Mikäli Suomi onkin "vain" lainannut Kreikalle, niin kyllähän se Suomelle maksaa. Kun Suomella on velkaa, niin Kreikalle lainatun rahan verran Suomen pitää ottaa lisää velkaa, ja maksaa tästä korot. Korjatkaa jos olen vääräss.
Olen antanut itselleni kertoa, että Kreikka maksaa Suomelle isompaa korkoa, kuin Suomi velkojilleen. Olen toki ihan yksityisen sektorin palkkaorja ja valtionvarainministeriön infon varassa.
Tuo korkoerohan on varautuminen siihen, että Kreikka ei pystyisi koskaan maksamaan takaisin sitä lainan pääomaa. Ja tämän riskin Suomen valtio on ottanut pienemmällä korkoerolla kuin ns. 'vapaat markkinat'.
Tämän riskin realisoitumisesta tässäkin keskustelussa on enemmän tai vähemmän kyse, persuleirin kirjoituksista huolimatta se ei ole realisoitunut, euroakaan ei Suomi ole Kreikalle vielä antanut, (esim. Toejoen Veikko ei kyllä itsekään ole osannut päättää, tuemmeko Saksan ja/tai Ranskan pankkeja vai Kreikkaa tai kreikkalaisia kalastajia, riippuu ihan siitä mikä milloinkin tunnetasolla saa enemmän pyhää vihaa myötäitsensapahoittajilta), vielä ollaan itse asiassa plussalla, eli Kreikka on ihan kiltisti maksanut ne korkonsa.
Taas on kai pakko sanoa, että "minun rajallisen ymmärrykseni mukaan". Uskon, että jossain määrin joudutaan antamaan Kreikan lainoja anteeksi. Uskon myös, että kaikki eri muuttujat yhteenlaskien lopputulos on meille silti hyvä, ehkei paras mahdollinen, mutta reasonable.
Tämän päivän tiedolla olen sitä mieltä, että Kreikka olisi pitänyt päästää/ajaa alas ilman mitään tukia. Kukaan ei oikeasti tiedä mikä se lumipalloefekti Portugali/Kypros/España/Irlanti/islanti/Latvia jne.. akselissa olisi ollut, eikä kukaan ollut halukas ottamaan sitä riskiä, ei se ollut yksin Suomen päätös, taaskaan en tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos Suomi ei olisi tuohon millään mukautunut. Päätös tehtiin ja sen takana seistään. Kukaan ei tiedä miten olisi käynyt, ei Toejoen Veikko, ei Timo Soini enka ainakaan minä. Ei sitä tosin tiedä Katainen/Stubb/Urpilainenkaan.
t. hanu