Kierroksella ohitettu Hamiltonhan körötteli loppukierrokset Massan ja Räikkösen takana, joiden edellä taas menivät BMW:t ja Nico, joten molemmista Ferrareista olisi Lewiksen pitänyt päästä ohi ehtiäkseen kuudenneksi. Ja koska maaliin tullessa Hämis oli kierroksella ohitettu, oli hänen lopetettava kilpailu kun kärki tuli maaliin.
Sitä en sitten tiedä olisiko Alonson tai Bemareiden ja Nicon keskeytys enää viimeisellä kierroksella vaikuttanut Hamiltonin sijoitukseen, koska tämän kisa oli loppunut Räikkösen tultua maaliin...
Tuli tätä itsekin mietittyä tuossa kisan jälkeen, mitä tässä tapauksessa olisi käynyt. Kimi nimittäin sanoi haastattelussa, ettei voinnut olla varma mestaruudesta ennen kuin Bemarit ja Nico olivat tulleet maalin.
Mutta kaiken järjen mukaanhan mestaruus ratkesi jo siinä vaiheessa kun Massa ja Hamilton olivat ajanneet ruutulipun alta. Koska vaikka joku (Alonso, Rosberg, Kubica, Heidfeld) edellä olevista olisikin keskeyttänyt viimeisellä kierroksella, olisi keskeyttäneelle tullut sama kierrosmäärä kuin Hamiltonille ja tämä kuljettaja oli kuitenkin ylittänyt tuolla kierroksellla maaliviivan Hamiltonia aikaisemmin. Joten loppujärjestys esimerkiksi Alonson keskeyttäessä viimeisellä kierroksella olisi ollut seuraava:
1) Kimi Räikkönen Suomi, Ferrari 1.28.15,270 (keskinopeus 207,972 km/h)
2) Felipe Massa Brasilia, Ferrari jäljessä 1,493 sekuntia
3) Nico Rosberg Saksa, Williams -1.02,848
4) Robert Kubica Puola, BMW-Sauber -1.10,957
5) Nick Heidfeld Saksa, BMW-Sauber -1.11,317
6) Fernando Alonso Espanja, McLaren -1 kierros
7) Lewis Hamilton Britannia, McLaren -1 kierros
8) Jarno Trulli Italia, Toyota -1 kierros
Vai täytyykö kuljettajan pystyä ajamaan ruutulipulle, jotta hänet hyväksytään? Näin mutulla heittäisin, että joskus kierroksia ennen kisan loppumista keskeyttänytkin on saanut pisteitä.
Eihän tuolla tässä tapauksessa mitään merkitystä ole, mutta olisi ihan mielenkiintoista tietää, mitä aina yhtä "luotettava sääntökirja" tuosta sanoo.