Eturistiside napsahti poikki

  • 249 145
  • 612

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
alex#10 kirjoitti:
Väljähkö polvi on vieläkin, mutta tuen kanssa pärjää ihan ok. Viime kauden aikana polvi petti alta noin 5 kertaa, mutta niistä selvittiin säikähdyksellä ja parin päivän huililla. Pieni pelko siellä alitajunnassa kuitenkin vielä on ja ehkä pelityyli on hieman hiotunut siten, että tervettä jalkaa tule käytettyä enemmän tilanteisiin mennessä. Ei välttämättä hyvä juttu...

Fysio sanoi jo tuossa keväällä, että puhdistusleikkaus on varmaankin edessä parin vuoden sisällä. Rutinaa ja pientä klappia on havaittavissa, mutta pelataan nyt vielä kun pystyy...

Mulla on kanssa yli vuoden terve sessio takana, mutta olo on välillä kuin sotien veteraanilla, kun aamulla nousee sängystä. Peleissä ei ole sattunut mitään, on astuttu lavan päälle ja otettu äkkinäiset lipat ja muuten vaan kaaduttu, mutta palikat on kestäneet. Itse olen jättänyt pelon jo pois, toisaalta tiedostan riskit ja pallon kanssa juostessa tehnyt nopeat käännökset on koitettu jättää vähemmälle. Takaraivossa kuitenkin aina tieto siitä, että seuraava napsahdus (4.kerta) on varmasti se viimeinen silaus urheilun lopettamiselle. Ikää tuli juuri tollaset 26 joten vielä ei ihan malttaisi vapaaehtoisesti lopettaa.

Mutta se ritinä ja rutina polvessa. Johan on mukavaa ääntä kyykistyessä, tai ihan vaan vapaasti ilmassa koukistellessa. Tuota kun demonstroi jollekin toiselle ihmiselle, on hauska seurata ilmeitä ääniefektejä kuunnellessa.
Mielessä on myös käynyt, että josko joku pieni putsaus olisi paikallaan. Mahtaako se mennä samaan vahinkoon, jos polveen joudutaan nyt jälkikäteen tekemään vanhan vamman jäljiltä jotain pientä? Eli jos vakuutus antaa vielä myöden max. korvaussummasta, niin mitenkähän on?

Itselläni molemmat polvet nirskuvat ja narskuvat, vaikka se traagisempi on kertaalleen sössitty ja myöhemmin koitettu parsia kuntoon, toinen kertaheitolla laitettu Suomen top3 urheilu-ortopedin toimesta.
 

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Pingu kirjoitti:
Kyllä meinaavat tähystyksen yhteydessä korjata tuon.
Jostain putsauksesta oli ainakin puhetta, riippuen siitä minkälaista vikaa (oletettavasti) kierukasta loppujen lopuksi löytyy.
No nyt on sairaalasta kotiuduttu.
Selkäydinpuudutusta yrittivät ensin tehdä, mutta en tiedä mikä siinä meni pieleen, kun nukuttivat kuitenkin. Selkä on kuitenkin ihan mustelmilla. Mitä muiden potilaiden kanssa juttelin, niin nukutuksesta tokenin nopeammin kuin he puudutuksesta.
Ei sieltä vakavampaa vammaa löytynyt, huuhtelivat ja tyhjensivät jotain, sikäli kun papereista jotain ymmärsin.
Aika kovat lääkkeet antoivat nyt kotihoitoon, 8 tablettia päivässä nelisen päivää. Luulisi vähemmänkin riittävän näin pienelle ihmiselle.
Ihan hyvin jo jaloillani pysyn, voipi olla etten apuvälineitä tarvitsekaan kulkemiseen. Ja puolitoista viikoa sairaslomaa siihen päälle.
Kiitoksia vaan kaikille tietoa antaneille, ei se tosiaankaan niin paha kokemus ollut mitä luulin.
 
P

Playerofthegame

Valtavan lohduttavan kuulonen ketju. Itellä meni ristiside poikki ja kierukka rikki, vaikka monta vuotta olin kiekkoa pelaamatta, mutta ajattelin kuitenki, että kerran vielä ennen pappakiekkoa. Nyt sitten ootellaan leikkausta. Eipä nuita kyllä vanhoja pelikavereita enää olekaan yhtään terveitä. Ja ovat älynneet ajat sitten jo lopettaa. Piti vissiin päästä mulla tasoihin, kun ei oo menny ko vähemmän tarpeellisia luita poikki aiemmin ja vähän hampaita. On yhdellä kaverilla kyllä vielä huonommin. Sillä ei ole olkapäissä eikä polvissa enää mitä leikata ja suunnitellaan proteesia(mies 34 v.!). Taitaa olla paras harrastaa vaan juomista, naimista ja uimista. Näin kipeällä polvella ei kyllä taida onnistua ko tuo juopottelu...
 

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
Tämähän on oiva ketju. Hankkiuduin 4 vuotta sitten loukatun polven vuoksi viime kuussa työterveyshuoltoon, koska julkinen taho ei aikoinaan ilmeisesti säästösyistä asiaa vienyt eteenpäin. Nyt sain lähetteen eteenpäin.

En magneettikuviin päässyt toivomuksestani huolimatta, mutta aikovat sentään tähystää, kun ei kaksissa röntgenkuvissa mitään näkynyt. Nyt odotellaan soittoa tähystyksen ajankohdasta.

Mukavaa, kun palaa toive jalkapallon ym. pelaamisesta. Itse toimenpide sitten jo vähän jännittääkin.

Kertokaa lisää kokemuksianne ja neuvoja, jos niitä vielä löytyy.
 

Jack Ace

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Rauhallinen vaihtotilanne sabatreeneissä. Kipitin pikkuhiljaa hakemaan alakerrasta palloa ja käännyin oikealle 180 astetta oikean tukijalan varassa. Samalla pisti niin perhanasti. Polvi ei niinkään paisunut tai ole paisunut sen jälkeen.
Eturistiside leikattiin oikeasta polvesta n.5vuotta sitten. Nyt pari viikkoa olen kiristellyt hampaita ja linkannut yhdellä jalalla ympäri kaupunkia. Ainoastaan juuri jonkinlainen kiertoliike sattuu kunnolla.
Tohtori sanoi, että vaikuttaa kierukkavammalta. Ja erilaiselta se tuntuukin verrattuna tuohon eturistisidevammaan.
Odottelen nyt magneettikuvausta ja kuuntelen kauhulla kavereiden kertomuksia tästä polveni tutkineesta lekurista. Perhana.
Onko kellään suosituksia Porin ortopedeistä?
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
AcesHigh kirjoitti:
Onko kellään suosituksia Porin ortopedeistä?

Lassi Varjonen, pitäisi olla Itäpuiston lääkärikeskuksessa hommissa joskus, jos ei ole niin Raumalla ainakin pyörittää yksityistä ja julkista. Satakunnan seudun parhaimpia, tosin kyllähän ne kaikki jotakin osaa.
 

Ventura

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
AcesHigh kirjoitti:
Onko kellään suosituksia Porin ortopedeistä?

Niinkään Porissa, mutta: Sakari Orava. Kuulemma hyvä. La Ligan pallonpotkijatkin kertoo.
Eikös Sävelän Matti ole suht' hyvä? On leikelly Porin, Vaasan ja Raumankin kiekkoilijoita.
 

scholl

Jäsen
Ventura kirjoitti:
Niinkään Porissa, mutta: Sakari Orava. Kuulemma hyvä. La Ligan pallonpotkijatkin kertoo.
Eikös Sävelän Matti ole suht' hyvä? On leikelly Porin, Vaasan ja Raumankin kiekkoilijoita.

Onko pakko olla Porissa. Kai sitä nyt lääkärissä voi käydä missä vain. Alppikadun Diacoriin itse olen tullut joka puolelta maailmaa. Itselläni kun kierukka vioittui jossain määrin, kun keulin fillarilla jurrissa Tonavan yli niin Tapio Kallio katsoi sen. Muihinkin olen siellä ollut tyytyväinen.
 

Jack Ace

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
scholl kirjoitti:
Onko pakko olla Porissa. Kai sitä nyt lääkärissä voi käydä missä vain...

No, voi. Mutta ei viittis nyt lähtee Alppikadulle ajelemaan, että aluksi tutkitaan ja sitten hutkitaan. Olis edes 150kilsaa lähempänä.
 

Jack Ace

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asiaa. Eilen oli tähystys. Molemmat kierukat kupattiin pois.
Jännää tässä on se, että meitsillä ei ole kuulemma eturistisidettä lainkaan. Rippeet vaan.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
liikunta ennen leikkausta

Rikoin eilen eturistisiteen futista pelatessa. Ortopedillä en ole vielä käynyt, mutta yleislääkäri oli varma tuosta eturistisiteeni rikkinäisyydestä, niin klassinen on kuulemma tapaukseni oireineen. Ortopedillä vierailu ja leikkaus ovat (toivottavasti) edessä seuraavan kuukauden sisällä. Niin mulle lupailtiin.

Yleislääkäri ei kuitenkaan uskaltanut sanoa mitään varmaa liikunnasta ennen leikkausta. Arveli, ettei polven uudelleen muljauttelu kovin tervettä voi olla. Mutta mitenkä on, teistä moni on varmaan ortopedin ohjeet asiasta kuullut?

Hölkkäilin eilenkin kentän laidalla ensimmäisen rusahduksen jälkeen, kun kipu oli vähän hellittänyt, eikä se järin pahalta tuntunut. Oli tosin tullut napsittua särkylääkkeet jo ennen peliä... Nyt tuntuu kuitenkin jo ilman särkylääkkeitäkin siltä, että voisi käydä palloa pomputtelemassa tai vähintään uimassa.

Kierukka on röntgenkuvien perusteella ehjä. Onko mahdollista, että sen saa rikki, jos nyt lähtee höntyilemään, tai että polvesta rikkoutuu jotain muuta? Tai kaikki on tietysti mahdollista, mutta onko tässä nyt syytä olla erikoisen varovainen? Tiedätte mitä haen...
 
Viimeksi muokattu:

Sylinteri

Jäsen
Hölkkäilin eilenkin kentän laidalla ensimmäisen rusahduksen jälkeen, kun kipu oli vähän hellittänyt, eikä se järin pahalta tuntunut. Oli tosin tullut napsittua särkylääkkeet jo ennen peliä... Nyt tuntuu kuitenkin jo ilman särkylääkkeitäkin siltä, että voisi käydä palloa pomputtelemassa tai vähintään uimassa.

Kierukka on röntgenkuvien perusteella ehjä. Onko mahdollista, että sen saa rikki, jos nyt lähtee höntyilemään, tai että polvesta rikkoutuu jotain muuta? Tai kaikki on tietysti mahdollista, mutta onko tässä nyt syytä olla erikoisen varovainen? Tiedätte mitä haen...

Ei röntgenkuvista kierukkavammaa voi poissulkea eikä diagnosoida. Klassinen rusahdus/napsahdus ojennettussa polvessa jalkaterä keskiviivaa kohti-vääntövammamekanismissa viittaa aika vahvasti eturistisiderepeämään kyllä. Erikoisen varovainen ei tarvitse olla, muttei siinä oikein mitään järkeä ole liikaa höntsäillä ainakaan nopeita käännöksiä vaativissa lajeissa kun kerran polvesta mahdollisesti tärkeä ligamentti on rikki. On se polvi silloin alttiiimpi lisävammoille.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
larzzon kirjoitti:
Rikoin eilen eturistisiteen futista pelatessa. Ortopedillä en ole vielä käynyt, mutta yleislääkäri oli varma tuosta eturistisiteeni rikkinäisyydestä, niin klassinen on kuulemma tapaukseni oireineen. Ortopedillä vierailu ja leikkaus ovat (toivottavasti) edessä seuraavan kuukauden sisällä. Niin mulle lupailtiin.

Yleislääkäri ei kuitenkaan uskaltanut sanoa mitään varmaa liikunnasta ennen leikkausta. Arveli, ettei polven uudelleen muljauttelu kovin tervettä voi olla. Mutta mitenkä on, teistä moni on varmaan ortopedin ohjeet asiasta kuullut?

Hölkkäilin eilenkin kentän laidalla ensimmäisen rusahduksen jälkeen, kun kipu oli vähän hellittänyt, eikä se järin pahalta tuntunut. Oli tosin tullut napsittua särkylääkkeet jo ennen peliä... Nyt tuntuu kuitenkin jo ilman särkylääkkeitäkin siltä, että voisi käydä palloa pomputtelemassa tai vähintään uimassa.

Kierukka on röntgenkuvien perusteella ehjä. Onko mahdollista, että sen saa rikki, jos nyt lähtee höntyilemään, tai että polvesta rikkoutuu jotain muuta? Tai kaikki on tietysti mahdollista, mutta onko tässä nyt syytä olla erikoisen varovainen? Tiedätte mitä haen...

Noo, pyöräily ja uinti ovat ainakin sellaisia lajeja, joita pystyt huoletta harrastamaan. Niissä polveen ei kohdistu mitään ylimääräisiä voimia ja virheliikkeiden riski on pieni.

Sikäli mielenkiintoista, että olet pystynyt jo hölkkäilemään heti rusahduksen jälkeen. Itselläni on mennyt molemmilla kerroilla pari päivää kävellessä kepeillä, kun ristari on napsahtanut poikki. Voi olla tietysti tapauskohtaista, mutta onhan siellä aina mahdollisuus, että itse eturistiside on säilynyt ehjänä ja sinulla on kyseessä pelkästään kierukkavamma. Suorituuko/koukistuuko polvi normaalisti, onko vielä turvonnut jne.?
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
->No en nyt ihan heti rusahduksen jälkeen hölkännyt, kyllä siinä meni kymmenen minuuttia kirotessa, vaikka oli tosiaan kipulääkitys päällä. Turvotus ei ollut paha, mutta punteerattaessa tuli verta, ilmeisesti "ihan hyvä määrä". Polvi suoristuu suhteellisen hyvin, joskin vaikeasti, jos on ollut pidemmään koukussa (esim. istuessa) mutta paljoa yli 90 asteen koukkuun se ei enää mene ilman sellaista kipua, jonka kestäisin.

Eikä mun tarkoitus todellakaan ollut takaisin kentälle mennä, pientä ulkoilua ja liikuntaa, että pysyis kunnossa. Tässä on mitä todennäköisimmin aika kivinen tie kuljettavana, joten jos mahdollista, aloitaisin sen heti. Palloa tossa jo sisällä pomputtelin, eikä se pahalta tuntunut. Ulkona on tietysti aina se vaara, että innostuu liikaa kun on tilaa.

Niin ja siitä kierukasta vielä sen verran, että se lääkärin lausunto kierukan todennäköisestä ehjyydestä saattoi perustua siihen vääntelyynkin... Mä en toisinaan ymmärrä edes yksinkertaista suomea.

Kiitokset vastauksista!
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
larzzon kirjoitti:
Eikä mun tarkoitus todellakaan ollut takaisin kentälle mennä, pientä ulkoilua ja liikuntaa, että pysyis kunnossa. Tässä on mitä todennäköisimmin aika kivinen tie kuljettavana, joten jos mahdollista, aloitaisin sen heti. Palloa tossa jo sisällä pomputtelin, eikä se pahalta tuntunut. Ulkona on tietysti aina se vaara, että innostuu liikaa kun on tilaa.

En kyllä suosittele mitään pelejä, jos on epäilys katkenneesta eturistisiteestä.
Se polvi vaan ei toimi, ja kaikki muljahdukset on taatusti vaarana rikkoa muuta kalustoa. Itse tosin pelasin (yritin palailla kentälle) salibandyssä, kun lääkärit (SA-int.) ei keksineet mikä polvessa on. Aina se päättyi siihen, kun polvi muljahti kivuliaasti.

Mulla oli kipu varsinaisella napsahdushetkellä helvetinmoinen, ekalla kerralla meni varmaan tunti ettei voinut olla paikoillaan, saati ottaa askeltakaan. Korjauksen pettäessä ei muistaakseni sattunut ihan niin paljon, myös myöhemmin mennyt oikea polvi oli kohtuu kivuton, lopulta. Mutta en kyllä koskaan olisi hölkkä- saati juoksuaskelta kyennyt ottamaan.

Ja tosiaan, jos nyt on niin, että uusi härpäke sinne polveen joudutaan laittamaan, niin toimimalla ortopedin, fyssarin ym. ohjeiden mukaan jalan saa kuntoon, aika nopeasti. Ja siinä on se hyvä puoli, että mitä aktiivisempi itse on, sitä nopeammin ja paremmin polvi kuntoutuu. Tietysti joku kohtuus on hommassa oltava. Mutta enimmäkseen kipua vastaan vääntämistä se on alkuun. oon tähän ketjuun jo joskus tarinoinut sivukaupalla, joten en nyt viitsi kaikkea toistella..

Vielä tuosta lääkärin lausumasta. Itse en luottaisi enää nykyään yleislääkärin lausuntoon asiassa. Tietty sen "vetolaatikko-kokeen" voi kuka tahansa tehdä, mutta lopulta vasta magneettikuva tai asiantuntija (esim. S. Orava) pystyy kertomaan, mikä on oikeasti pielessä.
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Meikäläisen polven tarina on pitkä ja kivinen. Olen pelaillut fudista reilun 10 vuotta. Vuonna 2003 intissä ollessa havaitsin kipua oikeassa polvessa vähänkään kovemman urheilusuorituksen jälkeen. Meninpä siis SA-Int lekurille ja lähete tuli normaaliin tähystykseen. Rustovammahan se siellä piruili ja homma korjattiin. Tästä pari kuukautta myöhemmin, syksyllä 2003,(kuntoutuksen jälkeen) polvi tuntui jo loistavalta ja lähdin futailemaa
===> harhautusta tehdessä pieni sivuittaisliike ja NAKS. Selkeästi tuntui kun polvi taittui sivuittais suunnassa yli ja kipu oli helvetillinen. Parin minuutin pyöriskelyn jälkeen kotiin ja seuraavana päivänä lekurille. "ammattitaitoinen" lääkäri sanoi että: "ei tässä mitään, ota pari päivää vaan varovaisemmin". Turvotus laski ja polvi tuntuikin ihan OK:lta.

Myöhemmin huomasin että, että esim talvella liukastuessa polvi saattoi muljahdella kivuliaasti. Viimeinen niitti oli jouluna 2005, kun olin loman aikana raksalla duunissa ja polvi kipeytyi helvetin pahaksi. Meninpä uudelleen lekuriin===> lähete ortopedille joka naurahtaen totesi heti,että "et sitten aikasemmin ole käyny,sulla on eturistiside kappaleina."

Marraskuussa 2005 menin siis leikkaukseen jossa huomattiin, että eturistisiteestä oli jäljellä vain repaleet ja kierukassakin oli repeämä. Nyt operaatiosta aikaa on 8kuukautta ja polvi on miltei normaali. Kipua tuntuu joskus lähinnä polven sivuilla,mutta muuten skulaa mainiosti. Fudista olen käynyt potkimassa, mutta vielä tuntuu kipua jos potkaisen palloa vähänkään kovempaa.

larzzon kirjoitti:
Eikä mun tarkoitus todellakaan ollut takaisin kentälle mennä, pientä ulkoilua ja liikuntaa, että pysyis kunnossa. Tässä on mitä todennäköisimmin aika kivinen tie kuljettavana, joten jos mahdollista, aloitaisin sen heti. Palloa tossa jo sisällä pomputtelin, eikä se pahalta tuntunut. Ulkona on tietysti aina se vaara, että innostuu liikaa kun on tilaa.
Kiitokset vastauksista!

Itse olen juossut lenkkiä,uinut ja ajanut pyörää polvella jossa ristiside oli riekaleina....ihan kivasti toimi ilman sen suurempia kipuja. Mutta älä herrantähden mene mihinkään kontaktilajiin mukaan...kaikki lajit missä tulee äkkinäisiä liikkeita kannattaa laittaa pannaan.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Kantapää?

Kysellääs nyt kanssaveljiltä, kun arvauskeskuksessa jo kävin ja sain taas "mielenkiintoisia" vastauksia.

Eli eilen vedin puulaakifutista ja siinä sitten pelin loppuhetkillä yrittäessäni vetää tukijalka petti ja vetojalka vääntyi/osui maahan oudosti.

Siinä sitten totesin ettei enää pysty astumaan tuolla jalalla ja jätin pelin kesken. Ajattelin että kyllä se päivässä menee ohi, kun ei 15 vuoden enemmän ja vähemmän säännöllisen urheilu-uran aikana ole mitään oikeaa vammaa ollut.

Nyt kuitenkin tuo kantapää on edelleen aivan helvetillisen kipeä, eikä sillä voi astua lainkaan. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, ettei kantapään luu voi mennä rikki, jos ei ole monen metrin pudotusta ja määräsi tulehduskipulääkkeitä ja käski ostaa geelipohjalliset kävelykenkiin.
Kaikki jänteet se kyllä kävi läpi, vaikka tiesinkin ettei niissä mitään vikaa ole.

Ajattelin että josko jollakin olisi vastaavia kokemuksia, että tietäisi meneekö tuo ohi noilla vai tarviiko käydä jossakin kuvauttamassa toi/voiko se kantapää oikeasti olla murtunut tms.?

Kun tosiaan arvauskeskuksesta on perhepiirissä saatu kolme viimeistä kertaa täysin väärä diagnoosi. Mutta kun ei vaan tajua mennä suoraan yksityiselle.
 

scholl

Jäsen
Eikös vamma pidä heti kuvata nimenomaan siksi, ettei ole murtumaa. Muita hommia voidaan korjailla myöhemminkin, mutta murtuma pitäisi korjata suht pikaisesti, ettei pääse luutumaan väärin. En tajua sellaista lääkäriä, mikä ei kuvauta jalkaa. Kävitkö varmasti ortopedillä?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
scholl kirjoitti:
Eikös vamma pidä heti kuvata nimenomaan siksi, ettei ole murtumaa. Muita hommia voidaan korjailla myöhemminkin, mutta murtuma pitäisi korjata suht pikaisesti, ettei pääse luutumaan väärin. En tajua sellaista lääkäriä, mikä ei kuvauta jalkaa. Kävitkö varmasti ortopedillä?

Eräällä pelikaverilla irtosi kantapäästä luusiru, joka sitten tuhosi pari seuraava kautta, lääketiede on jostain syystä kädetön semmosen vamman kanssa. Vaikka täällä arvuuttelu onkin turhaan, niin jos kipu on kantapään sillä alueella joka koskee maahan, niin mainitse tämäkin teoria ortopedille, vaikka onkin hyvin todennäköisesti väärä.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Itseltäni tähystettiin oikea polvi maanantaina, kierukasta kuulemma otettiin palanen pois. Nyt on kovin kipeä, eiköhän se tästä parane.

1,5 vuotta tuota yritettiin hoitaa punkteeraamisilla ja lääkkeillä mutta aina turposi ja särki uudelleen ja uudelleen. Jännä nähdä miten käy.
 

jukeb

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Major Julli kirjoitti:
Eräällä pelikaverilla irtosi kantapäästä luusiru, joka sitten tuhosi pari seuraava kautta, lääketiede on jostain syystä kädetön semmosen vamman kanssa. Vaikka täällä arvuuttelu onkin turhaan, niin jos kipu on kantapään sillä alueella joka koskee maahan, niin mainitse tämäkin teoria ortopedille, vaikka onkin hyvin todennäköisesti väärä.


Itselleni sattui vastaava varsin epämukava kantapäävamma keväällä firman sählyvuorolla. Nopean suunnanmuutos, kantapää voimalla lattiaan, liike jatkui hetken toiseen suuntaan, minkä jälkeen irvistys ja vaihtoon.

Olen kokenut samaa vaivaa joskun nuorempanakin ja käytän siitä termiä kantapään tärähdysvamma... Arvelin että parin viikon levolla paranee. Alku päivinä oli todella kivulias ja käveleminen tapahtui päkiällä. Kipu ei kuitenkaan kokonaan poistunut kuukaudenkaan aikana. Työterveydestä ohjattiin paikalliseen liikuntafysiologian laitokseen jossa varsin asiantuntevan oloinen urheilulääkäri ultrasi kipeän kantapääni. Lääkäri totesi sen muuten olevan kunnossa mutta arveli kivun johtuvan siitä että kantapäässä pehmusteena olevan rasvakudoksen alla kiinni kantaluussa oleva luukalvo on tärähdyksessä vioittunut. Vamma on kuulema yleinen taitoluistelijoilla ja hyppylajien harrastajilla. Saattaa vaivata montakin kuukautta, jos ei anna parantua. Neuvoi käyttämään tuplapohjallisia sisäkengissä.

Nyt jalka on onneksi jo kunnossa.
 

Cassu

Jäsen
Aina loukkaantumistilanteessa täytyy ottaa röntgenkuvat ja jos on varaa niin magneetti mieluummin. Siitä selviää kaikki murtumat ja repeämät, joita röntgenissä ei näe. Itse olen jalkapallojoukkueen hieroja ja meillä tän kaltasiin vammoihin törmää usein. Mulla on myös kirjallisuutta urheiluvammoista jos haluatte itse lukea voin etsiä sen jostain ja kertoa nimen
 

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
Mustis kirjoitti:
Meikäläisen polven tarina on pitkä ja kivinen. Olen pelaillut fudista reilun 10 vuotta. Vuonna 2003 intissä ollessa havaitsin kipua oikeassa polvessa vähänkään kovemman urheilusuorituksen jälkeen. Meninpä siis SA-Int lekurille ja lähete tuli normaaliin tähystykseen. Rustovammahan se siellä piruili ja homma korjattiin. Tästä pari kuukautta myöhemmin, syksyllä 2003,(kuntoutuksen jälkeen) polvi tuntui jo loistavalta ja lähdin futailemaa
===> harhautusta tehdessä pieni sivuittaisliike ja NAKS. Selkeästi tuntui kun polvi taittui sivuittais suunnassa yli ja kipu oli helvetillinen. Parin minuutin pyöriskelyn jälkeen kotiin ja seuraavana päivänä lekurille. "ammattitaitoinen" lääkäri sanoi että: "ei tässä mitään, ota pari päivää vaan varovaisemmin". Turvotus laski ja polvi tuntuikin ihan OK:lta.

Myöhemmin huomasin että, että esim talvella liukastuessa polvi saattoi muljahdella kivuliaasti. Viimeinen niitti oli jouluna 2005, kun olin loman aikana raksalla duunissa ja polvi kipeytyi helvetin pahaksi. Meninpä uudelleen lekuriin===> lähete ortopedille joka naurahtaen totesi heti,että "et sitten aikasemmin ole käyny,sulla on eturistiside kappaleina."

Marraskuussa 2005 menin siis leikkaukseen jossa huomattiin, että eturistisiteestä oli jäljellä vain repaleet ja kierukassakin oli repeämä. Nyt operaatiosta aikaa on 8kuukautta ja polvi on miltei normaali. Kipua tuntuu joskus lähinnä polven sivuilla,mutta muuten skulaa mainiosti. Fudista olen käynyt potkimassa, mutta vielä tuntuu kipua jos potkaisen palloa vähänkään kovempaa.

Siis aivan samankaltainen homma kävi mulla. Polvi taittui sivuttaisuunnassa n. vuonna 2001 jalkapalloa pelatessa. Kävin lääkärissä, koska kipu ja arkuus oli kohtuullisen voimakasta seuraavana päivänä ja sain "yllättäen" tulehduskipulääkettä jä käskyn röntgeniin. No, eihän sieltä murtumaa löytynyt.
Polvi on vaivannut ja vaivaa ajoittain edelleen tilanteissa, joissa astun hallitsemattomasti epätasaiselle alustalle.

Nyt sitten viime vuonna menin työterveyslääkärille ortopedi-lähetteen toivossa. Sen myös sain. Ortopedi uumoilee eturistisiteessä olevan repeämän, joka huomenaamuna magneetissa mitä luultavimmin löydetään.
 

super

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvissä kyttäysasemissa
Valitettavasti joudun kirjoittamaan tännekin. Viime keskiviikkona fudispelissä vasen polvi vääntyi ja hieman teki kipeää. Potkaisin juuri oikealla palloa ja joku pyyhälsi vasemmalta suoraan tukijalan päälle. Ei muuta kuin kentältä ulos ja jäätä polveen. Perjantaina kävin joukkueen lääkärillä joka ainoastaan lykkäsi neulan polveen, vertahan se oli täynnä. Kiireellisenä lähete tähystykseen. Eilen olin tähystyksessä ja tuomio oli eturistiside tuhannen pillun päreinä. Tiesin että jotain siellä oli rikki mutta kun kuulin että mitä niin kysyin lääkäriltä että mitä vittua sä sille teit? Eihän siellä sellaista pitänyt olla!

Puoli vuotta tässä kuulemma menee. Pitääkö paikkansa? Leikkauksia ei kuulemma voida suorittaa kuin 2kk:n päästä tähystyksestä. Yrityksenä minulla ja tähystyksen tehneellä lääkärillä on että pääsisin aiemmin tai muuten menee seuraavakin kausi ohi suun.

Voin muuten sanoa että vituttaa kohtuullisen paljon. Tärkeät matsit edessä jossa ratkaistaan nousu ja minähän se istun katsomossa. Vituttaa niin että hampaat tippuu!
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
super kirjoitti:
Fudispelissä


Rikkonaisista ristisiteistä varmasti 95% syntyy fudiksessa. Turvallinen laji.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös