Eli karvalakkiesimerkkinä - mitä järkeä on maksaa 100 rahaa EUhun, josta 50 rahaa menee hallinnon ylläpitoon, 30 rahaa tulee takaisin erinäisten takaisinmaksuosuuksien kautta ja 20 rahaa menee moottoritien ylläpitoon Bulgariassa, kun vaihtoehtona olisi maksaa 50 rahaa hallinnon ylläpitoon, kohdistaa 30 rahaa kansallisesti ja pistää 20 rahaa säästön. Ikävä tässä on se, että bulgaarit joutuvat nyt itse hoitamaan tiestönsä kunnon, mutta elämä on.
Entistä älyttömämmäksi tuon takaisinmaksurallin tekee se, kun todistetusti EU-rahoja valuu hukkaan miljoonatolkulla tukien väärinkäytöstä johtuen. Sanomattakin lienee selvää, että nämäkin väärinkäytökset ovat sitä yleisempiä, mitä etelämmäksi mennään. Eli edellisen esimerkin 20 rahasta bulgarialaisen moottoritien rakentamiseen meneekin vain puolet ja loput valuu korruptoituneitten viranomaisten ja näiden hyvien veljien taskuihin.
Sinun 100:sta eurosta menee 6 euroa EU:n hallinnon pyorittamiseen. Voit tutustua EU-budjetin menopuoleen.
Juttu on vaan niin, etta jos EU ei tule mukaan johonkin kansalliseen projektiin, niin niita rahoja ei tahdo loytya omasta takaa. Jos Turusta Raumalle rakennettaisiin moottoritie ja EU maksaa siita 70% ja Suomi loput, niin hanke voi onnistua. Mutta jos Suomi rahoittaa koko 100 prosenttia, niin rakentamatta jaa. Tama on vain talla tavalla, silla mikaan yksittainen EU-maa ei keraa tuloja valtiolle niin paljon kuin on menoja, vaan ottaa lainaa. EU-budjettia ei voi rahoittaa lainanotolla.
Jos ajattelee vain omasta kotipirtistaan kasin eika matkustele ulkomailla, voikin hyvin taivastella, etta miksi suomalaiset(kin) osallistuvat moottoriteiden rakentamiseen Bulgariassa. Yhta hyvin bulgarialaiset voivat kysella, etta mita Suomen tiesto heille kuuluu? Mutta tassa yritetaan rakentaa koko Eurooppaa ja paaseehan esimerkiksi niista hyvista teista nauttimaan siella, missa kulloinkin liikkuu. Jos olisit golf klubin jasen (mina en itse pelaa kolopalloa), jolla on useita kenttia omistuksessaan, niin varmasti haluaisit, etta ne kaikki pidetaan kunnossa, vaikka itse pelaatkin normaalisti omalla suosikkikentallasi.
Siita olen taysin samaa mielta, etta EU-varoja kaytetaan vaarin ja myos ilmansuunnasta, minka mainitsit. Korruptio rehoittaa tietyissa maissa ja sita ei EU-lainsaadanto saa kuriin. Miksi ei? Siksi, koska nama maat, mm. Italia, eivat itse joko halua tai eivat pysty. Italiassa molemmat ovat voimassa. Tarvitaan jasenmaiden tahto sille, etta EU-lakeja terastetaan niin, etta vaarinkaytokset saadaan kuriin. Mutta tata eivat kaikki maat halua. Se ei ole Suomen hallituksen vika.
Otetaan esimerkiksi pankkivalvonta. Onhan se aivan selvaa eurokriisin opettamana, etta pankkien toimintaa on valvottava paljon tarkemmin ja siihen tarvitaan laki, joka antaa Euroopan keskuspankille suuremmat valtuudet. Mutta tapahtuuko nain, en ole varma. Esimerkiksi britit eivat sita halua, vaikka tassa yhteydessa raha on rahaa, pankin ovat kytkoksissa toisiinsa ja jopa maailmanlaajuisesti. Se etta briteilla on punta on sivuseikka.
Lontoo City on maailman suurin rahanpesukeskus.
Suomessa taas eraat nationalistiset tahot ryhtyvat hokemaan, etta pankkivalvonta on liittovaltiokehitysta. Vaikka jarki sanoisi toista, niin ei haluta antaa EU:lle lisaa toimivaltuuksia, ei vaikka se olisi kaikkien etu.