F1-ketju

  • 660 988
  • 5 107

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Hetkinen!

Minä en ihan ymmärrä, minkä takia eilisestä on nostettu näin kova meteli. Eihän eilen tapahtunut mitään, mitä ei olisi tapahtunut lukuisia kertoja ennenkin. Hommahan oli sama jo silloin, kun Irvine oli Ferrarin kakkoskuski. Irvinelle vain tuli niitä kummallisia "jarruvikoja", jotka itsekseen korjautuivat sen jälkeen, kun Schumi oli mennyt ohi. Silloin ohitukset hoidettiin jossain takasuoralla, jotta homma ei olisi niin läpinäkyvää. Eilinen ei yllättänyt muuten kuin siinä, että kuljettajat päättivät tehdä hommasta niin rehellistä kuin suinkin. Näytetään kaikille, mistä tässä loppujen lopuksi on kyse.

McLarenilla alkaa olla vitsit lopussa. Siellä on pakko tehdä suuria muutoksia, ja ne piti tehdä jo eilen. Ikävää nähdä, miten entinen suurtalli on noin jyrkässä syöksykierteessä.
 

Carlos

Jäsen
Ferrarin imago?

Idea koko äf ykkösissä on se että autotehtaat luovat hyvää julkisuuskuvaa itsestään, ja näin edistävät myyntiä. Varsinkin puhuttaessa autoista hintaluokkaa ferrarit, juuri mielikuvat ovat ne tärkeimmät. Mitähän tämä tekee merkin imagolle? Autot ovat juu nopeita ja luotettavia, mutta itselleni ainakin päälimmäisenä tulee mieleen kierot italialaiset, joiden elämäntehtävä on huijata "rehellisiä", ja muutenkin kannattaa puolirikollisia toimia. Itsepähän tiensä valitsevat, mutta ainakin varmistivat sen että meikäläinen ei osta ferraria, vaikka jonain päivänä olisi rahaakin.

Eipä sillä, kyllä "johtotähdenkin" imago laskee aika kovalla prosentilla :D
 

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Tunnustan olevani F1-gloryhunter. Keken aikaan seurasin kisoja ja miehen lopetettua mielenkiinto lopahti muutamaksi vuodeksi. Häkkisen alettua siirryttyä McLarenille mielenkiinto kohosi taas ja Mikan mestaruusvuosina en olisi jättänyt yhtään kisaa seuraamatta ilman hyvää syytä. Viime vuonna kiinnostus alkoi hiipumaan ja tänä vuonna puheterapeutin tarpeessa oleva Räikkönen ja itseään täynnä oleva Salo eivät hirveästi jaksa sytyttää. Totta kai kunnon gloryhunterin tapaan innostus taas kasvaa, jos Kimi alkaakin menestymään.

Tällä kaudella jaksoin katsoa kisat Barcelonan GP:iin asti, mutta sitten mitta tuli täyteen ja tylsääkin tylsempien kisojen seuraaminen päättyy osaltani. Tosin, jos sunnuntai on sateinen ja makaan krapulassa kotona ilman parempaa tekemistä, voin ehkä kisan katsoakin. Eilen ulkoilin koko päivän ja varmasti oli hauskempaa kuin F1-kisan seuraaminen. Nykyään ohittaminen on todella harvinaista ja Schumin ylivoima vie viimeisenkin mielenkiinnon lajista. Ilman menestyviä suomalaisia laji ei jaksa kiinnostaa, kuten ei muukaan moottoriurheilu.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Alex


Ei mennyt näin. Päätös oli tallin ja Schumikin sanoi ettei ollut tyytyväinen ratkaisuun ja olisi antanut Barrichellon voittaa jos talli ei olisi päättänyt toisin. Schumia on turha syyttää, mutta Todtia voi haukkua niin paljon kun jaksaa.

Tämä on suuressa ristiriidassa Schumin vaikutusvallan kanssa. Kaikkihan sen tietävät, että Ferrari rakentaa autosta lähtien kaiken häntä varten. Miksi tässä asiassa hänellä ei muka ollut sanansijaa? Schumilla on vaikutusvaltaa ja piste.

Talli teki määräyksen (hmm....) ja Schumin "vastenhakoisesti" totteli (jälkikäteen varmasti, mutta entä silloin). Perusteluna tallin kokonaisetu. Schumin sanojen mukaan formula on tiimiurheilua, jolta pohjalta päätös tehdään. Miten tiimiurheilu ja pisteiden pelaaminen Schumille liittyvät toisiinsa? Tiimihän oli saamassa täyden pistepotin kisasta (jonka tietysti sai nytkin) ja eikös se riitä. Sitä paitsi Schumia ei voi aidosti pelottaa muiden tekemiset. Ferrari on tänä vuonna kokonaisuus huomioiden ylivoimainen eikä mitään hätää ole. Williams kenties hätyyttelee joissain kisoissa, mutta ei läheskään kaikissa.
 

JanJ

Jäsen
Silloin kun Irvine sai pisteensä vääristä siivistä huolimatta, netistä löytyi sivu I hate ferrari.. Odottelin että jos se sivu kehittyisi kuten luvattiin, mutta ei sinne ole sen jälkeen tehty päivityksiä. Jospa nyt sivun tekijä herää taas.
 

JP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kumma, kun selostajat päivittelevät, mitä tämä tekee urheilulliselle puolelle. Eihän yhden kuskin ylivalta formuloissa mikään uusi asia ole! Williamsit olivat joskus aivan ylivoimaisia ja Senna dominoi McLarenilla 80-90 luvuilla. Tällä hetkellä vain on Schumin aika.

Ferrari toimii mielestäni tehokkaasti ja haluaa todella voittaa valmistajien pistepörssin. Schumin voitto olisi voitu järjestää huomattavasti "siistimmin", vaikkapa venyttämällä Ruubenssin varikkokäyntiä. Niin heillä on tehty ennenkin, joten miksei nyt? Keltaiset liput taisivat tasoittaa tilannetta liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti JP

Ferrari toimii mielestäni tehokkaasti ja haluaa todella voittaa valmistajien pistepörssin. Schumin voitto olisi voitu järjestää huomattavasti "siistimmin", vaikkapa venyttämällä Ruubenssin varikkokäyntiä. Niin heillä on tehty ennenkin, joten miksei nyt? Keltaiset liput taisivat tasoittaa tilannetta liikaa.

Valmistajien pistepörssin?? Noh... Miksi Schumin piti voittaa? Jätit vastaamatta peruskysymykseen. Valmistajien pisteisiin tuolla vaihdoksella ei ollut mitään merkitystä. Vai olisiko niin, että FIA on kabinettipäätöksellä muuttanut pistelaskua niin, että Schumi ja Rubens saavat voitosta erisuuruiset pisteet?
 

JP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Aksu


Valmistajien pistepörssin?? Noh... Miksi Schumin piti voittaa? Jätit vastaamatta peruskysymykseen. Valmistajien pisteisiin tuolla vaihdoksella ei ollut mitään merkitystä. Vai olisiko niin, että FIA on kabinettipäätöksellä muuttanut pistelaskua niin, että Schumi ja Rubens saavat voitosta erisuuruiset pisteet?

Joku ajatusvirhe tuo taisi olla. Näin jälkeenpäin ajatellen tällä toiminnalla Ferrari haluaa varmistaa Schumille mestaruuden. Häkkinenkin olisi voittanut mestaruutensa huomattavasti selvemmin, mikäli tiiminjohto olisi ajatellut järkevästi ja asettanut hänet selkeän ykköskuskin asemaan. Sen sijaan he kilpailuttivat kuskeja keskenään.
 

chandler

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,NY RANGERS
i hate ferrari

kyllä on perseestä koko ferrari talli ei voi muuta sanoa,vaikka ne voittaisivat joka ikisen kilpailun niin minä en ainakaan kunnioita sitä tallia yhtään kusettamalla ne pärjää kyllä ottaa päähän prkl
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
F1, v...n iso vitsi

Niin, ihmettelen että miksi suotta edes ajetaan, ihan hyvin voitaisiin antaa Shumille voitto suoraan ja loput sijat ratkaistaisiin varikkobeibien hyytelöpainilla, olisi edes jotain mielenkiintoista seurattavaa.

Täältä tähän
 

Sundance

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Muistaakseni eräs suomalainen kuljettaja sai aikoinaan ensimmäisen voittonsa siten, että hänet päästettiin ohitse?

Taisipa samainen kuljettaja myös päästä tallikaverinsa ohitse seuraavan kauden alussa, ja meni mestaruuteen. En vain muista, että miten pisteet olisivat jakaantuneet, jos häntä ei kyseisessä kisassa olisi ohi päästetty.

Mitä sitten Ferrarin toimintaan tulee niin johan tuota samaa on vuosia harrastettu, enkä oikein ymmärrä miksi siitä nyt tuli näin älyttömän iso asia. Ei ole kunnollisia muistikuvia, mutta jotenkin on sellainen tunne ettei sitäkään näin paljoa protestoitu kun eräs toinen suomalainen kuljettaja joutui päästämään Irvinen ohitsensa, ja näin suomalaiselta vietiin ensimmäinen F1-voitto.

Ja kuten tässä ketjussa jo mainittiinkin, niin näin halutaan varmistaa myös kuljettajien mestaruus tiimille. Kuten Jean Todt totesikin, viime vuosikymmenellä menetettiin mestaruus kolme kertaa viimeisessä kilpailussa, näin se voidaan ehkä välttää. Ehkä törkeää, muttei missään mielessä kiellettyä ja miksi tiimiä sitten kutsutaan tiimiksi, jossei saa yhdessä tehdä työtä tavoitteen eteen? ;) :D

Ja kun muut pillittää niin Schumi ja Ferrari menee voitosta toiseen. :D


Mutta kuitenkin... Omasta mielestäni Barrichellon olisi pitänyt antaa voittaa se kisa.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti RightWing

Ja kuten tässä ketjussa jo mainittiinkin, niin näin halutaan varmistaa myös kuljettajien mestaruus tiimille. Kuten Jean Todt totesikin, viime vuosikymmenellä menetettiin mestaruus kolme kertaa viimeisessä kilpailussa, näin se voidaan ehkä välttää. Ehkä törkeää, muttei missään mielessä kiellettyä ja miksi tiimiä sitten kutsutaan tiimiksi, jossei saa yhdessä tehdä työtä tavoitteen eteen? ;) :D
.

Jos kerta kyse on tallityöskentelystä, miksi edes jaetaan henkilökohtainen mestaruus? Eikö olis parempi, että jaetaan vain tallimestaruus, niin silloin tällaisista tempuista ei tarvitse välittää, koska ne todellakin tehtäisiin sen takia, että toinen kuljettajista toisi tallimestaruuden? Tai sitten vain kuljettajien pisteet olisivat tallin pisteitä, eikä henkilökohtaisia pisteitä jaeta ollenkaan.

Vormulat eivät ole koskaan kuuluneet suosikkeihini, ja tässä yksi muistutus siitä, että mikseivät. Muistuttaa välillä enemmän laskelmointia kuin urheilua. On se kuitenkin aika törkeää, että ennen kisaa on päätetty, kumpi voittaa, jos talli pääsee tuollaiseen tilanteeseen. Kysehän on sopupelistä eikä mistään muusta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin, kummallista että huuto on näin suuri - minusta tämä tallipeli on valitettavan kiinteä ja keskeinen osa formuloita ja suurelta osin juuri siksi seuraan lajia vain kuin suomalaiset siellä menestyy. Urheilullisesti minusta olisi kiintoisinta vertailla ajajien, ei autojen ominaisuuksia. Mutta näillä mennään.
 

mikaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TekstiTV 204: "FIA haluaa kuulla Ferraria voitosta"

Ehkäpä jotain on tulossa (no ei kuitenkaan), mutta näyttää Ferrarin ratkaisu häirinneen korkeampia tahoja. Oletettavaa on, että FIA lausunnossaa toteaa tilanteen olevan ok. Mestaruus kun ei vielä ole varma. Siis Schumin mestaruus.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti mikaw
TekstiTV 204: "FIA haluaa kuulla Ferraria voitosta"

Ehkäpä jotain on tulossa (no ei kuitenkaan), mutta näyttää Ferrarin ratkaisu häirinneen korkeampia tahoja. Oletettavaa on, että FIA lausunnossaa toteaa tilanteen olevan ok. Mestaruus kun ei vielä ole varma. Siis Schumin mestaruus.

FIA(sko) todennäköisesti "nuhtelee" ferraria, mutta myöntää teon olevan sääntötoleranssin rajoissa. Ferraria vartenhan ne säännöt kuitenkin muokataan.

Vituttaa jo koko formulat.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Joo...

...eipä paljon enää kohta ykköset kiinnosta.

Sen verran "huhun" tynkää, että kaveri väitti uutisoidun Italian ja Saksan teksti-TV:ssä Coulthardin ajaneen A1:llä viimeisen kisansa McLarenin puikoissa. Tilalle olisi tulossa Villeneuve BAR:lta, jonka palkka on kuulema puolitettu.

Onko muut kuulleet vastaavaa mistään ja lieneekö mitään perää koko jutussa?
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Aksu


Tämä on suuressa ristiriidassa Schumin vaikutusvallan kanssa. Kaikkihan sen tietävät, että Ferrari rakentaa autosta lähtien kaiken häntä varten. Miksi tässä asiassa hänellä ei muka ollut sanansijaa? Schumilla on vaikutusvaltaa ja piste.


Schumilla on varmasti vaikutusvaltaa, mutta tuskin uskaltaa silti kovin paljoa panna vastaan jos tallipäällikkö huutaa korvaan että "Sinä voitat kisan, Rubens löysää" Kyllähän pomon mielipide pitää olla se lopullinen, eikä kisan aikana Schumi varmaankaan rupea kinaamaan asiasta.

Se mikä tekee tästä erilaisen on Irvinen löysäilyihin aikaisemmin, on se että mestaruus on jo nyt käytännössä Schumin ellei jotain ihmeelistä satu loppukaudesta. Kun Irvine päästi Schumin ohitse oli kamppailu tittelistä huomattavasti tiukampaa ja silloin asian ymmärsi täysin. Nyt Schumilla ei ole mitään uhkaa taistossa mestaruudesta, joten tässä Ferrarilla olisi ollut loistava tilaisuus paikata mainettaan ja antaa Rubenssin voittaa. Imagollekkin paha tappio eilen, joten virheen Ferrari teki.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Carlos


FIA(sko) todennäköisesti "nuhtelee" ferraria, mutta myöntää teon olevan sääntötoleranssin rajoissa. Ferraria vartenhan ne säännöt kuitenkin muokataan.

Vituttaa jo koko formulat.

Tämähän tässä tuleepi tapahtumaan. Muutenkin FIA:n tulkinnat ovat hyvin mielenkiintoisia kun Ferrarista on puhe. "Se oli reilu kaksintaistelutilanne" tai "rikkoi ehkä sääntöjen henkeä, mutta ei ollut missään tapauksessa sääntöjen vastainen". Tätä liirumlaarumia umpipunaiselta FIA:lta kaiketi taas tulee.
 

mikaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Aksu
Muutenkin FIA:n tulkinnat ovat hyvin mielenkiintoisia kun Ferrarista on puhe.
Toinen hyvä on, että sääntöjä on noudatettava pilkulleen tai sitten pykäliä on liikaa... Tätä tapahtui silloin kun McLaren oli suuri ja Ferrari siinä lähellä kakkosena.´:confused:
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti mikaw
Toinen hyvä on, että sääntöjä on noudatettava pilkulleen tai sitten pykäliä on liikaa... Tätä tapahtui silloin kun McLaren oli suuri ja Ferrari siinä lähellä kakkosena.´:confused:

Pilkulleen ja pilkulleen. Pykäliä on liikaa, tekniikka on liian monimutkaista, jotkut on mukavampia kuin toiset jne. Puuttumatta siihen suositaanko jotain enemmän kuin muita niin onhan viime vuosina tullut useita kyseenalaisia päätöksiä, jotka eivät välttämättä kestä tarkastelua. FIA suojelee tietysti omaa lajiaa eikä negatiivinen julkisuus kiinnosta. Yhtälailla rajujen linjanvetojen tekeminen on pannassa kuten on huomattu. Vaikea tuosta mitään objektiivista on sanoa. En vain pidä nykymenosta enkä luota järjestön kykyyn valvoa lajia.
 

Kaivanto

Jäsen
Re: Hetkinen!

Viestin lähetti Designer
McLarenilla alkaa olla vitsit lopussa. Siellä on pakko tehdä suuria muutoksia, ja ne piti tehdä jo eilen. Ikävää nähdä, miten entinen suurtalli on noin jyrkässä syöksykierteessä.

Jos vanha kaava pätee, McLaren on jokusen vuoden lamassa ja tulee vuoroon suurimpana sen jälkeen, kun Williams on ensin ensi tai sitä seuraavasta kaudesta lukien ollut muutaman vuoden sarjaa dominoiva talli. Ihmeellisesti nimittäin toistuu kerta toisensa jälkeen se kaava, että F1-sarjaa vuorollaan hallitseva tiimi vaipuu muutamaksi vuodeksi pohjamutiin rääpimään ja järjestyksessä seuraava astuu vuoroon. Veltostumistako lienee vai mitä, mutta huipulle palataan tavallisesti melko pian kunhan on ensin seisty hetki vesirännin alla syntyjä syviä miettien.

Ferrari dominoi 70-luvun lopulla - 80-luvun alussa Williamsin säestyksellä, sitten Ferrari katosi kuvasta ja vuorossa oli McLaren - edelleen Williamsin kärkkyessä - joka taas notkahti 80-luvun dynastiansa jälkeen. Seuraavaksi esiin astui Williams, McLaren otti Ferrarin paikan huonoimpana kolmesta suuresta. Benetton sotki hiukan kuviota, kiitos enimmäkseen Schumacherin. Sitten Williams syöksyi -> valtaan McLaren. Nyt on Ferrarin vuoro, Williams nousee ja McLaren vajoaa.

Luulisin, että kaudella 2002-2003 McLaren tekee pohjakosketuksen tällä erää, Williams voittaa tiimien maailmanmestaruuden, Ferrari vielä Schumacherin taitojen ja yksinvallan turvin kuskien maailmanmestaruuden. 2003-2004 Williams vie kaiken ja McLaren tappelee Ferrarin kanssa suht tasapäisesti tiimipisteissä häviten tosin vielä hiukan. 2004-2005 Williams vie edelleen kaiken, McLaren on selkeä kakkonen ja Ferrari superkolmikon selkeä kolmonen.

Huonomminkin voi käydä, vrt. Lotus & Brabham. Mutten usko.
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Hetkinen!

Viestin lähetti Kaivanto

Luulisin, että kaudella 2002-2003 McLaren tekee pohjakosketuksen tällä erää, Williams voittaa tiimien maailmanmestaruuden, Ferrari vielä Schumacherin taitojen ja yksinvallan turvin kuskien maailmanmestaruuden. 2003-2004 Williams vie kaiken ja McLaren tappelee Ferrarin kanssa suht tasapäisesti tiimipisteissä häviten tosin vielä hiukan. 2004-2005 Williams vie edelleen kaiken, McLaren on selkeä kakkonen ja Ferrari superkolmikon selkeä kolmonen.

Menee sarjaan pilkunviilausta, mutta formulakaudet mahtuvat samalle kalenterivuodelle. Eli on kausi 2002, 2003, 2004 jne, sama rallissa. Kiekko on asia erikseen.

Mutta asian puolesta näin näyttää käyvän, eli tietty sykli jatkuu ja historia toistaa itseään.
 

Aksu

Jäsen
Osa syklistä selittyy hyvinkin yksinkertaisesti siten, ettei mikään organisaatio kestä kovaa vauhtia ja kehitystä normaalioloissa montaa vuotta peräjälkeen. Tietty tyytyväisyys hiipii puseroon eikä riittäviä muutoksia ja kovia linjanvetoja tehdä kun koetaan nykylinjan tuovan tuloksia myös tulevaisuudessa. Niinhän se on, että kun kehitys loppuu alkaa alamäki. Hopeanuolilla tuntuu vain tuo korjausliike vievän todella syvälle, mutta vahvalla perustalla toimiva organisaatio (osaajia on vieläkin ja rahasta ei tule olemaan pulaa) löytää tiensä takaisin ylös. Dennisin olisi syytä kaiketi tehdä vähän tuuletusta ja alkaa samantien katselemaan ensi kautta. Autossa tuntuu olevan niin paljon puutteita, ettei siitä voittaja-autoa (lue:Ferrarin haastajaa) taida tulla yhdessäkään kisassa tänä vuonna.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Kaivanto
Ihmeellisesti nimittäin toistuu kerta toisensa jälkeen se kaava, että F1-sarjaa vuorollaan hallitseva tiimi vaipuu muutamaksi vuodeksi pohjamutiin rääpimään ja järjestyksessä seuraava astuu vuoroon. Veltostumistako lienee vai mitä, mutta huipulle palataan tavallisesti melko pian kunhan on ensin seisty hetki vesirännin alla syntyjä syviä miettien.
Olet muuten täysin ja kertakaikkisen oikeassa. Piikkipaikka vaihtuu kolmen-neljän vuoden välein. Mutta se, mikä tässä nykyisessä tilanteessa huolestuttaa, on FIA:n suhtautuminen talleihin. Ennen ei olla autettu yhtä tallia näin läpinäkyvästi kuin Ferraria on muutamien viime vuosien aikana autettu. En tiedä, mistä tämä johtuu, mutta ainakaan Bernie-setää ei tunnu tilanne haittaavan yhtään. Ärh!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös