Euroviisut 2023 ja UMK 2023

  • 380 044
  • 3 678

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Jep. Suomi on lähettänyt vuodesta 2008 alkaen niikin monta kuin 3 biisiä Suomeksi. Yksikään näistä ei olisi menestynyt yhtään sen paremmin vaikka laulukieli olisi ollut englanti näissä. Sen lisäksi otoskoko on todella pieni. On myös @Petri1981 aika virheellistä sanoa, että tää olisi tilastollinen fakta, että suomenkielellä ei voi menestyä viisuissa nykyaikana koska edellisestä kerrasta tulee kahdeksan vuotta. Viisut ovat muuttuneet tuosta ajasta hyvin paljon. Todella paljonkin. Kannattaa perehtyä asioihin ennen ku avaa näppäimistön.
2008: Teräsbetonit - Missä miehet ratsastaa finaalin 22. (Kärsi esiintymispaikasta, ehkä olisi voinut olla muutamaa sijaa ylempenä)
2009: Waldo's People - Lose Control finaalin 24. (Pääsi raatiäänten turvin finaaliin. Biisi oli parempi studio-versiona kuin live-versiona. Naislaulajalla taisi olla muistaakseni pientä flunssaa ennen esitystä).
2010: Kuunkuiskaajat - Työlki ellää kokonaissijoituksissa 27. (Olisi päässyt yleisöäänillä finaaliin, mutta raadit pudottivat jatkosta)
2011: Paradise Oskar - Da Da Dam finaalin 21. (Kärsi siitä, kun esiintyi ekana. Ehkä lopullinen sijoitus olisi voinut olla top 15.)
2012: Pernilla - När jag blundar kokonaissijoituksissa 30. (Ei mitään asiaa jatkoon)
2013: Krista Siegfrids - Marry Me finaalin 24. (Kärsi esiintymispaikasta, mutta tuskin olisi päässyt top 10.)
2014: Softengine - Something Better finaalin 11. (Sijoittui raatiäänissä paremmin kuin yleisöäänissä. Siltikään ei top 10. sijoitusta)
2015.)
2015: Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina mun pitää kokonaissijoituksissa 38. (Olisi mennyt yleisöäänillä finaaliin, mutta raadit pudottivat jatkosta. Biisi oli kuitenkin surkea ja sokeututtiin Itävallan Conchita Wurstin voitosta, kun uskottiin PKN:n pärjäävän)
2016: Sandhja - Sing It Away kokonaissijoituksissa 35. (Ei mitään asiaa finaaliin)
2017: Norma John - Blackbird kokonaissijoituksissa 30. (Olisi mennyt yleisöäänillä finaaliin, mutta raadit pudottivat jatkosta. Olisi kuulunut finaaliin, mutta kärsi Portugalin Salvador Sobralin saman genren kappaleesta)
2018: Saara Aalto - Monsters finaalin 25. (Lavaesitys oli sekava (yhdisteltiin UMK-esityksissä olevien esitysten asioita itse viisulavaesitykseen ja tuloksena floppi)
2019: Darude feat. Sebastian Rejman - Look Away kokonaissijoituksissa 39. (Ei mitään asiaa finaaliin. Kappaleessa liikaa toistoa ja lavaesitys vaikutti köyhältä.
2021: Blind Channel - Dark Side finaalin 6. (Suomen ainoa top 10. sija sitten Lordin vuoden 2006 euroviisuvoiton. Kappale oli hyvä: hyviä koukkuja, muun muassa ne huh-huh-huh huudot ja mieleenpainuva kertosäe. Ansaittu sijoitus)
2022: The Rasmus - Jezebel finaalin 21. (Voitti UMK 2022 nimen perusteella. Vaikka Laurin livelaulu ei ollut yhtä paha itse Euroviisuissa, niin ei se ollut mainiotakaan. Toisaalta The Rasmus kärsi myös esiintymispaikasta, mutta tuskin olisi tullut top 10. sijoitusta.)


Eli summa summarum: Vaikka ollaan laulettu suurin osa lauluista englanninkielellä, meillä on ollut vuosina 2008-2022 vain yksi top 10. sijoitus ja sekin vasta äskettäin. Suomen kielellä ollaan oltu finaalissa 1/3, eli noin 33,337 prosenttia, ruotsinkielellä ei olla oltu yhtään kertaa finaalissa ja englanninkielellä 9/12, eli 75 prosenttisesti. Kuitenkaan ei voida sanoa, että englanninkielinen biisi olisi tuonut Suomelle merkittävää menestystä Euroviisuissa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Käärijän biisi oli kyllä ihan mukiinmenevä puoleenväliin asti kunnes muuttui disney eläinten kuoroksi. Olisin ehkä kaivannut vielä yhden säkeistön sitä viettelevää Till Lindemanimaista narinaa ennen noita loppubileitä.

Oli silti selkeästi paras noista muista suomalaisista ehdokkaista ja onhan tällä mahdollisuus päästä aika pitkälle.

Eikö Euroviisuissa ole aika tarkat aikarajat biisien pituuksille? Eli yksi verse enemmän olisi ollut pois jostain muusta.

Ja todella eri mieltä tuosta lopusta. Tuohan oli vedetty niin kornilla tavalla överiksi, että se toimi täydellisesti.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mitä biisit katsoin livenä niin:
Robin oli paras tällä mittapuulla vaikka biisi oli karmea.
Kuumaa oli myös todella hyvä ja biisikin myös. Käärijällä huikee biisi mutta livenä parannettavaa.
Portion Boys oli ok mutta biisi tylsä.
Lxandra ei livenä onnistunut täydellisesti ja biisi maailman tylsin.
Benjaminin live osoitti että tyypin pitäs opetella laulaan livenä. Aivan karmeeta paskaa ja sitten vielä ihmetysilme kun kuuli pisteet.
 

NahkaHagrid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Jesse Puljujärvi.
Eikö Euroviisuissa ole aika tarkat aikarajat biisien pituuksille? Eli yksi verse enemmän olisi ollut pois jostain muusta.

Ja todella eri mieltä tuosta lopusta. Tuohan oli vedetty niin kornilla tavalla överiksi, että se toimi täydellisesti.
No näköjään on 3 minuutin aikaraja kappaleelle. Tätä en edes tiennyt kun en ole kovin vannoutunut euroviisujen seuraaja. Tämän tiedon valossa perun puheeni ja kappale on juuri sellainen kun pitää tuohon aikarajaan nähden.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ja todella eri mieltä tuosta lopusta. Tuohan oli vedetty niin kornilla tavalla överiksi, että se toimi täydellisesti.

Ja onhan tuo koko performanssi äärimmäistä itseironialla leikkimistä. Onnistuessaan tuo juuri väkevät lisäelementit, mutta tuollainen meininki voi muuttua helposti eiliseksi habervitsailuksi ja kääntyä itseään vastaan. Käärijä on toistaiseksi onnistunut ja nyt pitäisi lisätä vielä kierroksia. Taitolaji kun varmasti tosissaan tekee, mutta pilke silmäkulmassa.

Tämä tuli pari kertaa mainittua, mutta hyvä esimerkki eiliseltä oli kun esiintyjät kertoivat ennen esitystä biiseistä. Kaikilla muilla oli enemmän tai vähemmän syvällistä sanottavaa modulaatioista sanoitusten syntyyn.

Käärijä päätti frendeineen toistella Till Lindemannin nimeä niin monesti kuin kehtasi. Eli tuolta osin ihan älykästä osoittaa että ne vaikutteet tulee myös idolilta jota arvostaa. Tuollaisen kun voisi joku yrittää selittää että keksitty joku ainutlaatuisen oma juttu.

Tulee todella vahvasti samaa fiilistä kuin Blind Channelista. Yksikään jätkistä ei väistellyt vertailua Linkin Parkiin, oltiin itseironisia ja hoidettiin se oma setti kunnolla. Ja jos joku syytti kopioinnista, olkoon niin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä biisit katsoin livenä niin:
Robin oli paras tällä mittapuulla vaikka biisi oli karmea.
Kuumaa oli myös todella hyvä ja biisikin myös. Käärijällä huikee biisi mutta livenä parannettavaa.
Portion Boys oli ok mutta biisi tylsä.
Lxandra ei livenä onnistunut täydellisesti ja biisi maailman tylsin.
Benjaminin live osoitti että tyypin pitäs opetella laulaan livenä. Aivan karmeeta paskaa ja sitten vielä ihmetysilme kun kuuli pisteet.
En yhtään ihmettele Benjaminin ilmettä. On pärjännyt kilpailuissa (TTK, Komppania Ketonen&Gustafsberg) ja on selvästi näkynyt, että on kilpailuhenkinen ja voitontahtoinen ihminen.

Biiseistä tykkääminen on kuitenkin makuasia. Se taas, ettei osaa häävisti laulaa ei ole hyvä juttu, vaikka kuinka luottaisi itseensä. Toisaalta, kun laulusta tykätään ja esiintyjää sympataan niin voi menestyä kuten Saksan Lena, vaikka laulaminen olisi kamalaa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Osa suomalaisista ottaa Euroviisut edelleen liian vakavasti. Kyse on viihteestä, ei kieli- tai musiikkitieteistä. Kannattaa huomioida Euroviisujen olevan entinen laulukilpailu, sanan varsinaisessa merkityksessä. Siksi kielestä puhuminen on jokseenkin keskustelun viemistä sivuraiteille. Varsinaisessa kisassa 2/3 menestyksestä riippuu moderneissa Euroviisuissa aina lavashowsta ja vokalistin karismasta. Lyriikat ovat vain yksi keino tehdä biisistä tarttuva, mutta yksin sillä ei ole aikoihin yksikään biisi Euroviisuja voittanut. On ihan se ja sama millä kielellä Käärijän voittobiisi esitettäisiin. Ei biisin päätarkoitus olekaan se, että eurooppalainen kuulijakunta saisi sanoista selvää. Biisin lyyrinen vetovoima perustuu pelkästään Cha Cha Cha -hokemaan sekä sen erinomaisesti toteutettuun sovitukseen yhdistettynä voimalliseen esiintymiseen.

Kokonaisuudessaan nähtiin kerrankin melko tasokas eurohenkinen UMK. Suomalaiset ovat vihdoinkin oppineet shown tekemisen perusasiat ja alkavat sisäistää paremmin potentiaalisesti iskevän viisubiisin koostumuksen. Robinin ja Keiran setti oli hyvin epäsuomalaiseen tapaan, jopa teollista poppitavaraa, jolla nyt ei välttämättä voita muttei joudu jumboksikaan. Esiintyjinä Robin ja Keira molemmat omaavat potentiaalia, mutta molemmat biisit eivät mitään mentaaliorgasmeja tarjonneet kuitenkaan.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
En yhtään ihmettele Benjaminin ilmettä. On pärjännyt kilpailuissa (TTK, Komppania Ketonen&Gustafsberg) ja on selvästi näkynyt, että on kilpailuhenkinen ja voitontahtoinen ihminen.

Biiseistä tykkääminen on kuitenkin makuasia. Se taas, ettei osaa häävisti laulaa ei ole hyvä juttu, vaikka kuinka luottaisi itseensä. Toisaalta, kun laulusta tykätään ja esiintyjää sympataan niin voi menestyä kuten Saksan Lena vaikka laulaminen olisi kamalaa.

Mainitsemas asiat fyysisyys ja tanssi ym ovat sellaisia mikä kehittyy hyvällä harjoittelulla ja siitä voi pitää pitkiäkin pausseja ilman että taidot katoaa. Laulutaito on siinä mielessä petollinen kun käytännössä jokainen joka luulee osaavansa laulaa niin oma laulu kuulostaa hyvältä vaikka se kuulostais kissan kuristamiselta.

Live-ensiintyminen on siinä mielessä reilu tapa ratkaista voitto koska siinä näkyy kaikki puutteet ja playbackia ei pysty käyttään. Täysin keskinkertaisesta laulajasta pystytään tekeen huippu musiikkivideo jos ammattilaset tekee sen. Silloin laulukohtia voidaan kikkailla vaikka kuinka.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eli summa summarum: Vaikka ollaan laulettu suurin osa lauluista englanninkielellä, meillä on ollut vuosina 2008-2022 vain yksi top 10. sijoitus ja sekin vasta äskettäin. Suomen kielellä ollaan oltu finaalissa 1/3, eli noin 33,337 prosenttia, ruotsinkielellä ei olla oltu yhtään kertaa finaalissa ja englanninkielellä 9/12, eli 75 prosenttisesti. Kuitenkaan ei voida sanoa, että englanninkielinen biisi olisi tuonut Suomelle merkittävää menestystä Euroviisuissa.
Hyvä listaus edellä. Mielestäni on biisistä itsestään kiinni kannattaako se laulaa englanniksi vai ei. Suomi on töksähtelevä nopeatavuinen kieli, joten se sopii erittäin hyvin eksoottisena lisänä esimerkiksi tuohon Käärijän biisiin. Jos biisin taas ratsastaa tunnelmalla tai lyriikoilla, suomi ja sen sisältävä eksotiikka on todennäköisesti vieraannuttava elementti. Suomi ei käsittääkseni ole ulkomaalaisten korvaan mikään erityisen kaunis kieli. Mielenkiintoinen kyllä, mutta se ei auta tunnelmallisuuteen.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Käärijä päätti frendeineen toistella Till Lindemannin nimeä niin monesti kuin kehtasi. Eli tuolta osin ihan älykästä osoittaa että ne vaikutteet tulee myös idolilta jota arvostaa. Tuollaisen kun voisi joku yrittää selittää että keksitty joku ainutlaatuisen oma juttu.

Käärijä on tukkaa myöten kopio Electric Callboysta, joka yhdistää popin ja metallin. Jossain olin jo bongaavinani, että muuallakin asia on huomioitu



 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Käärijällä oli tuo tukka jo aiemmin.

No ne ovat saksalaiset sitten kopsanneet Käärijältä lookin videoon. Myönnän, etten ole Käärijän uraa seurannut, näin hänet ekaa kertaa vasta tuossa UMK:n finaalissa ja tuli heti mieleen tuo Callboy
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
No ne ovat saksalaiset sitten kopsanneet Käärijältä lookin videoon. Myönnän, etten ole Käärijän uraa seurannut, näin hänet ekaa kertaa vasta tuossa UMK:n finaalissa ja tuli heti mieleen tuo Callboy

Kyllähän tuota kopiointiplagiointia löytää halutessaan aina kun aika paljon on jo maailmassa tehty musiikkia esityksineen, artisteineen, bändeineen ja erinäisillä ulkoisilla tekijöillä.

KUUMAA esimerkiksi on kuin Jonas Brothers ihan rosterin määrää myöten jos haluaa näin nähdä.

Jonkin verran tullut ulkomaalaisten reaktiovideoita ja tekstejä silmäiltyä ja Käärijää ei nimenomaan viisukontekstissa oikein kukaan ole kyennyt lokeroimaan. Jengi on lähes poikkeuksetta häkeltynyt, innostunut, lumoutunut, seonnut, yllättynyt ja todennut ettei tällaista ole vielä nähty.

Tulkinnat genrestäkin on jokaisella omansa ja eipä asiaa helpota että tuollainen pottapäinen energiapommi toi eiliseen liveen oikeat cha cha -tanssijat mukaan vielä häröilevään yhtälöön.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kyllähän tuota kopiointiplagiointia löytää halutessaan aina kun aika paljon on jo maailmassa tehty musiikkia esityksineen, artisteineen, bändeineen ja erinäisillä ulkoisilla tekijöillä.

On tuota vertailua näköjään tehty aiemminkin, muistelinkin jotain tälläistä nähneeni

 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
On tuota vertailua näköjään tehty aiemminkin, muistelinkin jotain tälläistä nähneeni


Tässä vähän pointtini on ja voisihan tuohon heittää vielä Electric Callboyn pump it -leikkisyyden yhtälöön jos haluaa.

Ja Blind Channel oli Linkin Parkin tuotannon yhdistelmä.

Voisin väittää että vahvasti samantyylisten genrejen parissa operoivat voivat muistuttaa toisiaan. Ei tässä nyt ihan vielä Hausmyllyn ja Backstreet Boysin tasolla olla.

Uskonko siihen että Käärijä on exceltaulukointia myöten laskelmoinut miten tehdä muita muistuttava biisi? En. Uskonko siihen että edustamaasi genreä kuuntelemalla voi vaikutteita tarttua? Uskon.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Uskonko siihen että edustamaasi genreä kuuntelemalla voi vaikutteita tarttua? Uskon.

Joo tämä on totta. Käärijä ei ole vissiin missään kuitenkaan maininnut Callboytä vaan tuo Lindemann on ollut vaikutteena
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Joo tämä on totta. Käärijä ei ole vissiin missään kuitenkaan maininnut Callboytä vaan tuo Lindemann on ollut vaikutteena


Tässä jutussa nyt ainakin mainitsee pitävänsä bändin musiikista ja jutussa Käärijä avaa muutenkin erinäisiä vaikutteitaan.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
No jos jollain muulla on samanlainen tukka, kuin minulla, olenko kopioinnut siltä tukkamallini? Ja voiko joku omistaa oikeudet tietynlaiseen tukkamallini? Omasta mielestäni ei.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Uskonko siihen että Käärijä on exceltaulukointia myöten laskelmoinut miten tehdä muita muistuttava biisi? En. Uskonko siihen että edustamaasi genreä kuuntelemalla voi vaikutteita tarttua? Uskon.

Suurin osa yleisöstä kuulee kappaleen vain kerran. Jos se muistuttaa jotain tuttua niin se on selvässä etulyöntiasemassa kappaleisiin, jotka ensimmäisellä kerralla kuulostavat vieraalta.

Moni euroviisubiisi ammentaa genrensä hittibiiseistä aika ronskistikin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Suurin osa yleisöstä kuulee kappaleen vain kerran. Jos se muistuttaa jotain tuttua niin se on selvässä etulyöntiasemassa kappaleisiin, jotka ensimmäisellä kerralla kuulostavat vieraalta.

Moni euroviisubiisi ammentaa genrensä hittibiiseistä aika ronskistikin.

Ihan oikeassa olet ja en minä tässä mitään täysin naiivia ja sinisilmäistä kuvaa yritä maalata. Lähinnä halusin ottaa kantaa tuohon että kopiointiplagioinnit ovat myös trendikäs aihe ja asioilla on kuitenkin toinenkin puoli.

Käärijän tapauksessa nyt arvostan sitä että hän on täysin selkeästi nuo omat vaikutteensa puhunut ääneen ja sanonut kirjaimellisesti hakeneensa Cha Cha Chahan Rammstein tyylistä Käärijä-soundia. Ja esimerkiksi myöntänyt kuuntelevansa Electric Callboytakin.

Kun on myös ihan noita mainitsemiasi tapauksia joissa ensinnäkin kopioidaan reippaalla otteella, mutta kaupan päälle kielletään vielä että mitään kummempia vaikutteita olisi otettu. Eikä edes miniminä anneta mitään krediittiä sinne mistä on selvästi ammennettu.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Hienot kisat! Paras voitti! Taas on UMK mennyt eteenpäin oikeastaan joka osa-alueella!

Benjaminin esitys oli mun mielestä kyllä aika hemmetin hyvä, vaikka aina voisi laulua vähän kehittääkin. Tykkäsin älyttömästi. Sääli että jäi viimeiseksi. Toivottavasti pääsisi yrittämään uudestaan joskus. Ehkä mulla ei vaan oo tyylitajua tai sit en tajua mitä ne raadit arvostaa? no tyyliä varmaan just :D Ruotsilta ja Puolalta tuli muuten 12 pongoo Benkulle. Robinin olisin uskonut jopa vievän raatiäänet, mutta jäikin viimeiseksi.

Käärijän show ja kuvaus tulee varmasti hioutumaan vielä paremmaksi, mutta kyllähän tuosta tykättiin kokonaisuudessaan raatien toimesta ja myös ulkomaisten tubettajien kommentointi ollut tosi positiivista. Tämä WiWibloggsin William laittoi youtubeen encore-vedon katsomosta kuvattuna ja siinähän se show avautuu vähän paremmin. Vähän jopa harmittaa etten itse paikan päällä ollut

Samu Haberin juontoa seuratessa tajusin, miksi Vesala ja Miisas olivat niin helkkarin jäykkiä juontajia viime vuonna. Tuo tyyli lukea prompterista aivan kaikki vie hauskuutta ja luovuutta aika paljon showsta. vika ei ollutkaan persoonissa tai siinä että jännittivät vaan tuo tyyli lukea prompterista aivan kaikki vie hauskuutta ja luovuutta aika paljon showsta.
Parannusehdotus: Ehkä juuri ennen kuin artistit menee lavalle otettaisi lyhyet kommentit artistilta ja kun biisit on esitetty niin olisi kiva kuulla green roomista tunnelmia sen sijaan että näytetään 15minuuttia jotain 2 kuukautta vanhaa videota jossa artistit reagoi toistensa biiseihin.

Kokonaisuudessaan UMK23 oli taas parempi versio itsestään kuin viime vuonna ja tällä kertaa on tuloillaan jopa todennäköinen top10 sijoitus viisuissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös