Mikä tää Neuvostoliittoläppä on, mitä viime aikoina on saanut lukea paikasta jos toisestakin? Se nyt on kuitenkin hyvä muistaa, että NL oli välttämätön paha ja ns. vihollisvaltio, jota pelätä. EU on kuitenkin yhteisö, jossa Suomi on osana sen takia, että yhteisössä on voimaa ja näin me ja muut EU-valtiot voimme yhtenäisenä rintamana ajaa EU:n ja Euroopan etuja suurvaltapolitiikassa. On mielestäni mautonta nimittää EU:ta käytännössä itsenäisen Suomen sortajaksi ja kiusaajaksi, kun Suomi itse on aktiivinen ja jo syvästi integroitunut osa tätä järjestelmää. Kiinnostaisi tietää, että onko tämä talking point edes kotimaista käsialaa alunperin, kun lehtien kommenttiosioissakin sitä syötetään armotta.
Omalta kohdaltani olen tullut tulokseen, että pakko se on Suomen tätä pakettia puoltaa, vaikka se ei täydellinen olekaan. Suomen olemassaolon suurimmat uhat ovat kuitenkin kaksi suurvaltaa idässä ja EU:n rapauttaminen sisältäpäin lyhytaikaisen omaneduntavoittelun vuoksi ei ole kannattavaa tässä vaiheessa.
Pakettihan ei suinkaan ole täydellinen ja tästä mielestäni pitää EU:n suuntaan jollain tapaa selkeästi tuoda pettymys esille, mutta yksinään paketin kaataminen ei ole oikea keino siihen, sillä sen vahingot voivat olla hyötyjä huomattavasti suuremmat jos EU:ssa lähtee hommat raiteilta.
Meillä ei ainakaan sen jälkeen hirveästi ole varaa esim. Unkaria kritisoida itsekkäistä vastaanhankaamisista, jos itse tekisimme samoin kriittisillä hetkillä.
@Cobol kanssa samaa mieltä, että nämä salailut ja muu huono viestintä ovat kuin hopeatarjottimella annettuja tärppejä vastustajille. En hirveästi keksi huonompia tapoja koittaa pitää luottamusta yllä, kun salailla jo julki tullutta kohua.