Mikko Niemelä on antanut haastattelun Pelicansin kotisivuille ja kertoo samalla taustoja sopimuksensa purusta Kärppien kanssa sekä Ruotsin-reissustaan. Mise puhuu henkisistä lukoista ja siitä, että hänellä oli jonkin aikaa kytenyt ajatus lähteä Kärpistä.
Kolmella eri vuosikymmenellä kasvattajaseuransa Kärppien paidassa luutinut Mikko Niemelä tuo Suomen mestaruuksillaan Pelicans-leiriin kokemukse...
pelicans.fi
Otin alle muutaman relevantin vastauksen:
Sinulla oli vuosi sopimusta jäljellä Kärppien kanssa. Miten siihen päädyttiin, että Oulu sai jäädä ainakin toistaiseksi?
- Kävimme yhdessä valmennusjohdon kanssa asiaa läpi ja tuumasimme, että näin on parempi. Meininki oli sama kuin viime syksynä, että haluan taas nauttia pelaamisesta.
- Kärpissä tuntui itselläni olevan sellaista henkistä umpikujaa. Olin aika kauan yhdessä paikassa. Pitkään se toimi, mutta joskus joutuu ottamaan askelia toisaalle, että voi nähdä eteenpäin kirkkaammin.
Niin, oletko jo aiemmin tullut harkinneeksi lähteä kokeilemaan, miltä kiekon pelaaminen tuntuisi jossain muualla?
- Aina kun on pitänyt miettiä jatkoa, on ollut ajatus, että olisi mukava nähdä muitakin paikkoja. Ruotsia olen aina pohtinut, että pärjäisinköhän minä tuolla. Suomessa Kärpät oli varsinkin nuorempana luonnollinen vaihtoehto, kun asiat olivat täällä hyvin. Takaraivossa on kuitenkin kytenyt ajatus, että lähtö voisi tehdä hyvää.
- Se ei ole kuitenkaan aina niin helppoa, kun elämässä on muutakin. Vaimon ja kahden lapsen kanssa on mietityttänyt, miten perhe suhtautuu. Perheellisenä ei ole enää niin helppoa nostaa kytkintä.
Sinulla tulee lokakuussa mittariin 33 vuotta. Mitä odotat ja toivot tulevaisuudeltasi jääkiekkoammattilaisena?
- Olen tullut Pelicansiin sen takia, että haluan taas nauttia jokaisesta treenistä ja pelistä. Tämä voi kuulostaa tyhmältä, mutta ei se välttämättä aina ole niin. Silloin voi olla kaukalossa vaikeaa, jos tuntuu, että seinät kaatuvat päälle ja happi loppuu.