Mietiskelin tässä tuota seuraavaa kisaa, siis Euroopan GP:tä, joka ajetaan Nüburgringillä.
Profiililtaan rata ei ole mikään mikkihiiri (itselleni mikkihiiri rata merkkaa, hidasta pyörittelyä ála Monaco tai Hungaroring), vaikka niin voisi äkkiseltään kuvitella. Ensimmäistä sektoria lukuunottamatta, radalla vaikuttaa todella paljon se, mitenkä hyvä ajettava auto on mutkissa. Ja siinä taitaa Ferrari olla tällä hetkellä sarjan paras.
Ekalla sektorilla on tosiaan hidasta pyörittelyä, ja itse en tämän takia tästä uusitusta ekasta sektorista tykkää. Profiililtaan ensimmäinen sektori, suosii ehkä enemmän Mclarenia.
Kakkos sektori onkin sitten yksi MM-sarjan miellyttävimpiä. Se koostuu pääosin nopeista ajettavista mutkista, joissa auton ajettavuus on kaikki kaikessa. Tämän sektorin näkisin olevan Ferrarin valttikortti tässä kisassa.
Viimeisellä sektorilla ei sitten olekkaan kuin shikaani, ja lähtösuoralle tulo, mutta on sanomattakin selvää, että tässäkin auton toimivuus ratkaisee.
Magny Courissa näytti siltä, että Ferrari oli Mclarenia parempi kanttikivien ylityksessä, ja etenkin siinä viimeisessä shikaanissa, jota vähän vastaava shikaani löytyy myös Nüburgringiltä. Tämän, sekä "ajettavan" viimeisen mutkan, uskoisin antavan Ferrarilla suht selvän edun viimeisellä sektorilla, etenkin kisassa.
Näitä taustoja vasten, uskon Ferrarin olevan vahvin talli myös Nüburgringillä, jos voimasuhteissa ei nyt tapahdu mitään mullistavaa tauon aikana
Mclaren tottakai tulee vahvana kakkosena, ja iskee kyllä heti, jos Ferrarilla on jotain ongelmia kisassa/aika-ajoissa.
Kuskeista, Räikkönen on aina ollut hyvässä iskussa Nüburgringillä, muttei ole koskaan onnistunut siellä voittamaan, erinäisten sattumien seurauksena.
Massasta ei ole tämän kisan osalta mitään selvää kuvaa. Oli viime vuonna kolmas, ja sitä edellisenä hävisi Villeneuvelle (joka siis oli tuolloin Massan tallikaveri). Nämä taustat huomioon ottaen, uskon Räikkösen olevan huomattavasti vahvempi Ferrarien jäsentenvälisessä.
Alonsosta minulle ei ole jäänyt tämän kisan osalta, ikinä vakuuttavaa kuvaa.
Hamiltonista sen sijaan en tiedä mitään, tämän radan historian osalta. Joten Mclaren kuskien välinen paremmuus, on vaikea arvioida. Alonsolle näkisin kuitenkin edun menevän, sillä uskon hänen saaneen draivin päälle Silverstonen kisassa.
Siispä veikkaukseni kisaan (vaikka siihen onkin vielä lähes 2 viikkoa) on seuraava: Räikkönen, Massa, Alonso, Hamilton. Alonsolla mahdollisuudet haastaa Massa kakkosijasta, mutta Räikkösen vauhtiin ei ole mitään asiaa.
Rellun tilanteesta voin mainita sen verran, että Fisico on ollut viime vuodet sysipaska Nüburgringillä. Joten Kovalainen vie miestä, kuin litran mittaa tässä kisassa. Tai ainakin pitäisi viedä.
Arviooni radasta vaikuttaa, omat ajelut erinäisillä simulaattoreilla, ja kuskiarvioihin, omat hataratmuistikuvat + f1.comin "ahkera" selaaminen.