Pientä huutelua vieraisiin pöytiin: Pääkaupunkiseudulla asuu kohtuu paljon muiden SM-liigajoukkueiden faneja, jotka varmasti tulisivat katsomaan HIFKin KHL-pelejä (minä mukaan lukien).
Tätä oon minäkin aatellu. Taannoin kun Salonoja laittoi Bluesin myyntiin ja huhuttiin sillä olevan ostaja Venäjältä ja seuran siirtyvän KHL:ään, joutui ajattelemman, että voisinko käydä katsomassa Espoossa KHL-pelejä. Tulin siihen tulokseen, että voisin.
Saattaa olla, että voisin kymmenen vuoden viiveellä käydä katsomassa vaikka narrejen KHL-pelejä jos se olisi pääkaupunkiseudun/Suomen ainoa kyseistä liigaa pelaava joukkue.
KHL:n vahvuus muihin Suomi-Ruotsi-Saksa sarjoihin nähden on, että pikkuhiljaa mutta kuitenkin siitä on jonkinlainen brändi muodostunut. Aika harva kai väittää, ettei kyseessä olisi korkeatasoisin Euroopassa pelattava kiekkoliiga. Sen takia en näkis mahdottomana, että tulevaisuudessa Suomessa olisi 1 tai muutama joukkue jotka ei kotoista sarjaa pelaisi vaan katsojia löytyisi "vanhojen fanipohjien" ylikin porukasta jota kiinostaa tasokkaampi kiekko. Joukkue(et) voisivat siten olla vaikka uusiakin. Villeinpänä ajatuksena voisi olla esimerkiksi seura jonka omistajistossa olisi vanhoja NHL-pelaajia ja muita vaikuttajia, jotka olisivat taustoiltaan kaikista kolmesta seurasta, jolloin uusi seura "brändättäisiin" houkuttelemaan kaikkien faneja.
Yksi asia jota olen joskus miettinyt (mutta josta ei ole minkäänlaista käsitystä) on TV-sopimukset. Esim. Sveitsissähän tietääkseni pelataan ison rahan liigaa osittain pienissä halleissa TV-soppareiden turvin. Jos KHL haluaisi laajentua Suomeen, niin voisiko se "auttaa" Suomalaista seuraa esimerkiksi lupaamalla alkuun hyvän potin Suomen TV-oikeuksista. En siis tiedä yhtään, että maksaako esim. SM-liigan TV-oikeudet tällä hetkellä hunajaa vai pähkinöitä, mutta periaatteessa voisin kuvitella, että jos yksi tai kaksi Suomalaista seuraa saisi pitää yksin ison osan KHL:n Suomen lähetysoikeuksista maksettavasta korvauksesta, voisi ko. seuroille tulla aikapaljon isompi kakku kuin nykyisin sopparin jakaantuessa neljälletoista. Uskon myös, että KHL TV-oikeuksien hinta ja katsojamäärät Suomessa nousisivat aika paljon jos mukana olisi kotimaisia joukkueita.
KHL tarjoaa brändin ja alustan jolle Suomalainen seura voi kehittää toimintaa. Kokonaisbisnes kasvaa joten kyseessä on Win-Win-case. Ainakin unissa. :)
Anyway, olen jossain määrin samalla kannalla kuin mitä Harkimo sanoi haastatellessaan Jalosta, että jonkinlainen murros on menossa. SM-liigan kiinnostavuuteen vaikuttaa väkisin se, että siitä on muodostumassa Eurooppalisella tasollakin jämäsarja, josta parhaat pelaajat noukitaan vaikka kesken kautta.