F1-ketju

  • 661 796
  • 5 107

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Shane
Melkoisen hurja mälli sattui ykkösten kisaa edeltäneessä jonkun pikkuformulaluokan skabassa: www.plopcrew.net/projektit/f3000-japan.avi . Kaveri kuulemma loukkaantui, mutta ei vakavasti.

Huh huh. Melkoinen tuuri kävi sillä kameramiehelläkin, mikäli selvisi pelkällä kuhmulla, kuten pätkästä voinee päätellä.

Itse kisasta... Muistin koko homman vasta kun herättyäni pitkälti puolen päivän jälkeen katsoin teksti-tv:tä. Eipä enää voisi paljoa vähempää formulat kiinnostaa. Ehkä menestyspainojen tai muiden tasoituksen antajien jälkeen voi jotain kiinnostusta taas löytyä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Moto
Itse kisasta... Muistin koko homman vasta kun herättyäni pitkälti puolen päivän jälkeen katsoin teksti-tv:tä. Eipä enää voisi paljoa vähempää formulat kiinnostaa. Ehkä menestyspainojen tai muiden tasoituksen antajien jälkeen voi jotain kiinnostusta taas löytyä.

Onko kukaan muuten nähnyt katsojalukuja tämän kauden kisoista? Itse tunsin vielä noin 10-15 ihmistä, jotka katsoivat todella intensiivisesti F1:siä pari kautta sitten. Nyt kun kisoista on tullut äärettömän tylsiä, näistä ihmisistä katsoo kisoja enää yksi. Muilta on yksinkertaisesti loppunut mielenkiinto.

Muistan aikaisemmin katsoneeni kaiken, mikä jotenkin liittyi F1:siin. Nyt minulla on kisan ajan televisio päällä, muta puuhailen kyllä muuta ja korkeintaan kuuntelen lähetystä. Eli eipä hirveämmin kiinnosta. Aika-ajojakaan en ole katsonut miesmuistiin.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Ei tosiaan ole ihme, että tätä ketjua ei kukaan huomannut itse kisaan kaivaa esille. Monikohan meistä seurasi koko lähetystä? Täytyy toivoa, että lajin kiinnostavuus voitaisi edes osin palauttaa ensi kaudeksi. Keinoihin ei sitten saa kuulua ylimääräisen painon lisääminen nopeimpiin autoihin, kuten on väläytelty. Parempaa pitää keksiä.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Oloneuvos
Ei tosiaan ole ihme, että tätä ketjua ei kukaan huomannut itse kisaan kaivaa esille. Monikohan meistä seurasi koko lähetystä? Täytyy toivoa, että lajin kiinnostavuus voitaisi edes osin palauttaa ensi kaudeksi. Keinoihin ei sitten saa kuulua ylimääräisen painon lisääminen nopeimpiin autoihin, kuten on väläytelty. Parempaa pitää keksiä.

En seurannut kisaa, toista kertaa tällä kaudella. Syyt ovat yksinkertaiset. Mielenkiinto tähän kauteen meni jo aikapäivää sitten eikä lähetysaika kiinnostanut kun ei panostakaan ollut mihinkään suuntaan. Turhanpäiväinen kisa, joka ajeltiin pois ja nyt alkaa ensi kauden kyttäily. Jotenkin vaan on tunne, ettei Ferrarin ylivaltaa pysty uhkaamaan taaskaan mikään. Jos näin on niin toivottavasti edes kerran Schumi keskeyttää. Käsittämätöntä onneakin Ferrarilla tänä vuonna.
 

kipa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves,Philadelphia Flyers,Arsenal
Veikkaanpa,että ensi kaudella jatketaan juuri siitä mihin tällä kaudella jäätiin.Schumi tulee olemaan jälleen murskaavan ylivoimainen ja kilpailut lienevät yleensä ohi jo 10 kierroksen jälkeen.Näin se vaan on.Ei voi kuin ihailla kaikkien aikojen parasta formulakuskia ja hänen täydellistä ajokkiaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
2002: Kaikkien aikojen tylsin

Pehmennetään nyt tuota otsikkoa heti alkuun sen verran, että kyseessä oli tylsin kausi jonka itse muistan. Jos joku muistaa vielä tylsemmän niin kertokoon.

En haluaisi vähätellä Schumin saavutuksia, mutta sarjassa ei montaa sellaista kuskia ole joka ei Ferrarilla olisi voittoja ajanut. Ilman tallipeliä Schumilla olisi pisteitä vähemmän ja Barrichellolla enemmän kuin nyt. Tosin joka tapauksessa S olisi mestari ja B kakkonen loppupisteissä.

Täytyy toivoa, että ensi kausi on tasaisempi. Räikkösen kannalta olisi hienoa, jos pääsisi useammin maaliin - vaikka joka toisessa kisassa. Saapa nähdä, viitsiikö ensi kaudella katsella kisoja. Jos jatkuu siitä mihin tämä kausi jäi, niin ei jaksa.
 

Aksu

Jäsen
Re: 2002: Kaikkien aikojen tylsin

Viestin lähetti Designer
Täytyy toivoa, että ensi kausi on tasaisempi. Räikkösen kannalta olisi hienoa, jos pääsisi useammin maaliin - vaikka joka toisessa kisassa. Saapa nähdä, viitsiikö ensi kaudella katsella kisoja. Jos jatkuu siitä mihin tämä kausi jäi, niin ei jaksa.

Tästähän näissä säänmuutos heitoissa on kysymys. Koko F1-maailma on huolestunut tämän kauden ylivallasta ja se toki vaikuttaa pitemmän päälle yleisömääriin ja tätä kautta rahaan. En kannata mitään tyhmiä autonvaihtojuttuja tai aika-ajojen uudelleen organisointia enkä toisaalta lisäpainojakaan. Kannatan samaa vanhaa keinoa eli vedetään formuloista kovin huipputekniikka helvettiin ja viedään autot lähemmäksi takavuosia. Lisätään "ajettavuutta".
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tasaisuutta

Millä F1-sarjaa oikeasti saadaan tasaisemmaksi? Viime vuosina mukaan ovat tulleet testikiellot ja -rajoitukset. Näillä saadaan toki karsittua isojen tallien radalla tapahtuvaa testausta, mutta asialla on toinenkin puoli. Suurella rahalla pyörivät tallit saavat vastaavia tuloksia aikaan omissa testipenkeissä ja tuulitunneleissa, ja jos minä olen oikein ymmärtänyt, niin tämä se vasta kallista testausta onkin. Kassellaan nyt mitä ensi kausi tuo tullessaan. Tämän kauden jälkeen ei tuo into ole kovin kova kenelläkään muulla kuin Esa Hiivalla. Positiivisena asiana viime kaudesta voi poimia esille sen, että mielenkiintoisimmat kamppailut radalla liittyivät Räikköseen(räkä vs kolumbian läskipää x2). Niissä kamppailuissa oli sellaista munaa ja periksiantamattomuutta, jota jäin aina Häkkiseltä kaipaamaan. Mika kun hoiti kierroksella ohittelutkin hieman anteeksipyydellen.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Re: Tasaisuutta

Viestin lähetti sopuli
Positiivisena asiana viime kaudesta voi poimia esille sen, että mielenkiintoisimmat kamppailut radalla liittyivät Räikköseen(räkä vs kolumbian läskipää x2). Niissä kamppailuissa oli sellaista munaa ja periksiantamattomuutta, jota jäin aina Häkkiseltä kaipaamaan. Mika kun hoiti kierroksella ohittelutkin hieman anteeksipyydellen.

Totta, mutta vastapainoksi Häkä esitti SEN ohituksen! :)

edit: sorry vaan kauhiasti chat-viestistä.
 

Lint

Jäsen
Formula ykkösiin suuria muutoksia

Ylen texti-tv kertoo seuraavaa:


FIA:n julkaisemia muutoksia F1-luokkaan kaudeksi 2003:

- kahdet aika-ajot (perjantai ja
lauantai)

- aika-ajoissa autot radalla yksi
kerrallaan

- pisteitä jaetaan kahdeksalle
parhaalle (10-8-6-5-4-3-2-1)

- tallimääräykset kielletään

- Belgian GP jää pois kalenterista

Eli aika mielenkiintoisia muutoksia luvassa. Eritoten aika-ajoissa yksi auto kerrallaan kuulostaa mielenkiintoiselta, miten se sitten käytännössä toimiikaan (järjestys, kierrosmäärä yms...)
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Formula ykkösiin suuria muutoksia

Viestin lähetti Lint

- pisteitä jaetaan kahdeksalle
parhaalle (10-8-6-5-4-3-2-1)

- tallimääräykset kielletään


Tallimääräyksien poistaminen tarkoittanee sitä, että varsinkin Barrichellon autossa on ensi kaudella usein "omituisia hetkellisiä jarruvikoja". Ehkä tuota sääntöä pitäisi vähän lieventää, kyllä minusta tallimääräykset ovat ihan paikallaan kauden viimeisissä kilpailuissa, jos vain toisella kuskilla on mahdollisuudet voittoon.

Pistesijojen lisääminen ehkä tasapäistää kauden pisteitä, mutta toisaalta vie voitolta arvoa. Aika usein on myös kilpailuja, joissa alle 8 autoa pääsee maaliin, joten rupeaako tämä menemään siihen, että melkein jokainen maaliinpääsijä saa pisteitä ja pari viimeistä matkanvarrelle jääneistäkin?

Kohtuullisen hyviä uudistuksia silti.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kuljettajien eniten arvostama rata jää pois. Rata, jossa nähtiin parhaita ohituksia. Ja kaikki vain tupakan tähden. Nyyh.

Saa nähdä palauttaako uudistukset kiinnostuksen lajia kohtaan. Ainakin itseltäni jäivät viimeiset kisat kokonaan katsomatta.

Ferrarin ylivoima voi olla entistä musertavampaa. Enää ei ole aika-ajoissa edes hitaampia edessä kun saa päästellä koko kierroksen vapaata baanaa....
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Re: Formula ykkösiin suuria muutoksia

Viestin lähetti Lint
FIA:n julkaisemia muutoksia F1-luokkaan kaudeksi 2003:

- kahdet aika-ajot (perjantai ja
lauantai)

- aika-ajoissa autot radalla yksi
kerrallaan

- pisteitä jaetaan kahdeksalle
parhaalle (10-8-6-5-4-3-2-1)

- tallimääräykset kielletään

- Belgian GP jää pois kalenterista

Mielenkiintoisia uudistuksia on siis tiedossa.
Kahdet aika-ajot ovat toisaalta mielenkiintoinen kokeilu, sillä siinä tulee enemmän jännitettävää, mutta toisaalta kuinka tuo yksi kerrallaan radalle juttu toimii. Käsittääkseni Cart-sarjassa on ainakin ovaaleilla tällainen aika-ajo. Tulee vain mieleen se, että sateen alkaessa kesken aika-ajojen osa kärsii suhteettomasti, joidenkin hyötyessä runsaasti. Toisaalta kuinka monta kierrosta yksi kuljettaja ajaa?

Uusi pistelaskumekanismi syö melkoisesti voiton arvoa, mikä ei mielestäni ole hyvä asia. Sen lisäksi tähän asti pisteille pääsy vaati jonkunlaista suoritustakin, nyt tuntuu, että joillain radoilla maaliin pääsy riittää jo.

Belgian osakilpailun putoaminen kalenterista on todella sääli, sillä kisa kuului ehdottomasti suosikkeihini.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hiukan tarkennuksia tuohon aika-ajoon:
Perjantaina kuskit ajavat mm-pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä, kärjessä oleva ensin. Lauantaina ajetaan sitten käänteisessä järjestyksessä perjantain tulosten perusteella, eli nopein viimeiseksi. Perjantain tuloksilla ei ole muuta merkitystä kuin lauantain ajojärjestys. Jokaisella kuskilla on kumpanakin päivänä ainoastaan yksi kierros.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
No voi rähmä! On noissa kessuissa paljon valtaa, kun sirkuksen paras rata putoaa pois. Voittaminen kärsi nyt inflaation ja kohta varmaan jaetaan pisteitä pelkästä osallistumisesta. Kyllä tuo vanha klassinen pisteytyssysteemi olisi pitänyt säilyttää, tai ainakin hyvittää voittajaa vanhassa suhteessa, mikäli haluttiin vain lisää panosta takarivin taaveille.

Ainoa positiivinen uudistus on tuo aika-ajojen jakaminen taas vanhaan malliin sekä perstaille, että lauantaille. Positiivista on, että FIA:n herrat ovat tajunneet kisojensa tylsyyden. On sitten kokonaan toinen asia, ovatko korjausyritykset onnistuneita.
 

Haamu

Jäsen
Re: Formula ykkösiin suuria muutoksia

Viestin lähetti Lint
Ylen texti-tv kertoo seuraavaa:


FIA:n julkaisemia muutoksia F1-luokkaan kaudeksi 2003:

- kahdet aika-ajot (perjantai ja
lauantai)

- aika-ajoissa autot radalla yksi
kerrallaan

- pisteitä jaetaan kahdeksalle
parhaalle (10-8-6-5-4-3-2-1)

- tallimääräykset kielletään

- Belgian GP jää pois kalenterista

Eli aika mielenkiintoisia muutoksia luvassa. Eritoten aika-ajoissa yksi auto kerrallaan kuulostaa mielenkiintoiselta, miten se sitten käytännössä toimiikaan (järjestys, kierrosmäärä yms...)


Jees, menivät ja poistivat sitten parhaan radan kalenterista. Way to go berni e. ja FIA.

Ihan oikein että eivät puuttuneet millään lisäpainoilla tms. Ferrarin ylivoimaan. Muiden on skarpattava ensi kaudelle.

Mutta, mutta, kyllä ainakin allekirjoittaneen kisat jäävät katsomatta, jos '03 kausi on samanlaista ***tanan jonossa ajelua kuin tämä kausi. Formula 1:en suola ovat komeat ohitukset, siis muuallakin kuin pit-stopin aikana. Nyt ei siis FIA:n toimesta tehty mitään sille, että F1 on tällä hetkellä pääsääntöisesti h-e-l-e-v-e-t-i-n tylsää.
 

Lint

Jäsen
Viestin lähetti Gleb
. Jokaisella kuskilla on kumpanakin päivänä ainoastaan yksi kierros.


Joo-o... toi on kyllä aika raakaa peliä.
Tietenkin näin huipputallien epäonnistumisriski aika-ajoissa kasvaa ja lisää mielenkiintoa saattaa tulla kisaan, mutta että YKSI kierros ainoastaan...
Se on kovaa.
 

Kärppä78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Dallas Stars
Erittäin hyviä ja tervetulleita sääntömuutoksia. Ehkä meikäläinenkin rupeaa seuraamaan ensikaudella tuota lajia hiukan kiinnostuneemmin.

Uusi pistelaskusysteemi takaa ainakin sen, ettei voittava hyödy tavallaan liikaa. Edelliskausilla näin on ollut, kun voittaja on saanut 10, ja kakkonen vain 6.

Myös tuo uusi aika-ajosääntö on mielestäni hyvä. Eipähän tarvitse kuunnella enää selityksiä siitä, että "oli ruuhkaa ja se pilasi parhaan kierrokseni" jne.

Ensikaudesta tulossa mennyttä kautta kiinnostavampi. Se vaan askarruttaa, että mitenhän tuota tallimääräyskiellon noudattamista tullaan valvomaan. Voihan joku talli (eli Ferrari) esim. käskeä Barrichelloa tekemään ajovirheen, jolloin leuka saisi voiton. No, katotaan, mitä tuleva kausi tuo tullessaan. Tosin vähän aikaa saamme vielä odottaa;)
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Re: Formula ykkösiin suuria muutoksia

FIA:n julkaisemia muutoksia F1-luokkaan kaudeksi 2003:

- kahdet aika-ajot (perjantai ja lauantai)
- aika-ajoissa autot radalla yksi kerrallaan

Tämä on plussaa. Enemmän katsojillakin mielenkiintoa, ja tämä lisää yllätysten prosenttia itse aika-ajoissa. Tallienkin panostus on tiukempaa.

- pisteitä jaetaan kahdeksalle parhaalle (10-8-6-5-4-3-2-1)
Voi että kun se Mika meni juuri lopettamaan! Tästä olisi pistepussi ainakin triplaantunut.. Mutta tämä on myös hyvä juttu, pistejako menee oikein.

- tallimääräykset kielletään
Turha edes ajatella muuta, kuin että tästä on hyötyä. Ainakin yleisömäärät pysyvät tasaisina.

- Belgian GP jää pois kalenterista
Tämä on nyt sitten ainoa miinus. Monet hienot mutkat jäävät pois, ja se ei ikinä ole hyvä juttu. Muistaako joku vielä v. 98 kisan? Oioi..
 

Aksu

Jäsen
Sääntömuutoksista omat mielipiteeni.

Aika-ajoja koskevaa muutosta on hiton vaikea arvioida ennen kuin kokemusta asiasta on. Todennäköisesti alussa hivenen outo, mutta vakiinnuttanee asemansa.

Pistelasku-systeemi on jees. Pienille talleille tulee lisää tapeltavaa ja voiton merkitys laskee. Minusta asia on hyvä. Kunhan vaan voiton merkityksen vähenemisen myötä "järkevä" pisteiden metsästys ei nosta päätään.

Tallimääräykset. Milläs valvot? Törkeimmät jää pois, mutta selitykset vaikka teknisistä vioista voidaan tutkia vain tallien dataa tonkimalla. Siispä kenties täysin turhanpäiväinen merkintä sääntöihin.

Summa summarum. Pari vuotta Ferrarin valtakautta ja formulamaailma panikoi. En koe uudistuksia huonoina, mutta kimmoke tuli yhden tallin ylivoimasta. Siltä se ainakin näytti. Siksi muutosten ajankohta ei vaikuta pitemmän päälle johdonmukaiselta vaan hätäiseltä reaktiolta.
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti Gleb
Perjantain tuloksilla ei ole muuta merkitystä kuin lauantain ajojärjestys.

Eikö perjantaina ajettu nopein aika-ajo suoritus muka tuo paalupaikkaa kisaan? Ei kai se noin tyhmästi voi mennä, eli lauantain sateessa ajetut 10-15 sekuntia hitaammat kierrosajat ratkaisevat lähtöruudut...
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Itse itselleni vastailen

Pakkohan se oli surffata ja mikäs sen parempi kuin maikkarin asiantuntevat F1-sivut! Ote sieltä:
"Lauantaina ajetut kierrosajat ratkaisevat sunnuntain kisan lähtöpaikat. "

Että näin.
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
joo-o mutta miksi vain yksi puhdas kierros per päivä ?

voiko sitten ajaa kierroksia jos on muita radoilla ?

kaiken on onnistuttava tuon yhden kierroksen aikana 100% nappiin. ja taas ferrari loistaa ,)
 

Aksu

Jäsen
Olympialaiset

Frank Williams viskasi ilmoille ehdotuksen formuloiden liittämisestä olympiaperheeseen.

"Esimerkiksi kuusi parasta kuljettajaa ajaisi samanlaisilla autoilla. Se olisi lajille todellinen huippuhetki. MM-pisteiden sijasta ajettaisiin kullasta, hopeasta ja pronssista."

Olympiakomitean pj Rogge tyrmää.

"Kaikkien maiden edustajilla pitää olla mahdollisuus osallistua olympialajeihin, ja F1-kilpailussa se tuskin olisi mahdollista."

Minusta tällainen ajatusten viskominen kertoo enemmän siitä, ettei ole keksitty muutakaan puhuttavaa. Ideana täysin turha ja tyhmä. Minua ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa.
 

Aksu

Jäsen
Oheisessa STT:n uutisessa konkretisoituu taas huhujen merkitys. Tätä Mattan tilannetta on pyöritelty kuukaisitolkulla. Välillä kaikki kiistää kaiken ja välillä myönnetään jotain, mutta kun asiaa on tarpeeksi vatvottu voidaan olla varmoja, että sopimus tulee. Kysymys on vain ajankohdasta kuten tässäkin tapauksessa.

Toyota palkkasi da Mattan F1-rattiin

Köln, 5. 11. (STT)
Brasilian Cristiano da Matta, 29, siirtyy kilpa-autoilemaan Toyotan F1-talliin. Da Matta voitti tänä vuonna Yhdysvaltain Cart-sarjan autonsa voimanlähteenä Toyotan moottori. Brasilialaisen ja Toyotan sopimus on kahden vuoden pituinen.
- Cart-mestaruus oli yksi minun tavoitteistani. Olen erittäin kiitollinen Carl Haasille, Paul Newmanille ja koko tallille, da Matta kuvasi siirtymistään.

Brasilialainen kiitteli myös sitä, että voi jatkaa yhteistyötään Toyotan kanssa, ja kertoi odottavansa innolla pääsyä uuden auton ohjaimiin. Da Matta aloitti Cart-sarjassa 1999 ja on alusta asti ajanut Toyotan moottoreilla.

- Nautin testiajosta Toyotan F1-autolla jo toukokuussa ja maltan tuskin odottaa, että pääsen kokeilemaan uutta mallia myöhemmin tässä kuussa, da Matta hehkutti.

Toyotalla aloittaa myös uutena kuljettajana ranskalainen Olivier Panis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös