Tokihan suomalaisten "Ruotsi-tietämys" on keskivertoeurooppalaista huimasti isompi. Useimmat ovat käyneet maassa ja monella kielikin hallussa, että näemme hyvin heidän kiillotetun julkisuuskuvan lävitse.
Löylyhuoneesta löytyy Ruotsille omistettu thread, missä keskustelua voi jatkaa tarpeen vaatiessa, mutta heidän lukuisista yhteiskunnallisista ongelmista huolimatta, kyllähän Ruotsilla on mennyt ja menee lujaa, mitä tulee esimerkiksi taloudelliseen menestykseen. Kertooko se jostain, että Marbellassa törmää ruotsalaisiin, muttei juuri suomalaisiin. Vadelmavenepakolainen (kirja, leffa oli huono) ja Ylen Suomi on ruotsalainen-sarja upposivat sen myönnän.
Toki olemme kasvaneet Napoleonin ja Aleksanterin diilillä Ruotsista irrotetusta alueesta oikeasti menestyväksi yhteiskunnaksi ja nousseet kansakunnaksi kansakuntien joukkoon, mutta hattu kourassa astelen ainakin itse edelleen Ruotsiin saapuessa.
Olen tosiaan itse asunut Ruotsissa useamman vuoden, joten tietämystä löytyy aika syvältä. Olet hyvin yksinkertaisesti väärässä. Tunnut perustavan näkemyksesi täysin yhdentekeviin asioihin ja huomioihin, millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Meillä suomalaisilla oli Ruotsin puolella todella helppoa, koska siellä oikeastaan vähän pelätään meitä itsevarmoja suomalaisia, jotka eivät välitä muiden mielipiteistä ja tekevät omaa juttuaan. Ruotsalaiset katsovat meitä ylöspäin, koska ovat itsestään niin epävarmoja.
Et nyt selvästi usko mitään mitä joku paremmin asiasta tietävä sanoo, mutta toistan vielä kerran, että Suomen maine on maailmalla Ruotsia parempi. Ja Suomen käyrä osoittaa ylöspäin, kun Ruotsin tilanne on päinvastainen. Usko pois.
Jopa vähän huvittavaa, että nyt kun Suomella menee paremmin kuin koskaan, niin sinun alemmuuskompleksisi ei muutu mihinkään, vaan jotenkin väkisin yrität nähdä, että Suomella menisi huonosti.