Euroviisut 2023 ja UMK 2023

  • 370 492
  • 3 678

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Olin onneksi Tappara-Sport pelissä niin pysty Areenasta skippaan UMK:sta kaikki saissen jota siellä oli liikaa. Mikko Silvennoinen voitais lähettää ihan mihin tahansa kunhan pysyis pois tästä ohjelmasta mutta turha toivo.
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Benjaminin epävireisen vedon olisit ennemmin lähettäny tai Lxandran maailman tylsimmän biisin? Käärijän veto livenä ei ollut paras mutta ainoa joka voi menestyä viisuissa.

En mä Benkkuakaan diggaa. Ylivoimainen noista paras biisi. Mutta euroviisuihin en ois lähettäny noista ketään. Se on sitten taas vähän laajemman aiheen juttu. Ehkä Robinikin myös mieluummin kuin Käärijä.

Mutta toivotaan, että pärjää, en mä sillä!
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
En mä Benkkuakaan diggaa. Ylivoimainen noista paras biisi. Mutta euroviisuihin en ois lähettäny noista ketään. Se on sitten taas vähän laajemman aiheen juttu. Ehkä Robinikin myös mieluummin kuin Käärijä.

Mutta toivotaan, että pärjää, en mä sillä!

Olen tässä asiassa samaa mieltä että ainoa mitä tulen kuuntelemaan itse noista on Ylivoimainen. Olisi käynyt senkin voitto mutta oma arvio on että viisuista paras tulos saadaan Käärijällä mikäli live siellä onnistuu paremmin eikä ole pissa noussut päähän ennen sitä.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Tiukillehan se meni, mutta voitto lopulta täysin oikeaan osoitteeseen.

Aika hupitouhuahan tuo koko lähetys lopulta oli, sillä viimeistään kolmannen esiintyjän jälkeen koko kiskan olisi voinut lyödä kiinni ja iskeä Käärijälle samantien palkinnon ja menolipun Liverpooliin kouraan. Etukäteen vähän jännitti että mitenköhän homma toimii lavalla, mutta aivan suvereeniahan tuo touhu oli, eikä eurolavojen ja rusketusvoiteessa uitettujen psykoottisten cha cha-tanssijoiden nokkeluutta voi tarpeeksi hehkuttaa. Parasta oli lopulta kuitenkin se että itse artisti naulasi biisin aivan täysin kaikesta riehumisesta ja mesoamisesta huolimatta, samalla kun Robinin ja Benjaminin kaltaiset kokeneemmat ja isommat nimet vetelivät huolella siihen nuotin sivuun. Ihan saatanan kova paketti kaikinpuolin, joskin kameratyöskentely oli paikoitellen turhan levotonta.

Jännä kyllä nähdä miten toimii sitten toukokuussa ja muiden maiden yleisöjen keskuudessa. Viisufanit ovat olleet melkoisen pähkinöinä, mutta toisaalta nämä tuntuvat olevan aika usein pähkinöinä kaikesta ja prosentuaalisesti kyseessä lienee aika pieni siivu äänestäjistä. Suomessa Cha Cha Cha nousi ilmiöksi aikalailla heti ja olisi vaatinut pienen ihmeen kaiken hypen jälkeen että voittoa ei olisi tullut, mutta miten tämä toimii itse Viisuissa kun pitäisi lyödä heti ekan esityksen myötä luu kurkkuun? Toimiiko huumori ja meneekö biisin viesti perille? Tajuaako ne mistään mitään? Saapa nähdä.
 

Pitakissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
S-Kiekko, HIFK, PiTa
Minusta Käärijä on liikaa Till Lindemann -pastissi lavaeleiltään ja habitukseltaan, ja se tulee ehkä olemaan kuitenkin enemmän rasite kuin etu Euroopassa. Kertosäe on hienosti tarttuva, mutta muuten biisin sinällään nerokas rakenne ei ehkä aukea niin, että se iskisi Liverpoolin tilanteessa. Sitten on vielä se, että lauletaan suomeksi, mikä voi tehdä sekin kertosäkeen ulkopuoliset osat mitäänsanomattomiksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En mä Benkkuakaan diggaa. Ylivoimainen noista paras biisi. Mutta euroviisuihin en ois lähettäny noista ketään. Se on sitten taas vähän laajemman aiheen juttu. Ehkä Robinikin myös mieluummin kuin Käärijä.

Mutta toivotaan, että pärjää, en mä sillä!
Miksi et olisi lähettänyt viisuihin ketään? Tämän vuoden UMK:ta on pidetty maailmalla mahdollisesti koko Euroopan parhaana maakohtaisena karsintakilpailuna, jossa ei ole yhtään heikkoa osallistujaa.

Jos joku on sitä mieltä, että tämä UMK on tasoltaan paskaa, niin kyseenalaistan, että onko kovin hyvin perillä viisuista yleisesti tai siitä minkälaisilla biiseillä siellä pärjätään.

Jos oma musiikkimaku on kovin rajoittunut, niin sehän voi olla, että viisuissa on yleensä mukana korkeintaan 1-2 siihen makuun soveltuvaa biisiä, mutta avoimemman musiikkimaun omaavien mielestä viisuissa on yleensä valtaosa ihan päteviä biisejä ja esityksiä.

Suomen ulkopuolella Käärijää ennustetaan jatkuvasti heittämällä jatkoon semifinaaleista ja finaalissa top kymppiin. Jos tämä toteutuu, niin se on Suomelle kuitenkin erittäin harvinaista herkkua ja helvetin hyvä suoritus.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Pelästyin jo kun kuulin että Loreen on Melluissa. Nyt kun kuuntelin biisin niin ei ole pelkoa että voittaa viisut uudestaan....
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta Käärijä on liikaa Till Lindemann -pastissi lavaeleiltään ja habitukseltaan, ja se tulee ehkä olemaan kuitenkin enemmän rasite kuin etu Euroopassa. Kertosäe on hienosti tarttuva, mutta muuten biisin sinällään nerokas rakenne ei ehkä aukea niin, että se iskisi Liverpoolin tilanteessa. Sitten on vielä se, että lauletaan suomeksi, mikä voi tehdä sekin kertosäkeen ulkopuoliset osat mitäänsanomattomiksi.
Suomeksi laulaminen voi olla huono asia, jos se kuulostaa huonolta, mutta tekstien puolesta ei niinkään, koska viisuissa biisit tekstitetään tietääkseni jokaisessa maassa kyseisen maan kielelle. Ainakin on mahdollisuus päästä jyvälle siitä mitä biisissä lauletaan.
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miksi et olisi lähettänyt viisuihin ketään? Tämän vuoden UMK:ta on pidetty maailmalla mahdollisesti koko Euroopan parhaana maakohtaisena karsintakilpailuna, jossa ei ole yhtään heikkoa osallistujaa.

Jos joku on sitä mieltä, että tämä UMK on tasoltaan paskaa, niin kyseenalaistan, että onko kovin hyvin perillä viisuista yleisesti tai siitä minkälaisilla biiseillä siellä pärjätään.

Jos oma musiikkimaku on kovin rajoittunut, niin sehän voi olla, että viisuissa on yleensä mukana korkeintaan 1-2 siihen makuun soveltuvaa biisiä, mutta avoimemman musiikkimaun omaavien mielestä viisuissa on yleensä valtaosa ihan päteviä biisejä ja esityksiä.

Suomen ulkopuolella Käärijää ennustetaan jatkuvasti heittämällä jatkoon semifinaaleista ja finaalissa top kymppiin. Jos tämä toteutuu, niin se on Suomelle kuitenkin erittäin harvinaista herkkua ja helvetin hyvä suoritus.

No oma musiikkimaku on edelleenkin laaja jazzista rokkiin, poppia, iskelmää, trancee, dancee, hard rock, funk, soul yms... että ei sillä. Mutta mielestäni noista yksikään ei yllä kärkikymmenikköön viisuissa. Niin ja kyllä, en ole mikään viisufani, että ehkä minun mielipiteeni on suht vähemmistössä.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Ruotsi kaatuu kyllä tähän et yritetään tehdä liian laskelmoidusti täysin Euroviisuihin sopiva biisi ja tapetaan samalla kaikki omaperäisyys - liian tuotettua ja liian hiottua.

Onhan tossa Loreenin biisissä hieno soundimaailma, mutta omaperäisyys loistaa jossain kaukana. Tuntuu myös et koko biisin ajan odotin et lähteekö tää jonnekin, mut ei se lähtenytkään minnekään vaan pysy alun jälkeen samalla tasolla.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä vaikuttaa kyllä erittäin lupaavalta. Lordi kun läksi Euroviisuihin, niin Pihtiputaan mummot, Suomen Euroviisu-pomppelit ja Esson baarin juntit kaikki silloinkin tuomitsivat että paskaa ja noloa ja Suomi häviää ja hävettää ja paskat kisat. Tolkun ihmiset taas ympäri Eurooppaa tykkäsi n. vitusti. Käärijän kohdalla näyttää erittäin samalta.

SUOMI VOITTAA!

CHA CHA CHA!
 

Tonny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt katsoin tämän viikon mellot. Kyllä tuo Loreen vie koko viisut.
Omaan korvaan oli ihan älyttömän unettava setti. Toi on just tuommoinen millä Ruotsi pärjää, mutta suomalaisena saisi vain jämäpisteet.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No oma musiikkimaku on edelleenkin laaja jazzista rokkiin, poppia, iskelmää, trancee, dancee, hard rock, funk, soul yms... että ei sillä. Mutta mielestäni noista yksikään ei yllä kärkikymmenikköön viisuissa. Niin ja kyllä, en ole mikään viisufani, että ehkä minun mielipiteeni on suht vähemmistössä.
Vaikka musiikkimaku menisi useamman eri genren puolelle, niin se ei silti tarkoita, että olisi ns. avoin musiikkimaku. Saattaa olla genrejen sisällä hyvinkin rajoittunutta.

Mutta nämä viisuihin liittyvät biisit ovat ehkä jollain tavalla oma maailmansa, koska biisit osittain elävät aina myös esitysten kautta ja niitä vertaillaan lähinnä toisiinsa, eikä kilpailun ulkopuoliseen musiikkiin. Jos tähän ei pääse tietyllä tapaa sisälle, niin se voi rajoittaa sitä, miten näistä pystyy nauttimaan.

Mutta itse kyllä yleensä löydän UMK:sta ja viisuista itsessään muutamia biisejä, jotka jäävät ns. pysyvästi kuuntelulistoille. Kisojen aikana löydän hyviä asioita laajemminkin eri biiseistä, mutta pysyvään kuunteluun eivät silti jää.

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että UMK:n osalta Käärijä, Portion Boys ja Kuumaa jäävät UMK-biisien osalta pysyvämmin kuunteluun. Muiden maiden edustajista ainakin Norjan biisi jää takuulla listoille myös kisojen jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Helsinki 2024
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt katsoin tämän viikon mellot. Kyllä tuo Loreen vie koko viisut.
Loreen on helvetin hyvä laulamaan ja tuo esitys on kyllä maailmanluokkaa, mutta itse biisi jättää paljon toivomisen varaa. Eiköhän tuo Ruotsin edustajaksi päädy, kun erityisen kovia kilpailijoita ei taida olla, mutta viisuissa tuskin riittää voittoon.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Toimiiko huumori ja meneekö biisin viesti perille? Tajuaako ne mistään mitään? Saapa nähdä.

Suomalainen huumori ei kyllä juuri koskaan sinällään toimi eurooppalaisessa mainstreamissa. Erilaisissa marginaaleissa, kuten esim. folkmetalskenessä, taas usein erittäin hyvinkin. Suomalainen huumori on haastavaa, jos siihen ei ole kasvanut. Sen oppiminen vaatii hieman perehtymistä.

Suomalaisten tyyliä ja suomalaista huumoria pidetään lähinnä hemmetin outona, joskin positiivisesti. Eli mikä voisi toimia, on vetää huumori huolella ekstravaganssin puolelle - vähän niinkuin suomalaisella huumorilla suomalaisen huumorin parodiaksi. Tässä Käärijän biisissä, showssa ja karismassa on tuohon kyllä aineksia.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Loreen on helvetin hyvä laulamaan ja tuo esitys on kyllä maailmanluokkaa, mutta itse biisi jättää paljon toivomisen varaa. Eiköhän tuo Ruotsin edustajaksi päädy, kun erityisen kovia kilpailijoita ei taida olla, mutta viisuissa tuskin riittää voittoon.

Itse veikkaan, että tämä on pohjoismaiden skaba+Ukraina. Ruotsi, Norja ja Suomi todella vahvoilla.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Suomi on näköjään kansainvälisissä vedonlyöntikertoimissa sijalla 3. Ruotsi ykkösenä ja kakkosena Ukraina. Ruotsin todennäköinen voittaja melodyfestivaaleilla on Loreen jälleen?

En juuri roiku somessa, mutta Youtubessa jossain reaktiovideossa todettiin, että kuulemma trendaisi jo Käärijä ympäri somea, lul! No se on päävoiton alku se :]
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei tule menestymään eikä pääse finaaliin, yksikertainen hokema ja typerä lavashow.
Aivan takuuvarma finaalipaikka. En näe pienintäkään mahdollisuutta, että putoaa finaalista. Finaalissakin todennäköisesti menestyy hyvin.

Kaikille tuo biisi ei aukea heti, joillekin ei myöhemminkään, mutta Käärijä niittää tällä hetkellä mainetta ympäri Eurooppaa ja kaikki viittaa siihen, että tulee menestymään hyvin viisuissa.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Kyllä tää Loreen on esityksenä sellainen, että Euroviisuissa top - 5 sija on kyllä hanskassa.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Loreen on helvetin hyvä laulamaan ja tuo esitys on kyllä maailmanluokkaa, mutta itse biisi jättää paljon toivomisen varaa. Eiköhän tuo Ruotsin edustajaksi päädy, kun erityisen kovia kilpailijoita ei taida olla, mutta viisuissa tuskin riittää voittoon.

Loreen on hyvä joo mutta biisi ei ole mikään ihmeellinen ja esim Norjalle tulee takkiin jos Ruotsi tuon pistää. Vähän samat fibat kun Alexander Rybakista toistamiseen hyvä mutta kuitenkaan ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös