Jaahas kohta se taas alkaa. Elikkä F1-kausi pyörähtää tänä vuonna käyntiin poikkeuksellisesti Bahrainissa. Perinteisesti kauden avannut Australian GP on sitten kolmantena vuorossa. Talvitestien perusteella kaksi tiimiä lähtee kauteen ennakkosuosikkeina. Ne ovat Renault ja Honda.
Viime vuoden mestarilla näyttää ainakin testien perusteella olevan pullat hyvin uunissa. Luotettavuus on kohdallaan ja vahva kaksikko Alonso-Fisichella. Tällä kaudella Fisichella pysyy varmaan huomattavasti paremmin Alonson kyydissä. Lisäksi testikuskin hommia hoitelee Suomen Heikki Kovalainen. Jos Alonson alkukausi sujuu takkuisasti, niin miten Renault mahtaa suhtautua loppukauteen, kun tiedetään Alonson siirtyvän Mclarenille. Mahdollisuudet molempien mestaruuksien voittoon.
BAR-tallin ostaneella Hondalla näyttää myös pyyhkivän hyvin. Luotettavuus kunnossa ja ajajat kovia. Takuma Saton tilalle on palkattu kokenut ja varma Rubens Barrichello. Honda on tätä ennen saavuttanut kaksi osakilpailuvoittoa 60-luvulla. Jo yli 100 GP:ta ilman voittoa Jenson Button janoaa voittoa, ja varmasti sen myös ansaitsee. Saa nähdä miten käy. Mahdollisuudet molempien mestaruuksien voittamiseen. Testikuskina Anthony Davidson.
Mclarenia on testeissä vaivannut jo perinteeksi muodostunut Mercedes-moottoreiden luotettavuus. Se onkin tallin akilleen kantapää, sillä kuskeista menestys ei ole kiinni. Kimi Räikkönen ja Juan-Pablo Montoya ovat sarjan kärkipäätä. Räikkösellä hyvä sauma mestaruuden voittamiseen, jos keskittyy enemmän ajamiseen kuin juhlimiseen. Tallilla mahdollisuudet molempiin mestaruuksiin. Testikuskeina Pedro De la Rosa ja Gary Paffet.
Ferrari yrittää epäonnistuneen viime kauden jälkeen kiillottaa kilpeään. Vieläkö M Schumacherilla riittää voitonnälkää ja halua kiusata nuorempiaan? Eli pitääkö Kerppenin rehtori oppilaat kurissa? Felipe Massa on vielä todellinen oppilas, mutta jos Ferrarin kalusto sallii, hänellä on saumat uran ensimmäiseen voittoon. Mahdollisuudet kuskien mestaruuteen. Testikuskeina kokeneet Luca Badoer ja Marc Gene.
Ensimmäistä voittoaan metsästää myös Toyota. Viime kausi sujui hyvin, ja Jarno Trulli ja R Schumacher ovat niin kokeneita kuljettajia, että voitoista varmasti taistellaan. Alkukaudesta varmasti vahvoilla. Testikuskeina Oliver Panis ja Ricardo Zonta.
Williams haluaa myös varmasti petrata viime kaudesta. Kuljettajina ovat kokenut Mark Webber ja "suomalainen" Nico Rosberg, joka ajaa tulokaskauttaan. Pärjääkö poika yhtä hyvin kuin isä aikanaan? Ensimmäinen mittari on luonnollisesti tallikaveri Webber. Nicolla mahdollisuudet palkintokorokkeelle, Webberillä ehkä jopa voittoon. Jokerikortti. Testikuskeina Alexander Wurz ja Narain Karthikeyan.
Vielä viime kaudella vielä Williamssille moottoreita toimittanut BMW palaa jälleen Ykkösiin omana tallina ostettuaan Sauberin. Kuljettajina ovat kokeneet Jacques Villeneuve ja Nick Heidfeld. Tämä kausi on luultavasti Villeneuven viimeinen Ykkösissä. Pääseekö vielä näpäyttämään arvostelijoita ja nuorempia kuljettajia? Mitä tekee sitten viime kaudella ajoittain hyvää vauhtia ajanut Heidfeld? Yllätysmahdollisuus palkintokorokkeelle, tuskin kuitenkaan voittoon. Testikuskina Robert Kubica.
Red Bull aloittelee toista kauttaan Ykkösissä. Kuskeina jatkavat viime kaudesta tutut David Coulthard ja Christian Klien. Talli on tehnyt muutamia kovia kaappauksia, mm. Adrian Newye Mclarenilta. Jokerikortti. Tulevaisuuden voittajatalli. Testikuskina Robert Doornbos.
Red Bull osti myös itselleen toisen tallin itselleen junioritalliksi. Samalla päättyi sympaattisen Minardi-tallin taival Ykkösissä. Tiimin nimi on eräs omituisimmista Ykkösten historiassa, Squadra Toro Rosso. Kuskeina ovat jo viime kaudella 4 GP:ta ajanut Vitanonio Liuzzi, sekä ensimmäinen jenkki Ykkösissä 13 vuoteen, Scott Speed. Speed oli viime kauden GP2-sarjan kolmas. Ainoa talli, joka käyttää rajoitettuja V10-moottoreita. Tämä on herättänyt närää muissa talleissa. Testikuskina Neel Jani.
Venäläiset tekevät myös valtauksen Formuloihin, kun Midland-yhtymä osti Jordan-tallin. Kuskeina Tiago Monteiro ja viime kaudella Minardia kuskannut Christian Albers. Hyvällä tuurilla mahdollisuuksia jämäpisteille. Käyttää Toyotan moottoreita. Testikuskeina Markus Winkelhock, Giorgio Mondini, Adrian Sutil ja Roman Rusinov.
Täysin uusi talli on Super Aguri, jonka osallistuminen kauteen vahvistettiin vasta pari kuukautta ennen kauden alkua. Käyttää kolmessa ensimmäisessä kilpailussa edesmenneen Arrowssin vuoden 2002 autoja. Oma auto valmistuu Imolaan. Miten se vaikuttaa vauhtiin? Hondan tuki takana. Kuskeina kolariherkkä Takuma Sato ja lähes täydellisestä tuntemattomuudesta noussut Yuji Ide. Ei ole nimennyt testikuskia.
Lisäksi 7 tallia saa ajattaa kolmatta autoa perjantain harjoituksissa. Ne ovat Honda, BMW, Williams, Red Bull, Toro Rosso, Midland ja Super Aguri. Ajohommia hoitelevat:
Honda: Anthony Davidson
BMW: Robert Kubica
Williams: Alex Wurz (Ehkä joskus Karthikeyan)
Red Bull: Robert Doornbos
Toro Rosso: Neel Jani
Midland: Markus Winkelhock/Giorgio Mondini
Super Aguri: -
Viime vuoden mestarilla näyttää ainakin testien perusteella olevan pullat hyvin uunissa. Luotettavuus on kohdallaan ja vahva kaksikko Alonso-Fisichella. Tällä kaudella Fisichella pysyy varmaan huomattavasti paremmin Alonson kyydissä. Lisäksi testikuskin hommia hoitelee Suomen Heikki Kovalainen. Jos Alonson alkukausi sujuu takkuisasti, niin miten Renault mahtaa suhtautua loppukauteen, kun tiedetään Alonson siirtyvän Mclarenille. Mahdollisuudet molempien mestaruuksien voittoon.
BAR-tallin ostaneella Hondalla näyttää myös pyyhkivän hyvin. Luotettavuus kunnossa ja ajajat kovia. Takuma Saton tilalle on palkattu kokenut ja varma Rubens Barrichello. Honda on tätä ennen saavuttanut kaksi osakilpailuvoittoa 60-luvulla. Jo yli 100 GP:ta ilman voittoa Jenson Button janoaa voittoa, ja varmasti sen myös ansaitsee. Saa nähdä miten käy. Mahdollisuudet molempien mestaruuksien voittamiseen. Testikuskina Anthony Davidson.
Mclarenia on testeissä vaivannut jo perinteeksi muodostunut Mercedes-moottoreiden luotettavuus. Se onkin tallin akilleen kantapää, sillä kuskeista menestys ei ole kiinni. Kimi Räikkönen ja Juan-Pablo Montoya ovat sarjan kärkipäätä. Räikkösellä hyvä sauma mestaruuden voittamiseen, jos keskittyy enemmän ajamiseen kuin juhlimiseen. Tallilla mahdollisuudet molempiin mestaruuksiin. Testikuskeina Pedro De la Rosa ja Gary Paffet.
Ferrari yrittää epäonnistuneen viime kauden jälkeen kiillottaa kilpeään. Vieläkö M Schumacherilla riittää voitonnälkää ja halua kiusata nuorempiaan? Eli pitääkö Kerppenin rehtori oppilaat kurissa? Felipe Massa on vielä todellinen oppilas, mutta jos Ferrarin kalusto sallii, hänellä on saumat uran ensimmäiseen voittoon. Mahdollisuudet kuskien mestaruuteen. Testikuskeina kokeneet Luca Badoer ja Marc Gene.
Ensimmäistä voittoaan metsästää myös Toyota. Viime kausi sujui hyvin, ja Jarno Trulli ja R Schumacher ovat niin kokeneita kuljettajia, että voitoista varmasti taistellaan. Alkukaudesta varmasti vahvoilla. Testikuskeina Oliver Panis ja Ricardo Zonta.
Williams haluaa myös varmasti petrata viime kaudesta. Kuljettajina ovat kokenut Mark Webber ja "suomalainen" Nico Rosberg, joka ajaa tulokaskauttaan. Pärjääkö poika yhtä hyvin kuin isä aikanaan? Ensimmäinen mittari on luonnollisesti tallikaveri Webber. Nicolla mahdollisuudet palkintokorokkeelle, Webberillä ehkä jopa voittoon. Jokerikortti. Testikuskeina Alexander Wurz ja Narain Karthikeyan.
Vielä viime kaudella vielä Williamssille moottoreita toimittanut BMW palaa jälleen Ykkösiin omana tallina ostettuaan Sauberin. Kuljettajina ovat kokeneet Jacques Villeneuve ja Nick Heidfeld. Tämä kausi on luultavasti Villeneuven viimeinen Ykkösissä. Pääseekö vielä näpäyttämään arvostelijoita ja nuorempia kuljettajia? Mitä tekee sitten viime kaudella ajoittain hyvää vauhtia ajanut Heidfeld? Yllätysmahdollisuus palkintokorokkeelle, tuskin kuitenkaan voittoon. Testikuskina Robert Kubica.
Red Bull aloittelee toista kauttaan Ykkösissä. Kuskeina jatkavat viime kaudesta tutut David Coulthard ja Christian Klien. Talli on tehnyt muutamia kovia kaappauksia, mm. Adrian Newye Mclarenilta. Jokerikortti. Tulevaisuuden voittajatalli. Testikuskina Robert Doornbos.
Red Bull osti myös itselleen toisen tallin itselleen junioritalliksi. Samalla päättyi sympaattisen Minardi-tallin taival Ykkösissä. Tiimin nimi on eräs omituisimmista Ykkösten historiassa, Squadra Toro Rosso. Kuskeina ovat jo viime kaudella 4 GP:ta ajanut Vitanonio Liuzzi, sekä ensimmäinen jenkki Ykkösissä 13 vuoteen, Scott Speed. Speed oli viime kauden GP2-sarjan kolmas. Ainoa talli, joka käyttää rajoitettuja V10-moottoreita. Tämä on herättänyt närää muissa talleissa. Testikuskina Neel Jani.
Venäläiset tekevät myös valtauksen Formuloihin, kun Midland-yhtymä osti Jordan-tallin. Kuskeina Tiago Monteiro ja viime kaudella Minardia kuskannut Christian Albers. Hyvällä tuurilla mahdollisuuksia jämäpisteille. Käyttää Toyotan moottoreita. Testikuskeina Markus Winkelhock, Giorgio Mondini, Adrian Sutil ja Roman Rusinov.
Täysin uusi talli on Super Aguri, jonka osallistuminen kauteen vahvistettiin vasta pari kuukautta ennen kauden alkua. Käyttää kolmessa ensimmäisessä kilpailussa edesmenneen Arrowssin vuoden 2002 autoja. Oma auto valmistuu Imolaan. Miten se vaikuttaa vauhtiin? Hondan tuki takana. Kuskeina kolariherkkä Takuma Sato ja lähes täydellisestä tuntemattomuudesta noussut Yuji Ide. Ei ole nimennyt testikuskia.
Lisäksi 7 tallia saa ajattaa kolmatta autoa perjantain harjoituksissa. Ne ovat Honda, BMW, Williams, Red Bull, Toro Rosso, Midland ja Super Aguri. Ajohommia hoitelevat:
Honda: Anthony Davidson
BMW: Robert Kubica
Williams: Alex Wurz (Ehkä joskus Karthikeyan)
Red Bull: Robert Doornbos
Toro Rosso: Neel Jani
Midland: Markus Winkelhock/Giorgio Mondini
Super Aguri: -