F1-ketju 2006

  • 15 928
  • 128

Lugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaahas kohta se taas alkaa. Elikkä F1-kausi pyörähtää tänä vuonna käyntiin poikkeuksellisesti Bahrainissa. Perinteisesti kauden avannut Australian GP on sitten kolmantena vuorossa. Talvitestien perusteella kaksi tiimiä lähtee kauteen ennakkosuosikkeina. Ne ovat Renault ja Honda.

Viime vuoden mestarilla näyttää ainakin testien perusteella olevan pullat hyvin uunissa. Luotettavuus on kohdallaan ja vahva kaksikko Alonso-Fisichella. Tällä kaudella Fisichella pysyy varmaan huomattavasti paremmin Alonson kyydissä. Lisäksi testikuskin hommia hoitelee Suomen Heikki Kovalainen. Jos Alonson alkukausi sujuu takkuisasti, niin miten Renault mahtaa suhtautua loppukauteen, kun tiedetään Alonson siirtyvän Mclarenille. Mahdollisuudet molempien mestaruuksien voittoon.

BAR-tallin ostaneella Hondalla näyttää myös pyyhkivän hyvin. Luotettavuus kunnossa ja ajajat kovia. Takuma Saton tilalle on palkattu kokenut ja varma Rubens Barrichello. Honda on tätä ennen saavuttanut kaksi osakilpailuvoittoa 60-luvulla. Jo yli 100 GP:ta ilman voittoa Jenson Button janoaa voittoa, ja varmasti sen myös ansaitsee. Saa nähdä miten käy. Mahdollisuudet molempien mestaruuksien voittamiseen. Testikuskina Anthony Davidson.

Mclarenia on testeissä vaivannut jo perinteeksi muodostunut Mercedes-moottoreiden luotettavuus. Se onkin tallin akilleen kantapää, sillä kuskeista menestys ei ole kiinni. Kimi Räikkönen ja Juan-Pablo Montoya ovat sarjan kärkipäätä. Räikkösellä hyvä sauma mestaruuden voittamiseen, jos keskittyy enemmän ajamiseen kuin juhlimiseen. Tallilla mahdollisuudet molempiin mestaruuksiin. Testikuskeina Pedro De la Rosa ja Gary Paffet.

Ferrari yrittää epäonnistuneen viime kauden jälkeen kiillottaa kilpeään. Vieläkö M Schumacherilla riittää voitonnälkää ja halua kiusata nuorempiaan? Eli pitääkö Kerppenin rehtori oppilaat kurissa? Felipe Massa on vielä todellinen oppilas, mutta jos Ferrarin kalusto sallii, hänellä on saumat uran ensimmäiseen voittoon. Mahdollisuudet kuskien mestaruuteen. Testikuskeina kokeneet Luca Badoer ja Marc Gene.

Ensimmäistä voittoaan metsästää myös Toyota. Viime kausi sujui hyvin, ja Jarno Trulli ja R Schumacher ovat niin kokeneita kuljettajia, että voitoista varmasti taistellaan. Alkukaudesta varmasti vahvoilla. Testikuskeina Oliver Panis ja Ricardo Zonta.

Williams haluaa myös varmasti petrata viime kaudesta. Kuljettajina ovat kokenut Mark Webber ja "suomalainen" Nico Rosberg, joka ajaa tulokaskauttaan. Pärjääkö poika yhtä hyvin kuin isä aikanaan? Ensimmäinen mittari on luonnollisesti tallikaveri Webber. Nicolla mahdollisuudet palkintokorokkeelle, Webberillä ehkä jopa voittoon. Jokerikortti. Testikuskeina Alexander Wurz ja Narain Karthikeyan.

Vielä viime kaudella vielä Williamssille moottoreita toimittanut BMW palaa jälleen Ykkösiin omana tallina ostettuaan Sauberin. Kuljettajina ovat kokeneet Jacques Villeneuve ja Nick Heidfeld. Tämä kausi on luultavasti Villeneuven viimeinen Ykkösissä. Pääseekö vielä näpäyttämään arvostelijoita ja nuorempia kuljettajia? Mitä tekee sitten viime kaudella ajoittain hyvää vauhtia ajanut Heidfeld? Yllätysmahdollisuus palkintokorokkeelle, tuskin kuitenkaan voittoon. Testikuskina Robert Kubica.

Red Bull aloittelee toista kauttaan Ykkösissä. Kuskeina jatkavat viime kaudesta tutut David Coulthard ja Christian Klien. Talli on tehnyt muutamia kovia kaappauksia, mm. Adrian Newye Mclarenilta. Jokerikortti. Tulevaisuuden voittajatalli. Testikuskina Robert Doornbos.

Red Bull osti myös itselleen toisen tallin itselleen junioritalliksi. Samalla päättyi sympaattisen Minardi-tallin taival Ykkösissä. Tiimin nimi on eräs omituisimmista Ykkösten historiassa, Squadra Toro Rosso. Kuskeina ovat jo viime kaudella 4 GP:ta ajanut Vitanonio Liuzzi, sekä ensimmäinen jenkki Ykkösissä 13 vuoteen, Scott Speed. Speed oli viime kauden GP2-sarjan kolmas. Ainoa talli, joka käyttää rajoitettuja V10-moottoreita. Tämä on herättänyt närää muissa talleissa. Testikuskina Neel Jani.

Venäläiset tekevät myös valtauksen Formuloihin, kun Midland-yhtymä osti Jordan-tallin. Kuskeina Tiago Monteiro ja viime kaudella Minardia kuskannut Christian Albers. Hyvällä tuurilla mahdollisuuksia jämäpisteille. Käyttää Toyotan moottoreita. Testikuskeina Markus Winkelhock, Giorgio Mondini, Adrian Sutil ja Roman Rusinov.

Täysin uusi talli on Super Aguri, jonka osallistuminen kauteen vahvistettiin vasta pari kuukautta ennen kauden alkua. Käyttää kolmessa ensimmäisessä kilpailussa edesmenneen Arrowssin vuoden 2002 autoja. Oma auto valmistuu Imolaan. Miten se vaikuttaa vauhtiin? Hondan tuki takana. Kuskeina kolariherkkä Takuma Sato ja lähes täydellisestä tuntemattomuudesta noussut Yuji Ide. Ei ole nimennyt testikuskia.

Lisäksi 7 tallia saa ajattaa kolmatta autoa perjantain harjoituksissa. Ne ovat Honda, BMW, Williams, Red Bull, Toro Rosso, Midland ja Super Aguri. Ajohommia hoitelevat:

Honda: Anthony Davidson
BMW: Robert Kubica
Williams: Alex Wurz (Ehkä joskus Karthikeyan)
Red Bull: Robert Doornbos
Toro Rosso: Neel Jani
Midland: Markus Winkelhock/Giorgio Mondini
Super Aguri: -
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Super Agurin kolmas kuljettaja on ainakin ensimmäisissä kilpailuissa ranskalainen Franck Montagny. Perjantain harjoituksissa häntä ei ainakaan ennen Australian kilpailua silti nähdä, sillä tallilla on valmiina vasta kaksi autoa. Midlandilla myös Adrian Sutil ajaa joissain perjantain harjoitussessioissa.

Tuo Red Bullin kakkostallin nimi muuttui vielä muotoon Scuderia Toro Rosso, Squadra taitaa olla enemmänkin joukkue kuin talli.
 

Dipsz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Muovikuoriin pakattu HK'n sininen
Tainnut olla meikäläisellä eka talvi kun on _oikeasti_ seurannut ykkösiä vähän enemmän. Kesällä meitillä alkaa kyllä se formulakuume, mutta viime vuonna ei aiinakaan avauskisa kiinnostanut paljoakaan. Aamuyön heräämisen tunnelmaa ei valitettavasti pääse tänä vuonna kokemaan kun kisa on Bahrainissa..

Mestaria aika paha vielä veikata, nykyään kun on niin pirusti voittoihin pystyviä talleja. (Honda, Renault, McLaren, Ferrari, Toyota) Voimasuhteista lienee parempi keskustella Bahrainin osakilpailun jälkeen.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tämä uusi aika-ajo systeemi vaikuttaa aika sekavalta, ymmärrän kyllä hyvin tämän kaltaista ideaa. Toistuva kovan kierroksen onnistuminen, eikä vain 1 kierros kuten viime vuonna.

Räikkösellä alkoi kausi taas ideaali tilanteella..No, Mustakari on silti ihQ!
 

scholl

Jäsen
Hienoa, että Schumi on back. Ayrton Senna on kohta historiaa myöskin pole-rintamalla. En oikein kyllä päässyt täysin tuosta aika-ajosysteemistä perille, mutta onhan se mielenkiintoisempi kuin vanhempi. Ainoastaan se vikan jakson alun köröttely on vähän typerää touhua, mutta...

Massa on yllättävän hyvä kakkoskuski Ferrarille. Saas nähdä miten pärjää kisassa, mutta aika-ajot meni häneltä nappiin. Sen sijaan Alonso oli heikompi kuin luulin. Samoin Toyotat. Nicolta ihan kelpo suoritus.

Ja kaiken kruunasi tättärää Räkän keskeytys. Pasila, porilasten marssi: "So ein Tag so wunderschön wie heute..."

Mielenkiintoinen kisa tulossa huomenna. Kenties Maranellossa kirkonkellot soivat.
 

KEKE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrari näytti taas kaapin paikan,siellä on talven aikana tehty muutakin kuin maalattu autoa eri sävyihin kuten McLarenilla. Toivottavasti Kimi pukee ensi kaudella punaista ylle!
 

scholl

Jäsen
KEKE kirjoitti:
Toivottavasti Kimi pukee ensi kaudella punaista ylle!

Älä maalaa piruja seinille. Sehän olisi sama kuin Tarja Halonen olisi Yhdysvaltain presidenttinä tai Saddam Hussein saisi Nobelin rauhanpalkinnon.
 
scholl kirjoitti:
Älä maalaa piruja seinille. Sehän olisi sama kuin Tarja Halonen olisi Yhdysvaltain presidenttinä tai Saddam Hussein saisi Nobelin rauhanpalkinnon.

Niin ja vielä kun Kimi vetää sisätiloissa pipon päähän, niin schollin veri kiehahtaa lopullisesti yli. Kimi ferrarinpunaisessa haalarissa Iceman-pipo päässä _sisällä_. Siinä sinulle kauhukuvia...
 

scholl

Jäsen
Mängimies kirjoitti:
Niin ja vielä kun Kimi vetää sisätiloissa pipon päähän, niin schollin veri kiehahtaa lopullisesti yli. Kimi ferrarinpunaisessa haalarissa Iceman-pipo päässä _sisällä_. Siinä sinulle kauhukuvia...

Voisin kirjoittaa Luca di Montezemololle ja Jean Todtille vetoamuksen asian puolesta. Nyt Schumi, monivuotinen jatkosopimus kehiin ja Räkä vaikka Rellulle.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Olipa kyllä perseestä tuo uusi aika-ajo systeemi. Tuntuu et joka vuosi ne keksii aina vaan huonomman ratkaisun. Varmaan tullaan näkemään monta kertaa vielä tällä kaudella, että jonkun aika-ajon lopussa joku vetää ulos ja sessio keskeytetään ja sitten ajajat kerkeää just radalle tai jos huonosti käy niin ei ehdi ollenkaan. Sen seurauksena on sitten kisoja joissa jotkut huippukuskit lähtee ruudusta 20 tai jotain, kun ovat jättäneet kierroksen viime tinkaan.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
KEKE kirjoitti:
Ferrari näytti taas kaapin paikan,siellä on talven aikana tehty muutakin kuin maalattu autoa eri sävyihin kuten McLarenilla. Toivottavasti Kimi pukee ensi kaudella punaista ylle!

Ei muuten pue kun Meister Schumacher jatkaa uraansa. Mieshän puhui, että jos Ferrari on tällä kaudella voittaja-auto niin hän jatkaa uraansa. Nyt näyttää ainakin siltä.. Meister on palannut, varokaa playstation-sukupolvi :D
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Kertokaapas nyt joku paikallinen Mustakari epätietoiselle kuluttajalle yksi pieni asia.

Eli tuosta uudesta aika-ajosysteemistä. Kun ne kymmenen parasta autoa kuluttivat tankkia tyhjäksi siinä viimeisen session aikana, että auto kevenisi ja ajat näin paranisivat. Niin tankataanko ne autot sitten takaisin siihen painoon, missä ne aloittavat sen viimeisen aika-ajosession vai mikä idea siinä bensan kuluttamisessa on vai enkö mää vaan oikein tajuu niinku.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
pavenro8 kirjoitti:
Kertokaapas nyt joku paikallinen Mustakari epätietoiselle kuluttajalle yksi pieni asia.

Eli tuosta uudesta aika-ajosysteemistä. Kun ne kymmenen parasta autoa kuluttivat tankkia tyhjäksi siinä viimeisen session aikana, että auto kevenisi ja ajat näin paranisivat. Niin tankataanko ne autot sitten takaisin siihen painoon, missä ne aloittavat sen viimeisen aika-ajosession vai mikä idea siinä bensan kuluttamisessa on vai enkö mää vaan oikein tajuu niinku.

Kyllä TOP-10 autot tankataan ennen ja jälkeen viimeisen session. Mikä se sinun kysymyksesi oli? Ihan oikeinhan tuon tajusit. Bensaa kulutetaan jotta saataisiin mahdollisimman nopea auto session loppupuolen nopeaan vetoon.
 

NaiCou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
V-man kirjoitti:
Kyllä TOP-10 autot tankataan ennen ja jälkeen viimeisen session. Mikä se sinun kysymyksesi oli? Ihan oikeinhan tuon tajusit. Bensaa kulutetaan jotta saataisiin mahdollisimman nopea auto session loppupuolen nopeaan vetoon.
Mutta autoa ei saa tankata kesken viimeisen aika-ajo session? Tämä nyt itselle tulee mieleen sillä eihän tuossa bensan "kuluttamisessa" muuten olisi mitään järkeä.
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
V-man kirjoitti:
Kyllä TOP-10 autot tankataan ennen ja jälkeen viimeisen session. Mikä se sinun kysymyksesi oli? Ihan oikeinhan tuon tajusit. Bensaa kulutetaan jotta saataisiin mahdollisimman nopea auto session loppupuolen nopeaan vetoon.

OK, kiitos vastauksesta. Näin minä tosiaan vähän pähkäilin, mutta ajattelin varmistaa asiantuntijoilta. Mutta on kyllä mielestäni vähän helvetin typerä sääntö. Joko samat säännöt kaikille, että taktiikat vasta aika-ajojen jälkeen tai sitten tankataan ennen sitä viimestä sessiota ja ajetaan niillä bensoilla kisaa mitä jää eikä tommoista kummallista pelleilyä. Johan sille nauraa belgialaisetkin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tuntuu, että McClaren on F1:n Lukko. Rahaa on käytössä, mutta asiat perseillään vuodesta toiseen. Helvetti pyörän ripustus katkeaa aika-ajoissa, kun se on kestänyt tuhat kierrosta ennen tätä. Mielenkiinnolla seuraan kisan iltapäivällä, Scumi sen voittaa, mutta mihin asti Kimi ehtii nouseman?
 

Bailey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ayrton Senna:
161 kilpailua - 65 paalua
Michael Schumacher:
232 kilpailua - 65 paalua

Eli Schumacher tarvitsi 71 kilpailua enemmän saavuttaakseen Sennan paalupaikkaennätyksen. Kertoo aika paljon Sennan ylivoimaisista taidoista aika-ajoissa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Bailey kirjoitti:
Ayrton Senna:
161 kilpailua - 65 paalua
Michael Schumacher:
232 kilpailua - 65 paalua

Eli Schumacher tarvitsi 71 kilpailua enemmän saavuttaakseen Sennan paalupaikkaennätyksen. Kertoo aika paljon Sennan ylivoimaisista taidoista aika-ajoissa.

Kyllä, mutta myös aika-ajosysteemin muuttuminen on vaikeuttanut aika-ajoa. Lisäksi Schumilta otettiin kaudelta 1997 kaikki paalupaikat ja voitot pois tilastoista. Eli myös tämä seikka pitää huomioida. Mielestäni Schumacher on kokonaisuutena Sennaa parempi, vaikkakin Senna on aika-ajokuningas.
 

Bailey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Speedye kirjoitti:
Kyllä, mutta myös aika-ajosysteemin muuttuminen on vaikeuttanut aika-ajoa. Lisäksi Schumilta otettiin kaudelta 1997 kaikki paalupaikat ja voitot pois tilastoista. Eli myös tämä seikka pitää huomioida. Mielestäni Schumacher on kokonaisuutena Sennaa parempi, vaikkakin Senna on aika-ajokuningas.

Näiden mestareiden vertaileminen on aika hankalaa tai melkein mahdotonta, koska niin moni asia vaikuttaa toisiinsa. Lisäksi säännöt on muuttuneet moneen kertaan jne. Minulle Senna tulee aina olemaan paras F1-kuljettaja.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Bailey kirjoitti:
Näiden mestareiden vertaileminen on aika hankalaa tai melkein mahdotonta, koska niin moni asia vaikuttaa toisiinsa. Lisäksi säännöt on muuttuneet moneen kertaan jne. Minulle Senna tulee aina olemaan paras F1-kuljettaja.

Samoin täällä eli Senna on se kaikkien aikojen paras kuljettaja minun mielestäni eikä nököpiirissä ole ainakaan toistaiseksi yhtä hyvää kuljettajaa ei edes Schumi. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mitä Ayrton olisi vielä saavuttanut urallaan, jos tuota ikävää onnettomuutta ei olisi tapahtunut.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
pavenro8 kirjoitti:
OK, kiitos vastauksesta. Näin minä tosiaan vähän pähkäilin, mutta ajattelin varmistaa asiantuntijoilta. Mutta on kyllä mielestäni vähän helvetin typerä sääntö. Joko samat säännöt kaikille, että taktiikat vasta aika-ajojen jälkeen tai sitten tankataan ennen sitä viimestä sessiota ja ajetaan niillä bensoilla kisaa mitä jää eikä tommoista kummallista pelleilyä. Johan sille nauraa belgialaisetkin.

Eiköhän tuota sääntöä muuteta hyvinkin nopeasti. Aika-ajojen huipennukseksi suunniteltu viimeinen sessio oli vitsi kun kaikki vaan kevensivät autoaan yhtä nopeaa vetoa varten. Sitäpaitsi nykyisellä säännöllä 11. ruutu saattaa olla parempi kuin 10, sillä 11. ruudusta lähtevä voi laittaa enemmmän bensaa tankkiin kisan alussa. Kymmenentenä lähtevän sen sijaan pitää ajaa aika-ajotkin kisabensamäärällä, joten kovin täysi tankki ei tule kysymykseen. Tiedä sitten pystyykö tuossa viimeisessä aika-ajosessiossa halutessaan kuluttamaan vaikka tankillisen bensaa?

Sinänsä hauska nähdä, että miten F1 aikoo selittää viherpipertäjille viimeisen session bensankulutustalkoot. Ajetaan sitten sadan miljoonan autoilla rataa ympäri ainoana tarkoituksena polttaa bensiiniä. Hyvä meininki!
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Bailey kirjoitti:
Näiden mestareiden vertaileminen on aika hankalaa tai melkein mahdotonta, koska niin moni asia vaikuttaa toisiinsa. Lisäksi säännöt on muuttuneet moneen kertaan jne. Minulle Senna tulee aina olemaan paras F1-kuljettaja.

Ok, minun mielestäni taas Michael Schumacher on elävä legenda, paras F1-kuljettaja ikinä. Mies on nostanut mm. F1-sirkuksen kuntoharjoittelun aivan uudelle tasolle, tehnyt sellaisia ennätyksiä joita ei kukaan muu tule rikkomaan ja lisäksi näyttänyt olevansa todellinen mestari. Sennassa ja Schumissa on paljon samaa, mm. molemmat ovat todella tempperamenttisia eivätkä kaihda keinoja mestaruuksien hankkimiseen. Mutta makuasioitahan nämä ovat. Forza Schumi!
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Speedye kirjoitti:
Lisäksi Schumilta otettiin kaudelta 1997 kaikki paalupaikat ja voitot pois tilastoista.

Ei otettu. Schumacher on aikakirjoissa edelleen Monacon, Kanadan, Ranskan, Belgian ja Japanin GP:n voittaja tuolta vuodelta, kuten myös muutaman kisan paalumies (Kanada, Ranska ja Unkari ainakin).

Ainoa, mikä Schumacherilta otettiin pois, oli MM-sarjan kakkossija. Virallisessa MM-taulukossa Villeneuve on mestari ja Frentzen kakkonen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös