Tarinankertoja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Yx kaveri julkaisi FB:ssä tämmöteen kokemuksen vaalikentiltä. Ehdokkaana en ihan noin ylimielisesti esiintyisi edes kilpailijoita edustavia kohtaan.
Vaalityössähän tulee vaikka millaisia kohtaamisia vaikka millaisten ihmisten kanssa. Tänäänkin tuli jännä kohtaaminen. Nimittäin kokoomuksen ehdokkaan Petri Sarvamaan kanssa. Kun ehdokas oli niin sopivasti torilla, päätin näyttää hänelle meidän Miten meppi äänesti? -lappua ja kysyä miksi hän äänesti lobbarirekisteriä vastaan.
Aluksi Sarvamaa ilmoitti, että toimi journalistina jo ennen kuin minä olin edes syntynyt. Tämän jälkeen hän haukkui koko nettisivua Satu Hassin masinoimaksi lokakampanjaksi. Meppien äänestystuloksista kertominen ei kuulemma edistä avoimuutta, vaan on "aivan perseestä" - kuten ehdokkaan oma muotoilu kuului. Lisäksi otsikoiden sanamuodot ovat tarkoitushakuisia. Ehkä ovatkin, mutta kriittinen lukija voi helposti lukea päätökset ja tehdä oman tulkintansa.
Kysyin tietysti, mitä Sarvamaa sitten tekisi 40% äänestysinnolle ja sille, ettei meppien touhuista saada tänne kotimaahan tietoa. En saanut vastausta. Puolustuksekseen meppi sanoi, että muillakin tavoin voi vaikuttaa kuin äänestämällä. Sitä en tiedä, miksei voi sekä vaikuttaa muilla tavoilla että äänestää arvojensa mukaan. Lobbarirekisteriä Sarvamaa piti byrokraattisena.
Kampanjointiamme ja meppien äänestystulosten näyttämistä ehdokas Sarvamaa nimitti ala-arvoiseksi. Toivotin kuitenkin tsemppiä kampanjointiin - koska sitä Sarvamaa tuolla asenteella tarvitsee. Menin juttusille avoimen vihreänä. Ehkä perusäänestäjä olisi saanut lobbarirekisteristä kysyessään maltillisemman ja vähemmän voimasanoja sisältävän vastauksen. Kysymykseni ja lapun näyttäminen oli toki jossain määrin provosoiva, mutta uskoisin, että Sarvamaa meppinä on joutunut pahempaankin hiillostukseen. Ja ennen minun syntymääni journalistina toimiessaan kenties itsekin kysynyt haastavia kysymyksiä.
Tarinan opetus: käykää tekemässä oma arvionne sivusta mitenmeppiaanesti.fi, olkaa kriittisiä lukemaanne kohtaan, äänestäkää mutta miettikää tarkkaan ketä ja mitä.