Mainos

Euroopan unioni (EU) – sen 27 jäsenmaata ja Suomi (FI)

  • 58 854
  • 448

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Koska näinä aikoina kaikki meillä tähtää valtion talouden parantamiseen, niin duunareiden, työttömien kuin yritystenkin kustannuksella, EU:n päätös rokottaa kiinalaisia autoja 40%:n tullilla tarkoittaa sitä että nyt kaikki ostamaan kiinalainen auto. Se on isänmaallinen teko.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Li Anderssonille on tulossa kova pesti.

Andersson on nousemassa merkittävän valiokunnan johtoon. Valiokunnan vastuualaan kuuluvat kaikki työllisyys- ja sosiaalipolitiikan osa-alueet.
Valiokunta vastaa muun muassa työoloihin, työntekijöiden oikeuksiin sekä sosiaaliturvaan liittyvistä kysymyksistä. Valiokunnan vastuualaan kuuluu myös esimerkiksi Euroopan sosiaalirahasto.


 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Li Anderssonille on tulossa kova pesti.

Erinomainen nimitys ja avaa varmaan sitäkin, miksi Anderssonin johdolla vassarit halusivatkin pysyä osin venäjämyönteisessä EU-ryhmässään. Puheenjohtajuus kun tuli ryhmälle, joka esittää Anderssonia. En näe, että tässä kyseessä olisi poliittinen korruptio tai kaupankäynti siitä, että ryhmä ei hajoa. Mutta sellainen ei todellakaan ole EU:ssa tai muualla harvinaista.

e: toki Ville Niinistön twiitti toi mieleen korruption syynä siihen, että vassarit jäivät ryhmään: "Sama änkyröinti Venäjä-pakotteiden laajentamista ja Ukrainan aseellista tukemista vastaan jatkunee "rauhan" puolesta."



 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vihreiden toisen kauden europarlamentaarikko, turkulainen Ville Niinistö on valittu EU:n Venäjä-valtuuskunnan puheenjohtajaksi.
Valtuuskuntien tehtävänä on ylläpitää parlamentin suhteita eri maihin sekä nostaa poliittisesti tärkeitä teemoja kyseisten alueiden kehityksestä esille.
Venäjän duuman kanssa europarlamentti ei ole pitänyt yllä suhteita vuoden 2014 Krimin valtauksen jälkeen.


Näköjään suomalaisillekin irtoaa isompia ja pienempiä positioita.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hyvä valinta myös Suomen kannalta. Laitaoikeisto yhdessä Orbanin kannattajien kanssa oli toki tyytymätön valintaan.
Ilmeisesti von der Leyen sai tällä kertaa Vihreät taakseen, mutta ei kuitenkaan Melonin italialaisia, kuten @Cobol taisi ounastella.

The Greens, who voted against von der Leyen in 2019, had said they would support her to keep the far right out of power.

“Is this a green programme that she has provided us? I can tell you no,” Terry Reintke, a co-leader of the Greens, said on the chamber floor before the vote. But, she added, it was crucial that a majority of pro-European democratic groups holds to “keep the far right from getting into power”.

The Eurosceptic European Conservatives and Reformists grouping, which includes Giorgia Meloni’s Brothers of Italy party and Poland’s Law and Justice, was split. It planned a free vote but had said “a large majority” of its MEPs would oppose von der Leyen. -Guardian
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
EU on hyvissä käsissä saatuaan riveihinsä Suomen johtavan vero- ja talousosaajan.


Eihän Mäkynen ollut edes ehdolla...jaa, se onkin Saramo! No, noita valiokuntia on 24 ja niissä kymmeniä jäseniä. Esimerkiksi ITRE:ssä 92, ECON:ssa 60 ja FISC:ssa 29, joten ei siellä yksi Saramo paljon pahaa pysty tekemään. Noissakin valiokunnissa on myös muita suomalaisia meppejä, ja eiköhän niissä päätöksenteko noudattele enemmistön tahtoa.

Sinänsä hyvä, että uudet mepit kertovat hommistaan, EU-parlamentti on sellainen Kraken, että sen toimintaa ja eri lonkeroita on hankala hahmottaa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
No, sentään meillä riittää näitä sosialisteja maailmalle vietäväksi, kun ei enää niin paljon muuta erityisosaamsita ole. Suomalaiset sosialistit vastuutehtäviin EU:n taloudesta ja sosiaaliturva-asioista. Vaikka arvostankin Li Anderssonia niin ihmisenä kuin poliitikkona, niin kertookohan tämä liikkeet nyt jotain siitä mihin suuntaan komissio haluaa Unionia viedä?
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hesarissa on juttua siitä, että mihin valiokuntiin suomalaiset mepit sijoittuivat. Oudossa paikassa, joskin tärkeässä valiokunnassa on myös Pekka Toveri.

Unionin lainsäädäntötyön ytimeen kytkeytyy myös maatalouden ja maaseudun kehittämisen valiokunta, jossa istuvat Suomesta keskustan Elsi Katainen ja kokoomuksen Pekka Toveri.

Luultavasti hän olisi ollut paremmin kotonaan turvallisuus- ja puolustuspolitiikan alivaliokunnassa. Hän on kuitenkin nousemassa Ukraina-valtuuskunnan puheenjohtajaksi.

 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Tämän linkin voisi postata moneen ketjuun. Istuvalle konservatiivi hallitukselle on ominaista, etteivät sopimukset tai lupaukset kiinnosta. Suomi menee monella rintamalla eri suuntaan kuin sivistysvaltiot.
 

molari

Jäsen
Tämän linkin voisi postata moneen ketjuun. Istuvalle konservatiivi hallitukselle on ominaista, etteivät sopimukset tai lupaukset kiinnosta. Suomi menee monella rintamalla eri suuntaan kuin sivistysvaltiot.

Saksa ei sitten ilmeisesti ole sivistysvaltio, kun siellä sähköautojen tuet lopetettiin jo loppuvuodesta 2023, joka aiheutti sähköautojen myynnin "romahtamisen" 14 %, linkki IL:n juttuun Sähköautojen tuet lopetettiin – Myynti sakkasi heti Saksassa
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Saksa ei sitten ilmeisesti ole sivistysvaltio, kun siellä sähköautojen tuet lopetettiin jo loppuvuodesta 2023, joka aiheutti sähköautojen myynnin "romahtamisen" 14 %, linkki IL:n juttuun Sähköautojen tuet lopetettiin – Myynti sakkasi heti Saksassa

Niin, jos tuote ei pysty menestymään ilman valtion avokätisiä tukia, niin voidaan kysyä että onko sähköautot riittävän hyviä. Jos täytyy yhtään ajaa pitkiä välimatkoja, niin vastaus on todennäköisesti että sähköauto ei ole kovinkaan hyvä tuote. Tämän lisäksi elinkaaripäästöjen osalta sähköauto on melko kaukana "päästöttömästä", vaikka näin yritetään meille uskotella. Itse siirryn polttoaineella pelittävästä autosta pois, sitten kun sen rinnalle saadaan joku varteenotettava vaihtoehto. Minulle sähköauto ei valitettavasti sitä ole.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Saksa ei sitten ilmeisesti ole sivistysvaltio, kun siellä sähköautojen tuet lopetettiin jo loppuvuodesta 2023, joka aiheutti sähköautojen myynnin "romahtamisen" 14 %, linkki IL:n juttuun Sähköautojen tuet lopetettiin – Myynti sakkasi heti Saksassa

Saksassa autoteollisuus painosti maan hallitusta ja EU:ta ja voitti. Polttomoottereita ei kielletä. Demarijohtoinen hallitus taipui myös sähköautotukien poistoon. Ranskassa hallitus totesi maan käyttäneen satoja miljoona euroja tukiin autoille, joilla on erittäin suuri hiilijalanjälki. Ainakin Kiinassa valmistetuilta autoilta - kuten osalta Tesloista - lähti tuet.

Viime kädessä nämä sivistysvaltiot Saksa ja Ranska suojelevat omaa tuotantoaan. Suomessa persujen kannatus ei tule juurikaan sähköautojen omistajilta, joten siihen suuntaan on hyvä laittaa lisää veroa. Ei asia Kokoomustakaan haittaa. Jää jokunen euro enemmän jaettavaksi sopiviin kohteisiin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Sähköautot ovat kaukana polttomoottorin käyttömukavuudesta ja esim. melko toivottomia hinaamaan mitään kuormaa pidempää matkaa. EU lähti alunperin typerästi arvaamaan mikä käyttövoima osoittautuu parhaaksi. Olisi pitänyt alunperinkin olla teknologianeutraali ja ainoastaan asettaa elinkaaripäästöjen mukaiset tuet tai verot. Sitten olisi saatu muutama eri käyttövoima.

EU joutui lopulta pakon edessä tekemään korjausliikkeen. Lisäksi jos tapahtuisi jotakin pandemian kaltaista, niin sähköautoteknologian kompponenttien 95% kiinalaisperäisyys olisi valtava ongelma. On se toki parhaillaankin. Jokatapauksessa polttomoottori autoja ei kokonaan kielletä, mikä on sinänsä järkevää myös ympäristön kannalta.

Globaalisti sähköauto saavuttanee 25-33% osuuden vuoteen 2050 mennessä. Tuskin enempää vaikka Norjassa prosentti olisi yli 90. Se vain tarkoittaa, että muihin elinkaari päästöiltään pieniin tekniikoihin täytyy panostaa myös Euroopassa. EU on tässä vähän hidas, mutta painostuksen edessä ottaa haparoivia alkuaskeleita.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool

rpeez

Jäsen
Sähköautot ovat kaukana polttomoottorin käyttömukavuudesta ja esim. melko toivottomia hinaamaan mitään kuormaa pidempää matkaa.
Kumpikaan lauseen väittämistä ei pidä paikkaansa omien kokemusteni mukaan, sillä sähköauto on mukavampi käyttää kuin polttomoottoriauto ja sillä pystyy kyllä vetämään maltillisia kuormia ihan mainiosti.

Perustelut mukavuudelle: Sen voi tankata kotona, sitä ei tarvitse käynnistää liikkeelle lähdössä, vaihteiston nykäykset puuttuu, lämpiää nopeammin, ja kiihtyvyys parempi. Muitakin etuja on muttei liity mukavuuteen.
Noin 500 kg venepaketin 100 km kiskominen vei "polttoainetta" vain kolmasosan autoni akun kapasiteetista ja hyvin halvalla, eli kyllä sillä mitään kuormaa kiskoo. Kaiken lisäksi hyvin kevyesti suuren vääntömomentin ansiosta.

Tietenkin on sitten käyttötapauksia, joissa muu polttoaine on pätevämpi, en ala siitä sen enempää vääntämään. Esimerkiksi ainakin olen luulossa että nimenomaan Saksassa olisi autobahnin korkeat nopeudet ongelma. Taajamassahan sähkövoima on ihan lyömätön energian talteenoton helppouden takia hidastuksissa.

Viestisi jatko kyllä on asiaa, sillä teknologia neutraalisuus on järkevää. Minusta silti sähköautoilua vastaan rimpuileminen on aika turhaa tämän hetkisten kokemusteni perusteella.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tietenkin on sitten käyttötapauksia, joissa muu polttoaine on pätevämpi, en ala siitä sen enempää vääntämään. Esimerkiksi ainakin olen luulossa että nimenomaan Saksassa olisi autobahnin korkeat nopeudet ongelma. Taajamassahan sähkövoima on ihan lyömätön energian talteenoton helppouden takia hidastuksissa.

Viestisi jatko kyllä on asiaa, sillä teknologia neutraalisuus on järkevää. Minusta silti sähköautoilua vastaan rimpuileminen on aika turhaa tämän hetkisten kokemusteni perusteella.

Monet vain arvostavat korkealle. että auton voi tankata tyhjästä täyteen 30 sekunnissa. Ei se ole mitään ”sähköautoilua vastaan rimpuilua”.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Kumpikaan lauseen väittämistä ei pidä paikkaansa omien kokemusteni mukaan, sillä sähköauto on mukavampi käyttää kuin polttomoottoriauto ja sillä pystyy kyllä vetämään maltillisia kuormia ihan mainiosti.

Perustelut mukavuudelle: Sen voi tankata kotona, sitä ei tarvitse käynnistää liikkeelle lähdössä, vaihteiston nykäykset puuttuu, lämpiää nopeammin, ja kiihtyvyys parempi. Muitakin etuja on muttei liity mukavuuteen.
Noin 500 kg venepaketin 100 km kiskominen vei "polttoainetta" vain kolmasosan autoni akun kapasiteetista ja hyvin halvalla, eli kyllä sillä mitään kuormaa kiskoo. Kaiken lisäksi hyvin kevyesti suuren vääntömomentin ansiosta.

Tietenkin on sitten käyttötapauksia, joissa muu polttoaine on pätevämpi, en ala siitä sen enempää vääntämään. Esimerkiksi ainakin olen luulossa että nimenomaan Saksassa olisi autobahnin korkeat nopeudet ongelma. Taajamassahan sähkövoima on ihan lyömätön energian talteenoton helppouden takia hidastuksissa.

Viestisi jatko kyllä on asiaa, sillä teknologia neutraalisuus on järkevää. Minusta silti sähköautoilua vastaan rimpuileminen on aika turhaa tämän hetkisten kokemusteni perusteella.
Kyllä sähköllä paikkansa on, mutta kuten todettua sillä on myös puutteensa. Laitappa pari moottorikelkkaa kärryyn ja lähde ajamaan Lappiin. Jos saat ajettua 200km, niin on jo melkoinen suoritus. Ja talvella kantama edelleen tippuu. Mutta kuten kirjoitit, niin päivittäisessä taajama-ajossa on toimiva ja mukava laite. Ja varsinkin, jos kotonaan lataa, niin kyllähän se pelittää.

Pointtina tosiaan olikin, että käyttövoimia tarvitaan muitakin kuin sähkö. Varsinkin jos ajatellaan globaalisti. EU oli turhan hätäinen asiassa, mutta eiköhän asia korjaannu ajallaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllä sähköllä paikkansa on, mutta kuten todettua sillä on myös puutteensa. Laitappa pari moottorikelkkaa kärryyn ja lähde ajamaan Lappiin. Jos saat ajettua 200km, niin on jo melkoinen suoritus. Ja talvella kantama edelleen tippuu. Mutta kuten kirjoitit, niin päivittäisessä taajama-ajossa on toimiva ja mukava laite. Ja varsinkin, jos kotonaan lataa, niin kyllähän se pelittää.

Pointtina tosiaan olikin, että käyttövoimia tarvitaan muitakin kuin sähkö. Varsinkin jos ajatellaan globaalisti. EU oli turhan hätäinen asiassa, mutta eiköhän asia korjaannu ajallaan.
Entä jos ei ole tarvetta ajaa Lappiin moottorikelkkaa vetäen? Kuinka monelle ihmiselle tuo on niin yleinen juttu että pitää nimenomaan sen takia olla polttomoottoriauto?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Entä jos ei ole tarvetta ajaa Lappiin moottorikelkkaa vetäen? Kuinka monelle ihmiselle tuo on niin yleinen juttu että pitää nimenomaan sen takia olla polttomoottoriauto?

Ei tarvitse näsäviisastella. Ymmärrät kyllä tuon kirjoituksen pointin. Sama koskee kaikkia, jotka ajavat pidempiä matkoja ja eivät halua käyttää aikaansa ja energiaansa matkan suunnitteluun auton lataamisen vuoksi, ja auton latailuun.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös