin ylivoimaisuuden julistaminen risoo eniten. Hän on varmasti taitava kuljettaja, mutta hyppäisipä mies esim Minardin rattiin ensi kaudeksi. Sitten voitaisiin kysyä että mihinkäs se Shumin ylivoima katosikaan? Hieman karrikoiden: mopo ja moottoripyörä = Minardi ja Ferrari. Välineurheilua, jossa koneet ovat pääosassa ja ihminen sivuosassa.

Kyllähän toi Ferrarin dominointi on vienyt kaiken mielenkiinnon koko sarjasta ja nykyään niitä kisoja jaksaa katsoa vain toisella silmällä, mutta en silti ymmärrä sitä, miksi tuota Schumin ylivoimaa ei saisi julistaa. Siis mieshän on ollut täysin eri sarjassa kuin muut kuskit. Ei kait sitä kukaan kielläkään, että Ferrarilla toimii kaikki. Autot ovat loistavia ja kestäviä, taktiikka toimii useimmiten täydellisesti, mutta kyllä se kaikesta huolimatta on se kuski, kuka sitä autoa siellä radalla ajaa.

Niki Lauda on entinen maailmanmestari ja hänhän sitä höpötteli kanssa, että nykyaikana kuka tahansa voi ajaa formuloita kun niissä on niin paljon kaikenlaisia apuvälineitä, mutta sitten hän kuitenkin pyöräytti autonsa testatessaan formulaa.

Kalusto on iso osa formuloita, mutta silti Schumin suoritusta ei pidä vähätellä. Niin upean kauden hän on ajanut.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Timi
Kalusto on iso osa formuloita, mutta silti Schumin suoritusta ei pidä vähätellä. Niin upean kauden hän on ajanut.

Ihan totta. En edes muista milloin hän joutui edellisen kerran keskeyttämään ajovirheen seurauksena. Takavuosina hän teki enemmän ajovirheitä kuin Häkkinen, nyt hän on vuorenvarma - ja vielä nopea. Todella vakuuttava kuljettaja.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
On totta, että Schumin suoritukselle on nostettava lakkia ja vielä pokattava päälle. Kaluston hyvyys on tietysti tärkeää, mutta niin on kuljettajankin. Ylivoimainen ratinvääntäjä saksalainen taitaa tällä hetkellä olla.

Niin kauan, kuin Schumi ei joudu tosissaan ajamaan kilpaa voitosta, hän tulee menemään menojaan ilman virheitä. Tilanne on kokonaan toinen, jos vastaan tulee Häkkisen tasoinen ja kilpailukykyisellä kalustolla varustettu kuljettaja. Schumia ei ole pakotettu kisassa äärirajoilleen ja siksi virheitä ei ole tullut.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Harvinaisen tylsää katsottavaa on tällä hetkellä äf-ykköset. Eipä juuri tarvitse voittajia/kaksoisvoittajia arvailla. Täytyy katsojaystävällisyyden nimissä toivoa, että muut tiimit saavat vauhtia töppösiin, jotta mielenkiintoa saadaan takaisin.

Sellainen voisi olla avuksi, että tasoittamisen nimissä Ferrarit määrättäisiin kisoissa vetämään perässään kumpikin esimerkiksi asuntovaunua, vaikka telitöntä versiota aluksi.

Miten ovat mahtaneet Suomessa katsojaluvut kehittyä viime aikoina...
 

Aksu

Jäsen
Monzan kisan aktiivisen katsomisen lopetin viiden kierroksen jälkeen kun Ferrarit olivat vallanneet kärkipaikat. Sen jälkeen homma olikin selvä ja sillä sipuli. Onneksi alkaa liigakausi ja voi haudata tuon sunnuntaiviihteen hevon kuuseen. Ei mitään mieltä. Ferrari on paras ja ansaitusti hyvän työn kautta, mutta ylivoimaisuus... vie hohdon kaikesta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
vois koko lajin lopettaa kokonaan samalla aikataululla kun tupakankin mainostamisesta luovutaan. Laji on muuttunut tylsäksi kuin maalin kuivumisen tarkkailu.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luen parhaillaan muutaman vuoden hyllyssäni pölyyntynyttä "Sinivalkoisia Formula 1-hetkiä"-kirjaa. Täytyy kyllä sanoa, että kaiholla lukee värikkäitä selostuksia Keke Rosbergin aikaisista kilpailuista, kun samaan aikaan reaaliajassa menee televisiosta tylsiä Ferrari-show'ita. Eilen Inka taisi sanoa Tulosruudussa "kilpailua pitkään hallinnut Williams-kaksikko". Niin, viisi kierrosta on tällä kaudella tosiaankin pitkä aika.

Jälkeenpäin ajatellen, Formula ykkösten kuolema taisi alkaa Sennan kuoleman myötä. Sen jälkeen ei oikein ole ollut samanlaisia taistelukaksikoita kuin Senna ja Prost, Senna ja Mansell ja niin pois päin. Ehkä Mika ja Schumi, mutta ne olivat liian kilttejä toisilleen... Kyllähän vanhempi Suutari ilman muuta kuuluu lajin suuriin nimiin, mutta totuuden nimissä, hänellä ei ole ollut läheskään samanlaisia vastuksia, mitä esimerkiksi 80-luvun mestareilla.

Tietysti peliä voisi tasoittaa vaikka menestyspainoilla, mutta se ei tuntuisi oikein reilulta. Tuntuu absurdilta ajatukselta, että joskus vielä katsoisi kokonaan F1-kilpailun.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Mersun yhdestoista

Oli sitten yhdestoista kerta tällä kaudella, kun Räikkönen keskeyttää. Ja kuinka ollakaan, tekniikka petti jälleen kerran. Kannattaakohan sittenkään niitä Mersuja lähteä Saksasta hakemaan, kun ei niillä pysty ajamaan edes kolmeasataa kilometriä? McLarenilla on homma karannut pahasti käsistä tällä kaudella. Auto oli epäluotettava jo viime kaudella, mutta tämä kausi on ollut vielä paljon heikompi. Saa nähdä, mihin suunta vie ensi kaudella.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Re: Mersun yhdestoista

Viestin lähetti Designer
Oli sitten yhdestoista kerta tällä kaudella, kun Räikkönen keskeyttää. Ja kuinka ollakaan, tekniikka petti jälleen kerran. Kannattaakohan sittenkään niitä Mersuja lähteä Saksasta hakemaan, kun ei niillä pysty ajamaan edes kolmeasataa kilometriä? McLarenilla on homma karannut pahasti käsistä tällä kaudella. Auto oli epäluotettava jo viime kaudella, mutta tämä kausi on ollut vielä paljon heikompi. Saa nähdä, mihin suunta vie ensi kaudella.

En nyt ole kaivanut mitään tilastoja esille, mutta eikös Kimiltä ole hajonnut peli huomattavasti useammin kuin Davidiltä? Jotenkin tällainen kuva minulle on ainakin jäänyt. Jos näin on niin onko se vain huonoa tuuria, vai ajaako Kimi jotenkin kaikki tai ei mitään -taktiikalla?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Re: Mersun yhdestoista

Viestin lähetti Designer
Oli sitten yhdestoista kerta tällä kaudella, kun Räikkönen keskeyttää. Ja kuinka ollakaan, tekniikka petti jälleen kerran. Kannattaakohan sittenkään niitä Mersuja lähteä Saksasta hakemaan, kun ei niillä pysty ajamaan edes kolmeasataa kilometriä? McLarenilla on homma karannut pahasti käsistä tällä kaudella. Auto oli epäluotettava jo viime kaudella, mutta tämä kausi on ollut vielä paljon heikompi. Saa nähdä, mihin suunta vie ensi kaudella.

Enemmän ihmetyttää se, miksi Kimin auto hajoaa niin usein, mutta Coulthardilla ei vastaavia ongelmia ole:

Coulthardin sijoitukset:
k-k-3-6-3-6-1-2-k-10-3-5-5-4-7-3

3 keskeytystä, yksi moottorivika, yksi vaihteistovika ja yksi Montoyan aiheuttama kolari.

Räikkösen sijoitukset:
3-k-12-k-k-k-k-4-3-k-2-k-4-k-k-k

Tuossa kahdennessatoista sijassakin Räikkönen joutui keskeyttämään muutama kierros ennen maalia rengasvikaan.

Kaiken kaikkiaan siis 11 keskeytystä, kuusi moottorivikaa, yksi rengasvika, yksi pakoputkistovika, yksi takasiiven irtoaminen, yksi Barrichellon aiheuttama kolarointi ja yksi ulosajo.

Tuohan voittaa jopa Ferrarin epäonnen jakaumat...
 

Aksu

Jäsen
Juupa jaapa. Loistavan kiinnostava kisa ja niin poispäin. Ensi vuotta odotellessa ja Ferrarin alamäkeä odotellessa (on vaikea uskoa, että muut huipputiimit harppaavat noin paljon ylös ensi vuodeksi).

Turhaa. On se vaan kumma kun Kimillä ei värkit kestä. Hyvä David. Onnittelen sinua lähes vilpittömästi...
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Mersun yhdestoista

Viestin lähetti Timi


En nyt ole kaivanut mitään tilastoja esille, mutta eikös Kimiltä ole hajonnut peli huomattavasti useammin kuin Davidiltä? Jotenkin tällainen kuva minulle on ainakin jäänyt. Jos näin on niin onko se vain huonoa tuuria, vai ajaako Kimi jotenkin kaikki tai ei mitään -taktiikalla?

Canalilla Mika Häkkinen totesi Kimistä ja Auton hajoamisista seuraavaa. "Nykyaikana autoa on lähes mahdoton hajoittaa ajamalla, koska kaikki on automaattista". Kisassa ei ole varaa ajaa hiljaa ja insinöörien tulee tehdä sellainen auto, joka kestää"

Eli totuushan on tuossa, kilpaauto on sellainen jolla tulee pystyä ajamaan kisa alusta loppuun kaasupohjassa, ilman pelkoa moottorin hajoamisesta ja muista vioista. Kyllä onni tasaantuu, kuten kävi aikoinaan Häkkisenkin kohdalla, vai muistatteko aikoja ennen mestaruuksia ? ;)
 

Shane

Jäsen
Eipä ole paljoa F1-kauden päätös porukkaa kiinnostanut, kun ei tätäkään ole kaivettu ylös. Ihan ymmärrettävää toki tällaisenä viikonloppuna.

No, Schumihan vei taas kisan mennentullen, ja tällä kertaa päätti jopa itse voittaa. Ja teki taas samalla ehkä noin 58 uutta ennätystä. Räikkönenkin pääsi vaihteeksi maaliin ja podiumille. Kisa oli tuttuun tyyliin tylsä kuin mikä.

Melkoisen hurja mälli sattui ykkösten kisaa edeltäneessä jonkun pikkuformulaluokan skabassa: www.plopcrew.net/projektit/f3000-japan.avi . Kaveri kuulemma loukkaantui, mutta ei vakavasti.
 

Markku

Jäsen
Joo oli kyllä hurjat voltit pikkuformuloissa, hyvä ettei kameramiehelle käynyt huonosti ja kuski selvisi hengissä. Aika hyvin on autot suunniteltu iskuja kumminkin kestämään...

Kisa oli sitä samaa, Ferrarit menee kuin kananpojat kärjessä ilman mitään taistelua, Ralffi sai ajella yksikseen ennen kuin keskeytti, Kimi ajeli oikeastaan yksikseen, Montoya ajoi, Siitä en tiedä oliko Saton ja Buttonin välillä missään kohtaan taistelua koska nukahdin ennen kisan loppua :-) Kaikkeni annoin mutta ei mahtanut mitään.

Tuskinpa se tästä mihinkää muuttuu ensi kaudeksi jos ei nyt mitään sääntöuudistuksia tule.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Olin itse nostamassa ketjua ylös sanoakseni, että oli niin mielenkiintoinen kisa, että kukaan ei vaivautunut kommentoimaan. Itävallan televisiolle sen verran pitää antaa respektiä, että olivat tehneet sellaisen 10 minuuttisen koosteen tästä kaudesta ja jos ei olisi nähnyt yhtään kisaa, niin olisi erehtynyt luulemaan kautta erittäin mielenkiintoiseksi. Huh, tuo vaatii jo taitoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös