F1-ketju

  • 658 349
  • 5 119

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=109825

Ja siellähän se Massa kertoo, että olisi voittanut Räikkösen, jos "tekniikka ei olisi pettänyt".

Että silleen...
Onko muuten vieläkään missään kerrottu että mistä tämä auton sammuminen johtui? Eihän Massa tuossa nyt ihan suoraan paukuta että olisi voittanut, vaan että olisi voinut voittaa, mutta onhan tuollainen munkin mielestä aika säälittävää. Tai jotenkin mua ärsyttää suunnattomasti tuollainen kisan jälkeinen selittäminen. Vaikka periaatteessa Massa voi olla ihan oikeassa niin kertoo jotenkin itseluottamuksen puutteesta ja äijän luonteesta kuin pitää käydä tuollaista ääneen mussuttamaan. Luottaisi vaan siihen, että seuraavassa kisassa näyttää sitten miten hän on parempi kuski, mutta kenelle hän tässä yrittää todistella olevansa Kimiä kovempi, itselleen vai muille? Keskity ajamiseen sanon minä.

PS. Vertaisin tilannetta siihen jos lätkäjengillä on paljon loukkaantumisia ja sitten se sanotaan syyksi kun hävittiin joku playoffsarja. Vaikka selityksessä voi olla paljon totta, niin silti mun mielestä olisi parempi pitää pää kiinni ja luottaa siihen, että todelliset asiantuntijat kyllä ymmärtävät sen ilman että siitä itse käy jauhamaan. Jotenkin itselleni tuo selittely on sellainen herkkä kohta, että aina käy ottamaan päähän.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Erittäin paljon samoja ajatuksia kuin Fawkesilla. Pitäisi suun kiinni tai sanoisi vaikka mielummin sen Kimin suusta tutun peruslitanian "pitää tehdä kovemmin töitä, ajaa testejä, tutkia telemetriaa, etsiä missä vika, katsotaan miten vauhti riittää ensi kerralla ym." eikä alkaa selittämään. Sahaa vaan omaa oksaa, jossa istuu ja lisää paineita omille hartioille. Entäs sitten kun ajaa Kimin takana maaliin ongelmitta, mitä sitten selitetään?

Jännä, että virallista syytä sammumisesta ei ole tullut tietoon. Jossain puhuttiin sähköviasta mutta sekin taisi olla huhua. Yleensähän se on heti jo sunnuntai-iltana viimeistään sanottu jos autossa oli vikaa.

Toisaalta tietty kritiikki pitää olla tähänkin juttuun, kuitenkin melko lyhyt "uutinen" kyseessä. Esim. eikös joskus pari vuotta sitten esillä olleet Alonson itkut olivat 95% lehden värittämää.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pitäisi suun kiinni tai sanoisi vaikka mielummin sen Kimin suusta tutun peruslitanian "pitää tehdä kovemmin töitä, ajaa testejä, tutkia telemetriaa, etsiä missä vika, katsotaan miten vauhti riittää ensi kerralla ym." eikä alkaa selittämään.
Niin ja sitten vielä väitetään, että Räikkösellä ei muka ole työmoraalia. Mielestäni tuo, ettei liiemmin mitään selittele, vaan keskittyy silmät tiukasti suunnattuna tulevaisuuteen on juuri sitä hyvää työmoraalia. Näin ollen Räikköstä voisi todella alkaa pitämään, jos tämä suuntaus jatkuu, Schumin manttelinperijänä. Massa se nyt ei ainakaan ole, pikemminkin mies voisi olla Irvinen tai Villeneuven manttelinperijä tuolla touhulla.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mietiskelin tässä tuota seuraavaa kisaa, siis Euroopan GP:tä, joka ajetaan Nüburgringillä.
Profiililtaan rata ei ole mikään mikkihiiri (itselleni mikkihiiri rata merkkaa, hidasta pyörittelyä ála Monaco tai Hungaroring), vaikka niin voisi äkkiseltään kuvitella. Ensimmäistä sektoria lukuunottamatta, radalla vaikuttaa todella paljon se, mitenkä hyvä ajettava auto on mutkissa. Ja siinä taitaa Ferrari olla tällä hetkellä sarjan paras.
Ekalla sektorilla on tosiaan hidasta pyörittelyä, ja itse en tämän takia tästä uusitusta ekasta sektorista tykkää. Profiililtaan ensimmäinen sektori, suosii ehkä enemmän Mclarenia.
Kakkos sektori onkin sitten yksi MM-sarjan miellyttävimpiä. Se koostuu pääosin nopeista ajettavista mutkista, joissa auton ajettavuus on kaikki kaikessa. Tämän sektorin näkisin olevan Ferrarin valttikortti tässä kisassa.
Viimeisellä sektorilla ei sitten olekkaan kuin shikaani, ja lähtösuoralle tulo, mutta on sanomattakin selvää, että tässäkin auton toimivuus ratkaisee.
Magny Courissa näytti siltä, että Ferrari oli Mclarenia parempi kanttikivien ylityksessä, ja etenkin siinä viimeisessä shikaanissa, jota vähän vastaava shikaani löytyy myös Nüburgringiltä. Tämän, sekä "ajettavan" viimeisen mutkan, uskoisin antavan Ferrarilla suht selvän edun viimeisellä sektorilla, etenkin kisassa.

Näitä taustoja vasten, uskon Ferrarin olevan vahvin talli myös Nüburgringillä, jos voimasuhteissa ei nyt tapahdu mitään mullistavaa tauon aikana
Mclaren tottakai tulee vahvana kakkosena, ja iskee kyllä heti, jos Ferrarilla on jotain ongelmia kisassa/aika-ajoissa.

Kuskeista, Räikkönen on aina ollut hyvässä iskussa Nüburgringillä, muttei ole koskaan onnistunut siellä voittamaan, erinäisten sattumien seurauksena.
Massasta ei ole tämän kisan osalta mitään selvää kuvaa. Oli viime vuonna kolmas, ja sitä edellisenä hävisi Villeneuvelle (joka siis oli tuolloin Massan tallikaveri). Nämä taustat huomioon ottaen, uskon Räikkösen olevan huomattavasti vahvempi Ferrarien jäsentenvälisessä.
Alonsosta minulle ei ole jäänyt tämän kisan osalta, ikinä vakuuttavaa kuvaa.
Hamiltonista sen sijaan en tiedä mitään, tämän radan historian osalta. Joten Mclaren kuskien välinen paremmuus, on vaikea arvioida. Alonsolle näkisin kuitenkin edun menevän, sillä uskon hänen saaneen draivin päälle Silverstonen kisassa.

Siispä veikkaukseni kisaan (vaikka siihen onkin vielä lähes 2 viikkoa) on seuraava: Räikkönen, Massa, Alonso, Hamilton. Alonsolla mahdollisuudet haastaa Massa kakkosijasta, mutta Räikkösen vauhtiin ei ole mitään asiaa.

Rellun tilanteesta voin mainita sen verran, että Fisico on ollut viime vuodet sysipaska Nüburgringillä. Joten Kovalainen vie miestä, kuin litran mittaa tässä kisassa. Tai ainakin pitäisi viedä.

Arviooni radasta vaikuttaa, omat ajelut erinäisillä simulaattoreilla, ja kuskiarvioihin, omat hataratmuistikuvat + f1.comin "ahkera" selaaminen.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Onko muuten vieläkään missään kerrottu että mistä tämä auton sammuminen johtui? Eihän Massa tuossa nyt ihan suoraan paukuta että olisi voittanut, vaan että olisi voinut voittaa, mutta onhan tuollainen munkin mielestä aika säälittävää. Tai jotenkin mua ärsyttää suunnattomasti tuollainen kisan jälkeinen selittäminen. Vaikka periaatteessa Massa voi olla ihan oikeassa niin kertoo jotenkin itseluottamuksen puutteesta ja äijän luonteesta kuin pitää käydä tuollaista ääneen mussuttamaan. Luottaisi vaan siihen, että seuraavassa kisassa näyttää sitten miten hän on parempi kuski, mutta kenelle hän tässä yrittää todistella olevansa Kimiä kovempi, itselleen vai muille? Keskity ajamiseen sanon minä.

Itse taas ajattelen, että tuollainen haastattelu on ihan normaalia. Kisan jälkeen toimittaja on voinut vaikka kysyä:"Olisiko vauhtisi riittänyt voittoon ilman alun kommelluksia?" Mitä tuohon sitten voi muuta vastata, kuin tuon mitä Massa on vastannut. Sen jälkeen se painetaan lehteen ja F1-kansa pitää Massaa itkijänä.

Itse uskon, että tuo Massan "itkeminen" on muutenkin osoitus miehen kovasta itseluottamuksesta ennemminkin kuin siitä, että nupissa alkaa tutista Kimin pestessä useampaan otteeseen Massan. Massa taitaa kuitenkin olla Kimin tähänastistista tallitovereista se kaikkein paras. Tai sitten muistini pätkii pahasti.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Itse uskon, että tuo Massan "itkeminen" on muutenkin osoitus miehen kovasta itseluottamuksesta ennemminkin kuin siitä, että nupissa alkaa tutista Kimin pestessä useampaan otteeseen Massan. Massa taitaa kuitenkin olla Kimin tähänastistista tallitovereista se kaikkein paras. Tai sitten muistini pätkii pahasti.

Njääh. Melko katteetonta löpinää nuo puheet mahdollisesta voitosta ovat kun Räikkönen-Alonso akselilla ei ollut teknisiä murheitakaan. Sellaisiin kierroksiin kuten Räikkönen latasi Silverstonessa Alonson mentyä varikolle en usko tosipaikan tullessa Alonsoa lukuunottamatta muiden pystyvän. Massa ei niihin pysty.

Kyllähän Massa pesee ainakin Montoyan, ei epäilystäkään. Kai tuon Heidfeldinkin voi huonommaksi tiputtaa. Aikamoisia itkupotkuraivareita alkoi olemaan kaverilla Räikkösen Sauber-pestin loppupuolella kun keltanokka vei Mäkkipestin niinsanotusti nekun edestä. DC taas oli jotenkin hmv. Voitti toki sillointällöin mutta ei ollut lähelläkään mestariainesta. Jokatapauksessa DC ja Massa näistä vahvimmat.

Toivottavasti Massa malttaa lopettaa selitykset edes välillä jotta pääsisi kiilaamaan Räikkösen taakse ja mäkkien eteen edes kerran loppukauden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Itse uskon, että tuo Massan "itkeminen" on muutenkin osoitus miehen kovasta itseluottamuksesta ennemminkin kuin siitä, että nupissa alkaa tutista Kimin pestessä useampaan otteeseen Massan.
Kyllä tästä Massasta on pikkuhiljaa tullut sellainen käsitys, että mies on aivan samanlainen parkuja kuin aikaisempikin maanmies, joka Ferrarilla ajoi, eli Rubens Barrichello. Se tuntuu olevan molemmille kuskeille vaikeaa myöntää, että tallikaveri on vaan yksinkertaisesti parempi kuljettaja.

Mielestäni tämä johtuu siitä, että Ayrton Senna samasta maasta oli niinkin hyvä kuin oli, ja pojilla on joku pakottava tarve olla suuren kansan silmissä vähintään yhtähyvä kuljettaja kuin Senna oli. Johtuuko se sitten maan kulttuurista vai mistä, on vaikeampi kysymys.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Magny Courissa näytti siltä, että Ferrari oli Mclarenia parempi kanttikivien ylityksessä, ja etenkin siinä viimeisessä shikaanissa, jota vähän vastaava shikaani löytyy myös Nüburgringiltä.

Mun mielestä onboard-kuvien perusteella McLaren olisi parempi tälläisessä rajussa kanttiröykytyksessä. Esim. Alonson auto laskeutui todella nätisti ja tasaisesti shikaaneista mm. Montrealissa. Mun mielestä Magnyn viimeisen shikaanin kanttailusta on paha mennä sanomaan kumpi auto on parempi koska se oli radan ainoa rajusti kanttien päältä ajettava shikaani joten auton säädöissä oli sen mutkan suhteen kompromissi (no, ainahan ne on) kun radalla oli paljon ajettavia, nopeita tai keskinopeita kaarteita sekä rata on asfaltiltaan tunnetusti tasainen niin säädöt ei varmasti ole parhaat pomppivaan kanttiylitykseen. Voihan tämän kääntää myös siten, että jos Ferrari oli parempi siinä Magnyn shikaanissa säädöillä, jotka eivät ole tehty shikaanien oikomiseen tai niin sehän tietää vaan hyvä ajatellen tulevaa Ringiä varten. Mutta jos auto säädetään shikaaneja ja kantteja varten niin minun mielestä McLaren on ollut parempi tällä kaudella (lähinnä Montrealin perusteella).
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mun mielestä Magnyn viimeisen shikaanin kanttailusta on paha mennä sanomaan kumpi auto on parempi koska se oli radan ainoa rajusti kanttien päältä ajettava shikaani joten auton säädöissä oli sen mutkan suhteen kompromissi (no, ainahan ne on) kun radalla oli paljon ajettavia, nopeita tai keskinopeita kaarteita sekä rata on asfaltiltaan tunnetusti tasainen niin säädöt ei varmasti ole parhaat pomppivaan kanttiylitykseen.

Otin tuon Magnyn sen takia vertailuun, että Nüburgringillä tilanne on aikalailla sama tilanne kanttien suhteen. Ei ole kuin tuo yksi kohta jossa tarvitsee vetää kanttien yli kunnolla. Ja kun vertaili Magnyssä Ferraria ja Mclarenia vähän vastaavassa shikaanissa, niin Ferrari oli minusta huomattavasti rauhallisempi. Tosin voi myös johtua siitä, että Mclaren kuskit vetivät rankemmin kanttien yli, koska auto sen mahdollisti, rajun näköistä Mclarenin pomppiminen joka tapauksessa siinä mutkassa oli.

Mitenkäs muuten tuo aksevälinpituus, vaikuttaa kanttien yli ajamiseen? Maalaisjärjellä voisi ajatella, että alustan ollessa timmissä, pidempi akseliväli helpottaa kanttien yli ajamista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitenkäs muuten tuo aksevälinpituus, vaikuttaa kanttien yli ajamiseen? Maalaisjärjellä voisi ajatella, että alustan ollessa timmissä, pidempi akseliväli helpottaa kanttien yli ajamista.

Ei mitään hajua. Asiaa voisi kysyä Mike Coughlanilta, ois tietoa molemmista autoista. Sittenhän sen näkee Ringillä ja varmaankin uutta osaa alustaan ja säätöjä löydetty sitten Magnyn niin tilanne voi olla ihan toinen.

Oli muuten hauska juttu tuolla maikkarin F1-sivuilla, että Span testeissä oli harjoiteltu lähtöjä. Vähän jäi mielikuvituksen varaan mutta pelkääkö ne, että La Sourcessa rytisee. :) Muutenkin nuo Span testit varmaan kauden mielekkäimpiä testejä kuskeille jos sää on hyvä. Kunnon rata kerrankin.
 

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Nyt alkaa näyttää meikäläisen vinkkelistä siltä, että Kimi ja Alonso alkavat saada pikkuhiljaa säädöt kohdilleen ja auton sopimaan käteen.

Tosiasiahan on se, että tavallisen kaduntallaajan on lähes mahdonta sanoa, puhkuuhko brassi armotonta itseluottamusta, vai onko ote oikeasti herpaantumassa Räkän käsittelyssä? Itse veikkaisin jälkimmäistä. Vastaus Massan moottorin sammumisen syyhyn olisi myös mukava tietää.

Ihmemies Hamiltonin palkintopalliputken katkeamista on odotettu, mutta vielä se ei ole katkennut, katkeaako Saksassa? Pientä hermoilua varikolla Silverissä ja kertoi valitseneensa väärät renkaat. Opittavaa on myös Lewisellä (tietenkin)

Uskon että Saksassa Ferrari on vahvoilla. Kimi nappaa kauden neljännen voittonsa ja Lewari keskeyttää tekniseen vikaan. Putki poikki. Massa toinen ja Heidi yllättää olemalla kolmas.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Pientä hermoilua varikolla Silverissä ja kertoi valitseneensa väärät renkaat.

Minusta näissä Silverstonen rengasvalinnoissa oli mielenkiintoista se, että Kimi takoi kaksi stinttiä pehmeämmillä seoksilla(siis oliko siellä nyt käytössä keskikova ja kova) kun taas Hamilton ja Alonso ajoivat kaksi stinttiä kaiketi molemmat kovemmilla seoksilla. Näinköhän Ferrari syö vähemmän rengasta vai olikohan se pelkästään ilmasta ja radasta kiinni?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Näinköhän Ferrari syö vähemmän rengasta vai olikohan se pelkästään ilmasta ja radasta kiinni?

Muistaakseni molemmat Mclaren kuskit + ainakin Kovalainen totesi kisan jälkeen, että ne pehmeämmät renkaat olivat kisassa paremmat. Ferrari oli siis tilanteen kanssa paremmin hereillä, kuin kilpailijansa.
 

scholl

Jäsen
Mielenkiintoinen käänne vakoiluskandaalissa. Coughlan ja hänen vaimonsa ovat sopineet casen Ferrarin kanssa oikeuden ulkopuolisin tein ja antaneet kaiken materiaalin maranellolaistallille.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse en kyllä usko että FIA rankaisee McLarenia pisteiden menetyksellä, saatika kuskien pisteiden menetyksellä. FIA saattaa rankaista tallia taloudellisesti mutta pitäisin todella suurena yllätyksenä, että Hamilton ja Alonso saisivat tuomiota.
Kilpailukieltoon en myöskään usko, mutta heinäkuun lopussa olemme viisaampia
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Itse en kyllä usko että FIA rankaisee McLarenia pisteiden menetyksellä, saatika kuskien pisteiden menetyksellä. FIA saattaa rankaista tallia taloudellisesti mutta pitäisin todella suurena yllätyksenä, että Hamilton ja Alonso saisivat tuomiota.
Kilpailukieltoon en myöskään usko, mutta heinäkuun lopussa olemme viisaampia

Erikoisin päätös olisi rankaista tallia pistemenetyksillä, mutta jättää kuskien pisteet ennalleen. Sillä minusta tuo päätös viestisi siitä, että Mclaren on hyötynyt tiedoista, jotka Coughlanilla on ollut halussa. Ja jos Mclaren on niistä tiedoista hyötynyt, niin samalla on myös hyötyneet kuskit.

Mutta itse en tosiaan usko, Mclarenin johdon olleen tietoinen asiasta ennen käryä. Ja täten en usko, että jupakasta jaetaan minkäänlaisia rangaistuksia talli tasolla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

Aika näyttää. Formulat ovat jatkossa takuulla tekemässä valtausta Aasian suuntaan. Intiaan taidetaan puuhata uutta rataa ja eikös ensi vuonna ajeta Sinkaporessakin.
Tosin Iso B on todennut, että haluaisi nähdä Usassa myös toisen kisan. Eli voimmeko päätellä, että Indyn korvaisikin joku toinen kilpailu?
Uusista radoista vielä puheenollen, Valencian ja Sinkaporen rata taitaa olla katuratoja. Eli onko katuradat jatkossa valtaamassa lisää "jalan sijaa" formuloissa?
 

jani73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Detroit Red Wings, FC Liverpool
Ja jos Mclaren on niistä tiedoista hyötynyt, niin samalla on myös hyötyneet kuskit.
Juuri näin - olisi täysin kaksinaamaista vähentää pisteitä vain tallilta ja jättää kuskit rankaisematta. Kuskithan niillä autoilla ajavat ja ovat mahdollisista väärinkäytöksistä eniten hyötyneet.
 

Kapo

Jäsen
Mutta itse en tosiaan usko, Mclarenin johdon olleen tietoinen asiasta ennen käryä. Ja täten en usko, että jupakasta jaetaan minkäänlaisia rangaistuksia talli tasolla.

Tuossa vaan on se kysymys että mihin vedetään raja tallin johdon ja duunariporukan välille? Jos miettii johtoporukkaa niin sieltä löytyvät Dennis, Whitmarsh, Haug. Tuleeko pääsuunnittelija heti neljäntenä tuossa johtoportaassa? Ja eikö se ole riittävän korkea asema jotta voidaan sanoa tallin johdon olleen tietoinen?
 

Ilmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta itse en tosiaan usko, Mclarenin johdon olleen tietoinen asiasta ennen käryä. Ja täten en usko, että jupakasta jaetaan minkäänlaisia rangaistuksia talli tasolla.

Näyttäisi, että ainakin McLarenin suunnittelupuolen toimitusjohtaja Jonathan Nealy on ollut tietoinen Coughlanin puuhista.

Lähteet:

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1...4:589:1:2007-07-10,104:34:471522,1:0:0:0:0:0:

http://blogit.hs.fi/formula1/vakoiluskandaali-nayttaa-selkenevan/
 
Viimeksi muokattu:

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä puolestani ihmettelen miksi McLaren ei ole vetänyt pääsuunnittelijaansa Coughlania oikeuteen tallin "rehellisen" maineen lokaanvetämisestä.

Talli on jo liian pitkään pitänyt "hyllytystä" yllä suhtautumisessaan Couchlaniin.
Tuo on lievä versio suorien potkujen antamiselle, ja luo illuusion että työsuhde kohun laannuttua voisi vielä jatkua.
Jo, esille tulleiden paljastusten perusteella luulisi että laillinen irtisanomisperuste olisi täyttynyt.

Luulenkin että McLaren pohtii tarkkaan (aikalisällään), mitä kielteisiä asioita Coughlanin raastupaanveto voisi vielä aiheuttaa tallille. Puhuisiko Coughlan mahdollisesti suunsa liian puhtaaksi? Siis joutuisi puhumaan valan velvoittamana.
Pelkääkö McLaren että tietoja voitaisiin jollain tavoin yhdistää yht'äkkiseen McLarenin menestykseen sen jälkeen kun talli valitti Ferrarin värähtelevästä pohjaratkaisusta? Nuo lienevät olleen Coughlanin kotoa löydettyjen teknisten tietojen joukossa.

Ei siis kyetä todistamaan että McLarenissa on Ferraritekniikkaa, mutta kyetään todistamaan että pohjaratkaisuvalitus perustui väärällä tavalla saatuun tietoon.

No, mistä minä tiedän, kunhan funderaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös