F1-ketju 2006

  • 15 930
  • 128

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Speedye kirjoitti:
Mietippäs jos Räikkösellä olisi ollut kisabensat tankissa siinä vaiheessa kun auto jäi radan varteen? Ei olisi onnistunut tuollainen nousu. Eli Räikkönen hyötyi tuosta ja todella paljon. Sai ottaa tankin täyteen bensaa kun suurimmalla osalla porukasta oli bensaa kaksi kertaa vähemmän.

Totta sinänsä, mutta montahan sijaa Kimi olisi sitten kisabensoilla lähtohässäkässä ja kilpailun alussa noussut? Nytkin Salo ehti jo olla vuorenvarma siitä, että Räikkönen on liikkeellä ultrakevyellä kuormalla.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Speedye kirjoitti:
Mietippäs jos Räikkösellä olisi ollut kisabensat tankissa siinä vaiheessa kun auto jäi radan varteen? Ei olisi onnistunut tuollainen nousu. Eli Räikkönen hyötyi tuosta ja todella paljon. Sai ottaa tankin täyteen bensaa kun suurimmalla osalla porukasta oli bensaa kaksi kertaa vähemmän.
Kiitos tästä uudelle aika-ajosysteemille. Tarkoitta että ollaan ehkä kerrankin onnistuttu muutoksissa? Kausi sen näyttää.
Sampe kirjoitti:
Totta sinänsä, mutta montahan sijaa Kimi olisi sitten kisabensoilla lähtohässäkässä ja kilpailun alussa noussut? Nytkin Salo ehti jo olla vuorenvarma siitä, että Räikkönen on liikkeellä ultrakevyellä kuormalla.
Tämä korostaa mielestäni Kimin huikeaa suoritusta. Mika on alan ammattilainen muttei voinut uskoa että Kimi on menossa raskaimmalla kuormalla kaikista!

Tämä kausi VOI muodostua mukavaksi.
 

HemmoP

Jäsen
Sampe kirjoitti:
Totta sinänsä, mutta montahan sijaa Kimi olisi sitten kisabensoilla lähtohässäkässä ja kilpailun alussa noussut?


Olisihan Räkä voinut ottaa viimeiseenkin aika-ajoon täyden tankin ja ajaa sillä niin nopean kierroksen kuin pystyy ja aika-ajojen jälkeen tankki taas täyteen.

Siis jos macpa*ka olisi pysynyt kasassa sinne asti.


Jos, em skenaario olisi ollut käytössä, niin paljonkohan olisi pystynyt aika-ajon aikana polttamaan polttoainetta jotta auto on mahdollisimman kevyt varsinaiselle aikakierrokselle.....?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
HemmoP kirjoitti:
Jos, em skenaario olisi ollut käytössä, niin paljonkohan olisi pystynyt aika-ajon aikana polttamaan polttoainetta jotta auto on mahdollisimman kevyt varsinaiselle aikakierrokselle.....?

Ehkä jonkun 2/5 siitä kuormasta, joka oli nyt tankissa. Tuokin voi olla yläkanttiin, sillä tuskin niillä bensanpolttokiekoilla on tarkoitus ajaa ihan täysia.

Joten luulen, että olisi käytetty lähelle samaa taktiikka, kuin mitä Montoya käytti, ja sillä Kimi olisi ollut lähellä paalua.

Hieno kisa tosiaan Kimiltä. Ennen kisan alkua olin todella skeptinen Kimin sijoituksen suhteen, mutta mies yllätti minut täysin. Mclaren on jo nyt semmoinen auto jolla voi voittaa, ja se lupaa hyvää mestaruuskamppailun kannalta.
Muutenkin kaudesta vaikuttaa tulevan mielenkiintoinen. Renault, Ferrari, Mclaren ja BAR on kaikki semmoisia talleja, jotka taistelevat joka kisassa voitosta. Toivottavasti tämä tilanne säilyy myös kauden loppuun asti, sillä jos näin käy, niin olemme nähneet parhaimman F1 kauden moniin vuosiin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huippuvalmennus kirjoitti:
Kyllä Nico Rosbergistä näkyy, että hänellä on suomalaisia geenejä, kun noin hyvin ajaa. Hieno kisa!
Tämänpäiväisten otteiden perusteella en ihmettelisi todellakaan, että kaveri vielä voittaisi joku päivä mestaruuden tai useamman. Kukaties vaikka löisi Alonson ennätyksenkin.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Ted Raikas kirjoitti:
Tämänpäiväisten otteiden perusteella en ihmettelisi todellakaan, että kaveri vielä voittaisi joku päivä mestaruuden tai useamman. Kukaties vaikka löisi Alonson ennätyksenkin.

Niin.. toivottavasti mies valitsee seuraavan tallinsa hyvin, koska siihen en jaksa uskoa että mies mestaruuden Williams-tallissa voittaa. BMW voi muutaman vuoden päästä olla varteenotettava vaihtoehto, etenkin kun Nico on Saksalainen. Jotenkin näin Schumi-kannattajana haluaisin nähdä Nicon Ferrarilla Schumin manttelinperijänä. Se vasta olisikin jotain.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Speedye kirjoitti:
Niin.. toivottavasti mies valitsee seuraavan tallinsa hyvin, koska siihen en jaksa uskoa että mies mestaruuden Williams-tallissa voittaa.

Williams on yksi perinteisistä suurista talleista, joilla on vaikeat vuotensa, mutta jotka palaavat aina enemmin tai myöhemmin takaisin huipulle (kuten myös Ferrari ja McLaren). Toki tuo suvantovaihe voi joskus kestää pitkäänkin, mutta yleisesti ottaen ei Williams ole ollenkaan huono vaihtoehto nuorelle kuljettajalle useampi vuotiseksin talliksi.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Vaikka Alonso kisan voittikin, niin kyllä Räkä oli moraalinen voittaja. Enkä nyt tarkoita sitä, että Alonso olisi ajanut Räikköstä huonommin, vaan sitä, että Räikkönen oli suurin voittaja, kun katsotaan tilannetta aika-ajon jälkeisistä lähtökohdista. Komea nousu ja kerrankin myöskin taktiikka ja tekniikka toimivat.

Kimin osalta mestaruustaistelu näyttää valoisalta, koska Mäcillä on jo nyt vauhtia ja luotettavuuskin tuntuu olevan kohtuullinen. Aika-ajon ripustuksen rikkoutumista ei oikein voida luotettavuuden piikkiin laittaa, vaan kyseessä oli huonoa onnea. Tosin sillä budjetilla millä Mclaren on liikenteessä ei saisi ilmentyä tuollaisia valmistusvikoja. Toivottavasti jää viimeisesksi tällä kaudella. Positiivisinta on kuitenkin on tosiaan se, että vauhtia näyttää riittävän jo ensimmäisitä kisoista lähtien. Ja jos sama trendi jatkuu mikä viime vuonna, niin ei Mclarenin suorituskyvyn pitäisi ainakaan huonontua kauden edetessä.

Itse kisa oli todella viihdyttävä ja parasta mahdollista mainosta formuloille. Positiivista oli myöskin Nicon saalistamat kaksi pistettä. Itse yllätyin ainakin Williamsin suorituskyvystä. Sijat viisi ja seitsemän eivät todellakaan ole huonoja.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tästä kaudesta tulee huikea, mutta vielä enemmän odotan Kovalaisen tuloa kuvioihin. Kovalainen piti viime kaudella usein Rosbergia pilkkanaan ja teki aivan huikeita ohituksia kisasta toiseen. Harmi kun emme näe Kovalaisen kisasuorituksia koko vuonna. Hän ei niinkään loista yhdellä nopealla kierroksella, mutta teki viime kaudella useitä nousuja hänniltä kärkeen. Muutaman vuoden päästä meillä on 2,5 suomalaista taistelemassa voitoista. Hassua, että tämän hetken nopein kuski ja kuumimmat lupaukset ovat kaikki meikäläisiä. Liuzzin piti olla joku supermies, mutta hänkin on Rosbergiin verrattuna pelkkä rotsi.

*** Räkä
** Keke jr.
* Kulmakarva
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Olipas perinteinen ja tavallaan yllätyksetön alku kaudelle: Kimi lähtee mahdollisimman huonoista asemista kisaan koska McLaren kylvää taas kerran osia pitkin rataa aika-ajoissa, Alonso voittaa, Ferrarin epäillään kiertävän sääntöjä ja Kimi tekee koko porukan huikeimman ajosuorituksen. Ihan hyvä kisa.

Tuntuu olevan ihan sama, miten pahasti McLaren onnistuu sössimään aika-ajoissa. Kimi nousee kärkiporukkaan joka tapauksessa ja ohittaa siinä jossain välissä Montoyan. Räikkös-antipaatikoille on siis tuskainen vuosi taas tulossa. Mutta jotta Räikkösellä olisi realistinen mahdollisuus mestaruuteen, on McLarenin saatava auton luotettavuus kohdalleen. Huonoa tuuria tai ei, mutta auto, jonka renkaan ripustus pettää kesken ajon, ei ole luotettava vaan siinä on ongelma.

No epäluotettava tai epäluotettavampi, niin ainakin tuo McLarenin uusi väritys on yksi hienoimmista, mitä Formuloissa on koskaan nähty.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Olipa todella hieno skaba Kimiltä ja Nicolta. Kimi suoritti huikean nousun viimeiseltä paikalta kolmanneksi. Kilpailu oli muutenkin todella viihdyttävä monine ohituksineen. Ainoa asia mikä minuakin on vituttanut jo pitkän aikaa on tuo McLarenin jatkuva mokailu.

Tiimiltä löytyy rahaa vaikka muille jakaa, mutta silti autoa ei saada toimimaan luotettavasti. Vuodesta toiseen tulee noita saatanan mokia, joita Kimi joutuu paikkailemaan parhaansa mukaan. Tässä asiassa annetaan aivan liikaa tasoitusta muille talleille.

Kimin täytyy miettiä jatkosuunnitelmat todella tarkkaan tämän tallin suhteen. Kaikki se tieto/taito mikä tallista on poistunut ja tulee poistumaan, vaikuttaa vääjäämättömästi kokonaisuuteen negatiivisella tavalla. Tämä on vain oma vaatimaton mielipiteeni, mutta toivon todella, että Kimi tekisi sopparin Ferrarin kanssa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Germanicus kirjoitti:
Olipa todella hieno skaba Kimiltä ja Nicolta. Kimi suoritti huikean nousun viimeiseltä paikalta kolmanneksi. Kilpailu oli muutenkin todella viihdyttävä monine ohituksineen. Ainoa asia mikä minuakin on vituttanut jo pitkän aikaa on tuo McLarenin jatkuva mokailu.

Tiimiltä löytyy rahaa vaikka muille jakaa, mutta silti autoa ei saada toimimaan luotettavasti. Vuodesta toiseen tulee noita saatanan mokia, joita Kimi joutuu paikkailemaan parhaansa mukaan. Tässä asiassa annetaan aivan liikaa tasoitusta muille talleille.

Kimin täytyy miettiä jatkosuunnitelmat todella tarkkaan tämän tallin suhteen. Kaikki se tieto/taito mikä tallista on poistunut ja tulee poistumaan, vaikuttaa vääjäämättömästi kokonaisuuteen negatiivisella tavalla. Tämä on vain oma vaatimaton mielipiteeni, mutta toivon todella, että Kimi tekisi sopparin Ferrarin kanssa.

Totta turiset. Rahapuolihan Mäkillä on tainnut mennä vähän huonompaan suuntaan tänä vuonna, sillä Walkerin Jussilta ei taida massia tulla ihan Westin malliin.

Ja kyllähän Ferrarikin onnistui sössimään Massan varikkokäynnin pyörähdyksen jälkeen, mutta heillä ja Rellulla tuo sössiminen/autojen hajoaminen tapahtuu aina kakkoskuskille. Ferrarilla on menneinä vuosina kyllä ollut ihan tuuriakin moneen otteeseen ainakin muutamissa sadekisoissa, jossa heillä on mm. molemmat autot tulleet samaan aikaan varikolle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huippuvalmennus kirjoitti:
Kyllä Nico Rosbergistä näkyy, että hänellä on suomalaisia geenejä, kun noin hyvin ajaa. Hieno kisa!

Totta. Ei kestänyt pää. Jo heti lähdössä kaverilla oli suurinpiirtein paskat housussa, mikä näkyi heti kolarointina. Sijoitus jotain seitsemäs, ja ollaan tyytyväisiä. Muut lähtevät kisoihin voittamaan, mutta suomalaiset ja suomalaisia geenejä kropassaan kantavat voivat olla tyytyväisiä joistain jämäsijoista...

Ja asiaan, olihan tuo hieno kisa sekä Kimiltä, että Nicolta. McLaren ei näemmä ole enää niin hidas, kuin vielä joku aika sitten pelättiin. En tiedä sitten, alanko tympiintyä formuloihin, vai missä on vika, mutta tämä kisa ei oikein sytyttänyt pätkääkään, vaikka esimerkiksi Alonso vs. Schumacher -taistelu olikin jännittävä loppumetreille asti.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Sistis kirjoitti:
En tiedä sitten, alanko tympiintyä formuloihin, vai missä on vika, mutta tämä kisa ei oikein sytyttänyt pätkääkään, vaikka esimerkiksi Alonso vs. Schumacher -taistelu olikin jännittävä loppumetreille asti.

Jos tämä kisa ei sytyttänyt, niin sitten kannattaa hankkia jostain sotaa livenä välittävä televisiokanava. Hienoja ohituksia, useampi talli kärkikahinoissa mukana. Kerrankin sääntöuudistukset näyttävät onnistuneilta; jopa rajusti heikentynyt Williams oli kovana. Vielä kun Toyotan rämpiminen loppuisi, niin tuote olisi todellakin kunnossa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nicon debyytti oli yksi vakuuttavimmista ikinä. Parhaimmillaan tulokas on ollut ekassa kisassa 3. ja Nico nousi 4. sijalle jopa pikku tunaroinnin jälkeenkin. 19/50 kisan nopeimmista kierroksista Nicon nimiin, joten tuurilla ei kisan nopein kierros tullut. Uskomaton debyytti! Viimeistään nyt jokainen tallipäällikkö haluaa Nicon talliinsa. Webberin ura on vaakalaudalla kun tämä puolisuomalainen alistaa häntä mennen tullen ja palatessa.

Kimi ja Nico näytti miten autoa ajetaan. Vielä kun Kovalainen liittyy joukkoon, niin ulkomaalaiset saavat jälleen ihmetellä, että mistä näitä nopeita suomalaisia (ja puolisuomalaisia) oikein sikiää.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
V-man kirjoitti:
Nicon debyytti oli yksi vakuuttavimmista ikinä. Parhaimmillaan tulokas on ollut ekassa kisassa 3. ja Nico nousi 4. sijalle jopa pikku tunaroinnin jälkeenkin.
Tietääkseni Nico oli kuitenkin kisan lopputuloksissa sijalla 7.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
lunar kirjoitti:
Tietääkseni Nico oli kuitenkin kisan lopputuloksissa sijalla 7.

Mistähän tuon 4. tilan oikein sain päähäni. No joka tapauksessa huikea debyytti.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Sampe kirjoitti:
Monikohan kuski on Rosbergin tavoin ajanut elämänsä ensimmäisessä F1-kisassa koko porukan nopeimman kierroksen?

Tämän päivän hesaristahan tuo selvisi. Yllättäen peräti kolme muuta kuljettajaa, joista viimeisenä Jacques Villeneuve vuonna 1996. Williamsilla, kuinkas muuten.

Sen sijaan kaikkien aikojen nuorimpana nopeimman kierroksen ajaneen F1-kuljettajan tittelin Nico otti nimiinsä. Edellinen ennätysmies oli kukapa muukaan kuin Fernando Alonso.

edit: heh, ovat ilmeisesti laskeneet noiden kolmen joukkoon kaikkien aikojen ensimmäisen F1-kilpailun voittajan. Ja toisen kaverin saavutusta monet pitävät tilastointivirheenä, eli ainoastaan Jacques ja Nico ovat 'kuivilla'. Kaikkea sitä netistä oppii.
 
Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Aika jännäksihän tuo meni. Rellu oli aika hyvin taktikoinut ja päättänyt ohittaa sumin myöhemmän varikkopysähdyksen aikana. Tosin kierroksella ohittavat hidastivat sen verran vautia, että nähtiin kunnon taistelu kun Alonso tuli varikolta. Hallitseva mestari aloitti tämän vuotiset karkelot kuten mestarin kuuluukin eli otti 10 pojoa omaan pussiinsa.

Räkä taisteli yllättävän hyvin viimeisestä ruudusta kolmanneksi. Toivottavasti mäkki kestää jatkossakin alusta loppuun. Pieni pelko on kuitenkin puserossa, että paikat ei tule vieläkään kestämään.

No, räkä voisikin mennä ensi kaudella rellulle, niin sitten voitaisiin odotella jo mestaruuttakin.
 

zelios

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Bayern München
Oli ehkä hyväkin et kimi starttas joukon hänniltä isolla bensalastilla, koska ainakaan montoyalle suunniteltu taktiikka ei vakuuttanut, olisko kimillä ollu sitten sama, jää ihmeteltäväksi. Ehkäpä Kimi ajaa yhdellä stopilla myös Malesiassa, jos renkailla olisi voinut ajaa pidempäänkin.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
zelios kirjoitti:
Oli ehkä hyväkin et kimi starttas joukon hänniltä isolla bensalastilla, koska ainakaan montoyalle suunniteltu taktiikka ei vakuuttanut, olisko kimillä ollu sitten sama, jää ihmeteltäväksi. Ehkäpä Kimi ajaa yhdellä stopilla myös Malesiassa, jos renkailla olisi voinut ajaa pidempäänkin.

Eipä tosta Montoyan ja Kimin ajamisesta kannata juurikaan samassa yhteydessä puhua. Kimi ajoi nopeammin kuin Juan vaikka Kimillä oli huomattavasti raskaampi auto. Eroja kuskien taidoissa? Vaiko onnistunut taktiikka Kimillä?

Tällä tahtoo sanoa sitä, että taktiikasta ei ole mitään iloa, jos kuski ei osaa hyödyntää sitä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Sniper kirjoitti:
Edes Vertaisverkoista ei kisaa löytynyt.

Ihme jos ei löydy

§ 13 perusteella viestiä editoitu - Moderaattorit
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nykysäännöt...

... muodostavat mielestäni mielenkiintoisen kokeilu mahdollisuuden.
Uudet säännöthän taitavat olla sellaiset, että ne jotka eivät sijoitu 10 parhaan joukkoon aika-ajoissa saavat laittaa kisan alussa tankkiin bensaa miten tahtoo.
Me kaikkihan tiedämme että tälläkin kaudella on voimassa sääntö, jossa moottorinvaihdosta rangaistaan pudottamalla sijoitusta 10 lähtöruudulla.

Nyt kun Michael Schumacherilla on maikkarin uutisten mukaan jotain hämminkiä moottorin kanssa voisi Ferrari taktikoida seuraavasti. Schumacher ajaa aika-ajoissa miltei "tyhjällä" tankilla huippu ajan, joka oikeuttaa paalupaikkaan. Tämän jälkeen Ferrari suorittaa moottorin vaihdon, jonka vuoksi M Schumacher putoaa sijalle 11. Nythän voikin sitten päättää kuinka paljon laittaa gasoa tankkiin?
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Niilo kirjoitti:
... muodostavat mielestäni mielenkiintoisen kokeilu mahdollisuuden.
Uudet säännöthän taitavat olla sellaiset, että ne jotka eivät sijoitu 10 parhaan joukkoon aika-ajoissa saavat laittaa kisan alussa tankkiin bensaa miten tahtoo.
Me kaikkihan tiedämme että tälläkin kaudella on voimassa sääntö, jossa moottorinvaihdosta rangaistaan pudottamalla sijoitusta 10 lähtöruudulla.

Nyt kun Michael Schumacherilla on maikkarin uutisten mukaan jotain hämminkiä moottorin kanssa voisi Ferrari taktikoida seuraavasti. Schumacher ajaa aika-ajoissa miltei "tyhjällä" tankilla huippu ajan, joka oikeuttaa paalupaikkaan. Tämän jälkeen Ferrari suorittaa moottorin vaihdon, jonka vuoksi M Schumacher putoaa sijalle 11. Nythän voikin sitten päättää kuinka paljon laittaa gasoa tankkiin?
Se ei toimi noin. Bensiinisääntö ei koske lähtöruudukon kymmentä ensimmäistä, vaan aika-ajojen viimeiseen osaan osallistuvia. Lisäksi moottorinvaihto aika-ajon jälkeen pudottaa takariviin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös