EU-vaalit 2009

  • 56 578
  • 542

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Hyvä tulos heiltä ja olisi todella positiivista jos vähitellen voitaisiin palata "neljän suuren" systeemiin vain sillä muutoksella että Vihreät korvaavat SKDL/SKP:n, jonka melkoisen turha perillinen Vasemmistoliitto on.

Itse toivoisin, että vasemmistoliitto ryhtyisi aidosti vasemmistolaiseksi puolueeksi. Sellaiseksi, jossa puhuttaisiin asioista oikeilla nimillä ja rehellisesti vasemmalla. Eikä yritettäisi lipua poliittiseen keskustaan SDP:n kainalon alla. Se tie ei vie vasemmistoliittoa mihinkään. Toivoisin, että suomeenkin alettaisiin saada vähän eloa tuohon liian yhtenäiseen ja liikkumattomaan puoluekenttään. Vasemmistoliitto voisi näyttää esimerkkiä ja räväyttää kunnolla vasemmalle vanhan kommunistiajan hengessä. Nykyisin homma on sellaista käsi taskussa nyrkissä- meininkiä. Itse en vasemmistoa kannata, mutta pitäisin hyvänä, että olisi olemassa aidosti vasemmistolainen vaihtoehto, eikä kyseistä aatesuuntaa kannattavien tarvitsisi ratsastaa esiin esim. vihreiden arvojen varjolla.

Sitten jos kävisi ilmi, että vasemmistolaiselle vaihtoedolle ei ole kannatusta niin lopetettaisivat koko paskan ja voisivat vaikka yhdistyä demareiden kanssa. Nykyinen kitumien on vain säälittävää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jotenkin ainakin minulle on tullut sellainen käsitys, että kokoomuksen osalta etsikkoaika eurovaaleissa hukattiin viimeisellä viikolla, ja ainakin omassa lähipiirissäni ja viiteryhmässäni tuomio Pöntisen kaltaisten ehdokkaiden edustamalle retoriikalle oli suorastaan murhaava.

Maksoiko mies neljännen paikan?
Pöntisen tapaus oli käsittämätön. Katainen koetti korjata asian parhain päin ja teki mitä oli tehtävissä, mutta ei tuosta puolueelle mitään hyvää seurannut. Tapahtui yksittäisen ehdokkaan reipas irtiotto ja yritys hakea valtakunnallista näkyvyyttä miehelle joka on Etelä-Pohjanmaan ulkopuolella nobody. En oikein tunne tuon kulmakunnan tilannetta enkä Pöntistäkään, mutta en povaa miehelle nousujohteista uraa Kokoomuksen ehdokkaana seuraavissa vaaleissa.

Kaukana ei todellakaan ole ajatus että Kokoomuksen neljäs paikka olisi jäänyt Pöntisen myötä saavuttamatta. Tällaisessa tilanteessa on toisaalta luonnollista, että syyllisiä haetaan sieltä mistä niitä on helppo löytää.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tunnustan etten näe feminismissä juuri mitään pahaa, eikä Hassia ainakaan minään radikaali-feministinä voi edes pitää. Ymmärtääkseni hän on myös selvin sanoin sanoutunut irti nuoruutensa lyhyehköstä harharetkestä taistolaisiin. Minusta hän edustaa juuri sitä samaa pragmaattista Vihreiden valtalinjaa, joka nyt viimeksi on päättänyt osallistua Vanhasen-Kataisen hallitukseen.

Älä nyt herranen aika tuo keskustelua asiatasolle tai jonkinlaiseen todellisuuskytkökseen!

Eiköhän ne kommareita ole kaikki tyynni, vapaa-aikanaan pioneerilaulujen ohessa vapauttavat minkkejä metsään. Kuulemma polttelevat vielä heroiiniakin näitä tihutöitä tehdessään. Lisäksi lesboilevat/homostelevat ihan estoitta ja adoptoivat tämän sopan keskelle lapsia. Ja taitavat nuo lapsetkin olla pääasiassa neekereitä ja muita potentiaalisia sosiaalipummeja.

Niin, ja sitten vielä etsivät sitä liito-oravan paskaa terrorisoidakseen moottoritieverkoston laajenemista!
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Sampo Terhokin meni PS:stä tavallaan läpi kun Soini kai luovuttaa eduskuntavaalien jälkeen paikkansa ja Terho on varamies.

Tuossa valtakunnallisella propagandakanavalla pohtivat että Soini voi jopa jättää kokonaan lähtemättä Brysseliin, mutta todennäköisesti Terho on ainakin loppukauden meppinä.

Sampo Terhon nousu tuli monelle varmaan aika puskista. Onhan mies kirjoittanut paljon kantaaottavaa tekstiä (http://www.sampoterho.net/?page_id=12), mutta äänestyskäyttäytymiseen vaikuttaa kuitenkin julkisuus valtamediassa (kiitos vielä tietokonetta käyttämättömien suurten ikäluokkien ja vanhusten suurten massojen), jota Terholla ei ole koskaan ollut. Sen sijaan internetin syövereissä uutisia ja keskusteluja seuraavien pahojen äänioikeutettujen netsien keskuudessa lienee menestyksen salaisuus. Tästä esimerkkinä ylivoimainen voitto Aamulehden varjovaaleissa.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Tietysti kaikki riippuu siitä, että mitä tuolla sanalla hakee, mutta itse näen varsinkin Hautalan hyvin yhteistyökykyisenä asiaosaajana, jolla on selkeät asiat miihin hän on profiloitunut ja katse on tulevaisuudessa.

Voi olla, että se oli väärä sanavalinta tähän väliin. Änkyrä kuvaa ehkä paremmin kuitenkin Paavo Väyrystä tai Kalervo Kummolaa..:)

Tarkoitin enemmän heidän olevan niitä vanhan liiton vihreitä. Vihervasemmistolaista koijärviporukkaa erotuksena esim. Ville Niinistöstä tai JJ Kasvista.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Vaalilähetyksen haastattelussa oli kovasti parlamenttiin menossa mikäli Soini paikkansa jättää. Mutta voihan olla, että yön tai parin yli nukuttaa mieli muuttuu ja eduskunta alkaa kiinnostaa enemmän. Tosin Eu-Parlamentti olisi Soinin jälkeen varma nakki kun taas eduskuntavaaleissa on se riski, että noste ei enää riitäkään. Kansa voi olla ailahtelevaista.

Vaalilähetyksessä myös väläyteltiin sitäkin mahdollisuutta, että Soini ei lähtisi ollenkaan Brysseliin, vaan jäisi käytännössä johtamaan kusessa lilluvaa oppositiota. Soinin tuki on pelastanut Urpilaisen täydelliseltä nöyryytykseltä ja jos Soini lähtee, oppositio sen kuin heikkenee. Uskon, että Matti69 ja HilloPoski myhäilevät tyytyväisinä, kun se suurin soraääni poistuu.

fastasasharkille voisi sen verran sanoa, että ota itse asioista selvää. Evakkona Muolaasta lähtenyt sukulaiseni on kertonut, että siellä Malaxin lähistöllä ammuskeltiin huvikseen evakoita, esim. hänen hyvä ystävänsä, jonka piti liittyä sukulaistätini kanssa Lottiin, heti kuin vaan mahdollista. "Rödahoraa" huudettiin ja sitten alkoi Mauserit laulaa.

Siksi tuo RKP:n nykyinen "suvaitsevaisuus" lähinnä oksettaa. Samanlaista tekopyhää paskaa suoltavat Vihreät ympäristöasioilla sun muilla höpötyksillä. Mutta paikka ydinvoimahallituksessa ei haittaa pätkääkään. Vastustetaan, mutta tehdään pari voimalaa lisää, hyvä meininki!
 
Viimeksi muokattu:

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
omassa lähipiirissäni ja viiteryhmässäni tuomio Pöntisen kaltaisten ehdokkaiden edustamalle retoriikalle oli suorastaan murhaava.
Maksoiko mies neljännen paikan?

No, vaikka Pöntinen saattoi ilmaista itseään hieman heikosti ja junttimaisesti niin asiassa olen periaatteessa hänen kanssaan samaa mieltä. Siipeilijöille ei. Aidosti hätää kärsiville pakolaisille ja AIDOSTI työperäisille (eli työpaikka jo valmiina) kyllä.

Pöntinen oli minulle aivan tuntematon kaveri ennen tätä. Se sai kuitenkin kohtuullisesti ääniä, joten tuskin se kokoomukselle paikkaa maksoi.

Edit: on muuten erikoista, että maahanmuutosta halutaan kovasti lisää keskustelua, mutta kun joku sitä yrittää (vaikkakin heikolla ulosannilla), niin kyseinen henkilö hyssytellään ja paheksutaan hiljaiseksi. Vaalilähetyksessäkin sanottiin, että maahanmuuttoasiat ovat olleet paljon esillä. Kysyn vain, että missä?
 
Viimeksi muokattu:

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Eiköhän ne kommareita ole kaikki tyynni, vapaa-aikanaan pioneerilaulujen ohessa vapauttavat minkkejä metsään. Kuulemma polttelevat vielä heroiiniakin näitä tihutöitä tehdessään. Lisäksi lesboilevat/homostelevat ihan estoitta ja adoptoivat tämän sopan keskelle lapsia. Ja taitavat nuo lapsetkin olla pääasiassa neekereitä ja muita potentiaalisia sosiaalipummeja.

Niin, ja sitten vielä etsivät sitä liito-oravan paskaa terrorisoidakseen moottoritieverkoston laajenemista!

No, perskule. Vihdoinkin joku, joka tietää miten homma makaa. ;)
 

Fordél

Jäsen
Itse en jaksa uskoa, että Soini jättäisi lähtemättä Brysseliin. Soinin lausunnot olivat sitä luokkaa, että sinne mennään, mutta vain pariksi vuodeksi. Ja kun noin suuri kansan tuki tulee, olisi se varmasti poliittinen itsemurha ruveta nyt änkyröimään. Omat haasteet tottakai luo johtaa puoluetta päivänpolitiikan ulkopuolelta, mutta jos tekee tarpeeksi usein kovia kannanottoja niin PS:ten lippu pysyy kyllä korkealla salossa. Vaatii vain oikeasti helkkaristi töitä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Edit: on muuten erikoista, että maahanmuutosta halutaan kovasti lisää keskustelua, mutta kun joku sitä yrittää (vaikkakin heikolla ulosannilla), niin kyseinen henkilö hyssytellään ja paheksutaan hiljaiseksi. Vaalilähetyksessäkin sanottiin, että maahanmuuttoasiat ovat olleet paljon esillä. Kysyn vain, että missä?
Näin se on. Aiheeseen liittyy suuria riskejä mahdollisuuksien vastapainoksi. Ensiluokkaista materiaalia poliittisten vastustajien ja äänekkäiden tahallaan väärinymmärtäjien käsissä. Paneelikeskusteluissa noviisit ja konkarit erottuvat näissä kysymyksissä toisistaan. Konkari ei ad hoc -pohjalta ryhdy maahanmuuttoaiheiseen kysymys- ja vastauspallotteluun, vaan heittää vakiovastaukset ja se on siinä. Miksi ryhtyä kikkailemaan aiheella jolla ei tavallisesti voi voittaa kuin pussillisen ääniä, mutta voi hävitä peräkärryllisen.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Sampo Terhon nousu tuli monelle varmaan aika puskista.

Lisätään vielä että Terhon vaalibudjetti oli kuulemma vain 5000 euroa. Tulikohan muita vastaavanlaisia äänisaalis/vaalibudjetti suhteita?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Pieni pettymys oli itselleni, kun kokoomus sai vain kolme edustajaa EU:hun. Kokoomus oli kuitenkin yllättävän selkeästi suurin puolue äänimäärältään. Risto E.J.Penttilän olisin nähnyt mielellään EU-parlamentaarikkona, mutta hyviä valintoja ovat Itälä, Pietikäinen ja Korhola. Pietikäinen nousi takaisin huippupoliitikoksi, vaikka ryvettyi pahoin takavuosina ajettuaan kännissä autoa Hämeenlinnan asema-alueella sillä seurauksella, että erosi poliittisista tehtävistään. Toisaalta Sirpa on hyvä esimerkki siitä, että elämäntavat muuttamalla, kaikki on mahdollista. Pietikäisen lasken kokoomuksen vasemman laidan kulkijaksi, jonka hengenheimolaisia on vihreiden oikealla laidalla.

Keskustan Jäätteenmäki ja Takkula ovat erinomaisia valintoja. Riikka Manner on minulle tuntematon uusi edustaja. Paavo Väyrysen julkinen, näkyvä tuki oli kaikki kaikessa siinä, että Manner tuli valituksi. Väyrynen on sentään kaikkien aikojen eniten EU-vaaleissa Suomessa ääniä saanut parlamentaarikko. Jopa Timo Soini jäi Väyrysen taakse, se kertoo Väyrysen kansansuosiosta.

SDP:n sitoutumattomasta Mitro Revosta olen pitänyt aina. Hän on vakaumuksellinen ortodoksi, jonka kannanotot naispappeutta ja sukupuolista poikkeavuutta kohtaan ovat ortodoksisen jyrkät ja kielteiset. Olen pitänyt hänen suoruudestaan, vaikka em. kahdessa asiassa olen hänen kanssaan ev.lut. körttisuvun kasvattina täysin eri linjoilla.
Liisa Jaakonsaari on Paavo Lipposen ohella suosikkidemarini. He ovat molemmat SDP:n oikeistoon kuuluvia. EU- ja Nato-myönteisyys sekä ydinvoiman kannattajuus ovat Jaakonsaarelle plussaa.

Heidi Hautalaa olen arvostanut viime vuosien rohkeiden kannanottojen vuoksi. Hautala esiintyi presidenttiehdokkaana hyvin eikä kumarrellut kilpailijoitaan vaan kertoi rehellisesti mielipiteensä asioista. Satu Hassi on minulle entinen taistolainen ja se riittää minulle siihen, että en voi hänestä pitää. Älykäs nainen hän on ja hyvin koulutettu (DI), mutta harha-askel oli aikoinaan liian suuri.

Soinia ei tarvitse paljoa enää kommentoida. Hänen kannattajakuntansa löytyi SDP:n, VAS:n ja keskustan perinteisistä äänestäjistä. Soini iski vasemmiston "maan rakoon" ja auttoi sekä auttanee jatkossakin eniten kokoomusta, kun se pyrkii pitämään Suomen suurimman puolueen aseman.

Sari Essayah helluntalaisuskovaisena KD:n meppinä on täysi kysymysmerkki minulle. Suuren henkilökohtaisen äänisaaliin hän sai Soinin vanavedessä.

Mielestäni oli Suomelle hyvä, että RKP säilytti paikkansa. Valituksi tulleesta en osaa sanoa mitään.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Satu Hassi on minulle entinen taistolainen ja se riittää minulle siihen, että en voi hänestä pitää. Älykäs nainen hän on ja hyvin koulutettu (DI), mutta harha-askel oli aikoinaan liian suuri.

Tämä on kyllä jännä. Opiskelijamuotiliikkeeseen kuuluminen joskus 30 vuotta sitten on anteeksiantamatonta, mutta muutaman vuoden takainen rattijuoppoustörttöily on ookoo ja menestyminen esimerkki siitä, miten ihminen voi muuttua...
 

Fordél

Jäsen
Tämä on kyllä jännä. Opiskelijamuotiliikkeeseen kuuluminen joskus 30 vuotta sitten on anteeksiantamatonta, mutta muutaman vuoden takainen rattijuoppoustörttöily on ookoo ja menestyminen esimerkki siitä, miten ihminen voi muuttua...

Kyllä ja muistakin puolueista löytyy ties minkälaista neukkujen kanssa veljeillyttä (esim. Kanerva), mutta vain SDP;n ja hyvin vahvasti myös Vihreiden edustajat joutuvat kantamaan tätä taakkaa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lisätään vielä että Terhon vaalibudjetti oli kuulemma vain 5000 euroa. Tulikohan muita vastaavanlaisia äänisaalis/vaalibudjetti suhteita?
Pistän paremmaksi, Soinin vaalibudjetti oli 5000-7000 euroa. Siinä alkaa olemaan äänen hinta kohdillaan.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Vaalilähetyksen haastattelussa oli kovasti parlamenttiin menossa mikäli Soini paikkansa jättää. Mutta voihan olla, että yön tai parin yli nukuttaa mieli muuttuu ja eduskunta alkaa kiinnostaa enemmän. Tosin Eu-Parlamentti olisi Soinin jälkeen varma nakki kun taas eduskuntavaaleissa on se riski, että noste ei enää riitäkään. Kansa voi olla ailahtelevaista.

Valinnanhan voi toki tehdä siinä järjestyksessä, että ensin katsoo meneekö vaaleissa läpi. Eihän Soininkaan luopuminen ennen tapahdu kuin eduskuntapaikka on ansaittu, vaikka se onkin lähinnä kosmeettinen.

Heikosti muotoiltu pointtini oli siis se, lähteekö Terho eduskuntavaaleissa ehdolle vai pitääkö Soini huolen siitä, että joku tuosta takana odottavasta PS-kolmikosta jää sivuun ja ottaa paikan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tämä on kyllä jännä. Opiskelijamuotiliikkeeseen kuuluminen joskus 30 vuotta sitten on anteeksiantamatonta, mutta muutaman vuoden takainen rattijuoppoustörttöily on ookoo ja menestyminen esimerkki siitä, miten ihminen voi muuttua...

Satu Hassi edustaa edelleen hyvin vasemmistolaista suuntaa Vihreissä, se että hän on ollut ehta stallari 30v sitten vain kertoo taustasta.

Pietikäinen teki yksittäisen mokan ja ajoi kännissä, maksoi siitä poliittisesti aika kovan hinnan. Ihmiset tekevät virheitä ja jos Pietikäinen olisi aatteellisesti sitä mieltä että kännissä saa ajella niin siinä tapauksessa vertauksesi olisi edes jotenkin relevantti.

Nyt se on vain tyypillistä Viher-retoriikkaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pietikäinen teki yksittäisen mokan ja ajoi kännissä, maksoi siitä poliittisesti aika kovan hinnan.


Tästä voisi avata vaikka oman ketjunsa, mutta toivottavast naispoliitikot ovat oppineet läksynsä näistä Jäätteenmäen, Pietikäisen, Alhon tapauksissa. Ei sellaista mokaa/virhettä voi tehdä, että edustustehtävät pitäisi jättää kesken toimikauden.

Ja vanhoilla rikoksilla nyt ei varsinkaan ole merkitystä. Nykyäänhän ex-rikolliset ovat jopa ministereinä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Satu Hassi edustaa edelleen hyvin vasemmistolaista suuntaa Vihreissä, se että hän on ollut ehta stallari 30v sitten vain kertoo taustasta.

Miten tämä Hassin vasemmistolaisuus peilautuu sitten nykyajan käytännön politikoinnissa tuolla parlamentissa mielestäsi...vai onko sillä suurtakaan merkitystä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Miten tämä Hassin vasemmistolaisuus peilautuu sitten nykyajan käytännön politikoinnissa tuolla parlamentissa mielestäsi...vai onko sillä suurtakaan merkitystä?

No sen mitä olen seurannut niin tuskin on suurta merkitystä ja aika pitkälti Hassi keskittyykin ympäristöasioihin mikä on hyvä asia.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Satu Hassi edustaa edelleen hyvin vasemmistolaista suuntaa Vihreissä, se että hän on ollut ehta stallari 30v sitten vain kertoo taustasta.

Pietikäinen teki yksittäisen mokan ja ajoi kännissä, maksoi siitä poliittisesti aika kovan hinnan. Ihmiset tekevät virheitä ja jos Pietikäinen olisi aatteellisesti sitä mieltä että kännissä saa ajella niin siinä tapauksessa vertauksesi olisi edes jotenkin relevantti.

Nyt se on vain tyypillistä Viher-retoriikkaa.

Itse olin mukana Hassin eurovaalikampanjassa (siis tukijoukoissa) eikä minua kiinnosta yhtään hänen "taustansa" - tehty työ on tärkein. Yhtä lailla Sinnemäellä on oma leimansa, mutta siittä huolimatta on uusi työministerimme. Hienoa, että Vihreät saivat kaksi paikkaa - vaalien voittajat PS:n rinnalla.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Miten tämä Hassin vasemmistolaisuus peilautuu sitten nykyajan käytännön politikoinnissa tuolla parlamentissa mielestäsi...vai onko sillä suurtakaan merkitystä?

Suomi on edennyt kokoomuksen jo vuosikymmeniä sitten valitsemalla linjalla pyrkiä liittymään kaikkiin tärkeisiin läntisiin talous- ja turvallisuusyhteisöihin kuten EU:hun. Enää puuttuu liittyminen Natoon, mikä sekin tulee tapahtumaan seuraavien presidentinvaalien jälkeen. Satu Hassin hengenheimolaiset vastustivat 1970-luvun alkupuolella Suomen liittymistä EEC:hen. Sen sijaan he korostivat yhteistyön lisäämisen Neuvostoliiton ja muiden sosialististen maiden kanssa olevan Suomen kannalta tärkeämpää kuin liittoutuminen länteen.

Hassi sai jälleen riittävän kannatuksen EU-vaaleissa, mikä on kova saavutus. Vihreät äänestäjät antoivat hänelle selvästi enemmän ääniä kuin esim. Tarja Cronbergille ja pulinat pois siltä osin. Hassin menneisyys ei vaikuttanut siis mitenkään hänen valintaansa. Minä kerroin vain henkilökohtaisen kantani entisiin taistolaisiin nähden eli minä en voisi heitä äänestää missään olosuhteissa Suomen edustajiksi sen enempää Suomen eduskuntaan kuin EU-parlamenttiinkaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kai tuon voisi fantasioida sitenkin, että Soini petaa seuraaviin EU-vaaleihin kahta paikkaa PS:lle. Terho näyttää hauista Soinin sijaisena ja Soini vääntää itsensä seuraavissa jälleen mepiksi. Ja katso, muutaman kauden jälkeen suurin puolueemme Brysselissä onkin PS. Tai sitten ei. Mutta se kai ei liene kovin kaukaa haettu, että tällä pelillä Soinin Timppa pelaa nuoremmilleen arvokasta kokemusta ja nostetta puolueelleen. On se eri kettu, maisterismiehiä!
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä kerroin vain henkilökohtaisen kantani entisiin taistolaisiin nähden eli minä en voisi heitä äänestää missään olosuhteissa Suomen edustajiksi sen enempää Suomen eduskuntaan kuin EU-parlamenttiinkaan.

Eli et voisi siis missään tapauksessa äänestää myöskään Matti Apusen Suomen johtavaksi yhteiskuntakeskustelijaksi nostamaa Björn Wahlroosia? Jonkun nuoruuden hairahduksen esiin kaivaminen on naurettavaa tekopyhyyttä ja tarkoitushakuista, kun ihmisoikeuksiin vaikutetaan tässä ja nyt. Hassi äänesti Turkmenistanin kanssa tehtyä kauppasopimusta vastaan maan ihmisoikeustilanteen takia, kokkarit ja muut konservatiivit puolesta.

Joo vaikka vaalien tulos olikin vihreiden osalta hieno, yleisten voimasuhteiden muutos tulee valitettavasti vaikeuttamaan niitä asioita, joita vihreät parlamentissa ajavat. Äänestysprosentti oli liian alhainen vasemmiston kannatuksen kannalta.

Eilisen tv-lähetyksen aikana alkoi jo hieman kyllästyttää hokema perussuomalaiset. Yhden paikan ne vain (onneksi) saivat. Paljon yllättävämpää kovaan mediahehkutukseenkin nähden ei ollut junttien saama kannatus vaan RKP:n paikka. Ahvenenmaallakin äänestysprosentti nousi yli 13 % 48 prosenttiin. Niin ja pitää mainita, että viimeiseen saakka toivoin Penttilän läpimenoa. En sen takia, että miehen mielipiteet vastaisivat juuri missään määrin omiani, mutta taitavasti päin naamaa valehtelevan teollisuuslobbari-Korholan putoaminen olisi ollut huomattavan toivottavaa.

Mutta tämä saa riittää näistä Jatkoajan politiikkakeskusteluista taas tällä erää.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on kyllä jännä. Opiskelijamuotiliikkeeseen kuuluminen joskus 30 vuotta sitten on anteeksiantamatonta, mutta muutaman vuoden takainen rattijuoppoustörttöily on ookoo ja menestyminen esimerkki siitä, miten ihminen voi muuttua...

Jännä on. Jos jatketaan vastaavantasoisilla vertauksilla, niin olisiko ihan ok, jos esim. Kokoomuksen ehdokkaana olisi ex-natsi? Ei kai ko. ehdokastakaan pitäisi tuomita siitä, että olisi joskus nuoruudessaan kuulunut tietyn piirin muotiliikkeeseen? Vasemmistoleiristä heruisi varmasti paljon sympatiaa, eihän nyt pienestä nuoruusiän hairahduksesta, joka olisi sitä paitsi trendikästä aikoinaan, voi ketään syyttää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös